REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto wybrać leasing zamiast dzierżawy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zamierzający realizować swoje cele gospodarcze przy pomocy określonych dóbr inwestycyjnych często staje przed koniecznością dokonania wyboru odnośnie sposobu wejścia w posiadanie tych dóbr. Leasing postrzegany jako alternatywa dla niekonsumenckich umów sprzedaży na raty, długoterminowych umów najmu i dzierżawy oraz umów kredytu bankowego i pożyczki może być czasami bardziej atrakcyjny dla przedsiębiorcy.

Forma i przedmiot umowy leasingu i dzierżawy

REKLAMA

REKLAMA


Kodeks cywilny przewiduje dla umowy leasingu formę pisemną pod rygorem nieważności. Umowa dzierżawy natomiast może być zawarta w dowolnej formie uzależnionej jedynie od woli stron. W pewnych tylko przypadkach wymagana jest forma kwalifikowana. Dotyczy to np. dzierżawy przedsiębiorstwa, gdzie wymagana jest forma pisemna z podpisami notarialnie poświadczonymi. Mimo tego, że leasing ma bardziej rygorystyczne regulacje w tym zakresie, zapewnia to jednak większe bezpieczeństwo obrotu i interesów stron.

Przedmiotem leasingu mogą być zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości. Obecnie leasing rzeczy ruchomych jest w Polsce bardziej rozpowszechniony. Najczęściej przedmiotem leasingu są środki transportowe, sprzęt biurowy, maszyny i urządzenia, a nawet kompletne linie technologiczne. Nie mogą natomiast być przedmiotem umowy ani dobra niematerialne, ani też prawa. Wykluczony jest więc leasing przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym i gospodarstwa rolnego, ponieważ w skład przedsiębiorstwa wchodzą m.in. patenty, zobowiązania oraz prawa,  zaś w skład gospodarstwa rolnego - prawa i obowiązki związane z jego prowadzeniem. W przypadku umowy dzierżawy takich ograniczeń nie ma.


Różnice i podobieństwa leasingu i dzierżawy

REKLAMA


Umowa leasingu jest  bardzo podobna, z punktu widzenia ogólnego charakteru prawnego i obowiązków stron, do umowy najmu i umowy dzierżawy. Istnieją jednak istotne różnice, które w sposób zdecydowany wyróżniają tę instytucję od innych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Kodeksu Cywilnego umowa leasingu może być zawarta jedynie na czas oznaczony, w którym korzystający powinien zapłacić wynagrodzenie pieniężne, stanowiące przynajmniej równowartość ceny lub wynagrodzenia z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego. Świadczenie korzystającego jest więc spełnianym częściami świadczeniem jednorazowym.  Przy dzierżawie nie ma ograniczeń czasowych umowy, a czynsz za używanie rzeczy ma charakter okresowy i nie stanowi ekwiwalentu wartości rzeczy.


Najważniejszą funkcję umowy leasingu pełni swoisty element kredytowy, który wyraża się w obowiązkach stron umowy leasingu. Chodzi tutaj o nabycie rzeczy przez finansującego od osoby trzeciej lub korzystającego, które poprzedza oddanie jej do użytku korzystającemu oraz ratalnej zapłaty przez korzystającego z wynagrodzenia pieniężnego z tego tytułu.

Zamów książkę: Ryzyko bez tajemnic >>

Wydzierżawiający dokonuje zwykle zakupu rzeczy uprzednio dla samego siebie, lub z zamiarem oddania jej do używania nieokreślonym osobom. Dzierżawca musi tak korzystać z rzeczy, aby w miarę możliwości substancja rzeczy pozostała nie zmieniona. Natomiast finansujący nabywa określoną rzecz na wniosek i dla konkretnego korzystającego, który zamierza wyzyskać przynajmniej przeważającą część jej wartości użytkowej.


Skutki podatkowe


Przy umowach dzierżawy rozliczanie podatku dochodowego nie różni się od rozliczania innych kosztów ponoszonych z tytułu prowadzenia działalności. Dzierżawa jest czynnością, co do zasady podlegającą podatkowi od towarów i usług wg stawki 23 % .


Inaczej sytuacja wygląda w przypadku leasingu. Tutaj skutki prawno-podatkowe są różne w zależności od tego, z jakim rodzajem leasingu mamy do czynienia. W pewnych sytuacjach leasing, pod tym względem, jest o wiele bardziej korzystny dla przedsiębiorcy niż dzierżawa. 


Leasing operacyjny


Z leasingiem operacyjnym mamy do czynienia, gdy finansujący, jako właściciel przedmiotu leasingu, (przedmiot zaliczany jest do jego majątku), dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Wówczas korzystający może do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć w całości czynsze leasingowe, wszelkie opłaty manipulacyjne związane z leasingiem, a także koszty eksploatacji dobra będącego przedmiotem umowy.

Usługa leasingu operacyjnego jest opodatkowana 23% podatkiem VAT - tak, jak umowy najmu czy dzierżawy. Podatek ten od opłat leasingowych jest traktowany jako podatek naliczony, a zatem pomniejsza on w całości podatek należny korzystającego. Oddanie rzeczy w odpłatne użytkowanie traktowane jest bowiem jako świadczenie usługi, jeżeli przedmiot umowy jest zaliczany do majątku finansującego. Obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą otrzymania całości lub części  zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zasada ta ma zastosowanie oddzielnie dla każdej z rat leasingowych. Podatek VAT pobierany jest więc sukcesywnie od każdej z rat leasingowych i odliczany przez korzystającego.


Leasing finansowy


W tym przypadku to korzystający dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli zatem w wyniku zawartej umowy leasingu, środek trwały wchodzi do aktywów korzystającego, to tego rodzaju umowę traktuje się na równi ze sprzedażą tego środka. Kosztem uzyskania przychodu dla korzystającego są zatem: odpisy amortyzacyjne, część odsetkowa rat leasingowych, ubezpieczenie przedmiotu leasingu, wszelkie koszty eksploatacji tego przedmiotu. Podstawą opodatkowania w tym wypadku jest wartość netto całej kwoty świadczenia należnego od korzystającego tj. sumy rat kapitałowych, opłaty wstępnej traktowanej jako część kapitałowa, sumy rat odsetkowych oraz opłaty manipulacyjnej (prowizji) finansującego.

W przypadku leasingu finansowego, traktowanego jako umowa sprzedaży, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania przedmiotu leasingu, a  dostawa powinna być potwierdzona fakturą - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. W tego rodzaju leasingu finansujący pobiera od korzystającego kwotę należną w podziale na kolejne raty leasingowe, natomiast sam podatek VAT korzystający uiszcza od całej kwoty jednorazowo i to już w momencie powstania obowiązku podatkowego. Korzystający natomiast na podstawie faktury zakupu zawierającej wartość całego przedmiotu leasingu może na zasadach ogólnych  dokonać odliczenia podatku VAT zawartego w otrzymanej fakturze.

 Kancelaria Prawna Skarbiec Sp.K. specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA