REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup firmowego auta się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który kupuje auto osobowe i wprowadza je do ewidencji środków trwałych firmy, ma prawo do amortyzacji takiego samochodu, dzięki czemu obniża co miesiąc podstawę opodatkowania, a w rezultacie – płaci niższe podatki. Co więcej, może zaliczyć w koszty także nieodliczony VAT oraz odsetki od kredytu na samochód.

Wprowadzając nowe auto osobowe do ewidencji środków trwałych przedsiębiorca może odliczyć 60% podatku VAT - ale nie więcej niż 6 tys. zł. A zatem w przypadku auta  kupionego na przykład za 60 000 zł brutto, mimo że VAT stanowi ok. 11 220 zł, odliczyć można tylko 6 tys. zł. Ale uwaga - nieodliczoną część VAT, czyli w naszym przykładzie 5 220 zł, można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, ponieważ ta nieodliczona kwota VAT zostanie uwzględniona w wartości auta, od której będą dokonywane odpisy amortyzacyjne.

REKLAMA


Amortyzacja tylko do określonej kwoty

Stawka amortyzacji dla nowego samochodu osobowego wynosi 20% rocznie. Jeśli zatem środkiem trwałym będzie auto o wartości 54 tys. zł (60 000 - 6000), przedsiębiorca będzie mógł przez 5 lat zaliczać co miesiąc  w koszty uzyskania przychodu 900 zł. Oznacza to, że z tytułu amortyzacji zaoszczędzi miesięcznie na podatku prawie 171 zł (przy założeniu, że rozlicza się z fiskusem według 19-proc. stawki liniowej).

Zamów e-book: Samochód w firmie zmiany od 11 lutego 2012 r. >>

Jeśli więc przedsiębiorca kupił auto osobowe o wartości 60 tys. zł brutto za gotówkę, efektywny koszt nabycia tego samochodu - w wyniku amortyzacji i odliczenia VAT -  to 43 740 zł, a więc jest o 27,1% niższy niż w przypadku auta osobowego nieużywanego w działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Efektywny koszt zakupu za gotówkę auta o wartości 60 tys. zł brutto*

Wartość auta (brutto)

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

60 tys. zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 10 260 zł (amortyzacja)

Razem: 16 260 zł

43 740 zł

* firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat


Należy jednak pamiętać, że dla samochodów osobowych obowiązuje limit amortyzacyjny, który stanowi równowartość 20 tys. euro. Tym samym przedsiębiorca może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu tylko te kwoty wynikające z amortyzacji, które łącznie nie przekraczają równowartości 20 tys. euro (do obliczenia tego limitu przyjmuje się kurs średni euro ogłaszany przez NBP - z dnia przekazania samochodu do używania).


Limit także dla osobowych „ciężarówek”

Wspomniane ograniczenie dotyczy również samochodów w karoserii osobowej z homologacją ciężarową, a więc tzw. aut z kratką. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych traktuje bowiem takie auta - mimo homologacji ciężarowej - jako pojazdy osobowe. W myśl ustawy o PIT, samochodem osobowym będzie bowiem także auto w karoserii osobowej z homologacją ciężarową, jeśli część bagażowa takiego samochodu, oddzielona kratką, nie jest dłuższa od części osobowej.


Kredyt również pozwala na podatkowe oszczędności

REKLAMA

Oprócz kwot wynikających z amortyzacji kosztem uzyskania przychodu będą także codzienne wydatki związane z użytkowaniem samochodu: koszty paliwa, ubezpieczenia auta (w tym wypadku także obowiązuje limit 20 tys. euro), przeglądów serwisowych czy zakup lub wymiana opon z „zimówek” na letnie i odwrotnie. Co więcej, jeśli przedsiębiorca kupił auto na kredyt i wprowadził jej do ewidencji działalności gospodarczej, może także zaliczyć w koszty zapłacone już odsetki od zaciągniętego kredytu - także w sytuacji, gdy kredyt na auto został zaciągnięty prywatnie (co potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 25.01.2011 r., sygn. IBPBI/1/415-1124/10).

Łącznie kupując na kredyt samochód osobowy o wartości 60 tys. zł brutto, przedsiębiorca efektywnie wydaje na niego 59 665,25 zł (uwzględniając w tym odliczenie VAT, amortyzację oraz odsetki od kredytu w kosztach firmy).

 

Efektywny koszt zakupu na kredyt auta o wartości 60 tys. zł brutto*

Wartość auta (brutto)

Całkowity koszt kredytu (odsetki plus prowizja)

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

60 tys. zł (wpłata własna 10%)

19 660,80 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 3 735,55 zł (odsetki i prowizja) oraz 10 260 zł (amortyzacja)

 Razem: 19 995,55 zł

59 665,25 zł

*kredyt na nowe auto osobowe dla firmy (w złotych, na 5 lat, prowizja 5%), firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat)


Uwaga, amortyzacja obniża zdolność kredytową

Minus auta w ewidencji środków trwałych? Gdy przedsiębiorca stara się o kredyt, na przykład mieszkaniowy, musi liczyć się z tym, że miesięczna kwota amortyzacji może zmniejszyć jego miesięczny dochód, a w efekcie - zdolność kredytową. Większość banków nie wyłącza bowiem amortyzacji z kosztów uzyskania przychodu, choć jest ona tzw. kosztem niepieniężnym.

Agata Szymborska-Sutton

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA