REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki samochód dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek wróciły samochody z tzw. kratką. Dilerzy starają się wzbogacić swoją ofertę o modele umożliwiające pełne odliczenie VAT. Najszybsi byli producenci, którzy od lat cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców.

Ministerstwo Finansów w piśmie skierowanym do dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej (z 13 lutego 2009 r., znak: PT3/812/4/15/CZE/09/185) uznało wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (TSWE) z 22 grudnia 2008 roku za zasadny. TSWE stwierdził, że Polska nie miała prawa zmienić przepisów o VAT na niekorzyść podatników z chwilą przystąpienia naszego kraju do UE.

REKLAMA

REKLAMA

Wracają odliczenia VAT

W praktyce oznacza to przywrócenie prawa do odliczenia przez firmy pełnej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodów osobowych z homologacją ciężarową oraz paliwa (do tej pory z pełnego odpisu mogli korzystać tylko kupujący auta dostawcze z kratką umieszczoną za pierwszym rzędem siedzeń). MF zapowiedziało jednak prawne uregulowanie tej kwestii. Nie wiadomo jaką ostatecznie formę przyjmą przepisy. Sytuacja ma być rozstrzygnięta w maju br.

Do momentu wejścia w życie nowego ustawodawstwa, podatnicy kupujący nowy samochód, mają prawo do odliczenia całej kwoty podatku według zasad z 30 kwietnia 2004 roku. Dotyczy to jednak wyłącznie tych pojazdów, w przypadku których nie ma wątpliwości (zgodnie z homologacją producenta lub importera), że auto nie jest osobowe, ponadto jego dopuszczalna ładowność musi wynosić powyżej 500 kg. Jeżeli korzystniejsze warunki przewiduje późniejsza wersja ustawy (obowiązująca od 1 maja 2004 r. do 22 sierpnia 2005 r.), względnie obecna, podatnik może skorzystać z bardziej opłacalnych zapisów. Przy rozliczeniu podatku dochodowego (PIT i CIT), obowiązuje jednak dotychczasowa definicja samochodu osobowego.

REKLAMA

Wyścigi dilerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodowych salonach znowu pojawiły się modele aut osobowych z kratką. Dilerzy z tygodnia na tydzień poszerzają ofertę. Na nową sytuację najszybciej zareagowały:

Skoda - w ofercie dla firm: Skoda Praktik, Fabia Van lub Van+, oraz czteroosobowe: Octavia Premia, Octavia Tour Premia i Roomster Premia;

•Toyota - proponuje czteroosobowe: Avensis Wagon i RAV4, pięcioosobowe: Verso, Land Cruiser i Land Cruiser V8 oraz użytkowe: Hilux, Hiace i Dyna;

Citroën - czteromiejscowe: Citroën C5 Tourer i Xsara Picasso, pięciomiejscowe: Citroën Grand C4 Picasso, C8, Berlingo i C-Crosser oraz Citroën Jumpy w konfiguracjach pięcio- i sześcioosobowej.

Auta z kratką oferują również Peugeot (wśród dostępnych aut osobowych homologację ciężarową będzie miało pięć wersji Peugeot 308, dwie wersje 4007 oraz cztery wersje modelu 807, a także Partner, Nowy Partner i Expert), Jeep (np. Grand Cherokee czy Wrangler) oraz m.in.:

• Opel - do wyboru: Corsa 3- lub 5-drzwiowa, Astra Classic kombi, Combo Tour, Vivaro Kombi i Tour;

Mercedes - do wyboru: Vito PKab, Vito Univan, Vito Kombi, Sprinter PKab, a także modele luksusowe: Viano Trend oraz Viano Ambiente;

Renault - Koleos i Trafic (kratkę mają otrzymać także: Modus, vany Espace i Grand Espace, ponadto w wersji pozwalającej przewozić cztery lub pięć osób ma pojawić się dostawczy Kangoo).

Subaru zamierza wprowadzić modele Legacy i Forester. Fiat ma oferować czteroosobowe Bravo, Grande Punto i Pandę (poza dostępnymi już ciężarowymi Fatem 600, Pandą, Grande Punto i Doblo). Nissan zapowiada homologowane wersje Pathfinder, a także X-trail i Qashqai. KIA ma wprowadzić model Cee'd w wersjach dla czterech osób, ponadto wystąpiła o ciężarową homologację dla: Sportage, Sorento, Carnival, Picanto i Rio. Nad homologacją pracują także VW, Honda, Mazda czy Ford. Nowych modeli można się spodziewać za ok. miesiąc.

Inni producenci również starają się o uzyskanie stosownych homologacji, jednak instytucje, które je wydają zostały zasypane wnioskami, dlatego czas otrzymania stosownych decyzji się wydłuża.

Wybór auta z kratką

Można przyjąć, że samochody z ciężarową homologacją będą droższe od osobowych średnio o ok. 1500-4000 zł. Wiąże się to z kosztami, jakie muszą ponieść importerzy za uzyskanie stosownych dokumentów oraz samą ceną kratki. Samochody pozwalające na odliczenie pełnych 22 proc. VAT-u będą dostępne zazwyczaj w uboższej gamie silnikowej. Większość ma być sprzedawana w odmianach 4-miejscowych, by spełnić wymogi fiskusa.

Dilerzy proponują nie tylko ciężarowe modele aut osobowych, rozszerzają również ofertę samochodów dostawczych z rozbudowaną częścią osobową.

Typy przedsiębiorców w 2008 r.

W minionym roku najpopularniejszą marką wśród klientów instytucjonalnych była Toyota - z liczbą 17 476 rejestracji osiągnęła 12 proc. udziału w rynku. Za nią uplasował się Ford, który w stosunku do 2007 roku awansował o 2 pozycje (16 163 sprzedane sztuki - 11,1 proc. rynku; ok. 70 proc. rejestracji tej marki to rejestracje na firmy) oraz Skoda (15 438 sztuk, 10,6 proc. udziału w rynku).

Spośród 15 wiodących w rankingu marek (posiadających łącznie 87,4 proc. udziału w sprzedaży flotowej), największy wzrost rejestracji flotowych zanotowało Audi (+57 proc.), a największy spadek Peugeot (-11,6 proc.). Ranking zamykają dwie marki Premium: Volvo (3 050 sprzedanych sztuk) i Mercedes (2 902 sztuki).

Jeśli chodzi o modele, przedsiębiorcy najchętniej wybierali Forda Focusa (8 059 sztuk) oraz Skodę Octavię (7 825 sztuk) i Opla Astrę (7 451 sztuk). Kolejne pozycję zajęły auta segmentu B: Skoda Fabia (5 722 sztuki) i Toyota Yaris (5 340 sztuk).

Menedżerowie decydowali się najczęściej na dwa modele aut klasy średniej: VW Passata (4 946 sztuk) oraz Forda Mondeo (4 776 sztuk) oraz w mniejszym stopniu na: Toyotę Avensis (2 893 sztuki) lub Opla Vectrę (2 889 sztuk).

Z kolei w plebiscycie Fleet Awards 2009, rozstrzygniętym pod koniec kwietnia 2009 roku zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:

y w kategorii SAMOCHÓD FLOTOWY: samochód mini - Ford Ka, samochód mały - Toyota Yaris, samochód klasy średniej - Skoda Octavia/Toyota Corolla, samochód klasy średniej premium - Renault Megane Coupe, samochód klasy średniej wyższej - Volkswagen Passat, samochód klasy średniej wyższej premium - Audi A4, samochód klasy wyższej premium - Audi A6, samochód luksusowy - BMW Serii 7, samochód dostawczy (do 2,29 t) - Volkswagen Caddy, samochód dostawczy (2,3-2,89 t) - Volkswagen Transporter T5, samochód dostawczy (2,9-3,5 t) - Mercedes-Benz Sprinter, pick-up - Toyota Hilux, mały MPV - Citroen C3 Picasso, duży MPV - Ford S-Max, duży SUV - BMW X5, samochód ciężarowy - Volvo FL;

• w kategorii NAJLEPSZY DESIGN: Lancia Delta;

• w kategorii NAGRODA DZIENNIKARZY: Mitsubishi Lancer Sportback, który wyprzedził Volkswagena Golfa oraz Toyotę Avensis.

Kryzys w motoryzacji?

Chociaż kryzys na rynku motoryzacyjnym w Europie trwa, kolejne kraje informują o poprawie sytuacji. Entuzjazm zapoczątkowany w Niemczech zatacza coraz szersze kręgi - o zwiększonym zainteresowaniu autami osobowymi mówią także Austriacy, Francuzi, Włosi i Słowacy. Sytuacji sprzyja aktywna pomoc rządów wspomnianych krajów, które wprowadziły system premii przy kupnie nowego samochodu, pod warunkiem oddania starego na złom. Wysokość premii sięga 1000 - 5000 euro, do tego często dochodzą dodatkowe rabaty ze strony producentów.

W marcu br. do klientów w Polsce trafiło 31 106 samochodów, o 3,0 proc. więcej niż w lutym i o 2,4 proc. więcej niż w marcu 2008 roku. Jednym z dwóch producentów, którzy w marcu przekroczyli pułap sprzedaży 3000 aut miesięcznie jest Fiat - z wynikiem 3 347 sztuk (wzrost o 3,9 proc. w porównaniu do lutego br. i o 27,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego) - informuje Samar.

Na pozycji wice lidera umocniła się Skoda, która w pierwszym kwartale br. sprzedała 9 019 egzemplarzy aut osobowych, przełamując jednocześnie dotychczasową spadkową tendencję sprzedaży sumarycznej. Uzyskała przy tym wskaźnik o 4,7 proc. wyższy, niż uzyskany w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

Na trzecim miejscu uplasowała się Toyota, na czwartym Opel. Kolejne miejsca w marcu br. zajmowały: Volkswagen, Ford, Renault, Kia i Honda, a klasyfikacje wiodących 10 producentów zamykał Peugeot.

Odliczenie VAT

W przypadku zakupu samochodu ciężarowego odliczenia VAT podatnicy dokonują w taki sam sposób jak w przypadku innych towarów czy usług objętych tym podatkiem, a służących wykonywaniu działalności gospodarczej. Odliczenie należy ująć w zgodnej z datą zakupu deklaracji VAT składanej przez podatnika w urzędzie skarbowym. Odliczenie dotyczy zarówno samochodu, jak i paliwa.

W przypadku kontroli urzędu skarbowego podatnik musi posiadać:

1) fakturę VAT dotyczącą zakupu samochodu ciężarowego,

2) wyciąg ze świadectwa homologacji dla przedmiotowego pojazdu, z zawartą informacją o kategorii homologacyjnej N1 i ładowności pojazdu wyższej niż 500 kg.

W przypadku odliczania VAT od paliwa podatnik musi posiadać:

1) wymienione powyżej dokumenty dotyczące samochodu,

2) prawidłowo wystawione faktury zakupu paliwa ze wskazaniem numeru rejestracyjnego samochodu ciężarowego, którego zakup dotyczy.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA