REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie złamać prawa antymonopolowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Markowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowym elementem sukcesu, a jednocześnie podstawą gospodarki wolnorynkowej, jest konkurencja. Często istnieje pokusa, aby z tej walki o klienta zrezygnować i zastąpić ją rynkową stabilizacją. Rzecz jednak w tym, że obowiązujące przepisy zabraniają świadomej rezygnacji z konkurowania. Jak zatem postępować, żeby nie złamać prawa antymonopolowego?

Główna zasadą prawa ochrony konkurencji jest samodzielność decyzyjna firm. Przepisy jednak zabraniają przedsiębiorcom zawierania antykonkurencyjnych porozumień. Najbardziej jaskrawym przykładem porozumień cenowych są tzw. kartele cenowe, czyli porozumienia dotyczące cen, zawierane między konkurentami. Zabronione są również porozumienia cenowe zawierane pomiędzy producentem a dystrybutorami. Przybierają one najczęściej postać tzw. wertykalnego ustalenia cen odsprzedaży. Jest to porozumienie dotyczące poziomu cen, według których dystrybutor ma odsprzedawać zakupione od producenta towary. Ujednolicenie polityki cenowej hamuje tzw. konkurencję między markami, a ujednolicenie cen w stosunkach wertykalnych prowadzi do wyłączenia konkurencji wewnątrz danej marki. Oba typy porozumień są zabronione przez prawo, a ich wykrycie przez UOKiK grozi nałożeniem wysokich kar.

REKLAMA

Do antykonkurencyjnych porozumień zalicza się też porozumienia dotyczące podziału rynków (między konkurentów), a także ustalenia dotyczące ilości produkcji. Ogólny mechanizm funkcjonowania tego typu porozumień bazuje na zasadzie ograniczoności dóbr. Innymi słowy, im mniej jest danych dóbr na rynku, tym większa będzie ich cena lub mniejsza presja konkurencyjna na obniżenie ceny.

Co jest dozwolone

REKLAMA

Porozumienia wertykalne są, co do zasady, mniej szkodliwe dla konkurencji niż kartele. Dlatego też przepisy dopuszczają możliwość legalizacji pewnych rodzajów porozumień wertykalnych. Dopuszczalne jest np. rekomendowanie cen oraz ustalanie cen maksymalnych w stosunkach wertykalnych. Należy jednakże zwrócić uwagę, aby ceny rekomendowane bądź maksymalne nie przybierały postaci cen sztywnych lub minimalnych. Takie ceny w stosunkach wertykalnych są zabronione. Przykładowo, określenie listy cen, jako listy cen rekomendowanych, będzie w istocie ustaleniem cen sztywnych, jeśli dystrybutor będzie zobligowany je stosować pod groźbą zapłaty kary umownej. Ceny rekomendowane będą wówczas takimi jedynie z nazwy. Podobnie będzie w przypadku cen maksymalnych. Jeśli zostaną one określone na zbyt niskim poziomie i nie pozostawią dystrybutorowi miejsca na ich obniżenie. Doprowadzi to do stosowania cen tylko według ustalonego maksymalnego pułapu. Spowoduje to, że ceny maksymalne będą cenami sztywnymi.

Od antykonkurencyjnych porozumień, w tym porozumień cenowych, należy odróżnić działania dozwolone. Będą nimi zasadniczo wszystkie decyzje danego przedsiębiorcy podejmowane samodzielnie, tj. bez koordynacji z konkurentami, choć najczęściej w reakcji na takie działania. Przykładowo podwyższenie cen w reakcji na podwyższenie cen dokonane przez konkurenta będzie dozwolonym działaniem jednostronnym określanym jako naśladownictwo cenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienie bez udziału zarządu

Ryzyko uczestniczenia w zabronionym porozumieniu wynika przede wszystkim z faktu, że do jego zawarcia nie jest konieczne działanie organów uprawionych do reprezentowania danych firm. Antykonkurencyjne porozumienia zawierane są często przez pracowników działów handlowych czy przedstawicieli handlowych. Często zdarza się, że pracownicy nie działają z zamiarem zawarcia zabronionego porozumienia. Brak świadomości bezprawnego działania nie powoduje jednak zalegalizowania porozumienia. Również forma zawarcia porozumienia (ustna, pisemna) jest bez znaczenia dla jego bezprawności.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

REKLAMA