REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7D za I kwartał 2009 r.

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy niebędący „małymi podatnikami” mogą od 1 stycznia składać kwartalne deklaracje VAT oznaczone jako VAT-7D. O wyborze metody kwartalnej mogą zadecydować, poczynając od wybranego kwartału w roku.

Do 27 kwietnia 2009 r. (termin przesunięty, bo 25 kwietnia przypada w sobotę) podatnicy, którzy wybrali rozliczenia kwartalne od I kwartału 2009 r., mają obowiązek złożyć deklarację VAT-7D za I kwartał 2009 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wybór metody kwartalnej zobowiązuje podatnika do stosowania rozliczeń kwartalnych przez okres co najmniej 12 miesięcy.

„Duzi podatnicy VAT”

VAT-7D mają obowiązek składać podatnicy inni niż „mali podatnicy VAT”. Można ich zatem nazwać „dużymi podatnikami VAT”.

REKLAMA

W 2009 r. dużymi podatnikami VAT są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) w 2008 r. przekroczyła kwotę 4 053 000 zł (dla podatników uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne kwota limitu wynosi 152 000 zł),

• podatnicy rozpoczynający działalność w 2009 r., jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczy kwotę 4 053 000 zł (dla podatników uzyskujących wynagrodzenie prowizyjne kwota limitu wynosi 152 000 zł).

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność 1 lutego 2009 r. Oznacza to, że w 2009 r. będzie prowadził działalność przez 334 dni. Limit sprzedaży wyznaczający status „małego” i „dużego” podatnika VAT wynosi dla tego podatnika:

334 dni x 4 053 000 zł / 365 = 3 708 772,60 zł.

Po przekroczeniu w trakcie 2009 r. tej kwoty podatnik utraci status „małego podatnika VAT” i uzyska status „dużego podatnika VAT”.

Zaliczki miesięczne na poczet VAT

Podatnicy, którzy wybrali metodę kwartalną, zobowiązani do składania VAT-7D, mają obowiązek wpłacać zaliczki miesięczne na poczet VAT. Zaliczki wpłacają w wysokości:

• 1/3 kwoty podatku należnego wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał (art. 103 ust. 2a ustawy o VAT);

• 0 zł - jeżeli u podatnika w poprzednim kwartale:

  - nie wystąpił VAT należny,

  - wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym lub podatnik wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy (art. 103 ust. 2b ustawy o VAT). W przypadku podatników, u których w poprzednim kwartale należne zobowiązanie podatkowe było zerowe, nie powstaje obowiązek wpłacania zaliczek na podatek. Podatnik może jednak wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości faktycznego rozliczenia za miesiąc, za który jest wpłacana zaliczka na podatek (art. 103 ust. 2c ustawy o VAT);

• podatku należnego wykazanego w deklaracjach składanych za pierwszy i drugi miesiąc poprzedniego kwartału - gdy podatnik przechodzi z metody miesięcznej na kwartalną, np. zaliczkę za styczeń 2009 r. podatnik płaci w wysokości podatku należnego VAT za październik 2008 r., a zaliczkę za luty 2009 r. w wysokości podatku należnego VAT za listopad 2008 r.; zaliczka wynosi 0 zł, jeżeli w pierwszym lub drugim miesiącu poprzedniego kwartału:

  - nie wystąpił VAT należny,

  - wystąpiła nadwyżka VAT naliczonego nad należnym lub

  - podatnik wykazał VAT do zwrotu. Ma on przy tym możliwość wpłaty zaliczki w kwocie podatku należnego za dany miesiąc, wyliczonego na podstawie faktycznych obrotów z danego miesiąca (art. 103 ust. 2e w zw. z ust. 2c ustawy o VAT);

• faktycznych obrotów z danego miesiąca - jeżeli podatnik zamierza wpłacać zaliczki na podstawie faktycznych obrotów z danego miesiąca. Podejmując decyzję o wpłacaniu zaliczek w faktycznej wysokości, podatnik musi o tym pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienie podatnik powinien złożyć najpóźniej z chwilą wpłaty zaliczki za pierwszy miesiąc pierwszego kwartału, od którego zaliczki będą ustalane w faktycznej wysokości, jednak nie później niż z upływem terminu do jej zapłaty.

Podatnicy składający VAT-7D wykazują kwoty wpłaconych zaliczek w poz. 56 deklaracji VAT-7D.

Zaliczki wpłacane przez podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku

Podatnicy, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku podatkowego i przewidują, że wielkość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności zakwalifikuje ich do statusu „dużego podatnika VAT”, nie wpłacają zaliczek na podatek w kwartale, w którym rozpoczęli działalność. Zaliczki zaczynają wpłacać począwszy od kolejnego kwartału.

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność w styczniu 2009 r. Ze względu na przewidywaną wielkość sprzedaży uznał, że zakwalifikuje się do statusu „dużego podatnika VAT”. Złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, w którym wybrał kwartalną metodę rozliczeń i deklarację VAT-7D. Za styczeń i luty 2009 r. nie ma obowiązku wpłaty zaliczek. Zaliczki zacznie wpłacać począwszy od rozliczenia za kwiecień i maj 2009 r.

Utrata statusu „małego podatnika VAT”

Mali podatnicy:

• kontynuujący działalność, którzy w trakcie roku podatkowego przekroczą limit obrotów uprawniających do korzystania ze statusu „małego podatnika VAT” oraz

• rozpoczęli działalność w trakcie roku podatkowego i przekroczyli limit obrotów przypadający proporcjonalnie na okres prowadzonej działalności

- wpłacają zaliczki, poczynając od kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło to przekroczenie.

PRZYKŁAD

Podatnik rozpoczął działalność 1 lutego 2009 r. Oznacza to, że w 2009 r. będzie prowadził działalność przez 334 dni. Limit sprzedaży wyznaczający status „małego” i „dużego” podatnika VAT wynosi dla tego podatnika:

334 dni x 4 053 000 zł / 365 dni = 3 708 772,60 zł.

W III kwartale 2009 r. sprzedaż podatnika wraz z kwotą podatku przekroczyła kwotę limitu 3 708 772,60 zł. Podatnik wybrał metodę kwartalną rozliczeń. Ma w związku z tym obowiązek wpłaty zaliczek za październik i listopad 2009 r. (dwa pierwsze miesiące kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło przekroczenie limitu).

Nadpłaty

Podatnik może złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (informację o wniosku podaje w poz. 75 deklaracji VAT-7D) - gdy suma zaliczek wpłaconych przez podatnika przekroczy kwotę VAT należnego za dany kwartał (nadpłatę podatnik wykazuje w poz. 59 deklaracji VAT-7D). Zamiar zaliczenia nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych podatnik potwierdza, zaznaczając kwadrat „tak” w poz. 60 deklaracji VAT-7D. Natomiast kwotę nadpłaty, którą podatnik zamierza zaliczyć na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, wpisuje w poz. 61 deklaracji VAT. Może to być całość lub część nadpłaty.

PRZYKŁAD

Podatnik wpłacił za styczeń 2009 r. zaliczkę w kwocie 15 000 zł, za luty 2009 r. zaliczkę w kwocie 30 000 zł. VAT należny za I kwartał wyniósł 34 000 zł. Podatnik wykazał w poz. 59 deklaracji VAT-7D nadpłatę w wysokości 45 000 zł - 34 000 zł = 11 000 zł. Podatnik zawnioskował o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć kwotę nadpłaty na poczet zaliczek VAT przypadających do zapłaty w kolejnym kwartale, kwotę nadpłaty zaliczoną na poczet tych zaliczek wykazuje w deklaracji za kolejny kwartał w poz. 57 deklaracji VAT-7D.

PRZYKŁAD

Dane z poprzedniego przykładu.

Kwota zaliczek za kwiecień i maj 2009 r. wynosi 34 000 zł : 3 = 11 333 zł. Podatnik zaliczył całą kwotę nadpłaty za I kwartał 2009 r. na poczet zaliczki za kwiecień (za kwiecień wpłacił kwotę zaliczki w wysokości 11 333 zł - 11 000 zł = 333 zł); za maj wpłacił zaliczkę w wysokości 11 333 zł. W deklaracji za II kwartał w poz. 57 deklaracji wpisał kwotę 11 000 zł nadpłaty za I kwartał, którą zaliczył na poczet zaliczek w II kwartale 2009 r.

Podatnicy powinni pamiętać, że organ podatkowy z urzędu zaliczy nadpłatę na poczet:

• zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz

• bieżących zobowiązań podatkowych podatnika.

W przypadku zaś braku zaległości oraz braku wniosku podatnika o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych nadpłata zostanie podatnikowi zwrócona z urzędu (art. 76 Ordynacji podatkowej). Nie są z urzędu zwracane nadpłaty, których wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot (koszty upomnienia wynoszą czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej. Koszty upomnienia wynoszą więc 8,80 zł, gdyż wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej wynosi 2,20 zł).

• art. 99 ust. 3, art. 103 ust. 2a-2f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 76 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA