REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NewConnect. Na mały parkiet wchodzą producenci gier

GPW, dzwon giełdowy
GPW, dzwon giełdowy
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia do końca listopada br. na rynku NewConnect zadebiutowało 29 spółek. To przeszło 2,5 razy więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Na tzw. mały parkiet weszli głównie producenci gier wideo. Pozostali debiutanci związani są z biotechnologią, medycyną, energią odnawialną, motoryzacją i branżą technologiczną. Natomiast wartość obrotów akcjami w ciągu 11 miesięcy br. była ponad dwukrotnie mniejsza niż rok wcześniej. Z kolei na koniec października liczba nowych rachunków w domach maklerskich wzrosła w relacji rocznej o prawie 50 tysięcy.

Ostatnie 2 lata są bardzo dobre dla rynku kapitałowego

W ciągu 11 miesięcy br. na rynku NewConnect zadebiutowało 29 spółek. 6 z nich w kwietniu, po 5 – we wrześniu i w listopadzie, a 3 – w lutym. Patrząc na historyczne dane, widzimy, że od początku 2019 do końca 2020 roku tzw. mały parkiet był świadkiem również 29 debiutów. 14 z nich odnotowano od stycznia do listopada 2019 roku, a 11 – w analogicznym okresie ubiegłego roku.

REKLAMA

REKLAMA

– Ostatnie 2 lata są bardzo dobre dla rynku kapitałowego w Polsce i dla GPW, czego rezultatem jest rosnące zainteresowanie spółek pozyskiwaniem kapitału na tym rynku i duża liczba debiutów na giełdzie. W drugiej połowie grudnia spodziewamy się jeszcze kilku tego typu sytuacji na naszych rynkach – komentuje Piotr Borowski, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Zdaniem Andrzeja Głowackiego, prezesa Grupy Kapitałowej DGA, duże zainteresowanie wejściem na tzw. mały parkiet wynika z dwóch powodów. Pierwszy obejmuje inflację i ucieczkę z oszczędnościami, które do tej pory były na kontach bankowych. Niskie oprocentowanie lokat, właściwie zbliżone do zera, zachęca do podejmowania ryzyka i inwestowania części oszczędności właśnie w debiuty giełdowe. Druga kwestia to moda na spółki producentów gier i biotechnologiczne, czyli sektory rynku, które w czasie pandemii mocno urosły.

Rosnąca popularność branż gamingowej

REKLAMA

– Liczbę debiutów należy oceniać w kontekście innych wydarzeń. Należy do nich m.in. utrzymująca się dobra koniunktura na rynku głównym GPW, a w szczególności popularność branż gamingowej czy biotechnologicznej wśród spółek wchodzących na NewConnect. Od marcowego dołka w 2020 roku niektóre indeksy sektorowe WIG prawie się podwoiły. Inny powód to szybki rozwój rynku crowdfundingowego po 2018 roku – mówi Jarosław Dudko, makler i doradca w Akceleratorze Innowacji Przemysłowych Industrylab.

Jak podkreśla Konrad Ryczko, analityk z Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska, NewConnect ustanowiony został jako rynek dla spółek na wczesnym etapie rozwoju, np. technologicznych lub o bardziej ryzykownym modelu biznesowym. W ostatnich latach stał się jednak przede wszystkim bazą dla firm gamedevowych. Z kolei Piotr Borowski zaznacza, że ponad połowa tegorocznych debiutantów rynku NewConnect to producenci gier wideo. Natomiast pozostali działają w sektorze biotechnologii, medycyny, energii odnawialnej, motoryzacji, a także w szeroko pojętej branży technologicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Gry, biotechnologia czy tabletki na koronawirusa to okresowa moda. Wyceny CD Project, Mabion i innych spółek rozpalają wyobraźnię i inwestorzy podążają tym śladem. Należy jednak pamiętać, że wskaźnik upadłości spółek akcyjnych notowanych na GPW i NewConnect jest dwukrotnie wyższy w porównaniu z pozostałymi spółkami akcyjnymi funkcjonującymi w Polsce – dodaje prezes Głowacki.

Wartość obrotów akcjami na NewConnect od stycznia do listopada 2021 roku była ponad dwukrotnie niższa niż w analogicznym okresie ub.r. Wówczas mieliśmy do czynienia z dużą zmiennością na rynku kapitałowym, spowodowaną pandemią. Aktywność inwestorów na małym parkiecie jest ciągle kilkakrotnie większa niż przed pojawieniem się koronawirusa. W całym 2019 roku obroty na tym rynku wyniosły niecałe 1,5 mld zł. W specyficznym 2020 roku było to blisko 15 mld zł, a w tym roku do końca listopada ich wartość przekroczyła 5 mld zł.

Problem NewConnect to brak inwestorów instytucjonalnych

– Spadek aktywności na NewConnect ma oczywiście związek z wysoką bazą odniesienia w unikalnym 2020 roku. Wówczas na rynku notowane były spółki bezpośrednio korzystające na sytuacji pandemicznej, co pobudzało wyobraźnie inwestorów. Ten rok przyniósł wyraźne uspokojenie, a część inwestorów została z wcześniejszymi pozycjami. To przy niższych kursach spowodowało zaprzestanie aktywności na tym rynku. Pewnym problemem NewConnect jest praktyczny brak inwestorów instytucyjnych – stwierdza Konrad Ryczko.

Jak informuje Piotr Borowski, rosnąca popularność inwestowania na GPW w Warszawie wśród inwestorów indywidualnych przełożyła się także na wzrost liczby nowych rachunków w domach maklerskich. Według danych Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, na koniec października 2021 roku w Polsce otwartych było 1,35 mln rachunków maklerskich. To o ponad 49 tys. więcej niż rok wcześniej.

– Nowe rachunki w domach maklerskich potwierdzają skłonność Polaków do ucieczki z gotówką z banku czy z tzw. skarpety. Codzienne życie z perspektywy półki sklepowej potwierdza występującą inflację. Ona statystycznie wynosi 8%, jednakże wiele towarów podrożało o 15-50%. Z tego wynika panika i obawa przed tak znaczą utratą wartości pieniądza – analizuje prezes Grupy Kapitałowej DGA.

Polacy za główne miejsce inwestycji oszczędności ciągle uważają nieruchomości. Tak wynika z danych statystycznych, o czym informuje Konrad Ryczko. I dodaje, że inaczej wygląda sytuacja w USA, gdzie spora część gospodarstw domowych ma bezpośrednią ekspozycję na rynek kapitałowy. Jak przekonuje ekspert DM BOŚ, w Polsce ciągle jest miejsce do wzrostu bazy inwestorów indywidualnych oraz rachunków maklerskich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA