REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca może starać się o nieoprocentowaną pożyczkę z FGŚP

Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 9 lipca 2010 r. obowiązuje procedura ubiegania się o nieoprocentowane pożyczki z FGŚP. Może się o nie ubiegać pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.

Możliwość udzielenia pożyczki dotyczy przypadku, gdy pracodawcy brakuje środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

REKLAMA

REKLAMA

• czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w przypadku faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią,

• czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,

• wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej (art. 23 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.).

REKLAMA

Procedura złożenia wniosku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca powinien złożyć wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki do kierownika biura terenowego FGŚP właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

We wniosku o pożyczkę pracodawca składa oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia oraz określa okres, za który pracownikom przysługuje wynagrodzenie. Oświadcza również, że na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie oraz wskazuje rachunek bankowy, na który ma zostać przekazana pożyczka. Zobowiązuje się również zwrócić otrzymaną pożyczkę na rachunek bankowy FGŚP najpóźniej do 31 grudnia 2011 r. Do wniosku załącza wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu w ramach pożyczki z FGŚP (w trzech egzemplarzach).

Wniosek zostanie rozpatrzony w terminie 7 dni od jego złożenia. W razie stwierdzenia braków formalnych wnioskodawca zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

Jeśli wniosek został złożony prawidłowo i uzyska akceptację kierownika biura terenowego FGŚP, pracodawcy są zwracane dwa egzemplarze wykazu pracowników, których wynagrodzenia mają zostać zaspokojone w ramach nieoprocentowanej pożyczki z FGŚP. Następnie pracodawca otrzyma na rachunek wskazany we wniosku środki z pożyczki w kwocie wynikającej z zaakceptowanego wniosku.

Pracodawca ma obowiązek wypłacić wynagrodzenia pracownikom wykazanym w wykazie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania środków z FGŚP. Jego obowiązkiem jest również odprowadzenie od tych wynagrodzeń należnej zaliczki na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz dokonanie innych potrąceń (np. alimentacyjnych) w ustawowych terminach. Po dokonaniu wypłaty pracodawca musi zwrócić na rachunek bankowy FGŚP różnicę między kwotą otrzymaną z FGŚP a kwotą wypłaconą pracownikom. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania pożyczki. W tym samym terminie musi zwrócić kierownikowi biura terenowego FGŚP jeden egzemplarz wykazu zawierający potwierdzenie otrzymania przez pracowników wynagrodzenia. Na wykazie powinien złożyć pisemne oświadczenie o odprowadzeniu zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a także o dokonaniu innych koniecznych potrąceń. Kierownik biura terenowego FGŚP po otrzymaniu wykazu rozlicza wydatkowane przez pracodawcę środki. Rozliczenie to stanowi podstawę do uznania wydatków za zgodne z celem pożyczki.

Korzyści

Pracodawca musi zwrócić pożyczkę bez odsetek dopiero do końca 2011 r.

Umorzenie pożyczki

Pracodawca, który skorzystał z pożyczki, może ubiegać się o jej umorzenie w całości lub w części. Taki wniosek może jednak złożyć dopiero po 31 grudnia 2011 r., kierując go do marszałka województwa. Pożyczka może zostać umorzona, jeżeli:

• pracodawca wykaże, że na skutek powodzi nastąpiło u niego pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności:

- spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż lub zmniejszenie zamówień na usługi lub dostawy wytwarzanych towarów, w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie od dnia otrzymania pożyczki do dnia złożenia wniosku o umorzenie w porównaniu z analogicznymi kolejnymi miesiącami w 2008 r. i 2009 r. lub

- straty w środkach trwałych, które ograniczyły możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z okresem sprzed powodzi,

• w postępowaniu egzekucyjnym stwierdzono, że przedsiębiorca, który pobrał pożyczkę, nie posiada majątku, z którego można dochodzić należności,

• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie zostanie odzyskana kwota spłaty pożyczki przewyższająca wydatki egzekucyjne.

O umorzenie pożyczki mogą się więc starać pracodawcy, którzy nie mają warunków na spłacenie całości lub części pożyczki. Nie mają takiej możliwości podmioty, które do końca 2011 r. zwrócą całość pożyczki.

Pożyczka, którą pobrał pracodawca będący osobą fizyczną, zostanie umorzona z urzędu, jeśli ten pracodawca zmarł.

Jeżeli pracodawca, który uzyska pożyczkę, stanie się niewypłacalny w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, ma obowiązek zwrócić niespłaconą część pożyczki. Wraz z kwotą główną musi oddać odsetki za zwłokę liczone od dnia zaistnienia niewypłacalności.

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2010 r. w sprawie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie (Dz.U. Nr 123, poz. 837),

• art. 23 ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 835).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

REKLAMA

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

REKLAMA

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA