REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie złamać prawa antymonopolowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Markowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowym elementem sukcesu, a jednocześnie podstawą gospodarki wolnorynkowej, jest konkurencja. Często istnieje pokusa, aby z tej walki o klienta zrezygnować i zastąpić ją rynkową stabilizacją. Rzecz jednak w tym, że obowiązujące przepisy zabraniają świadomej rezygnacji z konkurowania. Jak zatem postępować, żeby nie złamać prawa antymonopolowego?

REKLAMA

Główna zasadą prawa ochrony konkurencji jest samodzielność decyzyjna firm. Przepisy jednak zabraniają przedsiębiorcom zawierania antykonkurencyjnych porozumień. Najbardziej jaskrawym przykładem porozumień cenowych są tzw. kartele cenowe, czyli porozumienia dotyczące cen, zawierane między konkurentami. Zabronione są również porozumienia cenowe zawierane pomiędzy producentem a dystrybutorami. Przybierają one najczęściej postać tzw. wertykalnego ustalenia cen odsprzedaży. Jest to porozumienie dotyczące poziomu cen, według których dystrybutor ma odsprzedawać zakupione od producenta towary. Ujednolicenie polityki cenowej hamuje tzw. konkurencję między markami, a ujednolicenie cen w stosunkach wertykalnych prowadzi do wyłączenia konkurencji wewnątrz danej marki. Oba typy porozumień są zabronione przez prawo, a ich wykrycie przez UOKiK grozi nałożeniem wysokich kar.

REKLAMA

Do antykonkurencyjnych porozumień zalicza się też porozumienia dotyczące podziału rynków (między konkurentów), a także ustalenia dotyczące ilości produkcji. Ogólny mechanizm funkcjonowania tego typu porozumień bazuje na zasadzie ograniczoności dóbr. Innymi słowy, im mniej jest danych dóbr na rynku, tym większa będzie ich cena lub mniejsza presja konkurencyjna na obniżenie ceny.

Co jest dozwolone

REKLAMA

Porozumienia wertykalne są, co do zasady, mniej szkodliwe dla konkurencji niż kartele. Dlatego też przepisy dopuszczają możliwość legalizacji pewnych rodzajów porozumień wertykalnych. Dopuszczalne jest np. rekomendowanie cen oraz ustalanie cen maksymalnych w stosunkach wertykalnych. Należy jednakże zwrócić uwagę, aby ceny rekomendowane bądź maksymalne nie przybierały postaci cen sztywnych lub minimalnych. Takie ceny w stosunkach wertykalnych są zabronione. Przykładowo, określenie listy cen, jako listy cen rekomendowanych, będzie w istocie ustaleniem cen sztywnych, jeśli dystrybutor będzie zobligowany je stosować pod groźbą zapłaty kary umownej. Ceny rekomendowane będą wówczas takimi jedynie z nazwy. Podobnie będzie w przypadku cen maksymalnych. Jeśli zostaną one określone na zbyt niskim poziomie i nie pozostawią dystrybutorowi miejsca na ich obniżenie. Doprowadzi to do stosowania cen tylko według ustalonego maksymalnego pułapu. Spowoduje to, że ceny maksymalne będą cenami sztywnymi.

Od antykonkurencyjnych porozumień, w tym porozumień cenowych, należy odróżnić działania dozwolone. Będą nimi zasadniczo wszystkie decyzje danego przedsiębiorcy podejmowane samodzielnie, tj. bez koordynacji z konkurentami, choć najczęściej w reakcji na takie działania. Przykładowo podwyższenie cen w reakcji na podwyższenie cen dokonane przez konkurenta będzie dozwolonym działaniem jednostronnym określanym jako naśladownictwo cenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienie bez udziału zarządu

Ryzyko uczestniczenia w zabronionym porozumieniu wynika przede wszystkim z faktu, że do jego zawarcia nie jest konieczne działanie organów uprawionych do reprezentowania danych firm. Antykonkurencyjne porozumienia zawierane są często przez pracowników działów handlowych czy przedstawicieli handlowych. Często zdarza się, że pracownicy nie działają z zamiarem zawarcia zabronionego porozumienia. Brak świadomości bezprawnego działania nie powoduje jednak zalegalizowania porozumienia. Również forma zawarcia porozumienia (ustna, pisemna) jest bez znaczenia dla jego bezprawności.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA