REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Łangowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi przedsiębiorcy, którzy dzisiaj zakładają działalność gospodarczą, nie zdają sobie sprawy, ile do niedawna zawieszenie działalności powodowało problemów interpretacyjnych. Dzisiaj jest inaczej.

Brak jednoznacznego usankcjonowania w przepisach prawnych i niejednoznaczność interpretacji tzw. „czasowej przerwy w funkcjonowaniu firmy” powodowały niezrozumienie wykładni - głównie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych - dotyczących obowiązku opłacania składek na ZUS w okresie zawieszenia. Wprowadzenie do Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w 2008 r. możliwości zawieszania działalności gospodarczej niezaprzeczalnie zwiększyło bezpieczeństwo przedsiębiorców w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Kto i kiedy może zawiesić działalność

Działalność gospodarczą może zawiesić każdy przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników. Oznacza to, że zawiesić działalności nie będzie mógł przedsiębiorca, który zatrudnia np. osoby przebywające na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, gdyż w rozumieniu prawa są one w dalszym ciągu jego pracownikami. Zawieszenia można dokonać minimalnie na 1 miesiąc i maksymalnie na 24 miesiące. Należy także pamiętać, że w przypadku wspólników spółek cywilnych, jawnych czy partnerskich, gdzie podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy, a nie spółka, zawieszenie działalności gospodarczej przez jednego ze wspólników jest skuteczne wyłącznie w sytuacji, gdy zostanie dokonane także przez pozostałych wspólników. Zawieszenia działalności możemy dokonać osobiście (lub przez pełnomocnika) w organie rejestrowym przedsiębiorcy (urząd gminy, KRS), wysyłając wniosek listem poleconym (wniosek w tym wypadku musi być opatrzony podpisem poświadczonym notarialnie) lub przesyłając go do organu rejestrowego w wersji elektronicznej. W przypadku, jeżeli przedsiębiorca nie posiada klucza elektronicznego, tak czy inaczej będzie musiał osobiście wybrać się do organu rejestrowego, aby pisemnie potwierdzić złożenie wniosku. Zasada „jednego okienka” powoduje, że o fakcie zawieszenia działalności nie musimy odrębnie informować urzędu skarbowego, ZUS oraz GUS.

O skutkach zawieszenia

REKLAMA

Najważniejszą konsekwencją zawieszenia działalności jest wyrejestrowanie przedsiębiorcy z ZUS. Wiąże się to z niewątpliwą korzyścią, którą jest brak obowiązku zapłaty składek ZUS. Jednak w tym wypadku przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po upływie 30. dnia od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne traci prawo do świadczeń zdrowotnych (np. składka za maj zapłacona do 10 czerwca powoduje, że prawo do świadczeń zdrowotnych traci się z dniem 30 czerwca), dlatego aby w przyszłości nie płacić za świadczenia medyczne z własnej kieszeni powinien skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego lub z ubezpieczenia zdrowotnego swoich członków rodziny.

Okres zawieszenia działalności nie będzie liczony do lat pracy uprawniających do otrzymania emerytury (w starym systemie jest to 15 lat dla kobiety i 20 lat dla mężczyzny). W przypadku nowego systemu wysokość emerytury jest uzależniona od wysokości faktycznie zapłaconych składek. Dla osób, u których wpłacone składki nie zagwarantują minimalnej wysokości emerytury, przewidziana jest dopłata, tak aby emerytura osiągnęła poziom minimalny. Jednakże dopłata będzie przysługiwała wyłącznie osobom, które mogą wykazać się odpowiednią liczbą lat składkowych i nieskładkowych (w przypadku kobiet jest to 20 lat, a w przypadku mężczyzn - 25 lat).

Co z wydatkami w okresie zawieszenia?

Do rozważenia pozostaje także kwestia, czy stałe wydatki, które przedsiębiorca ponosi w czasie zawieszenia działalności, np. najem biura, koszty telefonów, domen internetowych itp., będą stanowić koszty uzyskania przychodu. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa, że w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca między innymi:

• ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

• ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

• ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.

Ustalenie możliwości zaliczenia w okresie zawieszenia działalności stałych wydatków do kosztów uzyskania przychodu będzie wymagało zawsze indywidualnego podejścia do poszczególnych kategorii wydatków i możliwości wykazania przez przedsiębiorcę, że wydatek musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na abonamenty telefonów firmowych komórkowego i stacjonarnego oraz za Internet wskazuje interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/415-72/09/WM) oraz Urzędu Skarbowego w Zakopanem (sygn. PD-415/I/9/06). Ta ostania interpretacja wskazuje z drugiej strony na brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwagi na fakt, że składniki te nie są używane na skutek zaprzestania działalności. Z kolei naczelnik Urzędu Skarbowego w Górze w interpretacji indywidualnej (sygn. PP.090/1/8/05) uznał, że wydatki na raty leasingowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w okresie zawieszenia działalności. Dlatego zawsze przed ostateczną kwalifikacją poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu warto zapytać urząd skarbowy.

Czego nie można?

Trzeba pamiętać także o tym, że w okresie prowadzenia działalności przedsiębiorca zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podobnie wykonywanie w okresie zawieszenia na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło tych samych czynności, które są objęte wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, może być uznane za działanie nieprawidłowe. Skutek: przerwanie zawieszenia działalności i konieczność zapłaty składek ZUS.

Czy i w jakim celu zawieszać działalność?

Możliwość zawieszenia działalności może mieć zastosowanie dla przedsiębiorców, którzy mają okresowe trudności finansowe. Wydaje się także dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy świadczą usługi lub sprzedają produkty o charakterze sezonowym (np. usługi budowlane) lub mają zaplanowany dłuższy „urlop” w prowadzeniu działalności. Podstawową zaletą jest fakt, że przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS oraz składać deklaracji podatkowych. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji o zawieszeniu należy wziąć pod uwagę wszystkie skutki w zakresie podatków oraz ubezpieczeń, które może ta decyzja wywołać dla przedsiębiorcy.

Jacek Łangowski

Autor jest dyrektorem generalnym w spółce donewell sp. z o.o. - dobrze zrobiona księgowość

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA