REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekaz elektroniczny zamiast papierowych wydruków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci ubezpieczeniowi proponują, żeby małe firmy przesyłały dokumenty do ZUS drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy chcą uproszczenia dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych do ZUS. ZUS zaoszczędzi na zmniejszeniu liczby papierowych dokumentów wymagających przetworzenia.  

Przedsiębiorcy proponują wprowadzić ułatwienia dla płatników składek zatrudniających nie więcej niż pięciu pracowników. Mogłyby przekazywać do ZUS drogą elektroniczną wymagane dokumenty. Obecnie płatnicy ci przekazują je w formie wydruków papierowych z programu Płatnik. Są one ręcznie skanowane i wprowadzane do systemu. W czasie ich przetwarzania powstaje wiele błędów, które następnie trzeba poprawiać. Obciąża to budżet ZUS.

REKLAMA

Tony papieru

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.), płatnicy składek są obowiązani do przekazywania dokumentów do ZUS drogą elektroniczną. Dotyczy to zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych, imiennych raportów miesięcznych, deklaracji rozliczeniowych, dokumentów niezbędnych do prowadzenia kont płatników składek i kont ubezpieczonych oraz korekty tych dokumentów poprzez transmisję danych w formie dokumentu elektronicznego. Jedynie płatnicy składek rozliczający składki za nie więcej niż pięć osób mogą przekazywać takie dokumenty jako wydruk z programu Płatnik. Nie dotyczy to zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego, które zawsze muszą mieć formę dokumentu papierowego, niezależnie od liczby ubezpieczonych rozliczanych przez danego płatnika składek.

- Zasady te odnoszą się zarówno do płatników składek samodzielnie przekazujących dokumenty do Zakładu, jak również biur rachunkowych - wyjaśnia Jacek Dziekan, rzecznik prasowy ZUS.

W formularzach zgłoszeniowych wypełnianych przez płatników znajduje się pole, w którym płatnik może podać dane o biurze rachunkowym. Wypełnianie go nie jest obowiązkowe, podobnie jak aktualizacja informacji zawartych w tym polu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Niektóre biura rachunkowe przesyłają do ZUS wydruki papierowe z Płatnika, chociaż technologicznie są przygotowane do przekazywania drogą elektroniczną wszystkich dokumentów - wyjaśnia Tomasz Kulisiewicz, ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie.

Każdego miesiąca do ZUS wpływa 1,3 mln papierowych dokumentów ubezpieczeniowych. Wprowadzane są one w Ośrodkach Przetwarzania Danych (OPD), które zatrudniają w sumie 741 pracowników. Od stycznia do października 2007 r. ośrodki te przetworzyły blisko 14 mln papierowych druków. W postaci papierowej do ZUS przekazywane są wszystkie typy formularzy, przy czym największy udział stanowią dokumenty ZUS DRA (deklaracja rozliczeniowa) i ZUS RCA (imienny raport miesięczny). Według danych Zakładu dokumenty ubezpieczeniowe w formie wydruku przekazywane są za około 687 tys. ubezpieczonych.

Pracodawcy popierają

Eksperci ubezpieczeniowi oraz pracodawcy proponują, aby małe firmy zatrudniające do pięciu pracowników mogły przekazywać dokumenty do ZUS drogą elektroniczną. Według Jeremiego Mordasewicza, eksperta ubezpieczeniowego Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz członka Rady Nadzorczej ZUS, osoby prowadzące małe firmy powinny mieć możliwość korzystania z takiego rozwiązania.

- Jestem przeciwnikiem wprowadzenia przymusu. ZUS powinien stworzyć nowe formy zachęty dla małych firm, aby przesyłały wszystkie swoje dokumenty do Zakładu przez internet. To tańsze rozwiązanie dla ZUS, więc takie osoby powinny mieć z tego powodu dodatkowe korzyści finansowe - mówi Jeremi Mordasewicz.

Propozycję zmiany zasad przesyłania dokumentów do ZUS popiera także Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.

- W czasie skanowania dokumentów papierowych powstaje bardzo dużo błędów, które z kolei trzeba ręcznie poprawiać. Dlatego będziemy propagować wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych, także przez małe firmy - mówi Andrzej Malinowski.

Natomiast Jan Klimek, członek prezydium Związku Rzemiosła Polskiego, uważa, że należy wprowadzić dwu- trzyletni okres przejściowy. W tym czasie, mikroprzedsiębiorstwa mogłyby kupić nie tylko komputery niezbędne do przesyłania danych, ale wzięłyby także udział w szkoleniach.

Będzie taniej

Przyjęcie propozycji spowoduje ograniczenie wydatków ZUS. Według Jacka Dziekana w czasie przetwarzania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS w postaci papierowej Zakład ponosi koszty związane z utrzymaniem sprzętu do skanowania oraz stanowisk komputerowych. Zmniejszenie liczby dokumentów wpływających do ZUS w postaci papierowej spowoduje obniżenie wydatków w części dotyczącej przetwarzania dokumentów papierowych.

Z informacji przekazanych przez ZUS wynika, że na oszczędności z tytułu ograniczenia liczby papierowych dokumentów składałyby się m.in. koszty osobowe, wydatki związane z utrzymaniem infrastruktury techniczno-systemowej niezbędnej do przetworzenia danych z postaci papierowej na elektroniczną. Dodatkowo ZUS nie będzie musiał płacić za dostosowanie oprogramowania do przetworzenia dokumentów papierowych w przypadku zmian legislacyjnych.

Zmiana zasad przekazywania dokumentacji rozliczeniowej do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1,3 mln papierowych dokumentów wpływa każdego miesiąca do ZUS

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA