REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady dofinansowania z PFRON

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Matwiejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, chcąc wykorzystać dodatkowe środki z PFRON, musi wywiązać się z obowiązków wobec funduszu, np. składania comiesięcznego raportu o zatrudnianiu niepełnosprawnych.

Zatrudnienie osoby, wobec której został orzeczony umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, może odbywać się jedynie:

REKLAMA

• u pracodawcy zapewniającego warunki pracy chronionej,

• po uzyskaniu pozytywnej opinii PIP o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnoprawnej,

• w formie telepracy.

Obowiązek wpłat na PFRON

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty powinien dokonywać miesięcznych wpłat na fundusz. Wysokość tych wpłat stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadających różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Wpłat należy dokonywać w terminie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat. Równocześnie pracodawca składa odpowiednie deklaracje miesięczne.

Obowiązki sprawozdawczo-informacyjne

Miesięczne i roczne informacje o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, o zatrudnieniu i kształceniu osób niepełnosprawnych lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych składają zarządowi PFRON:

• pracodawcy osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie co najmniej 6%,

• państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe publiczne i niepubliczne, zakłady kształcenia nauczycieli oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, w których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 2% oraz

REKLAMA

• publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, których wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.

Informację miesięczną (INF-1) pracodawca powinien składać w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, a informację roczną (INF-2) - do 20 stycznia za rok poprzedni.

Jeżeli pracodawca korzysta ze środków PFRON przeznaczonych na miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, składa miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych z uwzględnieniem pracowników, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję oraz pracowników niewidomych (INF-D-P). Podstawą przyznania tych środków jest wniosek złożony przez pracodawcę (Wn-D).

Pobierz wzory ze strony www.kadry.infor.pl

Niezbędnik kadrowca > Wzory umów i formularzy > Inne formy zatrudnienia > Młodociani, niepełnosprawni, bezrobotni > Informacja o pracownikach niepełnosprawnych i Wniosek o wypłatę dofinansowania

Pracodawca składa wniosek i informację w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.

Obowiązki dotyczące zakładów pracy chronionej

Status zakładu pracy chronionej może otrzymać pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat oraz osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych wskazane w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pracodawca taki musi również zapewnić obiekty i pomieszczenia użytkowane w zakładzie pracy odpowiadające przepisom i zasadom bhp oraz uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych.

Zakłady pracy chronionej powinny zapewniać doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne. Spełnianie przez pracodawcę warunków dotyczących obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład pracy stwierdza Państwowa Inspekcja Pracy. PIP kontroluje również spełnianie tych obowiązków nie rzadziej niż raz na 3 lata.

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej ma obowiązek utworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Fundusz tworzą w szczególności środki pochodzące ze zwolnień podatkowych przysługującym zakładom pracy chronionej, z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z wpływów z zapisów i darowizn, z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji. Środki z funduszu przeznacza się na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowane przez powołane przez pracodawców komisje rehabilitacyjne oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych.

Pracodawca powinien prowadzić ewidencję środków funduszu oraz założyć rachunek bankowy, na którym będą przechowywane środki funduszu. Środki należy przekazywać na rachunek funduszu w terminie 7 dni od dnia, w którym środki te uzyskano. Z ogólnej puli środków funduszu należy wyodrębnić kwotę w wysokości co najmniej 15% środków funduszu na indywidualne programy rehabilitacji oraz 10% środków funduszu z przeznaczeniem na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepełnosprawnych pracowników zakładu pracy.

Zasady gospodarowania środkami funduszu pracodawca określa w zakładowym regulaminie funduszu. Kontrolę prawidłowości dysponowania tymi środkami prowadzą właściwe terenowo urzędy skarbowe.

Obowiązki zakładów aktywności zawodowej

Utworzony przez gminę, powiat, fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną zakład aktywności zawodowej powinien zapewnić, aby pomieszczenia i obiekty odpowiadały przepisom i zasadom bhp oraz uwzględniały potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz dostępności do nich.

Ponadto pracodawca będący zakładem aktywności zawodowej powinien zapewniać doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.

Dochody zakładu aktywności zawodowej powinny być przekazywane na zakładowy fundusz aktywności. Z tego funduszu mogą być finansowane m.in. wydatki związane z usprawnieniem i oprzyrządowaniem stanowisk pracy, poprawą warunków pracy dla osób niepełnosprawnych. Tryb i zasady przeznaczenia środków funduszu określa regulamin zakładowego funduszu aktywności.

Piotr Matwiejczyk 

Podstawa prawna:

• ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92),

• rozporządzenie MPiPS z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA