REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki samochód dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek wróciły samochody z tzw. kratką. Dilerzy starają się wzbogacić swoją ofertę o modele umożliwiające pełne odliczenie VAT. Najszybsi byli producenci, którzy od lat cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców.

Ministerstwo Finansów w piśmie skierowanym do dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej (z 13 lutego 2009 r., znak: PT3/812/4/15/CZE/09/185) uznało wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (TSWE) z 22 grudnia 2008 roku za zasadny. TSWE stwierdził, że Polska nie miała prawa zmienić przepisów o VAT na niekorzyść podatników z chwilą przystąpienia naszego kraju do UE.

REKLAMA

Wracają odliczenia VAT

REKLAMA

W praktyce oznacza to przywrócenie prawa do odliczenia przez firmy pełnej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodów osobowych z homologacją ciężarową oraz paliwa (do tej pory z pełnego odpisu mogli korzystać tylko kupujący auta dostawcze z kratką umieszczoną za pierwszym rzędem siedzeń). MF zapowiedziało jednak prawne uregulowanie tej kwestii. Nie wiadomo jaką ostatecznie formę przyjmą przepisy. Sytuacja ma być rozstrzygnięta w maju br.

Do momentu wejścia w życie nowego ustawodawstwa, podatnicy kupujący nowy samochód, mają prawo do odliczenia całej kwoty podatku według zasad z 30 kwietnia 2004 roku. Dotyczy to jednak wyłącznie tych pojazdów, w przypadku których nie ma wątpliwości (zgodnie z homologacją producenta lub importera), że auto nie jest osobowe, ponadto jego dopuszczalna ładowność musi wynosić powyżej 500 kg. Jeżeli korzystniejsze warunki przewiduje późniejsza wersja ustawy (obowiązująca od 1 maja 2004 r. do 22 sierpnia 2005 r.), względnie obecna, podatnik może skorzystać z bardziej opłacalnych zapisów. Przy rozliczeniu podatku dochodowego (PIT i CIT), obowiązuje jednak dotychczasowa definicja samochodu osobowego.

Wyścigi dilerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodowych salonach znowu pojawiły się modele aut osobowych z kratką. Dilerzy z tygodnia na tydzień poszerzają ofertę. Na nową sytuację najszybciej zareagowały:

Skoda - w ofercie dla firm: Skoda Praktik, Fabia Van lub Van+, oraz czteroosobowe: Octavia Premia, Octavia Tour Premia i Roomster Premia;

•Toyota - proponuje czteroosobowe: Avensis Wagon i RAV4, pięcioosobowe: Verso, Land Cruiser i Land Cruiser V8 oraz użytkowe: Hilux, Hiace i Dyna;

Citroën - czteromiejscowe: Citroën C5 Tourer i Xsara Picasso, pięciomiejscowe: Citroën Grand C4 Picasso, C8, Berlingo i C-Crosser oraz Citroën Jumpy w konfiguracjach pięcio- i sześcioosobowej.

Auta z kratką oferują również Peugeot (wśród dostępnych aut osobowych homologację ciężarową będzie miało pięć wersji Peugeot 308, dwie wersje 4007 oraz cztery wersje modelu 807, a także Partner, Nowy Partner i Expert), Jeep (np. Grand Cherokee czy Wrangler) oraz m.in.:

• Opel - do wyboru: Corsa 3- lub 5-drzwiowa, Astra Classic kombi, Combo Tour, Vivaro Kombi i Tour;

Mercedes - do wyboru: Vito PKab, Vito Univan, Vito Kombi, Sprinter PKab, a także modele luksusowe: Viano Trend oraz Viano Ambiente;

Renault - Koleos i Trafic (kratkę mają otrzymać także: Modus, vany Espace i Grand Espace, ponadto w wersji pozwalającej przewozić cztery lub pięć osób ma pojawić się dostawczy Kangoo).

REKLAMA

Subaru zamierza wprowadzić modele Legacy i Forester. Fiat ma oferować czteroosobowe Bravo, Grande Punto i Pandę (poza dostępnymi już ciężarowymi Fatem 600, Pandą, Grande Punto i Doblo). Nissan zapowiada homologowane wersje Pathfinder, a także X-trail i Qashqai. KIA ma wprowadzić model Cee'd w wersjach dla czterech osób, ponadto wystąpiła o ciężarową homologację dla: Sportage, Sorento, Carnival, Picanto i Rio. Nad homologacją pracują także VW, Honda, Mazda czy Ford. Nowych modeli można się spodziewać za ok. miesiąc.

Inni producenci również starają się o uzyskanie stosownych homologacji, jednak instytucje, które je wydają zostały zasypane wnioskami, dlatego czas otrzymania stosownych decyzji się wydłuża.

Wybór auta z kratką

Można przyjąć, że samochody z ciężarową homologacją będą droższe od osobowych średnio o ok. 1500-4000 zł. Wiąże się to z kosztami, jakie muszą ponieść importerzy za uzyskanie stosownych dokumentów oraz samą ceną kratki. Samochody pozwalające na odliczenie pełnych 22 proc. VAT-u będą dostępne zazwyczaj w uboższej gamie silnikowej. Większość ma być sprzedawana w odmianach 4-miejscowych, by spełnić wymogi fiskusa.

Dilerzy proponują nie tylko ciężarowe modele aut osobowych, rozszerzają również ofertę samochodów dostawczych z rozbudowaną częścią osobową.

Typy przedsiębiorców w 2008 r.

W minionym roku najpopularniejszą marką wśród klientów instytucjonalnych była Toyota - z liczbą 17 476 rejestracji osiągnęła 12 proc. udziału w rynku. Za nią uplasował się Ford, który w stosunku do 2007 roku awansował o 2 pozycje (16 163 sprzedane sztuki - 11,1 proc. rynku; ok. 70 proc. rejestracji tej marki to rejestracje na firmy) oraz Skoda (15 438 sztuk, 10,6 proc. udziału w rynku).

Spośród 15 wiodących w rankingu marek (posiadających łącznie 87,4 proc. udziału w sprzedaży flotowej), największy wzrost rejestracji flotowych zanotowało Audi (+57 proc.), a największy spadek Peugeot (-11,6 proc.). Ranking zamykają dwie marki Premium: Volvo (3 050 sprzedanych sztuk) i Mercedes (2 902 sztuki).

Jeśli chodzi o modele, przedsiębiorcy najchętniej wybierali Forda Focusa (8 059 sztuk) oraz Skodę Octavię (7 825 sztuk) i Opla Astrę (7 451 sztuk). Kolejne pozycję zajęły auta segmentu B: Skoda Fabia (5 722 sztuki) i Toyota Yaris (5 340 sztuk).

Menedżerowie decydowali się najczęściej na dwa modele aut klasy średniej: VW Passata (4 946 sztuk) oraz Forda Mondeo (4 776 sztuk) oraz w mniejszym stopniu na: Toyotę Avensis (2 893 sztuki) lub Opla Vectrę (2 889 sztuk).

Z kolei w plebiscycie Fleet Awards 2009, rozstrzygniętym pod koniec kwietnia 2009 roku zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:

y w kategorii SAMOCHÓD FLOTOWY: samochód mini - Ford Ka, samochód mały - Toyota Yaris, samochód klasy średniej - Skoda Octavia/Toyota Corolla, samochód klasy średniej premium - Renault Megane Coupe, samochód klasy średniej wyższej - Volkswagen Passat, samochód klasy średniej wyższej premium - Audi A4, samochód klasy wyższej premium - Audi A6, samochód luksusowy - BMW Serii 7, samochód dostawczy (do 2,29 t) - Volkswagen Caddy, samochód dostawczy (2,3-2,89 t) - Volkswagen Transporter T5, samochód dostawczy (2,9-3,5 t) - Mercedes-Benz Sprinter, pick-up - Toyota Hilux, mały MPV - Citroen C3 Picasso, duży MPV - Ford S-Max, duży SUV - BMW X5, samochód ciężarowy - Volvo FL;

• w kategorii NAJLEPSZY DESIGN: Lancia Delta;

• w kategorii NAGRODA DZIENNIKARZY: Mitsubishi Lancer Sportback, który wyprzedził Volkswagena Golfa oraz Toyotę Avensis.

Kryzys w motoryzacji?

Chociaż kryzys na rynku motoryzacyjnym w Europie trwa, kolejne kraje informują o poprawie sytuacji. Entuzjazm zapoczątkowany w Niemczech zatacza coraz szersze kręgi - o zwiększonym zainteresowaniu autami osobowymi mówią także Austriacy, Francuzi, Włosi i Słowacy. Sytuacji sprzyja aktywna pomoc rządów wspomnianych krajów, które wprowadziły system premii przy kupnie nowego samochodu, pod warunkiem oddania starego na złom. Wysokość premii sięga 1000 - 5000 euro, do tego często dochodzą dodatkowe rabaty ze strony producentów.

W marcu br. do klientów w Polsce trafiło 31 106 samochodów, o 3,0 proc. więcej niż w lutym i o 2,4 proc. więcej niż w marcu 2008 roku. Jednym z dwóch producentów, którzy w marcu przekroczyli pułap sprzedaży 3000 aut miesięcznie jest Fiat - z wynikiem 3 347 sztuk (wzrost o 3,9 proc. w porównaniu do lutego br. i o 27,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego) - informuje Samar.

Na pozycji wice lidera umocniła się Skoda, która w pierwszym kwartale br. sprzedała 9 019 egzemplarzy aut osobowych, przełamując jednocześnie dotychczasową spadkową tendencję sprzedaży sumarycznej. Uzyskała przy tym wskaźnik o 4,7 proc. wyższy, niż uzyskany w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

Na trzecim miejscu uplasowała się Toyota, na czwartym Opel. Kolejne miejsca w marcu br. zajmowały: Volkswagen, Ford, Renault, Kia i Honda, a klasyfikacje wiodących 10 producentów zamykał Peugeot.

Odliczenie VAT

W przypadku zakupu samochodu ciężarowego odliczenia VAT podatnicy dokonują w taki sam sposób jak w przypadku innych towarów czy usług objętych tym podatkiem, a służących wykonywaniu działalności gospodarczej. Odliczenie należy ująć w zgodnej z datą zakupu deklaracji VAT składanej przez podatnika w urzędzie skarbowym. Odliczenie dotyczy zarówno samochodu, jak i paliwa.

W przypadku kontroli urzędu skarbowego podatnik musi posiadać:

1) fakturę VAT dotyczącą zakupu samochodu ciężarowego,

2) wyciąg ze świadectwa homologacji dla przedmiotowego pojazdu, z zawartą informacją o kategorii homologacyjnej N1 i ładowności pojazdu wyższej niż 500 kg.

W przypadku odliczania VAT od paliwa podatnik musi posiadać:

1) wymienione powyżej dokumenty dotyczące samochodu,

2) prawidłowo wystawione faktury zakupu paliwa ze wskazaniem numeru rejestracyjnego samochodu ciężarowego, którego zakup dotyczy.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA