REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca może starać się o nieoprocentowaną pożyczkę z FGŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 9 lipca 2010 r. obowiązuje procedura ubiegania się o nieoprocentowane pożyczki z FGŚP. Może się o nie ubiegać pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.

Możliwość udzielenia pożyczki dotyczy przypadku, gdy pracodawcy brakuje środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

REKLAMA

• czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w przypadku faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią,

• czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,

• wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej (art. 23 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.).

Procedura złożenia wniosku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca powinien złożyć wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki do kierownika biura terenowego FGŚP właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

REKLAMA

We wniosku o pożyczkę pracodawca składa oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia oraz określa okres, za który pracownikom przysługuje wynagrodzenie. Oświadcza również, że na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie oraz wskazuje rachunek bankowy, na który ma zostać przekazana pożyczka. Zobowiązuje się również zwrócić otrzymaną pożyczkę na rachunek bankowy FGŚP najpóźniej do 31 grudnia 2011 r. Do wniosku załącza wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu w ramach pożyczki z FGŚP (w trzech egzemplarzach).

Wniosek zostanie rozpatrzony w terminie 7 dni od jego złożenia. W razie stwierdzenia braków formalnych wnioskodawca zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

REKLAMA

Jeśli wniosek został złożony prawidłowo i uzyska akceptację kierownika biura terenowego FGŚP, pracodawcy są zwracane dwa egzemplarze wykazu pracowników, których wynagrodzenia mają zostać zaspokojone w ramach nieoprocentowanej pożyczki z FGŚP. Następnie pracodawca otrzyma na rachunek wskazany we wniosku środki z pożyczki w kwocie wynikającej z zaakceptowanego wniosku.

Pracodawca ma obowiązek wypłacić wynagrodzenia pracownikom wykazanym w wykazie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania środków z FGŚP. Jego obowiązkiem jest również odprowadzenie od tych wynagrodzeń należnej zaliczki na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz dokonanie innych potrąceń (np. alimentacyjnych) w ustawowych terminach. Po dokonaniu wypłaty pracodawca musi zwrócić na rachunek bankowy FGŚP różnicę między kwotą otrzymaną z FGŚP a kwotą wypłaconą pracownikom. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania pożyczki. W tym samym terminie musi zwrócić kierownikowi biura terenowego FGŚP jeden egzemplarz wykazu zawierający potwierdzenie otrzymania przez pracowników wynagrodzenia. Na wykazie powinien złożyć pisemne oświadczenie o odprowadzeniu zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a także o dokonaniu innych koniecznych potrąceń. Kierownik biura terenowego FGŚP po otrzymaniu wykazu rozlicza wydatkowane przez pracodawcę środki. Rozliczenie to stanowi podstawę do uznania wydatków za zgodne z celem pożyczki.

Korzyści

Pracodawca musi zwrócić pożyczkę bez odsetek dopiero do końca 2011 r.

Umorzenie pożyczki

Pracodawca, który skorzystał z pożyczki, może ubiegać się o jej umorzenie w całości lub w części. Taki wniosek może jednak złożyć dopiero po 31 grudnia 2011 r., kierując go do marszałka województwa. Pożyczka może zostać umorzona, jeżeli:

• pracodawca wykaże, że na skutek powodzi nastąpiło u niego pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności:

- spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż lub zmniejszenie zamówień na usługi lub dostawy wytwarzanych towarów, w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie od dnia otrzymania pożyczki do dnia złożenia wniosku o umorzenie w porównaniu z analogicznymi kolejnymi miesiącami w 2008 r. i 2009 r. lub

- straty w środkach trwałych, które ograniczyły możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z okresem sprzed powodzi,

• w postępowaniu egzekucyjnym stwierdzono, że przedsiębiorca, który pobrał pożyczkę, nie posiada majątku, z którego można dochodzić należności,

• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie zostanie odzyskana kwota spłaty pożyczki przewyższająca wydatki egzekucyjne.

O umorzenie pożyczki mogą się więc starać pracodawcy, którzy nie mają warunków na spłacenie całości lub części pożyczki. Nie mają takiej możliwości podmioty, które do końca 2011 r. zwrócą całość pożyczki.

Pożyczka, którą pobrał pracodawca będący osobą fizyczną, zostanie umorzona z urzędu, jeśli ten pracodawca zmarł.

Jeżeli pracodawca, który uzyska pożyczkę, stanie się niewypłacalny w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, ma obowiązek zwrócić niespłaconą część pożyczki. Wraz z kwotą główną musi oddać odsetki za zwłokę liczone od dnia zaistnienia niewypłacalności.

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2010 r. w sprawie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie (Dz.U. Nr 123, poz. 837),

• art. 23 ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 835).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA