REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady dofinansowania z PFRON

Piotr Matwiejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, chcąc wykorzystać dodatkowe środki z PFRON, musi wywiązać się z obowiązków wobec funduszu, np. składania comiesięcznego raportu o zatrudnianiu niepełnosprawnych.

Zatrudnienie osoby, wobec której został orzeczony umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, może odbywać się jedynie:

REKLAMA

• u pracodawcy zapewniającego warunki pracy chronionej,

• po uzyskaniu pozytywnej opinii PIP o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnoprawnej,

• w formie telepracy.

Obowiązek wpłat na PFRON

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty powinien dokonywać miesięcznych wpłat na fundusz. Wysokość tych wpłat stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadających różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Wpłat należy dokonywać w terminie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat. Równocześnie pracodawca składa odpowiednie deklaracje miesięczne.

Obowiązki sprawozdawczo-informacyjne

Miesięczne i roczne informacje o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, o zatrudnieniu i kształceniu osób niepełnosprawnych lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych składają zarządowi PFRON:

• pracodawcy osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie co najmniej 6%,

• państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe publiczne i niepubliczne, zakłady kształcenia nauczycieli oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, w których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 2% oraz

REKLAMA

• publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, których wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.

Informację miesięczną (INF-1) pracodawca powinien składać w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, a informację roczną (INF-2) - do 20 stycznia za rok poprzedni.

Jeżeli pracodawca korzysta ze środków PFRON przeznaczonych na miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, składa miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych z uwzględnieniem pracowników, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję oraz pracowników niewidomych (INF-D-P). Podstawą przyznania tych środków jest wniosek złożony przez pracodawcę (Wn-D).

Pobierz wzory ze strony www.kadry.infor.pl

Niezbędnik kadrowca > Wzory umów i formularzy > Inne formy zatrudnienia > Młodociani, niepełnosprawni, bezrobotni > Informacja o pracownikach niepełnosprawnych i Wniosek o wypłatę dofinansowania

Pracodawca składa wniosek i informację w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.

Obowiązki dotyczące zakładów pracy chronionej

Status zakładu pracy chronionej może otrzymać pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat oraz osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych wskazane w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pracodawca taki musi również zapewnić obiekty i pomieszczenia użytkowane w zakładzie pracy odpowiadające przepisom i zasadom bhp oraz uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych.

Zakłady pracy chronionej powinny zapewniać doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne. Spełnianie przez pracodawcę warunków dotyczących obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy stwierdza Państwowa Inspekcja Pracy. PIP kontroluje również spełnianie tych obowiązków nie rzadziej niż raz na 3 lata.

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej ma obowiązek utworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Fundusz tworzą w szczególności środki pochodzące ze zwolnień podatkowych przysługującym zakładom pracy chronionej, z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z wpływów z zapisów i darowizn, z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji. Środki z funduszu przeznacza się na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowane przez powołane przez pracodawców komisje rehabilitacyjne oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych.

Pracodawca powinien prowadzić ewidencję środków funduszu oraz założyć rachunek bankowy, na którym będą przechowywane środki funduszu. Środki należy przekazywać na rachunek funduszu w terminie 7 dni od dnia, w którym środki te uzyskano. Z ogólnej puli środków funduszu należy wyodrębnić kwotę w wysokości co najmniej 15% środków funduszu na indywidualne programy rehabilitacji oraz 10% środków funduszu z przeznaczeniem na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepełnosprawnych pracowników zakładu pracy.

Zasady gospodarowania środkami funduszu pracodawca określa w zakładowym regulaminie funduszu. Kontrolę prawidłowości dysponowania tymi środkami prowadzą właściwe terenowo urzędy skarbowe.

Obowiązki zakładów aktywności zawodowej

Utworzony przez gminę, powiat, fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną zakład aktywności zawodowej powinien zapewnić, aby pomieszczenia i obiekty odpowiadały przepisom i zasadom bhp oraz uwzględniały potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz dostępności do nich.

Ponadto pracodawca będący zakładem aktywności zawodowej powinien zapewniać doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.

Dochody zakładu aktywności zawodowej powinny być przekazywane na zakładowy fundusz aktywności. Z tego funduszu mogą być finansowane m.in. wydatki związane z usprawnieniem i oprzyrządowaniem stanowisk pracy, poprawą warunków pracy dla osób niepełnosprawnych. Tryb i zasady przeznaczenia środków funduszu określa regulamin zakładowego funduszu aktywności.

Piotr Matwiejczyk 

Podstawa prawna:

• ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92),

• rozporządzenie MPiPS z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA