REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty wpisu do księgi wieczystej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa

REKLAMA

Spółka jawna nabyła w 1999 r. nieruchomość od syndyka. Zakup został udokumentowany fakturą wystawioną na spółkę jawną, należność została uregulowana ze środków spółki. W akcie notarialnym zakupu stwierdzono jednak nabycie na współwłasność w częściach ułamkowych przez osoby fizyczne (wspólników spółki jawnej) i tak zostało wpisane do księgi wieczystej. Czy obecnie, po tylu latach, istnieje jakaś możliwość sprostowania błędnego zapisu w księdze wieczystej, tj. wpisania własności łącznej wspólników spółki jawnej?

Jeżeli nieruchomość faktycznie kupiła spółka jawna, to w księdze wieczystej jako właściciel powinna być wpisana spółka, a nie jej wspólnicy. Korekta wpisu jest możliwa i wymaga przeprowadzenia odrębnego postępowania sądowego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

uzasadnienie

Spółka jawna mogła nabywać nieruchomości we własnym imieniu. Prawo to obecnie wynika z przepisów Kodeksu spółek handlowych (obowiązującego od 1 stycznia 2001 r.). W 1999 r. (czyli w roku, w którym spółka zakupiła nieruchomość) prawo to wynikało z przepisów rozporządzenia Prezydenta RP z 1934 r. - Kodeks handlowy. Zgodnie z Państwa wyjaśnieniami właścicielem nieruchomości miała się stać spółka jawna, a nie jej wspólnicy.

WAŻNE!

Jeżeli nabywcą nieruchomości jest spółka jawna, to spółka powinna być ujawniona w księdze wieczystej jako właściciel nieruchomości, a nie jej wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Faktycznie jednak w akcie notarialnym i księdze wieczystej jako właściciele nieruchomości zostali wskazani wspólnicy spółki. Pytanie sprowadza się do tego, czy jest możliwe dokonanie zmiany istniejącego wpisu do księgi wieczystej nieruchomości i jakich czynności wymaga taka zmiana.

Umowa sprzedaży nieruchomości została zawarta w formie aktu notarialnego. W pierwszej kolejności należy zatem zmienić zapisy zawarte w akcie notarialnym. Sposób przeprowadzania takich zmian określają przepisy ustawy - Prawo o notariacie. Drobne omyłki, błędy aktów notarialnych koryguje się w formie sprostowania aktu notarialnego (na podstawie art. 80 § 4 ustawy - Prawo o notariacie). Jednak zmiana strony kupującej z pewnością nie jest drobną zmianą, którą można wprowadzić w życie w formie sprostowania. Zmiana, o której mowa w pytaniu, faktycznie stanowi wyjaśnienie/doprecyzowanie treści oświadczeń woli składanych przez strony umowy. Strony zamierzają bowiem zmienić treść swojego oświadczenia woli przez wskazanie nowego nabywcy nieruchomości. Tego rodzaju zmiana wymaga podpisania ponownie aktu notarialnego z udziałem wszystkich jego uczestników.

WAŻNE!

Wskazanie innego nabywcy wymaga sporządzenia nowego aktu notarialnego z udziałem wszystkich stron pierwotnej czynności.

To, że kupili Państwo nieruchomość od syndyka w 1999 r., wskazuje, że sprzedającym był podmiot znajdujący się w upadłości. Dalszy sposób Państwa postępowania zależy od tego, kim był upadły i w jaki sposób zakończyło się to postępowanie upadłościowe.

Jeżeli upadły był osobą fizyczną, to niezależnie od sposobu zakończenia postępowania upadłościowego, akt notarialny „korygujący” może być podpisany z udziałem tej osoby.

Jeżeli upadły był spółką osobową/kapitałową/innym podmiotem, to nadal może stać się on stroną aktu notarialnego „korygującego”, jeżeli postępowanie upadłościowe zakończyło się wydaniem postanowienia o umorzeniu postępowania upadłościowego.

WAŻNE!

Jeżeli postępowanie upadłościowe poprzedniego właściciela nieruchomości zostało umorzone, podmiot ten może być stroną „korygującego” aktu notarialnego.

REKLAMA

Jeżeli natomiast postępowanie upadłościowe zostało ukończone, to skutkiem postępowania upadłościowego jest utrata bytu prawnego upadłego i wykreślenie go z odpowiedniego rejestru. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że postępowanie upadłościowe od 1999 r. zostało już ukończone, a upadły dawno już został wykreślony z odpowiednich rejestrów. Jeżeli tak się stało, to sprzedający nie może być już stroną „korygującego” aktu notarialnego.

Pozostaje więc droga odrębnego powództwa o uzgodnienie stanu prawnego wynikającego z księgi wieczystej z rzeczywistym stanem rzeczy, przewidzianego w przepisach ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Z Państwa punktu widzenia jest to o tyle korzystne, że uczestnikiem takiego postępowania nie musi być poprzedni właściciel nieruchomości (upadły, który już nie istnieje). Inicjatorem postępowania powinna być spółka jawna, która powinna pozwać do sądu wszystkie osoby wpisane do księgi wieczystej jako współwłaściciele nieruchomości (w Państwa przypadku to wspólnicy spółki jawnej). Wniesienie takiego powództwa nie daje oczywiście pełnej gwarancji powodzenia. Jeżeli jednak sąd zgodzi się z Państwa argumentami i orzeknie zgodnie z Państwa oczekiwaniami (sąd orzeknie niezgodność stanu faktycznego ze stanem wpisanym do księgi wieczystej), to takie orzeczenie sądu zastępuje akt notarialny i po uprawomocnieniu się stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. Na tej podstawie mogą więc Państwo bez udziału syndyka czy też upadłego doprowadzić do zmiany wpisu w księdze wieczystej.

WAŻNE!

Powództwo o uzgodnienie stanu prawnego wynikającego z księgi wieczystej z rzeczywistym stanem rzeczy pozwala dokonać zmian w księdze wieczystej bez udziału poprzedniego właściciela nieruchomości.

• art. 10 ustawy z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 131, poz. 1075

• art. 80 § 4 ustawy z 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Maurycy Organa

radca prawny, syndyk licencjonowany

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA