REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, chcąc wykorzystać dodatkowe środki z PFRON, musi wywiązać się z obowiązków wobec funduszu, np. składania comiesięcznego raportu o zatrudnianiu niepełnosprawnych.

Zatrudnienie osoby, wobec której został orzeczony umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, może odbywać się jedynie:

REKLAMA

REKLAMA

• u pracodawcy zapewniającego warunki pracy chronionej,

• po uzyskaniu pozytywnej opinii PIP o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnoprawnej,

• w formie telepracy.

REKLAMA

Obowiązek wpłat na PFRON

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty powinien dokonywać miesięcznych wpłat na fundusz. Wysokość tych wpłat stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadających różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Wpłat należy dokonywać w terminie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat. Równocześnie pracodawca składa odpowiednie deklaracje miesięczne.

Obowiązki sprawozdawczo-informacyjne

Miesięczne i roczne informacje o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, o zatrudnieniu i kształceniu osób niepełnosprawnych lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych składają zarządowi PFRON:

• pracodawcy osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie co najmniej 6%,

• państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe publiczne i niepubliczne, zakłady kształcenia nauczycieli oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, w których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 2% oraz

• publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, których wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.

Informację miesięczną (INF-1) pracodawca powinien składać w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, a informację roczną (INF-2) - do 20 stycznia za rok poprzedni.

Jeżeli pracodawca korzysta ze środków PFRON przeznaczonych na miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, składa miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych z uwzględnieniem pracowników, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję oraz pracowników niewidomych (INF-D-P). Podstawą przyznania tych środków jest wniosek złożony przez pracodawcę (Wn-D).

Pobierz wzory ze strony www.kadry.infor.pl

Niezbędnik kadrowca > Wzory umów i formularzy > Inne formy zatrudnienia > Młodociani, niepełnosprawni, bezrobotni > Informacja o pracownikach niepełnosprawnych i Wniosek o wypłatę dofinansowania

Pracodawca składa wniosek i informację w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.

Obowiązki dotyczące zakładów pracy chronionej

Status zakładu pracy chronionej może otrzymać pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat oraz osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych wskazane w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pracodawca taki musi również zapewnić obiekty i pomieszczenia użytkowane w zakładzie pracy odpowiadające przepisom i zasadom bhp oraz uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych.

Zakłady pracy chronionej powinny zapewniać doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne. Spełnianie przez pracodawcę warunków dotyczących obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy stwierdza Państwowa Inspekcja Pracy. PIP kontroluje również spełnianie tych obowiązków nie rzadziej niż raz na 3 lata.

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej ma obowiązek utworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Fundusz tworzą w szczególności środki pochodzące ze zwolnień podatkowych przysługującym zakładom pracy chronionej, z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z wpływów z zapisów i darowizn, z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji. Środki z funduszu przeznacza się na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowane przez powołane przez pracodawców komisje rehabilitacyjne oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych.

Pracodawca powinien prowadzić ewidencję środków funduszu oraz założyć rachunek bankowy, na którym będą przechowywane środki funduszu. Środki należy przekazywać na rachunek funduszu w terminie 7 dni od dnia, w którym środki te uzyskano. Z ogólnej puli środków funduszu należy wyodrębnić kwotę w wysokości co najmniej 15% środków funduszu na indywidualne programy rehabilitacji oraz 10% środków funduszu z przeznaczeniem na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepełnosprawnych pracowników zakładu pracy.

Zasady gospodarowania środkami funduszu pracodawca określa w zakładowym regulaminie funduszu. Kontrolę prawidłowości dysponowania tymi środkami prowadzą właściwe terenowo urzędy skarbowe.

Obowiązki zakładów aktywności zawodowej

Utworzony przez gminę, powiat, fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną zakład aktywności zawodowej powinien zapewnić, aby pomieszczenia i obiekty odpowiadały przepisom i zasadom bhp oraz uwzględniały potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz dostępności do nich.

Ponadto pracodawca będący zakładem aktywności zawodowej powinien zapewniać doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.

Dochody zakładu aktywności zawodowej powinny być przekazywane na zakładowy fundusz aktywności. Z tego funduszu mogą być finansowane m.in. wydatki związane z usprawnieniem i oprzyrządowaniem stanowisk pracy, poprawą warunków pracy dla osób niepełnosprawnych. Tryb i zasady przeznaczenia środków funduszu określa regulamin zakładowego funduszu aktywności.

Piotr Matwiejczyk 

Podstawa prawna:

• ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92),

• rozporządzenie MPiPS z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

REKLAMA

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA