REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca może starać się o nieoprocentowaną pożyczkę z FGŚP

Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 9 lipca 2010 r. obowiązuje procedura ubiegania się o nieoprocentowane pożyczki z FGŚP. Może się o nie ubiegać pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.

Możliwość udzielenia pożyczki dotyczy przypadku, gdy pracodawcy brakuje środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

REKLAMA

REKLAMA

• czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w przypadku faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią,

• czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,

• wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej (art. 23 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.).

REKLAMA

Procedura złożenia wniosku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca powinien złożyć wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki do kierownika biura terenowego FGŚP właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

We wniosku o pożyczkę pracodawca składa oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia oraz określa okres, za który pracownikom przysługuje wynagrodzenie. Oświadcza również, że na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie oraz wskazuje rachunek bankowy, na który ma zostać przekazana pożyczka. Zobowiązuje się również zwrócić otrzymaną pożyczkę na rachunek bankowy FGŚP najpóźniej do 31 grudnia 2011 r. Do wniosku załącza wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu w ramach pożyczki z FGŚP (w trzech egzemplarzach).

Wniosek zostanie rozpatrzony w terminie 7 dni od jego złożenia. W razie stwierdzenia braków formalnych wnioskodawca zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

Jeśli wniosek został złożony prawidłowo i uzyska akceptację kierownika biura terenowego FGŚP, pracodawcy są zwracane dwa egzemplarze wykazu pracowników, których wynagrodzenia mają zostać zaspokojone w ramach nieoprocentowanej pożyczki z FGŚP. Następnie pracodawca otrzyma na rachunek wskazany we wniosku środki z pożyczki w kwocie wynikającej z zaakceptowanego wniosku.

Pracodawca ma obowiązek wypłacić wynagrodzenia pracownikom wykazanym w wykazie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania środków z FGŚP. Jego obowiązkiem jest również odprowadzenie od tych wynagrodzeń należnej zaliczki na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz dokonanie innych potrąceń (np. alimentacyjnych) w ustawowych terminach. Po dokonaniu wypłaty pracodawca musi zwrócić na rachunek bankowy FGŚP różnicę między kwotą otrzymaną z FGŚP a kwotą wypłaconą pracownikom. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania pożyczki. W tym samym terminie musi zwrócić kierownikowi biura terenowego FGŚP jeden egzemplarz wykazu zawierający potwierdzenie otrzymania przez pracowników wynagrodzenia. Na wykazie powinien złożyć pisemne oświadczenie o odprowadzeniu zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a także o dokonaniu innych koniecznych potrąceń. Kierownik biura terenowego FGŚP po otrzymaniu wykazu rozlicza wydatkowane przez pracodawcę środki. Rozliczenie to stanowi podstawę do uznania wydatków za zgodne z celem pożyczki.

Korzyści

Pracodawca musi zwrócić pożyczkę bez odsetek dopiero do końca 2011 r.

Umorzenie pożyczki

Pracodawca, który skorzystał z pożyczki, może ubiegać się o jej umorzenie w całości lub w części. Taki wniosek może jednak złożyć dopiero po 31 grudnia 2011 r., kierując go do marszałka województwa. Pożyczka może zostać umorzona, jeżeli:

• pracodawca wykaże, że na skutek powodzi nastąpiło u niego pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności:

- spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż lub zmniejszenie zamówień na usługi lub dostawy wytwarzanych towarów, w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie od dnia otrzymania pożyczki do dnia złożenia wniosku o umorzenie w porównaniu z analogicznymi kolejnymi miesiącami w 2008 r. i 2009 r. lub

- straty w środkach trwałych, które ograniczyły możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z okresem sprzed powodzi,

• w postępowaniu egzekucyjnym stwierdzono, że przedsiębiorca, który pobrał pożyczkę, nie posiada majątku, z którego można dochodzić należności,

• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie zostanie odzyskana kwota spłaty pożyczki przewyższająca wydatki egzekucyjne.

O umorzenie pożyczki mogą się więc starać pracodawcy, którzy nie mają warunków na spłacenie całości lub części pożyczki. Nie mają takiej możliwości podmioty, które do końca 2011 r. zwrócą całość pożyczki.

Pożyczka, którą pobrał pracodawca będący osobą fizyczną, zostanie umorzona z urzędu, jeśli ten pracodawca zmarł.

Jeżeli pracodawca, który uzyska pożyczkę, stanie się niewypłacalny w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, ma obowiązek zwrócić niespłaconą część pożyczki. Wraz z kwotą główną musi oddać odsetki za zwłokę liczone od dnia zaistnienia niewypłacalności.

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2010 r. w sprawie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie (Dz.U. Nr 123, poz. 837),

• art. 23 ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 835).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

REKLAMA

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA