REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca może starać się o nieoprocentowaną pożyczkę z FGŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 9 lipca 2010 r. obowiązuje procedura ubiegania się o nieoprocentowane pożyczki z FGŚP. Może się o nie ubiegać pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.

Możliwość udzielenia pożyczki dotyczy przypadku, gdy pracodawcy brakuje środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

REKLAMA

REKLAMA

• czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w przypadku faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią,

• czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,

• wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej (art. 23 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.).

REKLAMA

Procedura złożenia wniosku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca powinien złożyć wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki do kierownika biura terenowego FGŚP właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

We wniosku o pożyczkę pracodawca składa oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia oraz określa okres, za który pracownikom przysługuje wynagrodzenie. Oświadcza również, że na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie oraz wskazuje rachunek bankowy, na który ma zostać przekazana pożyczka. Zobowiązuje się również zwrócić otrzymaną pożyczkę na rachunek bankowy FGŚP najpóźniej do 31 grudnia 2011 r. Do wniosku załącza wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu w ramach pożyczki z FGŚP (w trzech egzemplarzach).

Wniosek zostanie rozpatrzony w terminie 7 dni od jego złożenia. W razie stwierdzenia braków formalnych wnioskodawca zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

Jeśli wniosek został złożony prawidłowo i uzyska akceptację kierownika biura terenowego FGŚP, pracodawcy są zwracane dwa egzemplarze wykazu pracowników, których wynagrodzenia mają zostać zaspokojone w ramach nieoprocentowanej pożyczki z FGŚP. Następnie pracodawca otrzyma na rachunek wskazany we wniosku środki z pożyczki w kwocie wynikającej z zaakceptowanego wniosku.

Pracodawca ma obowiązek wypłacić wynagrodzenia pracownikom wykazanym w wykazie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania środków z FGŚP. Jego obowiązkiem jest również odprowadzenie od tych wynagrodzeń należnej zaliczki na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz dokonanie innych potrąceń (np. alimentacyjnych) w ustawowych terminach. Po dokonaniu wypłaty pracodawca musi zwrócić na rachunek bankowy FGŚP różnicę między kwotą otrzymaną z FGŚP a kwotą wypłaconą pracownikom. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania pożyczki. W tym samym terminie musi zwrócić kierownikowi biura terenowego FGŚP jeden egzemplarz wykazu zawierający potwierdzenie otrzymania przez pracowników wynagrodzenia. Na wykazie powinien złożyć pisemne oświadczenie o odprowadzeniu zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a także o dokonaniu innych koniecznych potrąceń. Kierownik biura terenowego FGŚP po otrzymaniu wykazu rozlicza wydatkowane przez pracodawcę środki. Rozliczenie to stanowi podstawę do uznania wydatków za zgodne z celem pożyczki.

Korzyści

Pracodawca musi zwrócić pożyczkę bez odsetek dopiero do końca 2011 r.

Umorzenie pożyczki

Pracodawca, który skorzystał z pożyczki, może ubiegać się o jej umorzenie w całości lub w części. Taki wniosek może jednak złożyć dopiero po 31 grudnia 2011 r., kierując go do marszałka województwa. Pożyczka może zostać umorzona, jeżeli:

• pracodawca wykaże, że na skutek powodzi nastąpiło u niego pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności:

- spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż lub zmniejszenie zamówień na usługi lub dostawy wytwarzanych towarów, w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie od dnia otrzymania pożyczki do dnia złożenia wniosku o umorzenie w porównaniu z analogicznymi kolejnymi miesiącami w 2008 r. i 2009 r. lub

- straty w środkach trwałych, które ograniczyły możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z okresem sprzed powodzi,

• w postępowaniu egzekucyjnym stwierdzono, że przedsiębiorca, który pobrał pożyczkę, nie posiada majątku, z którego można dochodzić należności,

• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie zostanie odzyskana kwota spłaty pożyczki przewyższająca wydatki egzekucyjne.

O umorzenie pożyczki mogą się więc starać pracodawcy, którzy nie mają warunków na spłacenie całości lub części pożyczki. Nie mają takiej możliwości podmioty, które do końca 2011 r. zwrócą całość pożyczki.

Pożyczka, którą pobrał pracodawca będący osobą fizyczną, zostanie umorzona z urzędu, jeśli ten pracodawca zmarł.

Jeżeli pracodawca, który uzyska pożyczkę, stanie się niewypłacalny w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, ma obowiązek zwrócić niespłaconą część pożyczki. Wraz z kwotą główną musi oddać odsetki za zwłokę liczone od dnia zaistnienia niewypłacalności.

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2010 r. w sprawie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie (Dz.U. Nr 123, poz. 837),

• art. 23 ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 835).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA