REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie można zawiesić firmę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone zostanie domniemanie działania przedsiębiorcy zgodnie z prawem. Organ administracji nie będzie mógł odrzucić niekompletnego wniosku. Firmy uzyskają wiążące interpretacje również z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Na rozpoczynającym się dzisiaj posiedzeniu Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie dwóch projektów ustaw nowelizujących ustawę o swobodzie działalności gospodarczej: poselskiego (PiS) oraz rządowego. Przewidują one zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, skorzystanie z większej możliwości interpretacji przepisów przez przedsiębiorców w ich indywidualnych sprawach (w zakresie interpretacji składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne), wprowadzenie domniemania, że przedsiębiorca działa zgodnie z prawem, oraz zasady, że organy administracji publicznej nie mogą odmówić przyjęcia od przedsiębiorcy wniosku, nawet wówczas, gdy nie będzie on kompletny.

REKLAMA

Zawieszenie działalności

REKLAMA

Rządowy projekt przewiduje, że zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz wznowienie jej odbywać się będą na wniosek przedsiębiorcy złożony na piśmie do ewidencji działalności gospodarczej w gminie albo do Krajowego Rejestru Sądowego we właściwym miejscowo sądzie rejestrowym. Z tej możliwości mógłby skorzystać tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę.

Ograniczanie możliwości zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie do przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników, Konfederacja Pracodawców Polskich oceniła jako niewystarczające. Przedsiębiorca będzie mógł zawiesić prowadzenie działalności na okres nie krótszy niż miesiąc i najwyżej na 24 miesiące. Dla prowadzącego ją w formie spółki cywilnej zawieszenie ma być skuteczne dopiero wówczas, gdy działalność zawieszą wszyscy wspólnicy.

REKLAMA

Gdy po upływie 24 miesięcy przedsiębiorca nie złoży wniosku o odwieszenie jej, to wówczas zostanie na piśmie wezwany, a po bezskutecznym upływie dodatkowo mu wyznaczonych 30 dni będzie wykreślony z ewidencji. Zawieszenie będzie wywierać skutki prawne w stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym od pierwszego dnia następnego miesiąca po tym, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o zawieszeniu aż do ostatniego dnia miesiąca, w którym złożył wniosek o wpis informacji o wznowieniu działalności gospodarczej. O zawieszeniu działalności przez przedsiębiorcę organ ewidencyjny będzie miał obowiązek zawiadomić ZUS. Przedsiębiorca zostanie zwolniony w okresie zawieszenia z obowiązków o charakterze informacyjnym. W tym czasie nie musi on oczywiście płacić składek na ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wprawdzie ZUS już teraz nie kwestionuje wyrejestrowywania z ubezpieczeń w związku z prowadzeniem działalności sezonowej, ciężkiej choroby przedsiębiorcy albo wyjazdu za granicę, to jednak każdy z wniosków o zawieszenie rozpoznaje indywidualnie i wnioskodawca nie ma żadnej pewności, czy zostanie wydana korzystna dla niego decyzja - tłumaczy adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Kosiński i Wspólnicy.

Dlatego, jej zdaniem, korzystne dla przedsiębiorców byłoby uregulowanie zasad, na których odbywałoby się zawieszanie działalności.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca musiałby regulować daniny publiczne, na przykład podatek od nieruchomości i od czynności cywilnoprawnych, składać roczne zeznanie podatkowe. Będzie mógł też zostać poddany kontroli na takich zasadach jak przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą.

Przedsiębiorcy będą mieli prawo wykonywać czynności niezbędne do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów, zbywać własne środki trwałe i wyposażenia, a także regulować wszystkie zobowiązania i osiągać przychody finansowe pochodzące z okresu sprzed zawieszenia działalności. Natomiast nie stracą prawo do osiągania przychodu z działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów o charakterze finansowym, na przykład wolno będzie im pobierać odsetki bankowe.

Niekompletne pisma i wnioski

Rządowy projekt nowelizacji nakłada na organy administracji publicznej obowiązek załatwiania spraw przedsiębiorców bez zbędnej zwłoki. Dlatego urzędnik nie będzie mógł odmówić przyjęcia od przedsiębiorcy niekompletnych pism i wniosków ani żądać dokumentów, których nie nakazuje złożyć wprost przepis prawa. Wnioski i pisma będą mogły zostać uzupełnione później.

- Przy wprowadzeniu takiego rozwiązania nie zostaną naruszone przepisy szczegółowe, które określają terminy i tryb uzupełniania pism i wniosków oraz terminy załatwiania spraw - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. Chodzi przede wszystkim o regulacje kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - dodaje Wojciech Biernacki.

Zgodnie z prawem

Przepisy rządowego projektu zakładają domniemanie, że przedsiębiorca działa zgodnie z przepisami. Tylko wówczas gdy urzędnik uzna, że przedsiębiorca popełnił nieprawidłowości, będzie musiał ten fakt sam udowodnić.

- Uważam, że powinno wystarczyć złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia o tym, że na przykład spełnił jakiś obowiązek, zamiast wymagać od niego składania zaświadczeń, za które musi płacić - twierdzi Bogusława Kowalczyk, właścicielka salonu kosmetycznego w Warszawie.

Natomiast projekt poselski PiS zawiera podobne propozycje do projektu rządowego i jeszcze dodatkowo proponuje ograniczenie liczby kontroli u małych i średnich przedsiębiorców. Rząd problematyką kontroli chce zająć się w przygotowywanym właśnie kolejnym projekcie nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który wkrótce trafi do uzgodnień międzyresortowych.

Wiążące interpretacje ZUS i NFZ

ZUS i NFZ zostaną zobowiązane, tak jak urzędy skarbowe, do wydania na wniosek przedsiębiorcy pisemnych interpretacji o zastosowaniu przepisów o opłacaniu składek.

- Pisemne interpretacje będą wydawane przez prezesa NFZ i prezesa ZUS - tłumaczy Otylia Trzaskalska, wicedyrektor departamentu regulacji gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki.

Za rozpatrzenie wniosku przedsiębiorca zapłaci 75 zł. We wniosku będzie mógł zapytać jednostki administracji państwowej, w jaki sposób ma zrealizować swój obowiązek dotyczący składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalnej, rentowej, wypadkowej i chorobowej) i zdrowotne.

- Przedmiotem zapytania może być zastosowanie prawa w sprawie wspomnianych składek, zakresu i sposobu zastosowania prawa do objęcia ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym - tłumaczy Jan Lic z Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

We wniosku przedsiębiorca powinien precyzyjnie i wyczerpująco opisać stan faktyczny, ale może też opisać zdarzenia przyszłe. Musi zająć też własne stanowisko w sprawie. Na wydanie interpretacji ZUS i NFZ mają 30 dni od otrzymania wniosku. Po tym terminie Zakład lub Fundusz musi uznać argumentację przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca, który postąpi zgodnie z treścią interpretacji, która jest wydawana w formie decyzji administracyjnej, nie będzie mógł ponieść szkody. ZUS lub NFZ nie może nałożyć na niego obowiązków lub ograniczyć jego praw bez zmiany albo uchylenia decyzji zawierającej interpretację. Jest ona wiążąca dla ZUS lub NFZ.

Przedsiębiorca, jeśli nie zgadza się z treścią interpretacji, będzie mógł odwołać się do sądu.

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1,44 mln firm odprowadzało w styczniu tego roku składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS

30 dni będzie miał ZUS na udzielenie odpowiedzi przedsiębiorcy

75 będzie kosztować wydanie wiążącej interpretacji

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Współpraca PAWEŁ JAKUBCZAK

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA