REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekaz elektroniczny zamiast papierowych wydruków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci ubezpieczeniowi proponują, żeby małe firmy przesyłały dokumenty do ZUS drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy chcą uproszczenia dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych do ZUS. ZUS zaoszczędzi na zmniejszeniu liczby papierowych dokumentów wymagających przetworzenia.  

Przedsiębiorcy proponują wprowadzić ułatwienia dla płatników składek zatrudniających nie więcej niż pięciu pracowników. Mogłyby przekazywać do ZUS drogą elektroniczną wymagane dokumenty. Obecnie płatnicy ci przekazują je w formie wydruków papierowych z programu Płatnik. Są one ręcznie skanowane i wprowadzane do systemu. W czasie ich przetwarzania powstaje wiele błędów, które następnie trzeba poprawiać. Obciąża to budżet ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Tony papieru

Zgodnie z ustawą z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.), płatnicy składek są obowiązani do przekazywania dokumentów do ZUS drogą elektroniczną. Dotyczy to zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych, imiennych raportów miesięcznych, deklaracji rozliczeniowych, dokumentów niezbędnych do prowadzenia kont płatników składek i kont ubezpieczonych oraz korekty tych dokumentów poprzez transmisję danych w formie dokumentu elektronicznego. Jedynie płatnicy składek rozliczający składki za nie więcej niż pięć osób mogą przekazywać takie dokumenty jako wydruk z programu Płatnik. Nie dotyczy to zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego, które zawsze muszą mieć formę dokumentu papierowego, niezależnie od liczby ubezpieczonych rozliczanych przez danego płatnika składek.

- Zasady te odnoszą się zarówno do płatników składek samodzielnie przekazujących dokumenty do Zakładu, jak również biur rachunkowych - wyjaśnia Jacek Dziekan, rzecznik prasowy ZUS.

REKLAMA

W formularzach zgłoszeniowych wypełnianych przez płatników znajduje się pole, w którym płatnik może podać dane o biurze rachunkowym. Wypełnianie go nie jest obowiązkowe, podobnie jak aktualizacja informacji zawartych w tym polu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niektóre biura rachunkowe przesyłają do ZUS wydruki papierowe z Płatnika, chociaż technologicznie są przygotowane do przekazywania drogą elektroniczną wszystkich dokumentów - wyjaśnia Tomasz Kulisiewicz, ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie.

Każdego miesiąca do ZUS wpływa 1,3 mln papierowych dokumentów ubezpieczeniowych. Wprowadzane są one w Ośrodkach Przetwarzania Danych (OPD), które zatrudniają w sumie 741 pracowników. Od stycznia do października 2007 r. ośrodki te przetworzyły blisko 14 mln papierowych druków. W postaci papierowej do ZUS przekazywane są wszystkie typy formularzy, przy czym największy udział stanowią dokumenty ZUS DRA (deklaracja rozliczeniowa) i ZUS RCA (imienny raport miesięczny). Według danych Zakładu dokumenty ubezpieczeniowe w formie wydruku przekazywane są za około 687 tys. ubezpieczonych.

Pracodawcy popierają

Eksperci ubezpieczeniowi oraz pracodawcy proponują, aby małe firmy zatrudniające do pięciu pracowników mogły przekazywać dokumenty do ZUS drogą elektroniczną. Według Jeremiego Mordasewicza, eksperta ubezpieczeniowego Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz członka Rady Nadzorczej ZUS, osoby prowadzące małe firmy powinny mieć możliwość korzystania z takiego rozwiązania.

- Jestem przeciwnikiem wprowadzenia przymusu. ZUS powinien stworzyć nowe formy zachęty dla małych firm, aby przesyłały wszystkie swoje dokumenty do Zakładu przez internet. To tańsze rozwiązanie dla ZUS, więc takie osoby powinny mieć z tego powodu dodatkowe korzyści finansowe - mówi Jeremi Mordasewicz.

Propozycję zmiany zasad przesyłania dokumentów do ZUS popiera także Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.

- W czasie skanowania dokumentów papierowych powstaje bardzo dużo błędów, które z kolei trzeba ręcznie poprawiać. Dlatego będziemy propagować wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych, także przez małe firmy - mówi Andrzej Malinowski.

Natomiast Jan Klimek, członek prezydium Związku Rzemiosła Polskiego, uważa, że należy wprowadzić dwu- trzyletni okres przejściowy. W tym czasie, mikroprzedsiębiorstwa mogłyby kupić nie tylko komputery niezbędne do przesyłania danych, ale wzięłyby także udział w szkoleniach.

Będzie taniej

Przyjęcie propozycji spowoduje ograniczenie wydatków ZUS. Według Jacka Dziekana w czasie przetwarzania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS w postaci papierowej Zakład ponosi koszty związane z utrzymaniem sprzętu do skanowania oraz stanowisk komputerowych. Zmniejszenie liczby dokumentów wpływających do ZUS w postaci papierowej spowoduje obniżenie wydatków w części dotyczącej przetwarzania dokumentów papierowych.

Z informacji przekazanych przez ZUS wynika, że na oszczędności z tytułu ograniczenia liczby papierowych dokumentów składałyby się m.in. koszty osobowe, wydatki związane z utrzymaniem infrastruktury techniczno-systemowej niezbędnej do przetworzenia danych z postaci papierowej na elektroniczną. Dodatkowo ZUS nie będzie musiał płacić za dostosowanie oprogramowania do przetworzenia dokumentów papierowych w przypadku zmian legislacyjnych.

Zmiana zasad przekazywania dokumentacji rozliczeniowej do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1,3 mln papierowych dokumentów wpływa każdego miesiąca do ZUS

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA