REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty wpisu do księgi wieczystej

Maurycy Organa

REKLAMA

Spółka jawna nabyła w 1999 r. nieruchomość od syndyka. Zakup został udokumentowany fakturą wystawioną na spółkę jawną, należność została uregulowana ze środków spółki. W akcie notarialnym zakupu stwierdzono jednak nabycie na współwłasność w częściach ułamkowych przez osoby fizyczne (wspólników spółki jawnej) i tak zostało wpisane do księgi wieczystej. Czy obecnie, po tylu latach, istnieje jakaś możliwość sprostowania błędnego zapisu w księdze wieczystej, tj. wpisania własności łącznej wspólników spółki jawnej?

Jeżeli nieruchomość faktycznie kupiła spółka jawna, to w księdze wieczystej jako właściciel powinna być wpisana spółka, a nie jej wspólnicy. Korekta wpisu jest możliwa i wymaga przeprowadzenia odrębnego postępowania sądowego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

uzasadnienie

Spółka jawna mogła nabywać nieruchomości we własnym imieniu. Prawo to obecnie wynika z przepisów Kodeksu spółek handlowych (obowiązującego od 1 stycznia 2001 r.). W 1999 r. (czyli w roku, w którym spółka zakupiła nieruchomość) prawo to wynikało z przepisów rozporządzenia Prezydenta RP z 1934 r. - Kodeks handlowy. Zgodnie z Państwa wyjaśnieniami właścicielem nieruchomości miała się stać spółka jawna, a nie jej wspólnicy.

WAŻNE!

REKLAMA

Jeżeli nabywcą nieruchomości jest spółka jawna, to spółka powinna być ujawniona w księdze wieczystej jako właściciel nieruchomości, a nie jej wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktycznie jednak w akcie notarialnym i księdze wieczystej jako właściciele nieruchomości zostali wskazani wspólnicy spółki. Pytanie sprowadza się do tego, czy jest możliwe dokonanie zmiany istniejącego wpisu do księgi wieczystej nieruchomości i jakich czynności wymaga taka zmiana.

Umowa sprzedaży nieruchomości została zawarta w formie aktu notarialnego. W pierwszej kolejności należy zatem zmienić zapisy zawarte w akcie notarialnym. Sposób przeprowadzania takich zmian określają przepisy ustawy - Prawo o notariacie. Drobne omyłki, błędy aktów notarialnych koryguje się w formie sprostowania aktu notarialnego (na podstawie art. 80 § 4 ustawy - Prawo o notariacie). Jednak zmiana strony kupującej z pewnością nie jest drobną zmianą, którą można wprowadzić w życie w formie sprostowania. Zmiana, o której mowa w pytaniu, faktycznie stanowi wyjaśnienie/doprecyzowanie treści oświadczeń woli składanych przez strony umowy. Strony zamierzają bowiem zmienić treść swojego oświadczenia woli przez wskazanie nowego nabywcy nieruchomości. Tego rodzaju zmiana wymaga podpisania ponownie aktu notarialnego z udziałem wszystkich jego uczestników.

WAŻNE!

Wskazanie innego nabywcy wymaga sporządzenia nowego aktu notarialnego z udziałem wszystkich stron pierwotnej czynności.

To, że kupili Państwo nieruchomość od syndyka w 1999 r., wskazuje, że sprzedającym był podmiot znajdujący się w upadłości. Dalszy sposób Państwa postępowania zależy od tego, kim był upadły i w jaki sposób zakończyło się to postępowanie upadłościowe.

Jeżeli upadły był osobą fizyczną, to niezależnie od sposobu zakończenia postępowania upadłościowego, akt notarialny „korygujący” może być podpisany z udziałem tej osoby.

Jeżeli upadły był spółką osobową/kapitałową/innym podmiotem, to nadal może stać się on stroną aktu notarialnego „korygującego”, jeżeli postępowanie upadłościowe zakończyło się wydaniem postanowienia o umorzeniu postępowania upadłościowego.

WAŻNE!

Jeżeli postępowanie upadłościowe poprzedniego właściciela nieruchomości zostało umorzone, podmiot ten może być stroną „korygującego” aktu notarialnego.

Jeżeli natomiast postępowanie upadłościowe zostało ukończone, to skutkiem postępowania upadłościowego jest utrata bytu prawnego upadłego i wykreślenie go z odpowiedniego rejestru. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że postępowanie upadłościowe od 1999 r. zostało już ukończone, a upadły dawno już został wykreślony z odpowiednich rejestrów. Jeżeli tak się stało, to sprzedający nie może być już stroną „korygującego” aktu notarialnego.

Pozostaje więc droga odrębnego powództwa o uzgodnienie stanu prawnego wynikającego z księgi wieczystej z rzeczywistym stanem rzeczy, przewidzianego w przepisach ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Z Państwa punktu widzenia jest to o tyle korzystne, że uczestnikiem takiego postępowania nie musi być poprzedni właściciel nieruchomości (upadły, który już nie istnieje). Inicjatorem postępowania powinna być spółka jawna, która powinna pozwać do sądu wszystkie osoby wpisane do księgi wieczystej jako współwłaściciele nieruchomości (w Państwa przypadku to wspólnicy spółki jawnej). Wniesienie takiego powództwa nie daje oczywiście pełnej gwarancji powodzenia. Jeżeli jednak sąd zgodzi się z Państwa argumentami i orzeknie zgodnie z Państwa oczekiwaniami (sąd orzeknie niezgodność stanu faktycznego ze stanem wpisanym do księgi wieczystej), to takie orzeczenie sądu zastępuje akt notarialny i po uprawomocnieniu się stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. Na tej podstawie mogą więc Państwo bez udziału syndyka czy też upadłego doprowadzić do zmiany wpisu w księdze wieczystej.

WAŻNE!

Powództwo o uzgodnienie stanu prawnego wynikającego z księgi wieczystej z rzeczywistym stanem rzeczy pozwala dokonać zmian w księdze wieczystej bez udziału poprzedniego właściciela nieruchomości.

• art. 10 ustawy z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 131, poz. 1075

• art. 80 § 4 ustawy z 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Maurycy Organa

radca prawny, syndyk licencjonowany

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA