REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utwór na gruncie prawa autorskiego

Monika Kuś
Od chwili ustalenia przysługuje utworowi ochrona prawa autorskiego.
Od chwili ustalenia przysługuje utworowi ochrona prawa autorskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Czy niedokończony szkic narysowany na serwetce jest utworem? Czy repertuar kinowy jest takim samym podmiotem prawa autorskiego jak reportaż lub esej? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

Utwór jest dobrem prawnym o niematerialnym charakterze i jako taki podlega ochronie prawnej. Jednak nie każdy wytwór niematerialny jest uznawany za utwór w rozumieniu prawa autorskiego  - musi bowiem spełniać określone warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Co charakteryzuje utwór?

Generalnie rzecz biorąc, za utwór ustawa uznaje każdy przejaw ludzkiej działalności twórczej o indywidualnym charakterze.  Autorem zatem może być tylko i wyłącznie człowiek (warto zapamiętać, że nie mogą nimi być osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej). Tworów przyrody, np. Maczugi Herkulesa nie uznamy zatem za przedmiot prawa autorskiego.

Utwór powinien być rezultatem działania i mieć twórczy charakter. Oznacza to, że jego istotną cechą jest wyróżnianie się na tle innych utworów, niepowtarzalność i oryginalność.

Utwór może być ustalony, co ważne – w dowolnej postaci. Liczy się, by został uzewnętrzniony, czyli by inne osoby (co najmniej jedna) mogły go odebrać. Można ustalić utwór w postaci materialnej, np. słowo pisane, jak też i niematerialnej – zaśpiewanej piosenki, czy ustnego przekazu. Od chwili ustalenia przysługuje utworowi ochrona prawa autorskiego.

REKLAMA

Nie bierze się pod uwagę wartości przedmiotu, który jest utworem; tym mianem możemy zatem określić odręczny szkic na skrawku papieru, jak też i obrazy Beksińskiego. Oznacza to również, że sposób wyrażania utworu również nie jest narzucony, tzn. nie ma zasady, która za obraz uznaje tylko dzieło namalowane na płótnie, a rzeźbą nazywa twory wykonane w marmurze. Przy kwalifikacji danego wytworu intelektualnego jako utworu nie ma też znaczenia przeznaczenie utworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrwalenie utworu przybierać może różne formy. Sensem utrwalania jest takie ustalenie utworu przez wyrażenie jego treści na materialnym nośniku (np. papierze, płycie, kasecie, obrazie), by istniała możliwość jego wielokrotnego odtwarzania.

Jakie utwory wymienia ustawa?

Ustawa dokładnie precyzuje, co w szczególności można uznać za utwór. W katalogu art. 2 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) znalazły się utwory: 

  • Wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
  • Plastyczne,
  • Fotograficzne,
  • Lutnicze,
  • Wzornictwa przemysłowego,
  • Architektoniczne, architektoniczno – urbanistyczne i urbanistyczne,
  • Muzyczne i słowno – muzyczne,
  • Sceniczne, sceniczno – muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
  • Audiowizualne (w tym wizualne i audialne)

Bardzo istotny jest fakt, że utwory są chronione prawem autorskim od chwili ustalenia. Nie ma konieczności, aby musiały mieć ukończoną postać. W efekcie utworem nazwiemy także szkic na skrawku papieru, czy serwetce albo zaczętą piosenkę, kilka zwrotek wiersza, rozdział książki, etc – ważne, by miały charakter indywidualnej twórczości.  

Polecamy: Prawo autorskie - vademecum

Co nie jest utworem?

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że istnieje kategoria dzieł, które nie są tworami – a więc nie przysługuje im ochrona w ramach prawa autorskiego. Artykuł 4 wyróżnia tutaj:

1.     Akty normatywne lub ich urzędowe projekty,

2.     Urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,

3.     Opublikowane opisy patentowe lub ochronne,

4.     Proste informacje prasowe   

Wyłączenia te uzasadnia się interesem publicznym, który umożliwia wszystkim obywatelom swobodny dostęp i możliwość korzystania z takich materiałów. Nieco inaczej przedstawia się kwestia informacji prasowych. W tym przypadku po prostu przyjmuje się, że krótkie notki prasowe nie mają z reguły twórczego charakteru. Mając na myśli proste informacje prasowe można wymienić np. kursy walut, prognozę pogody, bieżące wiadomości czy notowania WIG 20. Repertuaru kinowego nie zakwalifikujemy jako utworu, w przeciwieństwie do reportażu czy eseju, w których to wyraźnie widać indywidualny i twórczy aspekt.

Rodzaje utworów 

W Ustawie o prawie autorskim wyodrębnionych zostało kilka rodzajów utworów. Są to:   

  • Utwory pierwotne 
  • Utwory zależne – art. 2  

Ich charakterystyczną cechą jest ingerencja autora w cudzy, już wcześniej stworzony utwór, czego rezultatem jest powstanie zupełnie nowego dzieła, np. przeróbki, tłumaczenia, adaptacje. Bardzo łatwo wyróżnić w nim utwór pierwotny. 

  • Utwory współautorskie – art. 9

Tutaj mamy na myśli takie utwory, które są rezultatem współdziałania kilku osób, mogą mieć rozłączny (można je wyodrębnić z całości utworu, np. powieść i ilustracja do niej) albo nierozłączny charakter ( części dzieła są nierozerwalne od siebie).  

  • Utwory połączone – art. 10  

Są to takie dzieła, które powstają z dwóch albo więcej utworów (suma połączonych utworów). Należy pamiętać o tym, że każdemu z twórców przysługuje odrębne prawo autorskie, np. połączenie wiersza z melodią w piosence, choreografii z muzyką w balecie.

  • Utwory zbiorowe – art. 11

Nie ma dokładnej definicji, ale przyjmuje się, że to taki typ dzieła, na którego zawartość składają się materiały przygotowane przez kilku autorów. Mogą to być np. encyklopedie, dzienniki telewizyjne, słowniki. 

  • Utwory pracownicze – art. 12

W tym przypadku mamy do czynienia z utworem, który tworzony jest przez pracownika, w ramach stosunku pracy (głównie to umowa o pracę) i z podkreśleniem, że działanie takie należy do obowiązków pracowniczych wyrażonych w umowie.

  • Utwory naukowe – art. 14  

Czy autor zawsze ma monopol na swój utwór?

Autor utworu nabywa prawa autorskie i majątkowe do swojego dzieła. Jednakże należy mieć na uwadze, że ze względu na interes powszechny (jak również uzasadniony interes indywidualny) – koniecznym stało się ograniczenie całkowitej swobody autora w dysponowaniu dziełem. Przepisy Ustawy precyzują kwestię dozwolonego użytku wyróżniając: dozwolony użytek osobisty i publiczny.

Dozwolony użytek osobisty – to upoważnienie do odpłatnego, albo nieodpłatnego korzystania z chronionego utworu bez zgody uprawnionej osoby, na własny użytek, np. oglądanie filmów pobranych z Internetu, ściąganie muzyki z YouTube

Dozwolony użytek publiczny – korzystanie z chronionego utworu po to, by zaspokoić cele: informacyjny, gospodarczy, państwowy, edukacyjny, dokumentacyjny.

Oczywiście, istnieje też szereg wyłączeń z zakresu powyższych kategorii.

Polecamy: Dozwolony użytek chronionych utworów

Często napotykamy na trudności przy interpretowaniu dzieł autorów – nie zawsze dany rezultat można zakwalifikować jako utwór, a jeśli już ma taką kategorię, to pozostaje pytanie o jego ochronę prawną. W praktyce w polskim orzecznictwie dominuje jednak podejście liberalne, gdzie wystarczy niewielkie nasilenie cech twórczych, by uznać dzieło za utwór.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA