REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr Długów - krótki przewodnik dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Wolski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większą popularnością wśród wierzycieli cieszy się umieszczanie danych dłużników w różnego rodzaju rejestrach dłużników i długów. Często daje to pozytywny efekt w postaci odzyskania należności. Warto jednak dokładnie przemyśleć taki ruch, ponieważ efektem błędnej decyzji może być i kara pieniężna, i odszkodowanie.

Należy na wstępie wyjaśnić, że artykuł dotyczy rejestrów prowadzonych zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Rejestry te mogą być prowadzone wyłącznie przez Biura Informacji Gospodarczej, działające w formie spółek akcyjnych. Najpopularniejszym z nich jest obecnie Krajowy Rejestr Długów.

REKLAMA

Najpierw umowa z biurem


Zgłoszenie informacji o dłużniku do Biura Informacji Gospodarczej prowadzącego dany rejestr nie jest szczególnie kłopotliwe. Musi ono zostać poprzedzone zawarciem umowy o udostępnianie informacji gospodarczych. Warunki umowy są negocjowane stosowanie do potrzeb konkretnego przedsiębiorcy (w zależności od okresu, na jaki umowa miałaby zostać zawarta, ilości przesłanych do biura informacji itd.).


Przedsiębiorca może przekazać informacje o dłużniku do KRD na podstawie dwóch alternatywnych „ścieżek”, tj.:


• podstawą wpisu może być sytuacja, w której wierzytelność jest wymagalna od co najmniej 60 dni oraz upłynął co najmniej miesiąc od doręczenia dłużnikowi wezwania do zapłaty zawierającego ostrzeżenie o wpisie do rejestru, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo


• podstawą wpisu może być tytuł wykonawczy (prawomocny lub natychmiast wykonalny wyrok albo nakaz zapłaty) oraz upływ 14-dniowego terminu od doręczenia dłużnikowi wezwania wraz z ostrzeżeniem o wpisie do rejestru.


Zatem, co jest niezmiernie atrakcyjne dla wierzycieli, dla zamieszczenia informacji w rejestrze nie jest konieczne uzyskanie orzeczenia sądu. Wpis opiera się de facto na oświadczeniu wierzyciela co do istnienia wierzytelności w określonej wysokości.

Zakres danych przesyłanych do KRD

Przedsiębiorca przesyła zasadniczo do rejestru informację o wierzycielu i dłużniku, a także informacje o zobowiązaniu w zakresie:


• tytułu prawnego,


• kwoty i waluty,


• daty powstania zaległości,


• informacji o postępowaniach dotyczących zobowiązania,


• informacji o kwestionowaniu przez dłużnika istnienia całości lub części zobowiązania,


• daty wysłania listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi do rąk własnych wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura informacji gospodarczej, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura,


• informacji o zbyciu wierzytelności.


Przesyłanie danych polega na wypełnieniu interaktywnego formularza, biuro z zasady nie weryfikuje prawdziwości podawanych danych, za które odpowiada przedsiębiorca. Stąd też należy pamiętać, że to przedsiębiorca może ponieść negatywne konsekwencje związane z umieszczeniem informacji o podmiocie w rejestrze.

Ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej


Na przedsiębiorcy przekazującemu informację do rejestru ciąży obowiązek ich uaktualniania, zmiany i usuwania. Za naruszenie tych obowiązków, a także za przesyłanie danych nieprawdziwych ustawa przewiduje karę grzywny do 30 000 zł.


Ponadto przesłanie informacji nierzetelnej, wprowadzającej w błąd czy też nieprawdziwej, może rodzić cywilną odpowiedzialność odszkodowawczą przedsiębiorcy za doznaną przez dłużnika szkodę w związku z zamieszczeniem takich informacji w rejestrze. W tym miejscu warto odwołać się do wyroku Sądu Najwyższego z listopada 2011 r. (sygn. akt III CSK 16/11), w którym sąd wyraził pogląd, że brak jest wystarczających podstaw prawnych dla dłużników, aby bronić się przed umieszczeniem informacji w rejestrze. W szczególności w obecnych stanie prawnym dłużnik może dopiero po umieszczeniu danych podjąć działania, które mogą zmierzać do naprawienia wyrządzonej mu przez to szkody oraz ewentualnie wyciągać konsekwencje karne wobec wierzyciela. Mimo tych niedoskonałości wierzyciel powinien mieć świadomość, iż zamieszczenie danych dłużnika w rejestrze z jednej strony wywiera pożądane skutki dyscyplinujące dłużnika, ale z drugiej - w przypadku, w którym wierzytelności są sporne lub też wątpliwe, a nawet nie istnieją - wierzyciel może narazić się na realne ryzyko dochodzenia wobec niego roszczeń odszkodowawczych. Należy zatem ze szczególną rozwagą korzystać z możliwości współpracy z Biurami Informacji Gospodarczej i dokładnie weryfikować dane o dłużniku, a przede wszystkim o wierzytelności, zanim zostaną one zamieszczone w rejestrze.


KRD w liczbach:


1 783 567 dłużników w Krajowym Rejestrze Długów


13,95 mld zł odzyskanych długów

Kondycja płatnicza polskich przedsiębiorstw


W badaniu przeprowadzonym w lipcu 2011 roku Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) osiągnął historycznie najwyższą wartość, poprawiając maksimum z poprzedniego badania. Oznacza to najlepszą sytuację polskich przedsiębiorstw w obszarze należności od momentu rozpoczęcia badania na początku 2009 roku. Tak wysoka wartość INP - 87,5 punktu - wskazuje na znaczące zmniejszenie problemów z należnościami względem okresu największego nasilenia zjawisk kryzysowych w lipcu 2009.


INP odzwierciedla stan i opinie przedsiębiorców dotyczące obszarów związanych z należnościami, tj.:


• stanu i prognozy problemów z ich egzekwowaniem,


• odsetka przeterminowanych należności w portfelu firmy,


• średniego okresu przeterminowania,


• odsetka firm w gospodarce, które na skutek problemów z należnościami nie mogą terminowo regulować swoich płatności,


• przeciętnego odsetka kosztów związanych z nieterminowymi płatnościami ze strony klientow/kontrahentow.


Wzrost wartości INP w największym stopniu wynika ze skrócenia przeciętnego okresu oczekiwania na pieniądze pochodzące z udzielonego kredytu kupieckiego.


Źródło: Portfel Należności Polskich Przedsiębiorców - informacja sygnalna


Przemysław Wolski


radca prawny, Kancelaria Prawnicza Lege Artis Kuropatwiński Lewicki Sp.k.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA