REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakat w radzie nadzorczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Wakat w radzie nadzorczej /fot. shutterstock
Wakat w radzie nadzorczej /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki kapitałowej we wszystkich dziedzinach jej działalności, a dokładna liczba jej członków jest określona generalnie w Kodeksie Spółek Handlowych, a precyzyjnie w umowie lub statucie. Jak jednak postąpić w przypadku wystąpienia wakatu aby nie doprowadzić do paraliżu omawianego organu?

REKLAMA

Wakat jest wolnym, nieobsadzonym stanowiskiem, które może doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania Rady Nadzorczej lub całej spółki. Skład omawianego organu w przypadku powstania wakatu uzupełnia się poprzez powołanie członków Rady Nadzorczej przez zgromadzenie wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub walne zgromadzenie spółki akcyjnej. Spółka musi sprawować pieczę nad tym żeby rada była prawidłowo obsadzona i reagować w przypadku jakichkolwiek braków w składzie. Rada z niewystarczającą liczbą członków określana jest mianem organu kadłubowego. O kadłubowych organach spółek kapitałowych można mówić w przypadku gdy liczba członków danego organu (rady nadzorczej, komisji rewizyjnej czy zarządu) spadnie poniżej progu, który został określony w kodeksie spółek handlowych lub innej ustawie szczególnej, umowie lub statucie spółki.

REKLAMA

Rada, które nie została właściwie obsadzona nie spełnia swoich kompetencji, a co za tym idzie nie może podejmować uchwał. Powołanie brakującego członka rady nadzorczej nie będzie kłopotliwe w razie współdziałania wspólników, przysługuje im bowiem kompetencja do uzupełnienia wakatu w sposób nieformalny. Jedynym warunkiem jest uchwała wspólników reprezentujących cały kapitał zakładowy bez konieczności zwoływania zgromadzenia wspólników. Oczywistym jest, że dla ważności nikt z obecnych nie może zgłosić sprzeciwu. Jeśli chodzi o drugą ze spółek kapitałowych – spółkę akcyjną, sprawa wygląda bardzo podobnie lecz w ramach innego organu jakim jest walne zgromadzenie.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Problematyka uzupełnienia wakatu w spółce posiadającej liczne grono wspólników jest nieco bardziej rozbudowana. W takim przypadku uzupełnienie składu Rady Nadzorczej wymaga zwołania zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia. Warto w umowie/statucie spółki wprowadzić postanowienie przyznające wspólnikom/akcjonariuszom uprawnienia osobiste: są to uprawnienia, dzięki którym wspólnik/ akcjonariusz może dysponować prawem do bezpośredniego powołania członka rady nadzorczej. Taki zapis może w znacznym zakresie przyspieszyć i ułatwić cały proces, ponieważ zezwala on na uzupełnienie wakatu bez uzyskania zgody pozostałych wspólników w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcjonariuszy w spółce akcyjnej. Innym sposobem jest określenie w statucie lub umowie ilości członków rady w sposób widełkowy (np. od 3 do 5 członków) dający elastyczność w ilości członków rady i chroniący przed spadkiem poniżej minimalnego składu. Ostatni sposób uzupełnienia wakatu w spółce pokazuje jak ważną rolę odgrywa dobrze sformowana umowa bądź statut. Dzięki szczegółowym zapisom spółka może wyjść „bez szwanku” z ciężkich sytuacji.

Autor: Kaja Żmijewska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Spółki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA