REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy coraz częściej korzystają z wynajmowanych aut

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają już praktycznie nieograniczone możliwości wynajmu samochodu. Auto można teraz wynająć na kilka dni, na kilka miesięcy czy nawet lat w ramach usługi dającej podobne korzyści podatkowe co leasing.

Coraz częściej w jednym miejscu mamy szeroki wybór, bo firmy, które dotychczas koncentrowały się na wynajmie krótkoterminowym, coraz częściej wchodzą w segment wynajmu średnioterminowego.

REKLAMA

- Taką możliwość oferowaliśmy od około trzech lat, ale teraz rozwijamy ten segment naszych usług, bo widzimy spore zainteresowanie ze strony klientów, skorzystaniem z czegoś pomiędzy leasingiem a wynajmem krótkoterminowym - mówi Sebastian Syrek z Europcar.

REKLAMA

Jego firma oferuje tzw. usługę mid-term, czyli wynajem auta na okres od 3 do 12 miesięcy. Pojawiają się też takie programy jak np. Fiat Rental, będący efektem współpracy między trzema firmami: Fiatem (sprzedaż aut), Fidis (finansowanie) i Fraikin (serwis i ubezpieczenia), który łączy klasyczny leasing operacyjny wraz z usługami serwisowymi oraz ubezpieczeniem pojazdu.

Takie ożywienie na tym rynku to efekt lepszej koniunktury i większego popytu na auta ze strony przedsiębiorców. Nie mogą sobie oni pozwolić na żadne przestoje, dlatego gdy tylko auto służbowe wymaga naprawy lub zostało skradzione, korzystają z usług firm wynajmujących aut na krótki termin.

- Bardzo dynamicznie rozwija się segment assistance w zakresie wynajmu samochodu zastępczego i często świadczymy usługi dla klientów tej kategorii - mówi Sebastian Syrek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstymi klientami są firmy potrzebujące siedmio-, dziewięcioosobowych aut na czas wyjazdów na szkolenia, delegacje czy wizyt kontrahentów.

- Z naszej oferty korzystają też firmy w sytuacjach realizowania krótkoterminowych projektów biznesowych, np. wykonania audytu, kontroli w przypadku firm doradczych czy kancelarii prawnych - mówi Andrzej Witkowski z firmy Budget.

Właśnie dzięki firmom wynajmując y mogą lepiej planować swój biznes ze względu na lepszą regularność przychodów.

KORZYŚCI PODATKOWE*

• odliczenie do 60 proc. VAT od czynszów umowy w przypadku samochodów osobowych. Jednak suma kwot podatku VAT do odliczenia nie może przekroczyć 6 tys. zł

• odliczenie do 100 proc. VAT od czynszów umowy, w przypadku samochodów o ładowności przekraczającej 3,5 tony lub spełniających wymogi ustawowe

* z najmu średnioterminowego na przykładzie SixtFlexiLease

REKLAMA

- Do niedawna można było zaobserwować wyraźną sezonowość i dominujący wpływ turystyki na rozwój rynku. To się jednak zmienia ze względu na boom inwestycyjny, napływ zagranicznego kapitału, a tym samym wzrost świadomości biznesu z korzyści, jakie niesie ze sobą wynajem - mówi Agata Gregorek z Avis.

Wyjaśnia, że choć sezonowość nadal występuje i występować będzie, to jednak dysproporcja między sezonem letnim a zimowym zdecydowanie się zmniejsza. Rośnie też zainteresowanie wynajmem na dwa, trzy miesiące.

- Wynajem średnioterminowy daje możliwość wykorzystania pojazdu do uruchomienia nowej działalności, zapewnienia środka transportu dla nowych pracowników, w przypadku gdy dotychczas użytkowany pojazd został unieruchomiony na dłuższy okres ze względu na naprawę, jak również w sytuacji oczekiwania na dostarczenie pojazdu docelowego - wylicza Beata Maciejewicz, dyrektor ds. sprzedaży w Sixt.

Dodaje, że zaletą wynajmu średnioterminowego jest możliwość użytkowania pojazdu bez konieczności nabywania go, unika się skomplikowanych i długotrwałych procedur oceny finansowej, a samochód może być podstawiony do dyspozycji użytkownika jeszcze w tym samym dniu.

- Korzystając z wynajmu średnioterminowego, klient korzysta z atrakcyjnych rabatów oferowanych przez producentów samochodowych, które istotnie wpływają na poziom proponowanych cen - mówi Beata Maciejewicz.

Zaletą tej usługi jest także to, że klienta nie interesują finansowe aspekty eksploatacji pojazdu (koszty serwisu, ubezpieczenia czy zmiany opon), bo o to wszystko dba firma wynajmująca samochód.

Najem średnioterminowy to usługa idealna dla firm, które albo dopiero rozpoczynają działalność, w związku z czym nie mają historii kredytowej (i ryzyko najmu długoterminowego jest zbyt duże), albo realizują średnioterminowe kontrakty, których obsługa wymaga okresowego zwiększenia floty.

Trzeba jednak pamiętać, że o ile w najmie długoterminowym kontrahent ma decydujący wpływ na markę, model i specyfikację kontraktowanych samochodów, bo przecież on jest klientem docelowym, to w najmie średnioterminowym ten wybór jest ograniczony do klasy i najistotniejszych warunków specyfikacji, np. klasa D, kombi. Dzieje się tak dlatego, że to wypożyczalnia ponosi ryzyko dalszej amortyzacji i utylizacji samochodu po okresie np. półrocznego najmu. Nawet jeżeli zamówienie dotyczy kilkudziesięciu samochodów jednej klasy i wypożyczalnia uzupełnia swój park, by zrealizować kontrakt, to musi mieć pewność, że po jego wygaśnięciu samochody będą wypożyczane, a później, że nie będzie miała problemów z ich odsprzedażą.

JAKIE AUTA NAJCZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ KLIENCI - NAJEM KRÓTKO- I ŚREDNIOTERMINOWY

• Najbardziej popularne są auta klasy compact oraz klasy średniej. Coraz więcej klientów spogląda także w stronę segmentu MPV (vany) oraz 4 x 4 - Sebastian Syrek, Europcar

• Największym zainteresowaniem cieszą się samochody małych i średnich grup: Seat Cordoba, Ford Focus, VW Passat, ale także limuzyny takie jak - Mercedes E klasa czy BMW 730 - Beata Maciejewska, Sixt rent a car Poland

• W przypadku wynajmów krótkoterminowych najpopularniejsza jest klasa kompaktowa. W przypadku wynajmów średnioterminowych jest podobnie, jednak szala przechyla się nieznacznie na stronę małych aut - Agata Gregorek, Avis Poland.

• Największym powodzeniem spośród aut osobowych cieszą się samochody z segmentu C, najczęściej wybierane modele to Ford Focus i Opel Astra - Jakub Kogut, Express Fleet Partner

MARCIN JAWORSKI

marcin. jaworski@infor. pl

OPINIE

JAKUB KOGUT

doradca klienta Express Fleet Partner

Korzystających z najmu średnioterminowego można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Pierwsza to firmy czekające na realizację umowy najmu długoterminowego. Dlatego w ich przypadku mówimy o najmie przedkontraktowym. Decydują się na takie rozwiązanie, gdy niespodziewanie i dynamicznie wzrośnie popyt na ich usługi. Podstawiamy wówczas klientom samochody własne, w klasach i specyfikacjach najbardziej możliwie zbliżonych do aut docelowych. Przedkontrakt jest opłacalny dla klienta, jeśli obejmuje okres trzech, najwyżej czterech miesięcy. Jeżeli czas oczekiwania jest dłuższy, klienci niejednokrotnie decydują się na zmianę marki zamawianych pojazdów. Drugą grupę klientów stanowią firmy, których działalność charakteryzuje duża sezonowość oraz firmy outsourcingowe. Coraz więcej mamy przypadków, że agencja pracy czasowej wynajmuje firmie pracownika wraz z samochodem na okres próbny.

KATARZYNA PYDYCH

KerallaResearch Instytut Badań i Rozwiązań B2B

W Polsce to głównie firmy, a potem dopiero turyści są statystycznie najczęstszymi odbiorcami usługi rent a car. Przedsiębiorcy ratują budżety mniejszych, lokalnie działających setek wypożyczalni, a turyści (szczególnie biznesowi) trafiają w ręce dużych operatorów. Do nich trafiają też duże i średnie przedsiębiorstwa potrzebujące tymczasowo wypożyczyć floty pojazdów. Nie należy jednak zapominać, że to tylko część rynku, bo przecież RAC to nie tylko auta osobowe. Trwa boom budowlany, a więc wypożyczane są auta dostawcze, wywrotki czy pojazdy specjalistyczne. Szanse rozwoju branży są pochodną rozwoju wielu innych branż, także rozwoju firm CFM czy firm ubezpieczeniowych. Jednak największą szansą utrzymania obecnej 30-procentowej dynamiki wzrostu jest szybki rozwój branży turystycznej i hotelarskiej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA