REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca może korzystać z ulg mieszkaniowych

Jerzy Toczyński
Adam Bujalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego. Jednak nie zawsze obowiązek ten powstaje, gdyż ustawodawca przewidział szereg ulg odnoszących się do tej transakcji. Choć zasady korzystania z nich są dość proste, problem pojawia się przy sprzedaży mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Nie wszyscy przedsiębiorcy są pewni, czy również im przysługuje możliwość skorzystania z ulg.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest również odpłatne zbycie wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolne: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

REKLAMA

 

Sprzedaż mieszkania nie jest przychodem z działalności gospodarczej


Sprzedaż wymienionych wyżej składników majątku nie zalicza się jednak do przychodów z działalności gospodarczej. Tak więc przy zbywaniu mieszkania nie ma znaczenia fakt, czy było one wykorzystywane dla celów mieszkalnych, czy dla prowadzonej działalności gospodarczej. U właściciela zawsze powstaje przychód, który nie jest przychodem z działalności gospodarczej, lecz stanowi przychód ze sprzedaży nieruchomości. Podkreślić należy również, że przy sprzedaży nie w pełni zamortyzowanego mieszkania, niezamortyzowana część jego wartości początkowej nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu dla przedsiębiorstwa. Dzieje się tak z tego powodu, że uzyskane ze sprzedaży wpływy nie będą stanowiły przychodów przedsiębiorstwa, lecz prywatny przychód przedsiębiorcy. Tak więc osoba decydująca się na sprzedaż mieszkania, musi się liczyć z faktem, że od konieczności zapłaty podatku mogą zwolnić ją jedynie przewidziane ustawowo ulgi. Nie ma przy tym znaczenia, czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą nieprowadzącą działalności.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca może skorzystać z ulg


Ulgi, jakie może wykorzystać podmiot zbywający nieruchomość zależą od roku, w którym nieruchomość ta została nabyta. Jedynym zwolnieniem obowiązującym cały czas jest brak opodatkowania sprzedaży mieszkań po upływie 5 lat od końca roku ich nabycia. Również stawki podatku, które mają zastosowanie w przypadku sprzedaży nieruchomości są uzależnione od daty ich nabycia.

 

Mieszkania nabyte przed 31 grudnia 2006 r.


Podstawę sprzedaży nieruchomości nabytych przed końcem 2006 roku stanowi przychód, a stawka podatku wynosi 10%. Podatnikowi przysługuje ulga na cele mieszkaniowe. Polega ona na zwolnieniu z podatku tej części uzyskanego przychodu, która w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży mieszkania została wydatkowana na cele mieszkaniowe (np. zakup innego mieszkania, budowa domu itp.).

 

Mieszkania nabyte w latach 2007-2008


Podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany ze sprzedaży, a stawka podatku wynosi 19 %. Podatnikom przysługuje ulga meldunkowa. Oznacza to, że jeżeli podatnik nabył w tych latach mieszkanie i był w nim zameldowany przez okres minimum 12 miesięcy, będzie mógł skorzystać z ulgi. Nie ma przy tym znaczenia, czy był on zameldowany w mieszkaniu przed jego zakupem czy po. Ważny jest okres 12 miesięcy.

 

Mieszkania nabyte po 1 stycznia 2009 r.


Podstawę opodatkowania przy sprzedaży mieszkań nabytych po 1 stycznia 2009 roku stanowi dochód. Stawka podatku wynosi 19%, a podatnicy mogą skorzystać podobnie jak przed 2007 rokiem z ulgi na cele mieszkaniowe.

 

Adam Bujalski, księgowy Tax Care


Jerzy Toczyński, Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA