REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności

Jacek Łangowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi przedsiębiorcy, którzy dzisiaj zakładają działalność gospodarczą, nie zdają sobie sprawy, ile do niedawna zawieszenie działalności powodowało problemów interpretacyjnych. Dzisiaj jest inaczej.

Brak jednoznacznego usankcjonowania w przepisach prawnych i niejednoznaczność interpretacji tzw. „czasowej przerwy w funkcjonowaniu firmy” powodowały niezrozumienie wykładni - głównie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych - dotyczących obowiązku opłacania składek na ZUS w okresie zawieszenia. Wprowadzenie do Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w 2008 r. możliwości zawieszania działalności gospodarczej niezaprzeczalnie zwiększyło bezpieczeństwo przedsiębiorców w tym zakresie.

REKLAMA

Kto i kiedy może zawiesić działalność

Działalność gospodarczą może zawiesić każdy przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników. Oznacza to, że zawiesić działalności nie będzie mógł przedsiębiorca, który zatrudnia np. osoby przebywające na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, gdyż w rozumieniu prawa są one w dalszym ciągu jego pracownikami. Zawieszenia można dokonać minimalnie na 1 miesiąc i maksymalnie na 24 miesiące. Należy także pamiętać, że w przypadku wspólników spółek cywilnych, jawnych czy partnerskich, gdzie podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy, a nie spółka, zawieszenie działalności gospodarczej przez jednego ze wspólników jest skuteczne wyłącznie w sytuacji, gdy zostanie dokonane także przez pozostałych wspólników. Zawieszenia działalności możemy dokonać osobiście (lub przez pełnomocnika) w organie rejestrowym przedsiębiorcy (urząd gminy, KRS), wysyłając wniosek listem poleconym (wniosek w tym wypadku musi być opatrzony podpisem poświadczonym notarialnie) lub przesyłając go do organu rejestrowego w wersji elektronicznej. W przypadku, jeżeli przedsiębiorca nie posiada klucza elektronicznego, tak czy inaczej będzie musiał osobiście wybrać się do organu rejestrowego, aby pisemnie potwierdzić złożenie wniosku. Zasada „jednego okienka” powoduje, że o fakcie zawieszenia działalności nie musimy odrębnie informować urzędu skarbowego, ZUS oraz GUS.

O skutkach zawieszenia

REKLAMA

Najważniejszą konsekwencją zawieszenia działalności jest wyrejestrowanie przedsiębiorcy z ZUS. Wiąże się to z niewątpliwą korzyścią, którą jest brak obowiązku zapłaty składek ZUS. Jednak w tym wypadku przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po upływie 30. dnia od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne traci prawo do świadczeń zdrowotnych (np. składka za maj zapłacona do 10 czerwca powoduje, że prawo do świadczeń zdrowotnych traci się z dniem 30 czerwca), dlatego aby w przyszłości nie płacić za świadczenia medyczne z własnej kieszeni powinien skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego lub z ubezpieczenia zdrowotnego swoich członków rodziny.

Okres zawieszenia działalności nie będzie liczony do lat pracy uprawniających do otrzymania emerytury (w starym systemie jest to 15 lat dla kobiety i 20 lat dla mężczyzny). W przypadku nowego systemu wysokość emerytury jest uzależniona od wysokości faktycznie zapłaconych składek. Dla osób, u których wpłacone składki nie zagwarantują minimalnej wysokości emerytury, przewidziana jest dopłata, tak aby emerytura osiągnęła poziom minimalny. Jednakże dopłata będzie przysługiwała wyłącznie osobom, które mogą wykazać się odpowiednią liczbą lat składkowych i nieskładkowych (w przypadku kobiet jest to 20 lat, a w przypadku mężczyzn - 25 lat).

Co z wydatkami w okresie zawieszenia?

Do rozważenia pozostaje także kwestia, czy stałe wydatki, które przedsiębiorca ponosi w czasie zawieszenia działalności, np. najem biura, koszty telefonów, domen internetowych itp., będą stanowić koszty uzyskania przychodu. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa, że w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca między innymi:

• ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

• ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

• ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.

REKLAMA

Ustalenie możliwości zaliczenia w okresie zawieszenia działalności stałych wydatków do kosztów uzyskania przychodu będzie wymagało zawsze indywidualnego podejścia do poszczególnych kategorii wydatków i możliwości wykazania przez przedsiębiorcę, że wydatek musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na abonamenty telefonów firmowych komórkowego i stacjonarnego oraz za Internet wskazuje interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/415-72/09/WM) oraz Urzędu Skarbowego w Zakopanem (sygn. PD-415/I/9/06). Ta ostania interpretacja wskazuje z drugiej strony na brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwagi na fakt, że składniki te nie są używane na skutek zaprzestania działalności. Z kolei naczelnik Urzędu Skarbowego w Górze w interpretacji indywidualnej (sygn. PP.090/1/8/05) uznał, że wydatki na raty leasingowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w okresie zawieszenia działalności. Dlatego zawsze przed ostateczną kwalifikacją poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu warto zapytać urząd skarbowy.

Czego nie można?

Trzeba pamiętać także o tym, że w okresie prowadzenia działalności przedsiębiorca zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podobnie wykonywanie w okresie zawieszenia na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło tych samych czynności, które są objęte wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, może być uznane za działanie nieprawidłowe. Skutek: przerwanie zawieszenia działalności i konieczność zapłaty składek ZUS.

Czy i w jakim celu zawieszać działalność?

Możliwość zawieszenia działalności może mieć zastosowanie dla przedsiębiorców, którzy mają okresowe trudności finansowe. Wydaje się także dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy świadczą usługi lub sprzedają produkty o charakterze sezonowym (np. usługi budowlane) lub mają zaplanowany dłuższy „urlop” w prowadzeniu działalności. Podstawową zaletą jest fakt, że przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS oraz składać deklaracji podatkowych. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji o zawieszeniu należy wziąć pod uwagę wszystkie skutki w zakresie podatków oraz ubezpieczeń, które może ta decyzja wywołać dla przedsiębiorcy.

Jacek Łangowski

Autor jest dyrektorem generalnym w spółce donewell sp. z o.o. - dobrze zrobiona księgowość

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA