REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy sezonowe i na zastępstwo według ustawy antykryzysowej

Piotr Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa antykryzysowa nie zawiera wyłączenia, jakie ustawodawca zawarł w art. 251 § 3 k.p. Oznacza to, że np. umowy na zastępstwo zawierane w czasie obowiązywania tej ustawy będą traktowane jak zwykłe umowy na czas określony.

Ustawa antykryzysowa (zwana dalej ustawą), która weszła w życie 22 sierpnia 2009 r., zmieniła sytuację prawną pracowników oraz wprowadziła ograniczenia w ich zatrudnianiu na okres do 31 grudnia 2011 r.

REKLAMA

Przejawy ograniczeń

REKLAMA

Terminowe umowy o pracę uważane są za mniej korzystne dla pracowników niż te zawarte na czas nieokreślony. W polskim prawie wynika to chociażby z możliwości wprowadzenia do ich treści, jeżeli są zawierane na okres dłuższy niż 6 miesięcy, klauzuli dopuszczającej wcześniejsze rozwiązanie za 2-tygodniowym wypowiedzeniem. Przy takiej formie rozwiązania umowy brak jest wymogów, które istnieją, gdy wypowiada się umowę zawartą na czas nieokreślony, czyli konsultacji zamiaru wypowiedzenia z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową oraz wskazania przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy.

Konieczność ograniczania zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony jest także uznawana na poziomie unijnym m.in. w dyrektywie Rady nr 99/70/WE z 28 czerwca 1999 r. dotyczącej porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony. Przewiduje ona trzy sposoby, za pomocą których państwa członkowskie mogą zapobiegać nadużyciom wynikającym z wykorzystywania kolejnych umów zawieranych na czas określony.

Mogą one wprowadzić do krajowego prawa pracy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wymóg istnienia obiektywnych powodów, uzasadniających odnowienie takich umów,

• maksymalną łączną długość kolejnych umów o pracę na czas określony,

• maksymalną liczbę odnowień takich umów.

Kodeks pracy wykorzystuje trzecią ze wspomnianych metod, stanowiąc, iż zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, jeśli przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca (art. 251 k.p.).

Przykład

REKLAMA

Pracodawca zawarł z pracownikiem trzy umowy na czas określony: od 1 stycznia 2008 r. do 28 lutego 2008 r., od 15 marca 2008 r. do 15 maja 2008 r. oraz od 17 maja 2008 r. do 17 lipca 2008 r. Zawarcie ostatniej umowy powoduje nawiązanie między stronami stosunku pracy na czas nieokreślony.

Ustawa antykryzysowa wprowadza natomiast w odniesieniu do przedsiębiorców znajdujących się w przejściowych trudnościach odmienny mechanizm oparty na maksymalnej łącznej długości kolejnych umów o pracę na czas określony. Artykuł 13 ust. 1 ustawy stanowi, że okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 24 miesięcy, przy czym za kolejną umowę zawartą na czas określony uważa się umowę zawartą przed upływem 3 miesięcy od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy zawartej na czas określony (art. 13 ust. 2 ustawy).

Przykłady

Gdyby w podanym powyżej przykładzie zamienić 2008 r. na 2010 r. i założyć, że do pracodawcy stosuje się przepisy ustawy, zawarcie trzeciej umowy nie byłoby równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 35 ust. 1 i 2 ustawy). Nie byłoby jednak także zakazane w świetle tej ustawy, ponieważ zatrudnienie trwałoby łącznie 182 dni wobec ustalonego w ustawie limitu 24 miesięcy, czyli 720 dni (art. 114 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).

***

Zabronione przez art. 13 ustawy byłoby natomiast zawarcie z pracownikiem tylko dwóch umów na czas określony, co jest sytuacją co do zasady akceptowaną przez Kodeks pracy, gdyby ich łączny czas trwania miał przekroczyć 720 dni (np. w razie ich zawarcia na okresy od 1 września 2009 r. do 1 września 2010 r. oraz od 2 września 2010 r. do 31 października 2011 r.).

Umowy sezonowe oraz na zastępstwo

W kontekście powyższych rozważań powstaje pytanie, który z opisanych mechanizmów należy zastosować do umów o pracę na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności lub w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie. Przepis art. 251 § 3 k.p. wyłącza te kategorie umów spod działania kodeksowej regulacji ograniczającej zawieranie umów na czas określony. Zawarcie trzeciej kolejnej umowy tego rodzaju nigdy nie jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony.

Ustawa antykryzysowa takiego wyłączenia nie zawiera. Skoro zaś ww. przepis Kodeksu pracy wyraźnie wskazuje, że wspomniane kategorie umów są tylko szczególnymi rodzajami umów o pracę na czas określony, to brak o tym dodatkowej regulacji w ustawie oznacza, że stosuje się do nich przepisy tej ustawy, w tym art. 13.

WAŻNE!

Okres zatrudnienia u pracodawcy, do którego stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej, na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę tego rodzaju między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może zatem przekraczać 24 miesięcy.

Praca tymczasowa jako alternatywa dla umów na zastępstwo lub sezonowych

Pojawia się jednak wątpliowść: może pracodawcy objęci ustawą antykryzysową powinni raczej w okresie jej obowiązywania zatrudniać pracowników za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej niż zawierać we własnym imieniu umowy na zastępstwo lub sezonowe. Chociaż nie jest jednoznaczne, że art. 13 ustawy nie ma zastosowania do pracowników tymczasowych, to ewentualne następstwa przekroczenia 24-miesięcznego okresu zatrudnienia nie obciążałyby w takim przypadku pracodawcy. W praktyce jednak nie ma to większego znaczenia. Należy bowiem pamiętać, że ustawa antykryzysowa ma w omawianym zakresie charakter epizodyczny. Będzie obowiązywać niecałe dwa i pół roku, czyli niewiele ponad określony w art. 13 próg 24 miesięcy jako maksymalnego okresu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony lub maksymalnego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy.

Piotr Żukowski

doradztwo prawne

Podstawa prawna:

• art. 251, 300 Kodeksu pracy,

• art. 114 Kodeksu cywilnego,

• ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035),

• dyrektywa Rady nr 99/70/WE z 28 czerwca 1999 r. dotycząca porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony zawartego przez UNICE, CEEP i ETUC (DzUrz WE L 175 z 10.07.1999 r.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA