REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki będą mogły łatwiej nabywać własne akcje

Michał Romanowski
Michał Romanowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka będzie mogła nabywać własne akcje w każdym celu określonym przez walne zgromadzenie. Łączna wartość nominalna nabytych akcji nie będzie mogła przekroczyć 20 proc. kapitału zakładowego spółki - przewiduje projekt zmian w kodeksie spółek handlowych.


REKLAMA

REKLAMA

Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego przygotowała projekt nowelizacji kodeksu spółek handlowych dotyczący daleko idących ułatwień dla spółek akcyjnych przy nabywaniu akcji własnych. Liberalizacja stała się możliwa dzięki dyrektywie 2006/68/WE, która zmieniła Drugą Dyrektywę Kapitałową. Przed zmianą art. 19 ust. 1 Drugiej Dyrektywy zezwalał na nabywanie przez spółkę własnych akcji na podstawie upoważnienia walnego zgromadzenia udzielanego na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy. Ponadto wartość nominalna nabywanych akcji własnych (włączając w to uprzednio nabyte akcje własne oraz akcje spółki nabyte przez osoby trzecie, działające we własnym imieniu, ale na rachunek spółki) nie mogła przekraczać 10 proc. kwoty kapitału zakładowego.


Na czym polegają zmiany


W celu przystosowania zasad nabywania akcji własnych do wymogów współczesnego rynku proponuje się nowelizację art. 362 par. 1 pkt 8 k.s.h., który stanowiłby, że dopuszczalne jest nabycie przez spółkę własnych akcji na podstawie i w granicach upoważnienia udzielonego przez walne zgromadzenie. Upoważnienie takie powinno określać warunki nabycia, w tym maksymalną liczbę akcji do nabycia, okres upoważnienia, który nie może przekraczać pięciu lat, oraz maksymalną i minimalną wysokość zapłaty za nabywane akcje, jeżeli nabycie następuje odpłatnie. Ponadto proponuje się nowelizację art. 362 par. 2 pkt 2 k.s.h. podwyższającą próg określający łączną wartość nominalną nabywanych akcji własnych do 20 proc. kapitału zakładowego spółki. Zmiany w stosunku do dotychczasowego art. 362 par. 1 pkt 8 przejawiają się w:

REKLAMA

- zniesieniu ograniczenia podmiotowego - dotychczas przepis ten przewidywał nabywanie własnych akcji wyłącznie przez instytucje finansowe;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wydłużeniu okresu upoważnienia udzielanego przez walne zgromadzenie z jednego roku do pięciu lat;

- zniesieniu celu nabycia - projektowana zmiana dopuszcza każdy cel określony przez walne zgromadzenie (walne zgromadzenie może przy tym nawet upoważnić zarząd do określania celu nabycia);

- podwyższeniu maksymalnego progu nabycia własnych akcji z 5 proc. do 20 proc. kapitału zakładowego spółki.


Podobnie jak miało to miejsce dotychczas, także w świetle nowego brzmienia art. 362 par. 2 pkt 2 k.s.h. nabycie akcji pod jednym tytułem wpływa na zdolność nabycia pod innym tytułem. Przykładowo, jeżeli spółka nabyła 8 proc. akcji w celu zaoferowania ich pracownikom, ma prawo nabyć dalsze 2 proc. w celu zapobieżenia zagrażającej jej szkodzie i 12 proc., działając na podstawie upoważnienia walnego zgromadzenia (zakładając, że upoważnienie walnego zgromadzenia wykorzystuje maksymalny limit 20 proc.). Proponuje się przy tym ustanowienie jednego progu maksymalnego w wysokości 20 proc. i odejście od dotychczasowego progu 10 proc. Z punktu widzenia progu maksymalnego nie jest bowiem istotny tytuł nabycia akcji własnych wskazany w komentowanym przepisie, ale łączny stan posiadania akcji własnych przez spółkę.


Obowiązki informacyjne


W celu ochrony interesów akcjonariuszy, proponuje się także wprowadzenie w art. 363 par. 1 k.s.h. obowiązku, aby zarząd informował najbliższe walne zgromadzenie o przyczynach lub celu nabycia własnych akcji, liczbie i wartości nominalnej tych akcji, ich udziale w kapitale zakładowym, jak również o wartości świadczenia spełnionego w zamian za nabyte akcje. Zmiana polega zatem na nieznacznym rozszerzeniu obowiązków informacyjnych w związku z nabyciem przez spółkę własnych akcji na podstawie upoważnienia walnego zgromadzenia (zmieniony art. 363 par. 1 k.s.h.). W ten sposób zarząd składałby akcjonariuszom bieżące raporty ze sposobu korzystania z udzielonego upoważnienia, niezależnie od rocznego sprawozdania, który przewiduje art. 363 par. 2 k.s.h. Rozszerzenie obowiązków sprawozdawczych, zaproponowane w art. 363 par. 1 k.s.h., ma znaczenie przede wszystkim w spółkach niepublicznych. Spółki publiczne są bowiem zobowiązane ujawniać informacje o nabyciu własnych akcji w raportach bieżących. Nie ma jednak uzasadnienia, aby w tym przypadku różnicować standardy informacyjne związane z nabywaniem własnych akcji w zależności od tego, czy spółka jest spółką niepubliczną czy publiczną.


Osobna pozycja w bilansie


Bez zmiany pozostaje zasada, że nabycie akcji własnych może dotyczyć tylko akcji w pełni pokrytych i może zostać sfinansowane wyłącznie kosztem nadwyżki bilansowej, którą spółka może przeznaczyć na wypłatę dywidendy. Proponuje się natomiast nowelizację art. 363 par. 6 k.s.h., który stanowiłby, że akcje własne należy umieścić w bilansie w osobnej pozycji kapitału własnego w wartości ujemnej i równocześnie zmniejszyć kapitał rezerwowy na akcje własne utworzony zgodnie z art. 362 par. 2 pkt 3 k.s.h., odpowiednio zwiększając kapitał bądź kapitały, z których został on utworzony. W konsekwencji spółki uzyskają możliwość wypłaty wyższych kwot dywidendy, jeżeli równocześnie nabywają własne akcje, co nie doprowadzi do uszczuplenia kapitału zakładowego ani innych funduszy chronionych przed podziałem na rzecz akcjonariuszy. Obecnie nabycie własnych akcji prowadzi do podwójnego ograniczenia wypłat na rzecz akcjonariuszy. Raz w następstwie uwzględniania własnych akcji dla potrzeb obliczania dopuszczalnej kwoty dywidendy (i innych wypłat). Drugi raz przez związanie środków z kapitału rezerwowego, które trafiły na kapitał zapasowy.


Istota proponowanej zmiany zmierza do doprowadzenia, aby art. 362 par. 1 pkt 8 k.s.h. stał się uniwersalną podstawą nabywania przez ogół spółek własnych akcji. Pozwoli to w pełni wykorzystać upoważnienie wynikające ze zliberalizowanego art. 19 ust. 1 Drugiej Dyrektywy i nie ograniczy jednocześnie swobody działania instytucji finansowych. Będą one mogły nadal korzystać z tego przepisu. Trzeba zaznaczyć, że wymaganie, aby łączna wartość nominalna akcji nabytych na podstawie art. 362 par. 1 pkt 8 k.s.h. nie przekraczała 5 proc. kapitału zakładowego, jest obecnie sprzeczne ze znowelizowanym art. 19 ust. 1 lit. i) Drugiej Dyrektywy. Przepis ten nakazuje, by wspomniany limit był nie niższy niż 10 proc. kapitału zakładowego, nie ustanawiając jednocześnie górnego limitu. Liberalizacja jest zatem podwójna. Po pierwsze, ustawodawca europejski zniósł maksymalny limit, do wysokości którego państwa członkowskie mogą zezwalać spółkom na nabywanie własnych akcji, a po drugie ustanowił minimalny limit, do wysokości którego państwa członkowie powinny zezwalać w krajowych prawach spółek na nabywanie akcji własnych. Mimo faktu, że obecnie Druga Dyrektywa nie określa maksymalnych progów nabywania własnych akcji, Komisja Kodyfikacyjna zdecydowała się wprowadzić maksymalny pułap 20 proc., kierując się tym że, i tak stanowi to podwyższenie limitu z 5 proc. do 20 proc. oraz że nieograniczone procentowo upoważnienie mogłoby wpływać niekorzystnie na stosunki korporacyjne w spółkach.


SKUTKI OGRANICZEŃ

Ograniczenia w nabywaniu przez spółkę własnych akcji prowadzą do:

- utrudnień w likwidowaniu bieżących nadwyżek pieniężnych spółek w sytuacji, gdy nabywanie własnych akcji jest jednym ze sposobów likwidowania nadwyżek finansowych przez spółkę;

- utrudnień we wdrażaniu programów motywacyjnych dla osób kluczowych dla działalności spółek (opcje menedżerskie). Programy opcyjne nabierają coraz większego znaczenia w praktyce polskich spółek jako dodatkowy instrument wynagradzania i wiązania kluczowych menedżerów ze spółką;

- ograniczania możliwości reagowania przez spółki na zmieniającą się sytuację na rynku kapitałowym wpływającą na cenę ich akcji. W razie zaburzenia równowagi między popytem i podażą, spółki dzięki nabywaniu własnych akcji mogą przyczyniać się do stabilizacji kursu giełdowego akcji w okresie nierównowagi, zapobiegając lub ograniczając w ten sposób nieuzasadnione ekonomiczną sytuacją finansową spółki wahania kursów akcji o charakterze spekulacyjnym.


prof. dr hab. MICHAŁ ROMANOWSKI

z Kancelarii Romanowski i Wspólnicy, przewodniczący zespołu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego ds. zmian w prawie spółek

gp@infor.pl

Współautorem zmian k.s.h. jest dr Adam Opalski,
członek zespołu KKPC ds. zmian w prawie spółek

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA