REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skarga na działanie ubezpieczyciela

Paweł Ślązak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu przysługuje prawo do skorzystania z przysługującej mu ochrony prawnej w zakresie ubezpieczeń. W przypadku niezgodnych z prawem czynności Towarzystwa Ubezpieczeniowego, istnieje możliwość skierowania skargi do Rzecznika Ubezpieczonych na działanie ubezpieczyciela.

Z najnowszego raportu opublikowanego przez Biuro Rzecznika Ubezpieczonych wynika, iż w I półroczu 2013r., Rzecznik otrzymał 8543 pisemnych skarg skierowanych do niego zarówno przez samych ubezpieczonych jak i za pośrednictwem profesjonalnych pełnomocników. Skargi wpływające do Rzecznika dotyczyły przede wszystkim spraw związanych z ubezpieczeniami komunikacyjnymi OC (m.in. nieprawidłowa kwalifikacja szkody, brak pełnej rekompensaty za wynajem pojazdu zastępczego, kwestia amortyzacji części) i AC (m.in. sposób określania wartości pojazdu przy zawieraniu umowy, opieszałość w procesie likwidacji) oraz ubezpieczeniami na życie.

REKLAMA

REKLAMA


Najistotniejszymi w tym przypadku są jednak statystyki określające efektywność interwencji Rzecznika Ubezpieczonych, gdyż to właśnie one pozwalają na dokonanie oceny w przedmiocie skuteczności działań przez niego podejmowanych oraz implicite obrazują przydatności narzędzia jaką jest skarga do RU. Z danych opublikowanych przez Biuro Rzecznika wynika, iż w odniesieniu do 1508 skarg tj. w stosunku do 36 % wszystkich zakończonych spraw, nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść wnioskodawcy. Co więcej, 50 spraw zostało uznane w drodze wyjątku (1,2 %), co oznacza, iż Towarzystwa Ubezpieczeniowe, na skutek interwencji Rzecznika, podjęły decyzję wbrew polityce spółki oraz w oderwaniu od obowiązujących procedur likwidacyjnych. Z powyższego wynika tym samym, iż statystycznie około 1 na 3 skargi przynoszą pożądany efekt, tj. doprowadzają do zmiany dotychczas zajmowanego stanowiska przez zakłady ubezpieczeń. Należy przy tym pamiętać, że skierowanie skargi następuje przeważnie w momencie w którym ubezpieczyciel zajął swoje „ostateczne” stanowisko, a więc w sytuacji, gdy TU nie przyjmuje już do wiadomości żadnych merytorycznych argumentów.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!


Zakres działania Rzecznika Ubezpieczonych


Z prawnego punktu widzenia, Rzecznik Ubezpieczonych jest organem powołanym do podejmowania działań w zakresie ochrony osób, których interesy reprezentuje, w szczególności poprzez rozpatrywanie skarg składanych w indywidulanych sprawach. Nie jest on przy tym zobligowany do podejmowania czynności w sprawie, gdyż zgodnie z dyspozycją art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych, Rzecznik może zarówno zając się sprawą jak i m.in. wskazać wnioskodawcy przysługujące mu prawa i środki działania bądź nie podjąć żadnych czynności (w tym przypadku RU musi obligatoryjnie uzasadnić swoje stanowisko). Ze wskazanego na wstępie raportu wynika jednak, iż regułą jest podejmowanie interwencji przez Rzecznika (81,5 % ogółu spraw), a przyczynami niepodjęcia interwencji  są zazwyczaj: brak wyraźnej prośby o interwencję, wycofanie skargi bądź niekompletność dokumentacji. Przesyłając zatem skargę do Rzecznika należy pamiętać o tym aby wyraźnie zaznaczyć powód dla którego została ona sporządzona oraz dołączyć do niej kompletną dokumentację pozwalającą na dokonanie odpowiedniej weryfikacji stanu faktycznego przez RU. Wartym rozważanie jest przy tym zwrócenie się do profesjonalnego podmiotu specjalizującego się w sprawach z zakresu ubezpieczeń celem uzyskania stosownej pomocy.

REKLAMA


Należy pamiętać przy tym, że Towarzystwo Ubezpieczeniowe jest zobowiązanie do ustosunkowania się do wniosku Rzecznika w terminie 30 dni poprzez poinformowanie RU o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku. Choć Rzecznik nie posiada kompetencji pozwalających mu na nakładanie kar finansowych na Towarzystwa Ubezpieczeniowe (w tym celu została powołana Komisja Nadzoru Finansowego) bądź obligowania zakładów do zmiany dotychczasowego stanowiska, to warto zauważyć, iż może on, w myśl art. 26 ust. 6 pkt 3 ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych, zwrócić się o zbadanie sprawy do właściwych organów, w tym Komisji Nadzoru Finansowego, prokuratury bądź organów kontroli państwowej. Prerogatywy przyznane RU w tym zakresie zdają się być przy tym głównym bodźcem, który sprawia, iż TU zmieniają dotychczas zajmowane stanowisko, choć oczywiście nie można pominąć w tym przedmiocie samej pozycji i autorytetu jakim obdarzony jest Rzecznika Ubezpieczonych. Nie można przy tym nie wspomnieć o istotnej kwestii jaką są publikowane przez Biuro Rzecznika statystyki obrazujących procentowy rozkład skarg związanych z działalnością poszczególnych zakładów ubezpieczeniowych. Każde Towarzystwo stara się wypadać w przedmiotowym „rankingu” jak najlepiej, gdyż zajmowana pozycja przekłada się pośrednio na potencjał sprzedażowy TU. Zważając na powyższe można dojść do wniosku, iż działania Rzecznika pełnią funkcję \ korekcyjną (zmiana dotychczasowego stanowiska zakładu), represyjną (przekazanie sprawy m.in. do KNF) jak i prewencyjną (wyższe standardy likwidacyjne TU).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podsumowując, każdy ubezpieczony powinien rozważyć, czy przed wystąpieniem na drogę sądową nie warto będzie skorzystać z pomocy Rzecznika Ubezpieczonych. Zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności ponoszenia kosztów sądowych oraz możliwość szybszego zakończenia sporu. Proponowane rozwiązanie nie zamyka przy tym możliwości wniesienia powództwa, gdyż skierowanie skargi stanowi jedynie dodatkowy, fakultatywny, środek przysługujący ubezpieczonemu w toku dochodzenia swoich praw.


Zobacz również:
Jak korzystnie opodatkować spółki osobowe?

 

 

Źródło: Kancelaria Ślązak, Zapiór i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA