REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki samochód dla firmy

Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek wróciły samochody z tzw. kratką. Dilerzy starają się wzbogacić swoją ofertę o modele umożliwiające pełne odliczenie VAT. Najszybsi byli producenci, którzy od lat cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców.

Ministerstwo Finansów w piśmie skierowanym do dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej (z 13 lutego 2009 r., znak: PT3/812/4/15/CZE/09/185) uznało wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (TSWE) z 22 grudnia 2008 roku za zasadny. TSWE stwierdził, że Polska nie miała prawa zmienić przepisów o VAT na niekorzyść podatników z chwilą przystąpienia naszego kraju do UE.

REKLAMA

Wracają odliczenia VAT

REKLAMA

W praktyce oznacza to przywrócenie prawa do odliczenia przez firmy pełnej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodów osobowych z homologacją ciężarową oraz paliwa (do tej pory z pełnego odpisu mogli korzystać tylko kupujący auta dostawcze z kratką umieszczoną za pierwszym rzędem siedzeń). MF zapowiedziało jednak prawne uregulowanie tej kwestii. Nie wiadomo jaką ostatecznie formę przyjmą przepisy. Sytuacja ma być rozstrzygnięta w maju br.

Do momentu wejścia w życie nowego ustawodawstwa, podatnicy kupujący nowy samochód, mają prawo do odliczenia całej kwoty podatku według zasad z 30 kwietnia 2004 roku. Dotyczy to jednak wyłącznie tych pojazdów, w przypadku których nie ma wątpliwości (zgodnie z homologacją producenta lub importera), że auto nie jest osobowe, ponadto jego dopuszczalna ładowność musi wynosić powyżej 500 kg. Jeżeli korzystniejsze warunki przewiduje późniejsza wersja ustawy (obowiązująca od 1 maja 2004 r. do 22 sierpnia 2005 r.), względnie obecna, podatnik może skorzystać z bardziej opłacalnych zapisów. Przy rozliczeniu podatku dochodowego (PIT i CIT), obowiązuje jednak dotychczasowa definicja samochodu osobowego.

Wyścigi dilerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodowych salonach znowu pojawiły się modele aut osobowych z kratką. Dilerzy z tygodnia na tydzień poszerzają ofertę. Na nową sytuację najszybciej zareagowały:

Skoda - w ofercie dla firm: Skoda Praktik, Fabia Van lub Van+, oraz czteroosobowe: Octavia Premia, Octavia Tour Premia i Roomster Premia;

•Toyota - proponuje czteroosobowe: Avensis Wagon i RAV4, pięcioosobowe: Verso, Land Cruiser i Land Cruiser V8 oraz użytkowe: Hilux, Hiace i Dyna;

Citroën - czteromiejscowe: Citroën C5 Tourer i Xsara Picasso, pięciomiejscowe: Citroën Grand C4 Picasso, C8, Berlingo i C-Crosser oraz Citroën Jumpy w konfiguracjach pięcio- i sześcioosobowej.

Auta z kratką oferują również Peugeot (wśród dostępnych aut osobowych homologację ciężarową będzie miało pięć wersji Peugeot 308, dwie wersje 4007 oraz cztery wersje modelu 807, a także Partner, Nowy Partner i Expert), Jeep (np. Grand Cherokee czy Wrangler) oraz m.in.:

• Opel - do wyboru: Corsa 3- lub 5-drzwiowa, Astra Classic kombi, Combo Tour, Vivaro Kombi i Tour;

Mercedes - do wyboru: Vito PKab, Vito Univan, Vito Kombi, Sprinter PKab, a także modele luksusowe: Viano Trend oraz Viano Ambiente;

Renault - Koleos i Trafic (kratkę mają otrzymać także: Modus, vany Espace i Grand Espace, ponadto w wersji pozwalającej przewozić cztery lub pięć osób ma pojawić się dostawczy Kangoo).

REKLAMA

Subaru zamierza wprowadzić modele Legacy i Forester. Fiat ma oferować czteroosobowe Bravo, Grande Punto i Pandę (poza dostępnymi już ciężarowymi Fatem 600, Pandą, Grande Punto i Doblo). Nissan zapowiada homologowane wersje Pathfinder, a także X-trail i Qashqai. KIA ma wprowadzić model Cee'd w wersjach dla czterech osób, ponadto wystąpiła o ciężarową homologację dla: Sportage, Sorento, Carnival, Picanto i Rio. Nad homologacją pracują także VW, Honda, Mazda czy Ford. Nowych modeli można się spodziewać za ok. miesiąc.

Inni producenci również starają się o uzyskanie stosownych homologacji, jednak instytucje, które je wydają zostały zasypane wnioskami, dlatego czas otrzymania stosownych decyzji się wydłuża.

Wybór auta z kratką

Można przyjąć, że samochody z ciężarową homologacją będą droższe od osobowych średnio o ok. 1500-4000 zł. Wiąże się to z kosztami, jakie muszą ponieść importerzy za uzyskanie stosownych dokumentów oraz samą ceną kratki. Samochody pozwalające na odliczenie pełnych 22 proc. VAT-u będą dostępne zazwyczaj w uboższej gamie silnikowej. Większość ma być sprzedawana w odmianach 4-miejscowych, by spełnić wymogi fiskusa.

Dilerzy proponują nie tylko ciężarowe modele aut osobowych, rozszerzają również ofertę samochodów dostawczych z rozbudowaną częścią osobową.

Typy przedsiębiorców w 2008 r.

W minionym roku najpopularniejszą marką wśród klientów instytucjonalnych była Toyota - z liczbą 17 476 rejestracji osiągnęła 12 proc. udziału w rynku. Za nią uplasował się Ford, który w stosunku do 2007 roku awansował o 2 pozycje (16 163 sprzedane sztuki - 11,1 proc. rynku; ok. 70 proc. rejestracji tej marki to rejestracje na firmy) oraz Skoda (15 438 sztuk, 10,6 proc. udziału w rynku).

Spośród 15 wiodących w rankingu marek (posiadających łącznie 87,4 proc. udziału w sprzedaży flotowej), największy wzrost rejestracji flotowych zanotowało Audi (+57 proc.), a największy spadek Peugeot (-11,6 proc.). Ranking zamykają dwie marki Premium: Volvo (3 050 sprzedanych sztuk) i Mercedes (2 902 sztuki).

Jeśli chodzi o modele, przedsiębiorcy najchętniej wybierali Forda Focusa (8 059 sztuk) oraz Skodę Octavię (7 825 sztuk) i Opla Astrę (7 451 sztuk). Kolejne pozycję zajęły auta segmentu B: Skoda Fabia (5 722 sztuki) i Toyota Yaris (5 340 sztuk).

Menedżerowie decydowali się najczęściej na dwa modele aut klasy średniej: VW Passata (4 946 sztuk) oraz Forda Mondeo (4 776 sztuk) oraz w mniejszym stopniu na: Toyotę Avensis (2 893 sztuki) lub Opla Vectrę (2 889 sztuk).

Z kolei w plebiscycie Fleet Awards 2009, rozstrzygniętym pod koniec kwietnia 2009 roku zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:

y w kategorii SAMOCHÓD FLOTOWY: samochód mini - Ford Ka, samochód mały - Toyota Yaris, samochód klasy średniej - Skoda Octavia/Toyota Corolla, samochód klasy średniej premium - Renault Megane Coupe, samochód klasy średniej wyższej - Volkswagen Passat, samochód klasy średniej wyższej premium - Audi A4, samochód klasy wyższej premium - Audi A6, samochód luksusowy - BMW Serii 7, samochód dostawczy (do 2,29 t) - Volkswagen Caddy, samochód dostawczy (2,3-2,89 t) - Volkswagen Transporter T5, samochód dostawczy (2,9-3,5 t) - Mercedes-Benz Sprinter, pick-up - Toyota Hilux, mały MPV - Citroen C3 Picasso, duży MPV - Ford S-Max, duży SUV - BMW X5, samochód ciężarowy - Volvo FL;

• w kategorii NAJLEPSZY DESIGN: Lancia Delta;

• w kategorii NAGRODA DZIENNIKARZY: Mitsubishi Lancer Sportback, który wyprzedził Volkswagena Golfa oraz Toyotę Avensis.

Kryzys w motoryzacji?

Chociaż kryzys na rynku motoryzacyjnym w Europie trwa, kolejne kraje informują o poprawie sytuacji. Entuzjazm zapoczątkowany w Niemczech zatacza coraz szersze kręgi - o zwiększonym zainteresowaniu autami osobowymi mówią także Austriacy, Francuzi, Włosi i Słowacy. Sytuacji sprzyja aktywna pomoc rządów wspomnianych krajów, które wprowadziły system premii przy kupnie nowego samochodu, pod warunkiem oddania starego na złom. Wysokość premii sięga 1000 - 5000 euro, do tego często dochodzą dodatkowe rabaty ze strony producentów.

W marcu br. do klientów w Polsce trafiło 31 106 samochodów, o 3,0 proc. więcej niż w lutym i o 2,4 proc. więcej niż w marcu 2008 roku. Jednym z dwóch producentów, którzy w marcu przekroczyli pułap sprzedaży 3000 aut miesięcznie jest Fiat - z wynikiem 3 347 sztuk (wzrost o 3,9 proc. w porównaniu do lutego br. i o 27,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego) - informuje Samar.

Na pozycji wice lidera umocniła się Skoda, która w pierwszym kwartale br. sprzedała 9 019 egzemplarzy aut osobowych, przełamując jednocześnie dotychczasową spadkową tendencję sprzedaży sumarycznej. Uzyskała przy tym wskaźnik o 4,7 proc. wyższy, niż uzyskany w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

Na trzecim miejscu uplasowała się Toyota, na czwartym Opel. Kolejne miejsca w marcu br. zajmowały: Volkswagen, Ford, Renault, Kia i Honda, a klasyfikacje wiodących 10 producentów zamykał Peugeot.

Odliczenie VAT

W przypadku zakupu samochodu ciężarowego odliczenia VAT podatnicy dokonują w taki sam sposób jak w przypadku innych towarów czy usług objętych tym podatkiem, a służących wykonywaniu działalności gospodarczej. Odliczenie należy ująć w zgodnej z datą zakupu deklaracji VAT składanej przez podatnika w urzędzie skarbowym. Odliczenie dotyczy zarówno samochodu, jak i paliwa.

W przypadku kontroli urzędu skarbowego podatnik musi posiadać:

1) fakturę VAT dotyczącą zakupu samochodu ciężarowego,

2) wyciąg ze świadectwa homologacji dla przedmiotowego pojazdu, z zawartą informacją o kategorii homologacyjnej N1 i ładowności pojazdu wyższej niż 500 kg.

W przypadku odliczania VAT od paliwa podatnik musi posiadać:

1) wymienione powyżej dokumenty dotyczące samochodu,

2) prawidłowo wystawione faktury zakupu paliwa ze wskazaniem numeru rejestracyjnego samochodu ciężarowego, którego zakup dotyczy.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA