REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o refundację kosztów zatrudnienia skierowanego bezrobotnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, który zatrudnił bezrobotnego skierowanego do pracy przez urząd pracy, może ubiegać się o refundację kosztów zatrudnienia takiej osoby. Refundacja dotyczy zarówno kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla bezrobotnych, jak również składek na ubezpieczenia społeczne.

Pomoc publiczna oferowana pracodawcom zatrudniającym bezrobotnych skierowanych z PUP jest ograniczona co do wysokości i zależy od spełnienia przez zatrudniającego kilku warunków dotyczących przyszłej współpracy z takimi osobami. Informacji o możliwość otrzymania wsparcia z tytułu zatrudnienia bezrobotnych zainteresowane podmioty powinny zasięgać w powiatowym urzędzie pracy właściwym dla miejsca prowadzenia działalności lub planowanego miejsca wykonywania pracy przez bezrobotnych. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się zarówno o dofinansowanie z tytułu utworzenia stanowiska pracy dla bezrobotnego, jak również o refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Należy mieć przy tym na uwadze, że ewentualna pomoc starosty będzie dotyczyć wyłącznie osób pozostających w rejestrze osób bezrobotnych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy. Nie będzie natomiast obejmować kosztów zatrudnienia innych osób pozostających bez pracy.

REKLAMA

Dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy

REKLAMA

Dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jest związane z zatrudnieniem każdej osoby zarejestrowanej jako bezrobotna. Nie ogranicza się zatem - tak jak wiele innych form wsparcia - do bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Od 31 lipca br. rozszerzono katalog podmiotów, które mogą ubiegać się o refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla bezrobotnych skierowanych z urzędu pracy. Takie uprawnienie uzyskały niepubliczne przedszkola i szkoły oraz producenci rolni.

Obecnie o refundację mogą się ubiegać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przedsiębiorcy,

• osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zamieszkujące lub mające siedzibę na terenie RP, będące posiadaczem gospodarstwa rolnego (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym) lub prowadzące dział specjalny produkcji rolnej (według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), zatrudniające w okresie ostatnich 6 miesięcy, w każdym miesiącu, co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy,

• niepubliczne przedszkola i niepubliczne szkoły.

REKLAMA

Możliwość uzyskania dofinansowania wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy nie ogranicza się jedynie do pracodawców. W tym przypadku przepisy posługują się określeniem „podmiot prowadzący działalność gospodarczą”, co oznacza, że:

• dofinansowania nie otrzymają instytucje, które nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (poza wyżej wskazanymi podmiotami),

• o dofinansowanie może starać się m.in. przedsiębiorca, który nie posiada jeszcze statusu pracodawcy.

Ten ostatni warunek nie dotyczy jednak producentów rolnych, w stosunku do których postanowiono wyraźny wymóg zatrudniania w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w każdym z tych miesięcy co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy.

Przepisy ustanawiają kilka warunków, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem starań o uzyskanie wsparcia:

• bezrobotny ma być zatrudniony, co oznacza (w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego czy umowy o pracę nakładczą; w praktyce musi to być zatrudnienie na podstawie umowy o pracę,

pracodawca będzie musiał utrzymywać refundowane stanowisko pracy przez 24 miesiące,

• bezrobotny musi być zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy przez 24 miesiące.

W związku z tym, że nie ma wymagań dotyczących innych warunków zatrudnienia takiej osoby, oznacza to, że pracodawca będzie musiał kierować się w tym zakresie przepisami ogólnie obowiązującymi, jak również regulacjami wewnątrzzakładowymi.

Wniosek o refundację

Wniosek o refundację w związku z planowanym utworzeniem stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego należy złożyć do starosty właściwego ze względu na siedzibę podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego albo ze względu na miejsce wykonywania pracy przez bezrobotnego. W praktyce wnioski o dofinansowanie składa się do powiatowego urzędu pracy podległego staroście.

Wniosek należy uzupełnić licznymi oświadczeniami oraz dodatkowymi dokumentami i zaświadczeniami:

• producent rolny dołącza dokumenty potwierdzające zatrudnienie w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, w każdym miesiącu, co najmniej 1 pracownika na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy oraz dokumenty potwierdzające jego ubezpieczenie,

• każdy wnioskodawca, który ubiega się o pomoc de minimis, do wniosku o refundację dołącza dodatkowo:

- zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), chodzi w tym przypadku m.in. o informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,

- informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a wskazanej wyżej ustawy (m.in. dane wnioskodawcy, informacje dotyczące jego sytuacji ekonomicznej), a w przypadku przedsiębiorców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych (obowiązek przedstawienia tych informacji istnieje od 31 lipca 2011 r.).

Złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z niezbędnymi informacjami i zaświadczeniami nie powoduje roszczenia o przyznanie dofinansowania. Decyzja w tym zakresie jest uznaniowa i zależy m.in. od posiadanych na ten cel środków z Funduszu Pracy. Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić w ciągu 30 dni od jego złożenia.

Zagrożenie (-)

Decyzja starosty w zakresie przyznania dofinansowania do kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego jest uznaniowa.

Starosta może odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego, u którego bezrobotny był uprzednio zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. W takim przypadku można uzyskać dofinansowanie na byłego pracownika, ale pod warunkiem, że stosunek pracy z taką osobą został zakończony w okresie dłuższym niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Nie ma w tej sytuacji znaczenia, z jakiego powodu ustało zatrudnienie.

Umowa o dofinansowanie

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zawierana jest pisemna (pod rygorem nieważności) umowa ze starostą. Zawiera ona w szczególności zobowiązanie pracodawcy do:

• zatrudnienia na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres co najmniej 24 miesięcy;

• utrzymania przez okres co najmniej 24 miesięcy stanowisk pracy utworzonych w związku z przyznaną refundacją;

• złożenia rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o refundację na poszczególne koszty ujęte w specyfikacji (zestawienie nie może zawierać wydatków, na których finansowanie podmiot, przedszkole, szkoła lub producent rolny otrzymał wcześniej środki publiczne);

• zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków, w przypadku:

- złożenia niezgodnych z prawdą oświadczeń, zaświadczeń lub informacji,

- naruszenia innych warunków umowy;

• zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, refundacji w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków, w przypadku niespełnienia warunków dotyczących zatrudnienia osoby bezrobotnej i utrzymywania jej stanowiska pracy,

• zwrotu równowartości odzyskanego zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatku od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji (obowiązek wprowadzony od 31 lipca 2011 r.)

 

Starosta, na wniosek podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego, uznaje za prawidłowo poniesione również wydatki odbiegające od zawartych w specyfikacji, jeżeli stwierdzi zasadność ich poniesienia, biorąc pod uwagę specyfikę wyposażanego lub doposażanego stanowiska pracy.

Przed dokonaniem wypłaty refundacji i skierowaniem bezrobotnego podmiot podlega kontroli w zakresie utworzenia, wyposażenia lub doposażenia stanowiska dla tej osoby.

Wysokość pomocy, która powinna zostać dokładnie określona w umowie, nie może być wyższa niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, przy czym wynagrodzenie to przyjmuje się w wysokości obowiązującej w dniu zawarcia umowy (w II kwartale 2011 r. - 3366,11 zł). W okresie od 1 września do 30 listopada 2011 r. maksymalna wysokość refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez PUP wynosi 20 196,66 zł.

Korzyści (+)

Pracodawca może otrzymać dofinansowanie do utworzenia stanowiska dla bezrobotnego w wysokości do 20 196,66 zł.

Jednorazowa refundacja składek na ubezpieczenia społeczne

Pracodawca w związku z zatrudnieniem bezrobotnego skierowanego przez urząd pracy ma możliwość uzyskania zwrotu poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracodawcę. O taką refundację może się starać również pracodawca, który uzyskał refundację kosztów utworzenia stanowiska pracy. Refundacja odbywa się na podstawie umowy zawartej ze starostą i nie może przekroczyć 300% wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2011 r. 4158 zł (art. 47 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Starosta może przyznać prawo do refundacji składek, pod warunkiem że:

• pracodawca zawarł ze starostą umowę o refundacji dotyczącą imiennie wskazanej osoby jeszcze przed zatrudnieniem tej osoby bezrobotnej,

• skierowany bezrobotny był zatrudniony u pracodawcy w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres minimum 12 miesięcy,

• po upływie 12 miesięcy zatrudnienia skierowany bezrobotny jest nadal zatrudniony (nie ma znaczenia ani wymiar czasu pracy, ani okres, na jaki została zawarta umowa o pracę).

Zagrożenie (-)

Pracodawca, który chce uzyskać refundację składek, nie może zatrudnić osoby bezrobotnej przed podpisaniem umowy ze starostą.

Umowa zawarta między pracodawcą a starostą powinna określać w szczególności:

• liczbę bezrobotnych oraz okres, na jaki zostaną zatrudnieni,

• rodzaj i miejsce wykonywanych prac oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje bezrobotnych,

• termin i wysokość należnej refundacji składek z Funduszu Pracy,

• obowiązek informowania starosty o przypadkach wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym,

• obowiązek zwrotu wypłaconych kwot refundacji w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z umową oraz tryb i termin tego zwrotu (§ 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych...).

PRZYKŁAD

Pracodawca zwolnił osobę, za którą miał otrzymać refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Nie będzie mógł na jej miejsce zatrudnić innej osoby bezrobotnej i otrzymać refundacji. Wymagany 12-miesięczny okres zatrudnienia nie jest okresem „sumowanym”, tzn. obejmuje okres zatrudnienia jednej osoby bezrobotnej, a nie kilku w następujących po sobie odcinkach czasu, które łącznie dawałyby 12 miesięcy. Nie ma zatem możliwości „dopracowania” tego okresu przez kolejną osobę. Zatrudniając nową osobę bezrobotną należy zawrzeć następną umowę dotyczącą refundacji.

• art. 2 ust. 1 pkt 28, pkt 43, art. 46 ust. 1 pkt 1-1a, ust. 1a, ust. 2, ust. 5, art. 47 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 lipca 2011 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 155, poz. 922),

• § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 stycznia 2009 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz.U. Nr 5, poz. 25).

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA