REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko dwa tygodnie na kontrolę

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektorzy skontrolują tylko czynności związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Kontroler okaże przedsiębiorcy legitymację służbową inspektora i odpowiednie upoważnienie. Inspektorzy muszą poinformować kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach.

Firmy kontroluje ponad 40 różnego rodzaju inspekcji, a kompetencje i zadania każdej z nich regulują odrębne przepisy. Przewidziany w nich sposób prowadzenia kontroli często różni się od uregulowań zawartych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Uporządkowanie ujednolicenia zasad kontrolowania firm działających w różnych branżach przewiduje drugi etap nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wymagał on będzie zmiany 52 ustaw. Projekt nowelizacji Ministerstwo Gospodarki zamierza już wkrótce przedstawić rządowi.

REKLAMA

REKLAMA

Co zmieni Ministerstwo Gospodarki w zakresie wykonywania kontroli

Przedmiotem kontroli ma być wykonywana działalność gospodarcza, a nie sam przedsiębiorca. Resort chce, aby inspektorzy kontrolowali wyłącznie czynności związane z prowadzoną przez firmę działalnością gospodarczą. Przewiduje się również ograniczenie okresu trwania kontroli - będzie ona zależeć od wielkości firmy.

Zmniejszeniu ulegnie liczba jednoczesnych kontroli, natomiast przedsiębiorcy umożliwi się wyrażenie sprzeciwu wobec czynności podjętych przez inspektorów. Będą też sankcje dla pracowników organów kontroli, którzy naruszyli prawo.

REKLAMA

Zaproponowano sposoby postępowania, w przypadku gdy przedsiębiorca uchyla się od obowiązku wyznaczenia osoby upoważnionej, gdy sam nie może uczestniczyć w kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OPINIA

ANDRZEJ ARENDARSKI

prezes Krajowej Izby Gospodarczej

Obecnie ustawa nie określa powodów przedłużenia czasu trwania kontroli. Inspektorzy mogą więc podać w charakterze uzasadnienia każdą okoliczność, łącznie z potrzebą posiadania większej ilości czasu na przeprowadzenie kontroli. Natomiast projekt przewiduje przedłużenie trwania czasu kontroli tylko z przyczyn niezależnych od organu kontroli. Będzie też musiało się ono zmieścić w granicach limitu czasu wyznaczonego na przeprowadzenie kontroli przez organ kontroli dla poszczególnych przedsiębiorców. Wprowadzenie zmian powinno zapobiec częstym przypadkom przedłużania kontroli.

Co grozi organowi kontroli za przekroczenie zakresu kontroli

Projekt resortu przewiduje, że czynności, które przekraczają zakres kontroli oraz wykonywane są przez inspektorów bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem, zostaną uznane za czyn niedozwolony. Inspektor, który naruszył prawo, poniesie odpowiedzialność odszkodowawczą solidarnie ze Skarbem Państwa. Natomiast przeprowadzone dowody oraz wyniki kontroli nie będą mogły stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym skarbowym.

OPINIA

JERZY BARTNIK

prezes Związku Rzemiosła Polskiego

Uregulowanie to jest potrzebne, bo coraz częściej zauważa się brak odpowiedzialności urzędników za decyzje. Ma ono ograniczyć podejmowanie czynności kontrolnych z naruszeniem takich zasad, jak: nie podejmowanie czynności podczas nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego wskazanej, nieprowadzenie jednocześnie więcej niż jednej kontroli oraz nieprzekraczanie okresu trwania wszystkich kontroli tego samego organu u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym.

Czy zostaną ograniczone kontrole na legitymacje

Projekt nowelizacji przewiduje, że czynności kontrolne inspektor może wykonywać dopiero po okazaniu przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do ich dokonania oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Natomiast kontrola tylko po okazaniu legitymacji dopuszczalna będzie w przypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych. W takich sytuacjach upoważnienie trzeba będzie doręczyć przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej w terminie późniejszym, określonym w przepisach. Gdy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli nie będzie spełniać wymagań przewidzianych w ustawie, wówczas nie może stać się ono podstawą przeprowadzenia kontroli.

Autorzy projektu zakładają, że kontrole na legitymację służbową mogą być prowadzone tylko wówczas, gdy jest to niezbędne do przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, albo zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.

Inspektorzy będą mieli nowy obowiązek: po okazaniu upoważnienia i przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej muszą poinformować kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli.

OPINIA

WOJCIECH BIERNACKI

radca prawny, Kancelaria Radców Prawnych Biernaccy

Ograniczenie kontroli na legitymację pozwoli uniknąć przypadków, że inspektor nie kontroluje określonych uchybień, ale dopiero usiłuje je ustalić podczas kontroli.

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera wprawdzie pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy, ale dodatkowe ustne przekazanie informacji o prawach i obowiązkach umożliwi przedsiębiorcy szybsze zapoznanie się z procedurami i przyczyni się do sprawniejszego przeprowadzenia kontroli.

Czy ograniczone zostaną kontrole pod nieobecność kontrolowanego

Projekt ogranicza możliwość prowadzenia czynności przez inspekcje pod nieobecność przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej wyłącznie do kontroli podjętej w toku prowadzonego postępowania antymonopolowego przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

OPINIA

ADAM AMBROZIAK

ekspert, Konfederacja Pracodawców Polskich

Zmiana jest korzystna zarówno dla kontrolowanych przedsiębiorców, jak i organów kontroli. Przy obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej kontrola będzie przebiegała sprawniej i szybciej, przedsiębiorca będzie udzielał niezbędnych wyjaśnień i przedstawiał wymagane dokumenty. Umożliwi to ograniczenie czasu kontroli w firmach.

Czy zostanie skrócony czas trwania kontroli

Zaproponowano obniżenie limitu czasu trwania kontroli u jednego przedsiębiorcy w roku kalendarzowym. Nie może on przekraczać:

• 2 tygodni - u mikroprzedsiębiorców,

• 3 tygodni - u małych przedsiębiorców,

• 4 tygodni - u średnich przedsiębiorców,

• 8 tygodni - u pozostałych przedsiębiorców.

Przedłużenie kontroli ma być możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymagać będzie uzasadnienia na piśmie. Jeszcze przed podjęciem dalszych czynności uzasadnienie bedzie doręczone przedsiębiorcy i wpisane do księgi kontroli. Gdyby wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów przez przedsiębiorcę, inspekcja będzie mogła przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie podmiotowym w danym roku kalendarzowym. Czas jej trwania nie może przekroczyć siedmiu dni i nie zostanie wliczony do ogólnego limitu.

OPINIA

JEREMI MORDASEWICZ

doradca zarządu PKPP Lewiatan

Kontrole są potrzebne, ale nie mogą trwać zbyt długo, bo dezorganizują pracę, szczególnie w małych firmach. Duże firmy radzą sobie z inspekcjami w ten sposób, że zatrudniają specjalne służby do ich obsługiwania. Natomiast dla przedsiębiorcy makro i małego kontrola zawsze jest uciążliwa.

Czy zostanie ograniczona liczba jednoczesnych kontroli u przedsiębiorcy

Wprowadzona zostanie zasada, że jeżeli działalność przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu, to wówczas inspekcja odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych i ustali z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli. Zakaz prowadzenia równoczesnej kontroli przez więcej niż jeden organ nie dotyczy kontroli prowadzonej w ramach postępowania antymonopolowego przed prezesem UOKiK.

OPINIA

TOMASZ REJEK

prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych

Inspekcja Transportu Drogowego, Państwowa Inspekcja Pracy czy urzędy skarbowe reagują na informacje zwalnianych pracowników. Powoduje to, że w firmie bywają kontrole jedna po drugiej. To utrudnienie dla przedsiębiorcy, który musi dostarczyć potrzebną dokumentację i udostępnić pomieszczenie kontrolerom.

Czy przedsiębiorca może sprzeciwić się kontroli

Projekt przewiduje wprowadzenie nowej instytucji, która da nowe prawa kontrolowanemu przedsiębiorcy. Będzie on mógł wnieść sprzeciw wobec czynności organu kontroli. Musi on być złożony na piśmie w ciągu trzech dni od rozpoczęcia czynności kontrolnych. Przedsiębiorca musi go uzasadnić. Wniesienie sprzeciwu spowoduje wstrzymanie czynności kontrolnych z chwilą doręczenia urzędowi. Urząd w ciągu trzech dni od otrzymania sprzeciwu powinien rozpatrzyć go i wydać decyzję o odstąpieniu od czynności albo o kontynuowaniu ich. Od tej decyzji przedsiębiorca może wnieść odwołanie w ciągu siedmiu dni. Organ może kontynuować czynności kontrolne od następnego dnia po dniu, w którym decyzja stała się ostateczna.

OPINIA

PIOTR OLCZYK

radca prawny z Kancelarii Olczyk & Kubicki

Tych uprawnień przedsiębiorcy domagali się od dawna. Do tej pory nie dysponowali środkami prawnymi, które służyłyby ochronie ich interesów. Projekt da im prawo do wniesienia sprzeciwu do organu kontroli, który naruszył zakaz równoczesności kontroli albo przekroczył limit czasu jej trwania.

Kiedy przerwanie kontroli będzie możliwe

Organ kontroli może przerwać kontrolę na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbek produktu. Musi jednak o tym zawiadomić na piśmie przedsiębiorcę. Przerwy nie wlicza się do limitowanego czasu kontroli. Nie wlicza się jej też, gdy w czasie przerwy przedsiębiorca miał możliwość wykonywania działalności gospodarczej oraz nieograniczony dostęp do prowadzonej dokumentacji i posiadanych rzeczy. W czasie przerwy inna inspekcja może kontrolować firmę.

Przeprowadzanie kontroli w firmach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA