REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie można zawiesić firmę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone zostanie domniemanie działania przedsiębiorcy zgodnie z prawem. Organ administracji nie będzie mógł odrzucić niekompletnego wniosku. Firmy uzyskają wiążące interpretacje również z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Na rozpoczynającym się dzisiaj posiedzeniu Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie dwóch projektów ustaw nowelizujących ustawę o swobodzie działalności gospodarczej: poselskiego (PiS) oraz rządowego. Przewidują one zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, skorzystanie z większej możliwości interpretacji przepisów przez przedsiębiorców w ich indywidualnych sprawach (w zakresie interpretacji składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne), wprowadzenie domniemania, że przedsiębiorca działa zgodnie z prawem, oraz zasady, że organy administracji publicznej nie mogą odmówić przyjęcia od przedsiębiorcy wniosku, nawet wówczas, gdy nie będzie on kompletny.

REKLAMA

Zawieszenie działalności

REKLAMA

Rządowy projekt przewiduje, że zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz wznowienie jej odbywać się będą na wniosek przedsiębiorcy złożony na piśmie do ewidencji działalności gospodarczej w gminie albo do Krajowego Rejestru Sądowego we właściwym miejscowo sądzie rejestrowym. Z tej możliwości mógłby skorzystać tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę.

Ograniczanie możliwości zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie do przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników, Konfederacja Pracodawców Polskich oceniła jako niewystarczające. Przedsiębiorca będzie mógł zawiesić prowadzenie działalności na okres nie krótszy niż miesiąc i najwyżej na 24 miesiące. Dla prowadzącego ją w formie spółki cywilnej zawieszenie ma być skuteczne dopiero wówczas, gdy działalność zawieszą wszyscy wspólnicy.

REKLAMA

Gdy po upływie 24 miesięcy przedsiębiorca nie złoży wniosku o odwieszenie jej, to wówczas zostanie na piśmie wezwany, a po bezskutecznym upływie dodatkowo mu wyznaczonych 30 dni będzie wykreślony z ewidencji. Zawieszenie będzie wywierać skutki prawne w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym od pierwszego dnia następnego miesiąca po tym, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o zawieszeniu aż do ostatniego dnia miesiąca, w którym złożył wniosek o wpis informacji o wznowieniu działalności gospodarczej. O zawieszeniu działalności przez przedsiębiorcę organ ewidencyjny będzie miał obowiązek zawiadomić ZUS. Przedsiębiorca zostanie zwolniony w okresie zawieszenia z obowiązków o charakterze informacyjnym. W tym czasie nie musi on oczywiście płacić składek na ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wprawdzie ZUS już teraz nie kwestionuje wyrejestrowywania z ubezpieczeń w związku z prowadzeniem działalności sezonowej, ciężkiej choroby przedsiębiorcy albo wyjazdu za granicę, to jednak każdy z wniosków o zawieszenie rozpoznaje indywidualnie i wnioskodawca nie ma żadnej pewności, czy zostanie wydana korzystna dla niego decyzja - tłumaczy adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Kosiński i Wspólnicy.

Dlatego, jej zdaniem, korzystne dla przedsiębiorców byłoby uregulowanie zasad, na których odbywałoby się zawieszanie działalności.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca musiałby regulować daniny publiczne, na przykład podatek od nieruchomości i od czynności cywilnoprawnych, składać roczne zeznanie podatkowe. Będzie mógł też zostać poddany kontroli na takich zasadach jak przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą.

Przedsiębiorcy będą mieli prawo wykonywać czynności niezbędne do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów, zbywać własne środki trwałe i wyposażenia, a także regulować wszystkie zobowiązania i osiągać przychody finansowe pochodzące z okresu sprzed zawieszenia działalności. Natomiast nie stracą prawo do osiągania przychodu z działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów o charakterze finansowym, na przykład wolno będzie im pobierać odsetki bankowe.

Niekompletne pisma i wnioski

Rządowy projekt nowelizacji nakłada na organy administracji publicznej obowiązek załatwiania spraw przedsiębiorców bez zbędnej zwłoki. Dlatego urzędnik nie będzie mógł odmówić przyjęcia od przedsiębiorcy niekompletnych pism i wniosków ani żądać dokumentów, których nie nakazuje złożyć wprost przepis prawa. Wnioski i pisma będą mogły zostać uzupełnione później.

- Przy wprowadzeniu takiego rozwiązania nie zostaną naruszone przepisy szczegółowe, które określają terminy i tryb uzupełniania pism i wniosków oraz terminy załatwiania spraw - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. Chodzi przede wszystkim o regulacje kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - dodaje Wojciech Biernacki.

Zgodnie z prawem

Przepisy rządowego projektu zakładają domniemanie, że przedsiębiorca działa zgodnie z przepisami. Tylko wówczas gdy urzędnik uzna, że przedsiębiorca popełnił nieprawidłowości, będzie musiał ten fakt sam udowodnić.

- Uważam, że powinno wystarczyć złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia o tym, że na przykład spełnił jakiś obowiązek, zamiast wymagać od niego składania zaświadczeń, za które musi płacić - twierdzi Bogusława Kowalczyk, właścicielka salonu kosmetycznego w Warszawie.

Natomiast projekt poselski PiS zawiera podobne propozycje do projektu rządowego i jeszcze dodatkowo proponuje ograniczenie liczby kontroli u małych i średnich przedsiębiorców. Rząd problematyką kontroli chce zająć się w przygotowywanym właśnie kolejnym projekcie nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który wkrótce trafi do uzgodnień międzyresortowych.

Wiążące interpretacje ZUS i NFZ

ZUS i NFZ zostaną zobowiązane, tak jak urzędy skarbowe, do wydania na wniosek przedsiębiorcy pisemnych interpretacji o zastosowaniu przepisów o opłacaniu składek.

- Pisemne interpretacje będą wydawane przez prezesa NFZ i prezesa ZUS - tłumaczy Otylia Trzaskalska, wicedyrektor departamentu regulacji gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki.

Za rozpatrzenie wniosku przedsiębiorca zapłaci 75 zł. We wniosku będzie mógł zapytać jednostki administracji państwowej, w jaki sposób ma zrealizować swój obowiązek dotyczący składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalnej, rentowej, wypadkowej i chorobowej) i zdrowotne.

- Przedmiotem zapytania może być zastosowanie prawa w sprawie wspomnianych składek, zakresu i sposobu zastosowania prawa do objęcia ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym - tłumaczy Jan Lic z Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

We wniosku przedsiębiorca powinien precyzyjnie i wyczerpująco opisać stan faktyczny, ale może też opisać zdarzenia przyszłe. Musi zająć też własne stanowisko w sprawie. Na wydanie interpretacji ZUS i NFZ mają 30 dni od otrzymania wniosku. Po tym terminie Zakład lub Fundusz musi uznać argumentację przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca, który postąpi zgodnie z treścią interpretacji, która jest wydawana w formie decyzji administracyjnej, nie będzie mógł ponieść szkody. ZUS lub NFZ nie może nałożyć na niego obowiązków lub ograniczyć jego praw bez zmiany albo uchylenia decyzji zawierającej interpretację. Jest ona wiążąca dla ZUS lub NFZ.

Przedsiębiorca, jeśli nie zgadza się z treścią interpretacji, będzie mógł odwołać się do sądu.

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1,44 mln firm odprowadzało w styczniu tego roku składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS

30 dni będzie miał ZUS na udzielenie odpowiedzi przedsiębiorcy

75 będzie kosztować wydanie wiążącej interpretacji

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Współpraca PAWEŁ JAKUBCZAK

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA