REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Premie pieniężne przyznawane przy pewnym progu obrotów to powszechna praktyka. Zdaniem Ministerstwa Finansów premie pieniężne są opodatkowane, według NSA nie mogą być objęte VAT. Przedsiębiorcy mają problemy z rozliczaniem premii i oczekują interpretacji ministra finansów.

Przedsiębiorcy nie wiedzą, jak rozliczać pod kątem VAT premie pieniężne. Ministerstwo Finansów nakazuje je opodatkowywać. Naczelny Sąd Administracyjny twierdzi, że premie VAT nie podlegają. Jak wybrnąć z tej sytuacji? Minister finansów powinien wydać ogólną interpretację podatkową w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Zamieszanie wokół premii...

Premie pieniężne wypłacane za osiągnięcie bądź przekroczenie określonego poziomu obrotów są elementem powszechnej praktyki biznesowej. Dotychczas kwestia opodatkowania VAT premii nie budziła większych wątpliwości. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. premie takie podlegały VAT. Podatnicy więc zmienili sposób dokumentowania dla celów podatkowych premii z not księgowych na faktury. Co ważne, identyczne stanowisko zajmowały w latach 2005-2006 praktycznie wszystkie urzędy i izby skarbowe.

Sytuacja zmieniła się diametralnie w 2007 roku, kiedy to 6 lutego wyrok w sprawie premii wydał NSA (sygn. akt I FSK 94/06). Sąd podkreślił, że premie pieniężne związane wyłącznie z przekroczeniem określonego poziomu obrotów nie podlegają VAT.

REKLAMA

- W ostatnim czasie chyba żadne inne zagadnienie dotyczące VAT nie stało się przedmiotem tylu publikacji prasowych, interpretacji podatkowych, orzeczeń sądowych, a nawet interpelacji poselskich. Tym bardziej zaskakująca jest niechęć Ministerstwa Finansów do ponownego przeanalizowania tematu, w szczególności w kontekście jednoznacznej linii orzecznictwa - podkreśla Krzysztof Sachs, partner w Ernst & Young.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że właściwie jedyną pozytywną zmianą jest to, że od czasu scentralizowania interpretacji podatkowych w resorcie finansów odpowiedzi na indywidualne zapytania podatników są już zbieżne - wskazują zawsze, że jeśli premia pieniężna nie ma charakteru rabatu, wówczas powinna być traktowana jako zapłata za usługi i udokumentowana fakturą VAT.

- Paradoksalnie, w tym samym czasie sądy administracyjne z NSA na czele słusznie zauważyły, że jednostronne świadczenie (premia) ze strony dostawcy towarów bez jakiegokolwiek świadczenia ze strony nabywcy nie może podlegać VAT - przypomina Krzysztof Sachs.

...powoduje problemy

Zaistniała sytuacja powoduje ogromne zamieszanie wśród podatników, którego głównym powodem są często sprzeczne stanowiska dwóch stron tej samej transakcji. Najczęściej podmiot otrzymujący premię ma interpretację, że podlega ona VAT i w związku z tym wystawia fakturę, z której przyjęciem jego kontrahent ma problem, gdyż np. posiada własną interpretację lub wyrok, że premie powinny pozostawać poza VAT.

W takim przypadku - jak wyjaśnia Krzysztof Sachs - otrzymujący fakturę może mieć wątpliwość, czy po 1 stycznia 2008 r. (tj. po zmianie treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.

Mimo ochrony płynącej z interpretacji z 30 grudnia 2004 r. pełnego komfortu mieć nie można. Nie ma też argumentów, żeby przekonać kontrahenta, aby nie wystawiał na jego rzecz faktury.

- Co więcej, zazwyczaj jeden podmiot otrzymuje od różnych kontrahentów różne dokumenty dotyczące premii (faktury lub noty). To też nie jest korzystne choćby z punktu widzenia kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem księgowości i rozliczeń podatkowych. Brak unifikacji w oczywisty sposób koszty te podwyższa - argumentuje partner Ernst & Young.

Ministerstwo ma kłopot...

Przed 1 maja 2004 r. nie było wątpliwości, że premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu VAT. Taka też była praktyka rynkowa. Dorota Pokrop, menedżer w Ernst & Young, zwraca uwagę, że zmiana ustawy o VAT związana z przystąpieniem Polski do UE obejmowała m.in. znaczne rozszerzenie definicji usług. Analizując tę definicję, Ministerstwo Finansów wydało 30 grudnia 2004 r. interpretację ogólną, w której stwierdziło, że premie pieniężne wypłacane za osiągnięcie lub przekroczenie określonego pułapu zakupów stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi, jeżeli wypłaconych kwot nie można przyporządkować do konkretnej dostawy. Jeżeli takie przyporządkowanie byłoby możliwe, wypłacona premia powinna stanowić rabat udzielony przez wypłacającego premię. Tym samym ministerstwo uznało, że premie powinny podlegać VAT i być dokumentowane fakturami VAT.

- Bazując na tej interpretacji, podatnicy zmienili dotychczasowe podejście. Wielu z nich na potwierdzenie konieczności opodatkowania VAT premii uzyskało indywidualne interpretacje podatkowe - tłumaczy Dorota Pokrop.

Dodaje, że cały system opodatkowania VAT premii działał bez zarzutu aż do 6 lutego 2007 r., kiedy NSA słusznie orzekł, że tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za usługę, a więc nie podlegają VAT.

Czy miało to przełożenie na podejście organów podatkowych?

- Początkowo tak. Urzędy i izby skarbowe zaczęły uznawać, że premie powinny pozostawać poza VAT i to pomimo braku zmiany oficjalnego stanowiska przez Ministerstwo Finansów. Jednak od momentu, w którym wydawanie interpretacji znalazło się w gestii samego resortu, tendencja ta odwróciła się - wydawane obecnie interpretacje wciąż nakazują opodatkowanie premii VAT, ignorując ukształtowaną linię orzeczniczą - wyjaśnia Dorota Pokrop.

Ma to szczególne znaczenie dla podatników, którzy wypłacają premie. Oni wciąż otrzymują faktury VAT dotyczące premii i to oni muszą podjąć tę niełatwą decyzję, czy dokonają odliczenia VAT wynikającego z tych faktur.

...ale się broni

Jak wskazuje Roman Namysłowski, menedżer w Ernst & Young, najistotniejsze znaczenie dla przedsiębiorców wydaje się mieć wyrok NSA z lutego 2007 r., w którym sąd uznał, że przyznanie premii nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji podmiot otrzymujący premię nie jest zobowiązany wykazywać podatku należnego z tego tytułu.

NSA wskazał, że zawarte w ustawie o VAT (jak również w VI Dyrektywie) definicje czynności podlegających opodatkowaniu każą stwierdzić, iż ta sama czynność nie może być jednocześnie dostawą towarów i świadczeniem usług. Dokonywanie zakupów i osiągnięcie przez to określonego w umowie pomiędzy stronami poziomu obrotów było już opodatkowane jako dostawa towarów po stronie sprzedającego (wypłacającego premię).

Opodatkowanie premii w tej sytuacji prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, co jest sprzeczne zarówno z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, jak i z przepisami unijnymi - twierdzi Roman Namysłowski.

Podkreśla też, że zgodnie z przepisami VI Dyrektywy (obecnie zastąpionej Dyrektywą 112) opodatkowaniu jako świadczenie usług podlega każda transakcja niebędąca dostawą towarów. Wskazanie na konieczność wystąpienia transakcji oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Tymczasem trudno wskazać po stronie otrzymującego premię jakiekolwiek działania, których beneficjentem byłby podmiot przyznający premię.

Mogłoby się wydawać, że rozstrzygnięcie NSA ostatecznie przesądzi podejście do kwestii zasad opodatkowania premii pieniężnych. Tym bardziej że po tym wyroku pojawiło się kilka wyroków wojewódzkich sądów administracyjnych (m.in. I SA/ Po 287/07), w których rozstrzygnięcia były zgodne ze stanowiskiem NSA. Niestety, tak nie jest.

- Ministerstwo Finansów, używając terminologii wojskowej, okopało się w swojej twierdzy i uparcie broni swojego stanowiska wyrażonego w interpretacji z grudnia 2004 r. - ostrzega Roman Namysłowski.

Podpowiada, że rozwiązaniem tej patowej sytuacji byłoby uchylenie dotychczasowej i wydanie nowej interpretacji ogólnej przez ministra finansów, uwzględniającej orzecznictwo sądów. Do tego zresztą zobowiązuje Ordynacja podatkowa, nakładając obowiązek zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, poprzez jego interpretacje, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Premie pieniężne w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

POSTULUJEMY

Minister finansów na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej powinien jak najszybciej wydać ogólną interpretację podatkową, jak należy opodatkować VAT premie pieniężne. W tej interpretacji powinien uwzględnić orzecznictwo sądów administracyjnych.

22 proc. wynosi VAT od premii pieniężnych

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA