REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK można założyć później, albo zdalnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu pandemii wprowadzenie drugiego etapu pracowniczych planów kapitałowych zostanie przesunięte o pół roku, do listopada br. Zmiana jest istotna dla pracowników firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników

REKLAMA

Przesunięcie terminu dotyczy ok. 15 tys. firm i jest jednym z rozwiązań, wchodzących w skład tarczy antykryzysowej – pakietu działań mających na celu ochronę miejsc pracy i bezpieczeństwa finansowego obywateli oraz przedsiębiorstw. Zmiana ma ułatwić pracodawcom wdrożenie programu PPK w zmienionej sytuacji ekonomicznej.

REKLAMA

Pierwotnie, zgodnie z ustawą, najpóźniejszymi terminami utworzenia PPK przez podmioty zatrudniające 50–249 osób (na dzień 30 czerwca 2019 r.) były 24 kwietnia 2020 r. jako data, do której trzeba zawrzeć umowy o zarządzanie PPK i 11 maja 2020 r. – na zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Obecnie trzeba to zrobić odpowiednio do 27 października i 10 listopada br. Przesunięcie terminów nie będzie skutkować jakimikolwiek zmianami w pierwotnym harmonogramie dla firm z drugiego etapu, które już zdążyły wdrożyć program. Na początku marca Polski Fundusz Rozwoju informował, że zrobiło to 4,8 tys. przedsiębiorstw, czyli około jednej czwartej wszystkich do tego zobowiązanych. Wpłaty na PPK oraz wpłaty powitalne będą realizowane według obowiązującego dotąd terminarza.

Epidemia utrudnia

Pod koniec marca spodziewano się dużej kumulacji umów zawieranych przez firmy średniej wielkości. Niestety proces ten gwałtownie wyhamował z powodu perturbacji związanych z epidemią. Wiele firm musiało wysłać swoje załogi lub ich część do pracy zdalnej, co nie tylko utrudnia technicznie wdrażanie programu, ale też uniemożliwia prowadzenie szkoleń i kampanii informacyjnych dotyczących PPK. Dla średnich przedsiębiorstw jest to o tyle istotne, że w przeciwieństwie do dużych firm (które wdrażały program w ubiegłym roku) nie mają one zwykle rozbudowanych kadr do obsługi pracowników.

Z badań przeprowadzonych przez Agencję Badawczą PBS wynika, że ponad dwie piąte firm zatrudniających powyżej 50 pracowników przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego nie rozpoczęło jeszcze rozmów na ten temat z załogą. Obecna sytuacja nie daje szans, by wyboru takiego dokonać przed końcem marca.

Po wydłużeniu terminu 15 tys. właścicieli średnich firm i półtora miliona pracowników otrzyma więc dodatkowych sześć miesięcy, by podjąć niezbędne decyzje i podpisać umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można zdalnie

REKLAMA

Przesunięcie terminów nie oznacza jednak konieczności zwlekania z podjęciem decyzji o wdrożeniu PPK przez pracodawców, którzy porozumieli się już w tej sprawie z pracownikami. Mogą skorzystać m.in. z możliwości elektronicznego zawierania umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi. Do zawarcia umowy, w ten sposób, zachęca obecnie m.in. Pocztylion-Arka PTE.

Anna Pióro, Dyrektor Zarządzająca Pionem Sprzedaży w Pocztylion-Arka PTE, podkreśla, że możliwość zawierania transakcji biznesowych za pośrednictwem internetu, to znak naszych czasów, kiedy życie przeniosło się w dużej mierze do sieci. – My dostarczamy zainteresowanym wszelkie narzędzia, które pozwolą po pierwsze: wybrać instytucję zarządzającą PPK, a następnie wdrożyć program w firmie – tłumaczy dyrektor.

Pocztylion-Arka PTE oddaje do dyspozycji klientów specjalitów, którzy oferują wsparcie telefoniczne i online. – Dosłownie prowadzą za rękę w procesie finalizowania umowy. Zachęcamy także do spotkań wideo za pomocą aplikacji online. Forma ta świetnie zastępuje tradycyjne spotkania. Ale to tylko część proponowanych przez nas możliwości, dzięki którym całkowicie zdalne wdrożenie programu PPK Pocztylion jest możliwe – zapewnia Anna Pióro.

Pocztylion-Arka PTE zarządza funduszami emerytalnymi od 20 lat. W projekt PPK Pocztylion, szczególnie zaangażowała się światowa firma Invesco – akcjonariusz Pocztyliona, która z kolei specjalizuje się i posiada doświadczenie w zarządzaniu pracowniczymi funduszami emerytalnymi w wielu krajach.

Czas na spokojną decyzję

Nowego terminu wdrożenia nie warto traktować jako pretekstu do zwłoki, choć dla wielu firm, którym pandemia odebrała możliwość normalnego funkcjonowania, jest to ogromna ulga. Obecny czas można wykorzystać na spokojne działania w celu uruchomienia PPK w momencie, gdy skończy się zagrożenie koronawirusem. Warto też brać pod uwagę fakt, że przesunięcie terminu na zawarcie umów o prowadzenie planów kapitałowych dla pracowników oznacza też późniejsze rozpoczęcie oszczędzania w PPK oraz późniejsze nabycie uprawnień do wpłaty powitalnej.

Z danych PFR wynika, że pracownicze plany kapitałowe są ważne dla budowania bezpieczeństwa finansowego pracowników, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji. Oszczędności gromadzone w ramach PPK tylko w 42 proc. pochodzą z wpłat pracownika, ok. jednej trzeciej wpłaca pracodawca, a ok. jednej czwartej stanowi dopłata z budżetu. Decydując się więc na oszczędzanie 2 proc. swojego wynagrodzenia, więcej niż drugą połowę pracownik może otrzymać ze strony zatrudniającej go firmy oraz państwa. Polski Fundusz Rozwoju będący operatorem programu szacuje, że w 2020 r. w ramach samych dopłat powitalnych na konta pracowników uczestniczących w PPK powinna trafić kwota ok. 400 mln zł.

Partnerem Akademii jest Pocztylion-Arka PTE, zarządzające PPK Pocztylion

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA