REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakat w radzie nadzorczej

 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Wakat w radzie nadzorczej /fot. shutterstock
Wakat w radzie nadzorczej /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki kapitałowej we wszystkich dziedzinach jej działalności, a dokładna liczba jej członków jest określona generalnie w Kodeksie Spółek Handlowych, a precyzyjnie w umowie lub statucie. Jak jednak postąpić w przypadku wystąpienia wakatu aby nie doprowadzić do paraliżu omawianego organu?

REKLAMA

Wakat jest wolnym, nieobsadzonym stanowiskiem, które może doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania Rady Nadzorczej lub całej spółki. Skład omawianego organu w przypadku powstania wakatu uzupełnia się poprzez powołanie członków Rady Nadzorczej przez zgromadzenie wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub walne zgromadzenie spółki akcyjnej. Spółka musi sprawować pieczę nad tym żeby rada była prawidłowo obsadzona i reagować w przypadku jakichkolwiek braków w składzie. Rada z niewystarczającą liczbą członków określana jest mianem organu kadłubowego. O kadłubowych organach spółek kapitałowych można mówić w przypadku gdy liczba członków danego organu (rady nadzorczej, komisji rewizyjnej czy zarządu) spadnie poniżej progu, który został określony w kodeksie spółek handlowych lub innej ustawie szczególnej, umowie lub statucie spółki.

REKLAMA

Rada, które nie została właściwie obsadzona nie spełnia swoich kompetencji, a co za tym idzie nie może podejmować uchwał. Powołanie brakującego członka rady nadzorczej nie będzie kłopotliwe w razie współdziałania wspólników, przysługuje im bowiem kompetencja do uzupełnienia wakatu w sposób nieformalny. Jedynym warunkiem jest uchwała wspólników reprezentujących cały kapitał zakładowy bez konieczności zwoływania zgromadzenia wspólników. Oczywistym jest, że dla ważności nikt z obecnych nie może zgłosić sprzeciwu. Jeśli chodzi o drugą ze spółek kapitałowych – spółkę akcyjną, sprawa wygląda bardzo podobnie lecz w ramach innego organu jakim jest walne zgromadzenie.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Problematyka uzupełnienia wakatu w spółce posiadającej liczne grono wspólników jest nieco bardziej rozbudowana. W takim przypadku uzupełnienie składu Rady Nadzorczej wymaga zwołania zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia. Warto w umowie/statucie spółki wprowadzić postanowienie przyznające wspólnikom/akcjonariuszom uprawnienia osobiste: są to uprawnienia, dzięki którym wspólnik/ akcjonariusz może dysponować prawem do bezpośredniego powołania członka rady nadzorczej. Taki zapis może w znacznym zakresie przyspieszyć i ułatwić cały proces, ponieważ zezwala on na uzupełnienie wakatu bez uzyskania zgody pozostałych wspólników w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcjonariuszy w spółce akcyjnej. Innym sposobem jest określenie w statucie lub umowie ilości członków rady w sposób widełkowy (np. od 3 do 5 członków) dający elastyczność w ilości członków rady i chroniący przed spadkiem poniżej minimalnego składu. Ostatni sposób uzupełnienia wakatu w spółce pokazuje jak ważną rolę odgrywa dobrze sformowana umowa bądź statut. Dzięki szczegółowym zapisom spółka może wyjść „bez szwanku” z ciężkich sytuacji.

Autor: Kaja Żmijewska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Spółki

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA