REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr Długów - krótki przewodnik dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Wolski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większą popularnością wśród wierzycieli cieszy się umieszczanie danych dłużników w różnego rodzaju rejestrach dłużników i długów. Często daje to pozytywny efekt w postaci odzyskania należności. Warto jednak dokładnie przemyśleć taki ruch, ponieważ efektem błędnej decyzji może być i kara pieniężna, i odszkodowanie.

Należy na wstępie wyjaśnić, że artykuł dotyczy rejestrów prowadzonych zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Rejestry te mogą być prowadzone wyłącznie przez Biura Informacji Gospodarczej, działające w formie spółek akcyjnych. Najpopularniejszym z nich jest obecnie Krajowy Rejestr Długów.

REKLAMA

REKLAMA

Najpierw umowa z biurem


Zgłoszenie informacji o dłużniku do Biura Informacji Gospodarczej prowadzącego dany rejestr nie jest szczególnie kłopotliwe. Musi ono zostać poprzedzone zawarciem umowy o udostępnianie informacji gospodarczych. Warunki umowy są negocjowane stosowanie do potrzeb konkretnego przedsiębiorcy (w zależności od okresu, na jaki umowa miałaby zostać zawarta, ilości przesłanych do biura informacji itd.).


Przedsiębiorca może przekazać informacje o dłużniku do KRD na podstawie dwóch alternatywnych „ścieżek”, tj.:

REKLAMA


• podstawą wpisu może być sytuacja, w której wierzytelność jest wymagalna od co najmniej 60 dni oraz upłynął co najmniej miesiąc od doręczenia dłużnikowi wezwania do zapłaty zawierającego ostrzeżenie o wpisie do rejestru, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo


• podstawą wpisu może być tytuł wykonawczy (prawomocny lub natychmiast wykonalny wyrok albo nakaz zapłaty) oraz upływ 14-dniowego terminu od doręczenia dłużnikowi wezwania wraz z ostrzeżeniem o wpisie do rejestru.


Zatem, co jest niezmiernie atrakcyjne dla wierzycieli, dla zamieszczenia informacji w rejestrze nie jest konieczne uzyskanie orzeczenia sądu. Wpis opiera się de facto na oświadczeniu wierzyciela co do istnienia wierzytelności w określonej wysokości.

Zakres danych przesyłanych do KRD

Przedsiębiorca przesyła zasadniczo do rejestru informację o wierzycielu i dłużniku, a także informacje o zobowiązaniu w zakresie:


• tytułu prawnego,


• kwoty i waluty,


• daty powstania zaległości,


• informacji o postępowaniach dotyczących zobowiązania,


• informacji o kwestionowaniu przez dłużnika istnienia całości lub części zobowiązania,


• daty wysłania listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi do rąk własnych wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura informacji gospodarczej, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura,


• informacji o zbyciu wierzytelności.


Przesyłanie danych polega na wypełnieniu interaktywnego formularza, biuro z zasady nie weryfikuje prawdziwości podawanych danych, za które odpowiada przedsiębiorca. Stąd też należy pamiętać, że to przedsiębiorca może ponieść negatywne konsekwencje związane z umieszczeniem informacji o podmiocie w rejestrze.

Ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej


Na przedsiębiorcy przekazującemu informację do rejestru ciąży obowiązek ich uaktualniania, zmiany i usuwania. Za naruszenie tych obowiązków, a także za przesyłanie danych nieprawdziwych ustawa przewiduje karę grzywny do 30 000 zł.


Ponadto przesłanie informacji nierzetelnej, wprowadzającej w błąd czy też nieprawdziwej, może rodzić cywilną odpowiedzialność odszkodowawczą przedsiębiorcy za doznaną przez dłużnika szkodę w związku z zamieszczeniem takich informacji w rejestrze. W tym miejscu warto odwołać się do wyroku Sądu Najwyższego z listopada 2011 r. (sygn. akt III CSK 16/11), w którym sąd wyraził pogląd, że brak jest wystarczających podstaw prawnych dla dłużników, aby bronić się przed umieszczeniem informacji w rejestrze. W szczególności w obecnych stanie prawnym dłużnik może dopiero po umieszczeniu danych podjąć działania, które mogą zmierzać do naprawienia wyrządzonej mu przez to szkody oraz ewentualnie wyciągać konsekwencje karne wobec wierzyciela. Mimo tych niedoskonałości wierzyciel powinien mieć świadomość, iż zamieszczenie danych dłużnika w rejestrze z jednej strony wywiera pożądane skutki dyscyplinujące dłużnika, ale z drugiej - w przypadku, w którym wierzytelności są sporne lub też wątpliwe, a nawet nie istnieją - wierzyciel może narazić się na realne ryzyko dochodzenia wobec niego roszczeń odszkodowawczych. Należy zatem ze szczególną rozwagą korzystać z możliwości współpracy z Biurami Informacji Gospodarczej i dokładnie weryfikować dane o dłużniku, a przede wszystkim o wierzytelności, zanim zostaną one zamieszczone w rejestrze.


KRD w liczbach:


1 783 567 dłużników w Krajowym Rejestrze Długów


13,95 mld zł odzyskanych długów

Kondycja płatnicza polskich przedsiębiorstw


W badaniu przeprowadzonym w lipcu 2011 roku Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) osiągnął historycznie najwyższą wartość, poprawiając maksimum z poprzedniego badania. Oznacza to najlepszą sytuację polskich przedsiębiorstw w obszarze należności od momentu rozpoczęcia badania na początku 2009 roku. Tak wysoka wartość INP - 87,5 punktu - wskazuje na znaczące zmniejszenie problemów z należnościami względem okresu największego nasilenia zjawisk kryzysowych w lipcu 2009.


INP odzwierciedla stan i opinie przedsiębiorców dotyczące obszarów związanych z należnościami, tj.:


• stanu i prognozy problemów z ich egzekwowaniem,


• odsetka przeterminowanych należności w portfelu firmy,


• średniego okresu przeterminowania,


• odsetka firm w gospodarce, które na skutek problemów z należnościami nie mogą terminowo regulować swoich płatności,


• przeciętnego odsetka kosztów związanych z nieterminowymi płatnościami ze strony klientow/kontrahentow.


Wzrost wartości INP w największym stopniu wynika ze skrócenia przeciętnego okresu oczekiwania na pieniądze pochodzące z udzielonego kredytu kupieckiego.


Źródło: Portfel Należności Polskich Przedsiębiorców - informacja sygnalna


Przemysław Wolski


radca prawny, Kancelaria Prawnicza Lege Artis Kuropatwiński Lewicki Sp.k.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA