REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skrócić okres wypowiedzenia

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Długi okres wypowiedzenia często jest niekorzystny dla obu stron stosunku pracy. Pracodawca przy zachowaniu odpowiednich warunków może skrócić ten okres.

Przy rozwiązaniu umowy o pracę w normalnym trybie pracownikowi przysługuje okres wypowiedzenia. Oczywiście długość takiego okresu jest uzależniona od rodzaju zawartej umowy o pracę oraz od czasu jej trwania. Istnieją jednak sytuacje, w których długość okresu wypowiedzenia może zostać zmieniona.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy mamy do czynienia ze skróconym okresem wypowiedzenia

Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają możliwość wydłużenia bądź skrócenia przysługującego pracownikowi okresu wypowiedzenia. Skrócenie okresu wypowiedzenia dopuszczalne jest jednak tylko w sytuacjach wyjątkowych, przewidzianych obowiązującymi przepisami.

Pracodawca może skrócić 3-miesięczny okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony z powodu:

REKLAMA

• ogłoszenia upadłości,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ogłoszenia likwidacji,

• innych przyczyn niedotyczących pracowników, np. likwidacja stanowiska pracy (art. 361 k.p.).

Oczywiście sytuacje te dotyczą głównie zwolnień w trybie ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. W praktyce możemy mieć do czynienia ze skróceniem przysługującego pracownikowi okresu wypowiedzenia na mocy porozumienia stron. W celu skuteczności takiej decyzji konieczna jest zgoda zarówno pracownika, jak i pracodawcy.

W jaki sposób można skrócić okres wypowiedzenia

Skrócenie okresu wypowiedzenia umowy o pracę przysługującego pracownikowi wiąże się bezpośrednio z zamiarem rozwiązania z nim umowy o pracę. Oświadczenie woli pracodawcy o skróceniu okresu wypowiedzenia może zostać złożone tylko łącznie z wypowiedzeniem umowy o pracę, a nie w okresie późniejszym (wyrok SN z 19 grudnia 1990 r., I PR 391/90). W wypowiedzeniu powinny znaleźć się informacje o powodach rozwiązania stosunku pracy (podanie podstawy prawnej) oraz o zastosowaniu trybu z art. 361 k.p., dotyczącego skrócenia okresu wypowiedzenia. Należy również podać informację, w jakim wymiarze okres wypowiedzenia zostanie pracownikowi skrócony.

Pracownikowi, któremu skrócono okres wypowiedzenia umowy o pracę, przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za skróconą część tego wypowiedzenia. Ponadto należy pamiętać, że okres, za który przysługuje omawiane odszkodowanie, wlicza się pracownikowi do jego ogólnego okresu zatrudnienia.

Przykład

Czy okres skróconego wypowiedzenia jest okresem pracy, w którym pracownik może nabyć np. uprawnienie do dodatkowych świadczeń pracowniczych, np. nagrody jubileuszowej?

Okresu, o jaki skrócono okres wypowiedzenia umowy o pracę (art. 361k.p.), nie można traktować jako okresu zatrudnienia u pracodawcy, który wypowiedział tę umowę, gdyż okres ten przypada już po rozwiązaniu stosunku pracy. Należy go natomiast traktować jako szczególny okres zaliczany do ogólnego stażu pracy pracownika. W świetle art. 361k.p. brak jest podstaw do uznania, że pracownik ma prawo do świadczeń, do których nabyłby prawo, gdyby stosunek pracy nadal trwał, jak np. nagrody jubileuszowej, do której prawo nabyłby w okresie, za który dostanie odszkodowanie.

Decyzja pracodawcy a porozumienie stron

Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić bez zgody pracownika, w wyniku jednostronnego oświadczenia woli pracodawcy o skróceniu okresu wypowiedzenia (art. 361 k.p.). Możliwość taka dotyczy jedynie szczególnych przypadków i jednego rodzaju umowy.

Pracodawca może zatem skrócić pracownikowi okres wypowiedzenia jedynie wtedy, gdy:

• powodem rozwiązania stosunku pracy jest ogłoszenie upadłości lub ogłoszenie likwidacji pracodawcy albo zaistnieją inne przyczyny niedotyczące pracowników,

• pracownik zatrudniony jest na czas nieokreślony,

• okres przysługującego pracownikowi wypowiedzenia wynosi 3 miesiące.

Jedynie spełnienie tych warunków gwarantuje pracodawcy prawidłowe i zgodne z prawem skrócenie okresu wypowiedzenia pracownika.

Przykład

Zatrudniamy 12 pracowników, każdego na czas nieokreślony. Pracownicy mają jednak różne staże pracy, a tym samym przysługują im różne okresy wypowiedzenia. Czy w przypadku likwidacji firmy i konieczności zwolnienia pracowników możemy skrócić okresy wypowiedzenia wszystkim pracownikom?

Nie, gdyż takie działanie może być u części pracowników niezgodne z prawem. Dopuszczalne jest skrócenie jedynie 3-miesięcznych okresów wypowiedzenia. Pracodawca nie może skrócić krótszych okresów wypowiedzenia. Wynika to z faktu, że art. 361k.p. nie dotyczy pozostałych okresów wypowiedzenia występujących przy umowach zawartych na czas nieokreślony, których długość wynosi odpowiednio 2 tygodnie i 1 miesiąc.

Rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron nie podlega żadnym ograniczeniom, poza wymogiem podjęcia i wyrażenia zamiaru rozwiązania umowy w sposób niewadliwy. Oświadczenie stron nie wymaga też formy pisemnej, chociaż jest ona wskazana do celów dowodowych.

Ponieważ porozumienie rozwiązujące umowę zależy wyłącznie od woli stron, pracownik nie ma żadnego roszczenia do pracodawcy o wyrażenie zgody w tym zakresie. Na warunki zawartego porozumienia obie strony, czyli pracodawca i pracownik, muszą wyrazić zgodę.

Na mocy porozumienia stron może być rozwiązana każda umowa o pracę (na czas nieokreślony, określony, wykonania określonej pracy, na zastępstwo oraz na okres próbny).

Nie ma również przeszkód prawnych, aby w przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę strony stosunku pracy w drodze porozumienia dokonały dalszego skrócenia tego okresu w trybie art. 36 § 6 k.p. Strony mogą po dokonaniu wypowiedzenia umowy o pracę przez jedną z nich ustalić wcześniejszy termin rozwiązania umowy. Co istotne, zawarcie przez strony porozumienia w przedmiocie skrócenia okresu wypowiedzenia nie wywiera wpływu na sposób rozwiązania umowy. Innymi słowy, strony w porozumieniu decydują jedynie o wcześniejszym zakończeniu stosunku pracy, natomiast tryb rozwiązania umowy nie ulega zmianie i będzie to nadal rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem. W tym przypadku pracownikowi nie przysługuje odszkodowanie za czas jego trwania, chyba że warunki porozumienia przewidują takie świadczenie.

Magdalena Kasprzak 

Podstawa prawna:

• art. 361, 36 § 6 Kodeksu pracy,

• ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90' poz. 844 ze zm.),

• wyrok SN z 19 grudnia 1990 r., I PR 391/90 (OSNC 1992/11/206).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA