REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach działania rad pracowników w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Resort pracy musi zmienić przepisy regulujące działanie rad, zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny. Rząd chce nakazać członkom rad pracowników przekazywanie informacji o firmie wszystkim zatrudnionym. Pracownicy będą wybierać przedstawicieli do rady, nawet jeśli w firmie działa związek zawodowy.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło już prace nad nowelizacją ustawy regulującej sposób działania w firmach rad pracowników. Jak się dowiedzieliśmy, zamierza m.in. zobowiązać członków rady do przekazywania załodze kluczowych informacji, m.in. o rozwoju firmy i jej planach kadrowych. Resort pracy musi też zmienić przepisy określające tryb powoływania rad.

REKLAMA

Dialog, a nie przywileje

Trybunał Konstytucyjny, rozpatrując 1 lipca wniosek Konfederacji Pracodawców Polskich uznał, że część przepisów ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i konsultowaniu z nimi informacji (Dz.U. nr 79, poz. 550 z późn. zm.) jest niezgodna z konstytucją. Wskazał, że rady miały wspomóc dialog pracowników z pracodawcą, a nie nadać kolejne uprawnienie wyłącznie związkom zawodowym. Obecnie tylko one mogą tworzyć radę. Pracownicy mogą powoływać to gremium tylko gdy w firmie nie ma organizacji związkowych.

- Taki przywilej jest niezgodny z konstytucją - uważa sędzia TK Teresa Liszcz.

REKLAMA

Niekonstytucyjne przepisy stracą moc po upływie 12 miesięcy od dnia opublikowania wyroku TK w Dzienniku Ustaw. Od 9 lipca 2009 r. powinny więc obowiązywać już zmienione regulacje. Wyrok (sygn. akt K 23/07) został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 8 lipca 2008 r. nr 120, poz. 778.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trybunał uznał też, że ustawodawca musi zmienić art. 4 ust. 5 ustawy. Zgodnie z nim rada powołana przez załogę w firmie, w której nie działają związki zawodowe, musi zostać rozwiązana, gdy u tego pracodawcy zostanie założony związek.

- Taki przepis powoduje, że rada nie może uzyskać charakteru prawdziwego reprezentanta załogi, a jest jedynie organem reprezentatywnej organizacji związkowej, mimo że formalnie nie stanowi jej wyodrębnionej komórki organizacyjnej - twierdzi Maria Gębarska z wrocławskiej Kancelarii Omega.

Milena Widawska, członek rady pracowników w sieci agencji turystycznych Magellan, jest zadowolona z wyroku TK.

- Nasza rada jest wyłoniona przez ogół pracowników, bo w firmie nie ma związku. Trzeba by ją rozwiązać, gdyby powstał albo gdyby część pracowników uznała, że przystąpi do ponadzakładowej organizacji związkowej. A to niekoniecznie byłoby dobre dla pozostałej części załogi - uważa Milena Widawska.

Mocny sprzeciw związków

REKLAMA

Przedstawiciele związków nie są zadowoleni z planowanych zmian. Uważają, że pozbawienie związków przywileju w ustalaniu składu rady - obecnie tylko oni mogą wskazywać kandydatów do rady i przeprowadzać wybory - może przyczynić się do marginalizowania ich roli. W opinii Marcina Zielenieckiego z Komisji Krajowej NSZZ Solidarność rady wyłaniane przez związki działają dużo skuteczniej niż te, które powstały w firmach bez organizacji związkowych.

- Związkowcy mają do dyspozycji ekspertów, których ekspertyzy sami finansują. Są też organem niezależnym od pracodawcy i nie muszą obawiać się konsekwencji, jeśli zgłoszą sprzeciw wobec jego planów - tłumaczy Marcin Zieleniecki.

Andrzej Radzikowski, wiceprzewodniczący OPZZ, wskazuje też, że sugestie pracodawców z KPP dotyczące konieczności wprowadzenia zmian po wyroku TK nie tylko do ustawy o radach, ale także do innych ustaw mają przyczynić się do podwyższenia zysków firm kosztem pracowników. Eksperci KPP uważają, że należy wprowadzić zmiany w ustawie o europejskich radach zakładowych, a także w ustawie o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia spółek, bo ich regulacje przewidują podobny mechanizm powoływania rad, jak zakwestionowany przez TK.

- We wszystkich tych aktach jest rozwiązanie, które Trybunał uznał za niezgodne z konstytucją - mówi Henryk Michałowicz z KPP.

Prezes nie tylko radzie

- Jedną z wad ustawy o radach pracowników jest brak regulacji zobowiązującej członków rady do przekazywania informacji od pracodawcy reszcie załogi - wskazuje dr Krzysztof Walczak z Uniwersytetu Warszawskiego.

Radosław Mleczko, wiceminister pracy i polityki społecznej, zapewnia, że w resorcie trwają już prace nad projektem ustawy, które nie tylko wyeliminują wątpliwości interpretacyjne obowiązujących przepisów, ale także dostosują przepisy do wyroku TK.

Jak ustaliliśmy, resort opowiada się m.in. za zmianą definicji pracodawcy, do którego skierowane są ustawowe regulacje. Obecnie rady mają powstawać u tego pracodawcy, który wykonuje działalność gospodarczą i zatrudnia co najmniej 50 pracowników. Ustawa, w opinii resortu, nie definiuje jednak, co należy rozumieć przez pojęcie działalność gospodarcza. Nie zawiera też odesłania do definicji, np. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Tymczasem z treści unijnej dyrektywy, implementowanej do polskiej ustawy o radach wynika, że odnosi się ona do przedsiębiorstw (pracodawców) publicznych lub prywatnych, prowadzących działalność. Nie ma przy tym znaczenia, czy ich celem jest osiąganie zysku czy nie. Polska ustawa nie wprowadza takiego uszczegółowienia. Nie wiadomo więc, czy np. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SP ZOZ) mają tworzyć rady.

- Nie stworzyliśmy rady, bo uznaliśmy, że nie prowadzimy działalności gospodarczej, a w związku z tym nie jesteśmy pracodawcą w rozumieniu tej ustawy - twierdzi Mirosław Bakulec z Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie.

Resort pracy chce rozwiać te wątpliwości. Przepisy mają odnosić się nie tylko do podmiotów zatrudniających pracowników i przynoszących z działalności gospodarczej zyski, ale także do tych, które tych zysków nie osiągają. Rady będą więc mogły powstawać nie tylko w OPS czy SP ZOZ, ale także w teatrach, operach, filharmoniach i placówkach oświatowych.

2,4 tys. rad pracowników funkcjonuje w polskich firmach

4062 pracodawców zwolniło się z obowiązku tworzenia rad, zawierając porozumienie z pracownikami przed wejściem w życie ustawy o radach

Zmiany w zasadach funkcjonowania rad pracowników

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA