REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty wpisu do księgi wieczystej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa

REKLAMA

Spółka jawna nabyła w 1999 r. nieruchomość od syndyka. Zakup został udokumentowany fakturą wystawioną na spółkę jawną, należność została uregulowana ze środków spółki. W akcie notarialnym zakupu stwierdzono jednak nabycie na współwłasność w częściach ułamkowych przez osoby fizyczne (wspólników spółki jawnej) i tak zostało wpisane do księgi wieczystej. Czy obecnie, po tylu latach, istnieje jakaś możliwość sprostowania błędnego zapisu w księdze wieczystej, tj. wpisania własności łącznej wspólników spółki jawnej?

Jeżeli nieruchomość faktycznie kupiła spółka jawna, to w księdze wieczystej jako właściciel powinna być wpisana spółka, a nie jej wspólnicy. Korekta wpisu jest możliwa i wymaga przeprowadzenia odrębnego postępowania sądowego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

uzasadnienie

Spółka jawna mogła nabywać nieruchomości we własnym imieniu. Prawo to obecnie wynika z przepisów Kodeksu spółek handlowych (obowiązującego od 1 stycznia 2001 r.). W 1999 r. (czyli w roku, w którym spółka zakupiła nieruchomość) prawo to wynikało z przepisów rozporządzenia Prezydenta RP z 1934 r. - Kodeks handlowy. Zgodnie z Państwa wyjaśnieniami właścicielem nieruchomości miała się stać spółka jawna, a nie jej wspólnicy.

WAŻNE!

Jeżeli nabywcą nieruchomości jest spółka jawna, to spółka powinna być ujawniona w księdze wieczystej jako właściciel nieruchomości, a nie jej wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Faktycznie jednak w akcie notarialnym i księdze wieczystej jako właściciele nieruchomości zostali wskazani wspólnicy spółki. Pytanie sprowadza się do tego, czy jest możliwe dokonanie zmiany istniejącego wpisu do księgi wieczystej nieruchomości i jakich czynności wymaga taka zmiana.

Umowa sprzedaży nieruchomości została zawarta w formie aktu notarialnego. W pierwszej kolejności należy zatem zmienić zapisy zawarte w akcie notarialnym. Sposób przeprowadzania takich zmian określają przepisy ustawy - Prawo o notariacie. Drobne omyłki, błędy aktów notarialnych koryguje się w formie sprostowania aktu notarialnego (na podstawie art. 80 § 4 ustawy - Prawo o notariacie). Jednak zmiana strony kupującej z pewnością nie jest drobną zmianą, którą można wprowadzić w życie w formie sprostowania. Zmiana, o której mowa w pytaniu, faktycznie stanowi wyjaśnienie/doprecyzowanie treści oświadczeń woli składanych przez strony umowy. Strony zamierzają bowiem zmienić treść swojego oświadczenia woli przez wskazanie nowego nabywcy nieruchomości. Tego rodzaju zmiana wymaga podpisania ponownie aktu notarialnego z udziałem wszystkich jego uczestników.

WAŻNE!

Wskazanie innego nabywcy wymaga sporządzenia nowego aktu notarialnego z udziałem wszystkich stron pierwotnej czynności.

To, że kupili Państwo nieruchomość od syndyka w 1999 r., wskazuje, że sprzedającym był podmiot znajdujący się w upadłości. Dalszy sposób Państwa postępowania zależy od tego, kim był upadły i w jaki sposób zakończyło się to postępowanie upadłościowe.

Jeżeli upadły był osobą fizyczną, to niezależnie od sposobu zakończenia postępowania upadłościowego, akt notarialny „korygujący” może być podpisany z udziałem tej osoby.

Jeżeli upadły był spółką osobową/kapitałową/innym podmiotem, to nadal może stać się on stroną aktu notarialnego „korygującego”, jeżeli postępowanie upadłościowe zakończyło się wydaniem postanowienia o umorzeniu postępowania upadłościowego.

WAŻNE!

Jeżeli postępowanie upadłościowe poprzedniego właściciela nieruchomości zostało umorzone, podmiot ten może być stroną „korygującego” aktu notarialnego.

REKLAMA

Jeżeli natomiast postępowanie upadłościowe zostało ukończone, to skutkiem postępowania upadłościowego jest utrata bytu prawnego upadłego i wykreślenie go z odpowiedniego rejestru. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że postępowanie upadłościowe od 1999 r. zostało już ukończone, a upadły dawno już został wykreślony z odpowiednich rejestrów. Jeżeli tak się stało, to sprzedający nie może być już stroną „korygującego” aktu notarialnego.

Pozostaje więc droga odrębnego powództwa o uzgodnienie stanu prawnego wynikającego z księgi wieczystej z rzeczywistym stanem rzeczy, przewidzianego w przepisach ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Z Państwa punktu widzenia jest to o tyle korzystne, że uczestnikiem takiego postępowania nie musi być poprzedni właściciel nieruchomości (upadły, który już nie istnieje). Inicjatorem postępowania powinna być spółka jawna, która powinna pozwać do sądu wszystkie osoby wpisane do księgi wieczystej jako współwłaściciele nieruchomości (w Państwa przypadku to wspólnicy spółki jawnej). Wniesienie takiego powództwa nie daje oczywiście pełnej gwarancji powodzenia. Jeżeli jednak sąd zgodzi się z Państwa argumentami i orzeknie zgodnie z Państwa oczekiwaniami (sąd orzeknie niezgodność stanu faktycznego ze stanem wpisanym do księgi wieczystej), to takie orzeczenie sądu zastępuje akt notarialny i po uprawomocnieniu się stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. Na tej podstawie mogą więc Państwo bez udziału syndyka czy też upadłego doprowadzić do zmiany wpisu w księdze wieczystej.

WAŻNE!

Powództwo o uzgodnienie stanu prawnego wynikającego z księgi wieczystej z rzeczywistym stanem rzeczy pozwala dokonać zmian w księdze wieczystej bez udziału poprzedniego właściciela nieruchomości.

• art. 10 ustawy z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 131, poz. 1075

• art. 80 § 4 ustawy z 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Maurycy Organa

radca prawny, syndyk licencjonowany

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

REKLAMA

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA