Nowa ewidencja działalności
REKLAMA
REKLAMA
Organy ewidencyjne obowiązane są do przeniesienia danych przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, zawartych w dotychczasowej ewidencji, do nowego systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do 31 grudnia 2011 r. Dotyczy to również danych zgromadzonych w ewidencjach prowadzonych przez gminy i podlegających wpisowi do CEIDG. Po upływie terminu, o którym mowa, dotychczasowe ewidencje działalności gospodarczej prowadzone w gminach podlegają archiwizacji, a organy gmin pozostają właściwe w zakresie spraw ewidencyjnych przedsiębiorców, którzy zakończyli wykonywanie działalności gospodarczej przed 1 lipca 2011 r.
REKLAMA
Od 7 marca br. obowiązuje większość przepisów ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 18, poz. 97).
Nowe zadania
CEIDG prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki. Zadaniem CEIDG jest:
• ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi,
• udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie,
• umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego,
• umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Przekazywanie danych oraz informacji do oraz z CEIDG odbywać się będzie za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Rola organów gminy
REKLAMA
Wnioski o wpis do CEIDG, informacje i inne dane przekazywane będą do CEIDG za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej: BIP) ministra gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej. Wpisu do CEIDG dokonuje się na wniosek, z wyłączeniem sytuacji, w których przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
Osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG oraz w BIP ministra gospodarki. System teleinformatyczny CEIDG prześle wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.
Wniosek o wpis do CEIDG może być również złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem wniosku, w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy: osobiście albo wysłany listem poleconym. Organ gminy ma weryfikować treść wniosku, pod względem formalnym i potwierdzać wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku. Organy gminy mają obowiązek przekształcać wniosek na formę elektroniczną i przesyłać do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania. Wniosek w wersji papierowej i elektronicznej oraz dokumentacja z nim związana podlegać ma archiwizacji przez okres 10 lat od dokonania wpisu. Archiwizacji dokonują odpowiednio, organy gmin i minister gospodarki.
REKLAMA
REKLAMA