REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy coraz częściej korzystają z wynajmowanych aut

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają już praktycznie nieograniczone możliwości wynajmu samochodu. Auto można teraz wynająć na kilka dni, na kilka miesięcy czy nawet lat w ramach usługi dającej podobne korzyści podatkowe co leasing.

Coraz częściej w jednym miejscu mamy szeroki wybór, bo firmy, które dotychczas koncentrowały się na wynajmie krótkoterminowym, coraz częściej wchodzą w segment wynajmu średnioterminowego.

REKLAMA

REKLAMA

- Taką możliwość oferowaliśmy od około trzech lat, ale teraz rozwijamy ten segment naszych usług, bo widzimy spore zainteresowanie ze strony klientów, skorzystaniem z czegoś pomiędzy leasingiem a wynajmem krótkoterminowym - mówi Sebastian Syrek z Europcar.

Jego firma oferuje tzw. usługę mid-term, czyli wynajem auta na okres od 3 do 12 miesięcy. Pojawiają się też takie programy jak np. Fiat Rental, będący efektem współpracy między trzema firmami: Fiatem (sprzedaż aut), Fidis (finansowanie) i Fraikin (serwis i ubezpieczenia), który łączy klasyczny leasing operacyjny wraz z usługami serwisowymi oraz ubezpieczeniem pojazdu.

Takie ożywienie na tym rynku to efekt lepszej koniunktury i większego popytu na auta ze strony przedsiębiorców. Nie mogą sobie oni pozwolić na żadne przestoje, dlatego gdy tylko auto służbowe wymaga naprawy lub zostało skradzione, korzystają z usług firm wynajmujących aut na krótki termin.

REKLAMA

- Bardzo dynamicznie rozwija się segment assistance w zakresie wynajmu samochodu zastępczego i często świadczymy usługi dla klientów tej kategorii - mówi Sebastian Syrek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstymi klientami są firmy potrzebujące siedmio-, dziewięcioosobowych aut na czas wyjazdów na szkolenia, delegacje czy wizyt kontrahentów.

- Z naszej oferty korzystają też firmy w sytuacjach realizowania krótkoterminowych projektów biznesowych, np. wykonania audytu, kontroli w przypadku firm doradczych czy kancelarii prawnych - mówi Andrzej Witkowski z firmy Budget.

Właśnie dzięki firmom wynajmując y mogą lepiej planować swój biznes ze względu na lepszą regularność przychodów.

KORZYŚCI PODATKOWE*

• odliczenie do 60 proc. VAT od czynszów umowy w przypadku samochodów osobowych. Jednak suma kwot podatku VAT do odliczenia nie może przekroczyć 6 tys. zł

• odliczenie do 100 proc. VAT od czynszów umowy, w przypadku samochodów o ładowności przekraczającej 3,5 tony lub spełniających wymogi ustawowe

* z najmu średnioterminowego na przykładzie SixtFlexiLease

- Do niedawna można było zaobserwować wyraźną sezonowość i dominujący wpływ turystyki na rozwój rynku. To się jednak zmienia ze względu na boom inwestycyjny, napływ zagranicznego kapitału, a tym samym wzrost świadomości biznesu z korzyści, jakie niesie ze sobą wynajem - mówi Agata Gregorek z Avis.

Wyjaśnia, że choć sezonowość nadal występuje i występować będzie, to jednak dysproporcja między sezonem letnim a zimowym zdecydowanie się zmniejsza. Rośnie też zainteresowanie wynajmem na dwa, trzy miesiące.

- Wynajem średnioterminowy daje możliwość wykorzystania pojazdu do uruchomienia nowej działalności, zapewnienia środka transportu dla nowych pracowników, w przypadku gdy dotychczas użytkowany pojazd został unieruchomiony na dłuższy okres ze względu na naprawę, jak również w sytuacji oczekiwania na dostarczenie pojazdu docelowego - wylicza Beata Maciejewicz, dyrektor ds. sprzedaży w Sixt.

Dodaje, że zaletą wynajmu średnioterminowego jest możliwość użytkowania pojazdu bez konieczności nabywania go, unika się skomplikowanych i długotrwałych procedur oceny finansowej, a samochód może być podstawiony do dyspozycji użytkownika jeszcze w tym samym dniu.

- Korzystając z wynajmu średnioterminowego, klient korzysta z atrakcyjnych rabatów oferowanych przez producentów samochodowych, które istotnie wpływają na poziom proponowanych cen - mówi Beata Maciejewicz.

Zaletą tej usługi jest także to, że klienta nie interesują finansowe aspekty eksploatacji pojazdu (koszty serwisu, ubezpieczenia czy zmiany opon), bo o to wszystko dba firma wynajmująca samochód.

Najem średnioterminowy to usługa idealna dla firm, które albo dopiero rozpoczynają działalność, w związku z czym nie mają historii kredytowej (i ryzyko najmu długoterminowego jest zbyt duże), albo realizują średnioterminowe kontrakty, których obsługa wymaga okresowego zwiększenia floty.

Trzeba jednak pamiętać, że o ile w najmie długoterminowym kontrahent ma decydujący wpływ na markę, model i specyfikację kontraktowanych samochodów, bo przecież on jest klientem docelowym, to w najmie średnioterminowym ten wybór jest ograniczony do klasy i najistotniejszych warunków specyfikacji, np. klasa D, kombi. Dzieje się tak dlatego, że to wypożyczalnia ponosi ryzyko dalszej amortyzacji i utylizacji samochodu po okresie np. półrocznego najmu. Nawet jeżeli zamówienie dotyczy kilkudziesięciu samochodów jednej klasy i wypożyczalnia uzupełnia swój park, by zrealizować kontrakt, to musi mieć pewność, że po jego wygaśnięciu samochody będą wypożyczane, a później, że nie będzie miała problemów z ich odsprzedażą.

JAKIE AUTA NAJCZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ KLIENCI - NAJEM KRÓTKO- I ŚREDNIOTERMINOWY

• Najbardziej popularne są auta klasy compact oraz klasy średniej. Coraz więcej klientów spogląda także w stronę segmentu MPV (vany) oraz 4 x 4 - Sebastian Syrek, Europcar

• Największym zainteresowaniem cieszą się samochody małych i średnich grup: Seat Cordoba, Ford Focus, VW Passat, ale także limuzyny takie jak - Mercedes E klasa czy BMW 730 - Beata Maciejewska, Sixt rent a car Poland

• W przypadku wynajmów krótkoterminowych najpopularniejsza jest klasa kompaktowa. W przypadku wynajmów średnioterminowych jest podobnie, jednak szala przechyla się nieznacznie na stronę małych aut - Agata Gregorek, Avis Poland.

• Największym powodzeniem spośród aut osobowych cieszą się samochody z segmentu C, najczęściej wybierane modele to Ford Focus i Opel Astra - Jakub Kogut, Express Fleet Partner

MARCIN JAWORSKI

marcin. jaworski@infor. pl

OPINIE

JAKUB KOGUT

doradca klienta Express Fleet Partner

Korzystających z najmu średnioterminowego można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Pierwsza to firmy czekające na realizację umowy najmu długoterminowego. Dlatego w ich przypadku mówimy o najmie przedkontraktowym. Decydują się na takie rozwiązanie, gdy niespodziewanie i dynamicznie wzrośnie popyt na ich usługi. Podstawiamy wówczas klientom samochody własne, w klasach i specyfikacjach najbardziej możliwie zbliżonych do aut docelowych. Przedkontrakt jest opłacalny dla klienta, jeśli obejmuje okres trzech, najwyżej czterech miesięcy. Jeżeli czas oczekiwania jest dłuższy, klienci niejednokrotnie decydują się na zmianę marki zamawianych pojazdów. Drugą grupę klientów stanowią firmy, których działalność charakteryzuje duża sezonowość oraz firmy outsourcingowe. Coraz więcej mamy przypadków, że agencja pracy czasowej wynajmuje firmie pracownika wraz z samochodem na okres próbny.

KATARZYNA PYDYCH

KerallaResearch Instytut Badań i Rozwiązań B2B

W Polsce to głównie firmy, a potem dopiero turyści są statystycznie najczęstszymi odbiorcami usługi rent a car. Przedsiębiorcy ratują budżety mniejszych, lokalnie działających setek wypożyczalni, a turyści (szczególnie biznesowi) trafiają w ręce dużych operatorów. Do nich trafiają też duże i średnie przedsiębiorstwa potrzebujące tymczasowo wypożyczyć floty pojazdów. Nie należy jednak zapominać, że to tylko część rynku, bo przecież RAC to nie tylko auta osobowe. Trwa boom budowlany, a więc wypożyczane są auta dostawcze, wywrotki czy pojazdy specjalistyczne. Szanse rozwoju branży są pochodną rozwoju wielu innych branż, także rozwoju firm CFM czy firm ubezpieczeniowych. Jednak największą szansą utrzymania obecnej 30-procentowej dynamiki wzrostu jest szybki rozwój branży turystycznej i hotelarskiej.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA