REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy coraz częściej korzystają z wynajmowanych aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają już praktycznie nieograniczone możliwości wynajmu samochodu. Auto można teraz wynająć na kilka dni, na kilka miesięcy czy nawet lat w ramach usługi dającej podobne korzyści podatkowe co leasing.

Coraz częściej w jednym miejscu mamy szeroki wybór, bo firmy, które dotychczas koncentrowały się na wynajmie krótkoterminowym, coraz częściej wchodzą w segment wynajmu średnioterminowego.

REKLAMA

- Taką możliwość oferowaliśmy od około trzech lat, ale teraz rozwijamy ten segment naszych usług, bo widzimy spore zainteresowanie ze strony klientów, skorzystaniem z czegoś pomiędzy leasingiem a wynajmem krótkoterminowym - mówi Sebastian Syrek z Europcar.

REKLAMA

Jego firma oferuje tzw. usługę mid-term, czyli wynajem auta na okres od 3 do 12 miesięcy. Pojawiają się też takie programy jak np. Fiat Rental, będący efektem współpracy między trzema firmami: Fiatem (sprzedaż aut), Fidis (finansowanie) i Fraikin (serwis i ubezpieczenia), który łączy klasyczny leasing operacyjny wraz z usługami serwisowymi oraz ubezpieczeniem pojazdu.

Takie ożywienie na tym rynku to efekt lepszej koniunktury i większego popytu na auta ze strony przedsiębiorców. Nie mogą sobie oni pozwolić na żadne przestoje, dlatego gdy tylko auto służbowe wymaga naprawy lub zostało skradzione, korzystają z usług firm wynajmujących aut na krótki termin.

- Bardzo dynamicznie rozwija się segment assistance w zakresie wynajmu samochodu zastępczego i często świadczymy usługi dla klientów tej kategorii - mówi Sebastian Syrek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstymi klientami są firmy potrzebujące siedmio-, dziewięcioosobowych aut na czas wyjazdów na szkolenia, delegacje czy wizyt kontrahentów.

- Z naszej oferty korzystają też firmy w sytuacjach realizowania krótkoterminowych projektów biznesowych, np. wykonania audytu, kontroli w przypadku firm doradczych czy kancelarii prawnych - mówi Andrzej Witkowski z firmy Budget.

Właśnie dzięki firmom wynajmując y mogą lepiej planować swój biznes ze względu na lepszą regularność przychodów.

KORZYŚCI PODATKOWE*

• odliczenie do 60 proc. VAT od czynszów umowy w przypadku samochodów osobowych. Jednak suma kwot podatku VAT do odliczenia nie może przekroczyć 6 tys. zł

• odliczenie do 100 proc. VAT od czynszów umowy, w przypadku samochodów o ładowności przekraczającej 3,5 tony lub spełniających wymogi ustawowe

* z najmu średnioterminowego na przykładzie SixtFlexiLease

REKLAMA

- Do niedawna można było zaobserwować wyraźną sezonowość i dominujący wpływ turystyki na rozwój rynku. To się jednak zmienia ze względu na boom inwestycyjny, napływ zagranicznego kapitału, a tym samym wzrost świadomości biznesu z korzyści, jakie niesie ze sobą wynajem - mówi Agata Gregorek z Avis.

Wyjaśnia, że choć sezonowość nadal występuje i występować będzie, to jednak dysproporcja między sezonem letnim a zimowym zdecydowanie się zmniejsza. Rośnie też zainteresowanie wynajmem na dwa, trzy miesiące.

- Wynajem średnioterminowy daje możliwość wykorzystania pojazdu do uruchomienia nowej działalności, zapewnienia środka transportu dla nowych pracowników, w przypadku gdy dotychczas użytkowany pojazd został unieruchomiony na dłuższy okres ze względu na naprawę, jak również w sytuacji oczekiwania na dostarczenie pojazdu docelowego - wylicza Beata Maciejewicz, dyrektor ds. sprzedaży w Sixt.

Dodaje, że zaletą wynajmu średnioterminowego jest możliwość użytkowania pojazdu bez konieczności nabywania go, unika się skomplikowanych i długotrwałych procedur oceny finansowej, a samochód może być podstawiony do dyspozycji użytkownika jeszcze w tym samym dniu.

- Korzystając z wynajmu średnioterminowego, klient korzysta z atrakcyjnych rabatów oferowanych przez producentów samochodowych, które istotnie wpływają na poziom proponowanych cen - mówi Beata Maciejewicz.

Zaletą tej usługi jest także to, że klienta nie interesują finansowe aspekty eksploatacji pojazdu (koszty serwisu, ubezpieczenia czy zmiany opon), bo o to wszystko dba firma wynajmująca samochód.

Najem średnioterminowy to usługa idealna dla firm, które albo dopiero rozpoczynają działalność, w związku z czym nie mają historii kredytowej (i ryzyko najmu długoterminowego jest zbyt duże), albo realizują średnioterminowe kontrakty, których obsługa wymaga okresowego zwiększenia floty.

Trzeba jednak pamiętać, że o ile w najmie długoterminowym kontrahent ma decydujący wpływ na markę, model i specyfikację kontraktowanych samochodów, bo przecież on jest klientem docelowym, to w najmie średnioterminowym ten wybór jest ograniczony do klasy i najistotniejszych warunków specyfikacji, np. klasa D, kombi. Dzieje się tak dlatego, że to wypożyczalnia ponosi ryzyko dalszej amortyzacji i utylizacji samochodu po okresie np. półrocznego najmu. Nawet jeżeli zamówienie dotyczy kilkudziesięciu samochodów jednej klasy i wypożyczalnia uzupełnia swój park, by zrealizować kontrakt, to musi mieć pewność, że po jego wygaśnięciu samochody będą wypożyczane, a później, że nie będzie miała problemów z ich odsprzedażą.

JAKIE AUTA NAJCZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ KLIENCI - NAJEM KRÓTKO- I ŚREDNIOTERMINOWY

• Najbardziej popularne są auta klasy compact oraz klasy średniej. Coraz więcej klientów spogląda także w stronę segmentu MPV (vany) oraz 4 x 4 - Sebastian Syrek, Europcar

• Największym zainteresowaniem cieszą się samochody małych i średnich grup: Seat Cordoba, Ford Focus, VW Passat, ale także limuzyny takie jak - Mercedes E klasa czy BMW 730 - Beata Maciejewska, Sixt rent a car Poland

• W przypadku wynajmów krótkoterminowych najpopularniejsza jest klasa kompaktowa. W przypadku wynajmów średnioterminowych jest podobnie, jednak szala przechyla się nieznacznie na stronę małych aut - Agata Gregorek, Avis Poland.

• Największym powodzeniem spośród aut osobowych cieszą się samochody z segmentu C, najczęściej wybierane modele to Ford Focus i Opel Astra - Jakub Kogut, Express Fleet Partner

MARCIN JAWORSKI

marcin. jaworski@infor. pl

OPINIE

JAKUB KOGUT

doradca klienta Express Fleet Partner

Korzystających z najmu średnioterminowego można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Pierwsza to firmy czekające na realizację umowy najmu długoterminowego. Dlatego w ich przypadku mówimy o najmie przedkontraktowym. Decydują się na takie rozwiązanie, gdy niespodziewanie i dynamicznie wzrośnie popyt na ich usługi. Podstawiamy wówczas klientom samochody własne, w klasach i specyfikacjach najbardziej możliwie zbliżonych do aut docelowych. Przedkontrakt jest opłacalny dla klienta, jeśli obejmuje okres trzech, najwyżej czterech miesięcy. Jeżeli czas oczekiwania jest dłuższy, klienci niejednokrotnie decydują się na zmianę marki zamawianych pojazdów. Drugą grupę klientów stanowią firmy, których działalność charakteryzuje duża sezonowość oraz firmy outsourcingowe. Coraz więcej mamy przypadków, że agencja pracy czasowej wynajmuje firmie pracownika wraz z samochodem na okres próbny.

KATARZYNA PYDYCH

KerallaResearch Instytut Badań i Rozwiązań B2B

W Polsce to głównie firmy, a potem dopiero turyści są statystycznie najczęstszymi odbiorcami usługi rent a car. Przedsiębiorcy ratują budżety mniejszych, lokalnie działających setek wypożyczalni, a turyści (szczególnie biznesowi) trafiają w ręce dużych operatorów. Do nich trafiają też duże i średnie przedsiębiorstwa potrzebujące tymczasowo wypożyczyć floty pojazdów. Nie należy jednak zapominać, że to tylko część rynku, bo przecież RAC to nie tylko auta osobowe. Trwa boom budowlany, a więc wypożyczane są auta dostawcze, wywrotki czy pojazdy specjalistyczne. Szanse rozwoju branży są pochodną rozwoju wielu innych branż, także rozwoju firm CFM czy firm ubezpieczeniowych. Jednak największą szansą utrzymania obecnej 30-procentowej dynamiki wzrostu jest szybki rozwój branży turystycznej i hotelarskiej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA