REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus od premii pobiera VAT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Premie pieniężne przyznawane przy pewnym progu obrotów to powszechna praktyka. Zdaniem Ministerstwa Finansów premie pieniężne są opodatkowane, według NSA nie mogą być objęte VAT. Przedsiębiorcy mają problemy z rozliczaniem premii i oczekują interpretacji ministra finansów.

Przedsiębiorcy nie wiedzą, jak rozliczać pod kątem VAT premie pieniężne. Ministerstwo Finansów nakazuje je opodatkowywać. Naczelny Sąd Administracyjny twierdzi, że premie VAT nie podlegają. Jak wybrnąć z tej sytuacji? Minister finansów powinien wydać ogólną interpretację podatkową w tym zakresie.

REKLAMA

Zamieszanie wokół premii...

REKLAMA

Premie pieniężne wypłacane za osiągnięcie bądź przekroczenie określonego poziomu obrotów są elementem powszechnej praktyki biznesowej. Dotychczas kwestia opodatkowania VAT premii nie budziła większych wątpliwości. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. premie takie podlegały VAT. Podatnicy więc zmienili sposób dokumentowania dla celów podatkowych premii z not księgowych na faktury. Co ważne, identyczne stanowisko zajmowały w latach 2005-2006 praktycznie wszystkie urzędy i izby skarbowe.

Sytuacja zmieniła się diametralnie w 2007 roku, kiedy to 6 lutego wyrok w sprawie premii wydał NSA (sygn. akt I FSK 94/06). Sąd podkreślił, że premie pieniężne związane wyłącznie z przekroczeniem określonego poziomu obrotów nie podlegają VAT.

- W ostatnim czasie chyba żadne inne zagadnienie dotyczące VAT nie stało się przedmiotem tylu publikacji prasowych, interpretacji podatkowych, orzeczeń sądowych, a nawet interpelacji poselskich. Tym bardziej zaskakująca jest niechęć Ministerstwa Finansów do ponownego przeanalizowania tematu, w szczególności w kontekście jednoznacznej linii orzecznictwa - podkreśla Krzysztof Sachs, partner w Ernst & Young.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodaje, że właściwie jedyną pozytywną zmianą jest to, że od czasu scentralizowania interpretacji podatkowych w resorcie finansów odpowiedzi na indywidualne zapytania podatników są już zbieżne - wskazują zawsze, że jeśli premia pieniężna nie ma charakteru rabatu, wówczas powinna być traktowana jako zapłata za usługi i udokumentowana fakturą VAT.

- Paradoksalnie, w tym samym czasie sądy administracyjne z NSA na czele słusznie zauważyły, że jednostronne świadczenie (premia) ze strony dostawcy towarów bez jakiegokolwiek świadczenia ze strony nabywcy nie może podlegać VAT - przypomina Krzysztof Sachs.

...powoduje problemy

Zaistniała sytuacja powoduje ogromne zamieszanie wśród podatników, którego głównym powodem są często sprzeczne stanowiska dwóch stron tej samej transakcji. Najczęściej podmiot otrzymujący premię ma interpretację, że podlega ona VAT i w związku z tym wystawia fakturę, z której przyjęciem jego kontrahent ma problem, gdyż np. posiada własną interpretację lub wyrok, że premie powinny pozostawać poza VAT.

W takim przypadku - jak wyjaśnia Krzysztof Sachs - otrzymujący fakturę może mieć wątpliwość, czy po 1 stycznia 2008 r. (tj. po zmianie treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.

Mimo ochrony płynącej z interpretacji z 30 grudnia 2004 r. pełnego komfortu mieć nie można. Nie ma też argumentów, żeby przekonać kontrahenta, aby nie wystawiał na jego rzecz faktury.

- Co więcej, zazwyczaj jeden podmiot otrzymuje od różnych kontrahentów różne dokumenty dotyczące premii (faktury lub noty). To też nie jest korzystne choćby z punktu widzenia kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem księgowości i rozliczeń podatkowych. Brak unifikacji w oczywisty sposób koszty te podwyższa - argumentuje partner Ernst & Young.

Ministerstwo ma kłopot...

Przed 1 maja 2004 r. nie było wątpliwości, że premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu VAT. Taka też była praktyka rynkowa. Dorota Pokrop, menedżer w Ernst & Young, zwraca uwagę, że zmiana ustawy o VAT związana z przystąpieniem Polski do UE obejmowała m.in. znaczne rozszerzenie definicji usług. Analizując tę definicję, Ministerstwo Finansów wydało 30 grudnia 2004 r. interpretację ogólną, w której stwierdziło, że premie pieniężne wypłacane za osiągnięcie lub przekroczenie określonego pułapu zakupów stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi, jeżeli wypłaconych kwot nie można przyporządkować do konkretnej dostawy. Jeżeli takie przyporządkowanie byłoby możliwe, wypłacona premia powinna stanowić rabat udzielony przez wypłacającego premię. Tym samym ministerstwo uznało, że premie powinny podlegać VAT i być dokumentowane fakturami VAT.

- Bazując na tej interpretacji, podatnicy zmienili dotychczasowe podejście. Wielu z nich na potwierdzenie konieczności opodatkowania VAT premii uzyskało indywidualne interpretacje podatkowe - tłumaczy Dorota Pokrop.

Dodaje, że cały system opodatkowania VAT premii działał bez zarzutu aż do 6 lutego 2007 r., kiedy NSA słusznie orzekł, że tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za usługę, a więc nie podlegają VAT.

Czy miało to przełożenie na podejście organów podatkowych?

- Początkowo tak. Urzędy i izby skarbowe zaczęły uznawać, że premie powinny pozostawać poza VAT i to pomimo braku zmiany oficjalnego stanowiska przez Ministerstwo Finansów. Jednak od momentu, w którym wydawanie interpretacji znalazło się w gestii samego resortu, tendencja ta odwróciła się - wydawane obecnie interpretacje wciąż nakazują opodatkowanie premii VAT, ignorując ukształtowaną linię orzeczniczą - wyjaśnia Dorota Pokrop.

Ma to szczególne znaczenie dla podatników, którzy wypłacają premie. Oni wciąż otrzymują faktury VAT dotyczące premii i to oni muszą podjąć tę niełatwą decyzję, czy dokonają odliczenia VAT wynikającego z tych faktur.

...ale się broni

Jak wskazuje Roman Namysłowski, menedżer w Ernst & Young, najistotniejsze znaczenie dla przedsiębiorców wydaje się mieć wyrok NSA z lutego 2007 r., w którym sąd uznał, że przyznanie premii nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji podmiot otrzymujący premię nie jest zobowiązany wykazywać podatku należnego z tego tytułu.

NSA wskazał, że zawarte w ustawie o VAT (jak również w VI Dyrektywie) definicje czynności podlegających opodatkowaniu każą stwierdzić, iż ta sama czynność nie może być jednocześnie dostawą towarów i świadczeniem usług. Dokonywanie zakupów i osiągnięcie przez to określonego w umowie pomiędzy stronami poziomu obrotów było już opodatkowane jako dostawa towarów po stronie sprzedającego (wypłacającego premię).

Opodatkowanie premii w tej sytuacji prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, co jest sprzeczne zarówno z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, jak i z przepisami unijnymi - twierdzi Roman Namysłowski.

Podkreśla też, że zgodnie z przepisami VI Dyrektywy (obecnie zastąpionej Dyrektywą 112) opodatkowaniu jako świadczenie usług podlega każda transakcja niebędąca dostawą towarów. Wskazanie na konieczność wystąpienia transakcji oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Tymczasem trudno wskazać po stronie otrzymującego premię jakiekolwiek działania, których beneficjentem byłby podmiot przyznający premię.

Mogłoby się wydawać, że rozstrzygnięcie NSA ostatecznie przesądzi podejście do kwestii zasad opodatkowania premii pieniężnych. Tym bardziej że po tym wyroku pojawiło się kilka wyroków wojewódzkich sądów administracyjnych (m.in. I SA/ Po 287/07), w których rozstrzygnięcia były zgodne ze stanowiskiem NSA. Niestety, tak nie jest.

- Ministerstwo Finansów, używając terminologii wojskowej, okopało się w swojej twierdzy i uparcie broni swojego stanowiska wyrażonego w interpretacji z grudnia 2004 r. - ostrzega Roman Namysłowski.

Podpowiada, że rozwiązaniem tej patowej sytuacji byłoby uchylenie dotychczasowej i wydanie nowej interpretacji ogólnej przez ministra finansów, uwzględniającej orzecznictwo sądów. Do tego zresztą zobowiązuje Ordynacja podatkowa, nakładając obowiązek zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, poprzez jego interpretacje, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Premie pieniężne w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

POSTULUJEMY

Minister finansów na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej powinien jak najszybciej wydać ogólną interpretację podatkową, jak należy opodatkować VAT premie pieniężne. W tej interpretacji powinien uwzględnić orzecznictwo sądów administracyjnych.

22 proc. wynosi VAT od premii pieniężnych

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA