REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność pracownika za uszkodzenie firmowego sprzętu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Pracownik, który korzysta z firmowego sprzętu zobowiązany jest do szanowania go i wykorzystywania zgodne z przeznaczeniem w należyty sposób. W przypadku jego uszkodzenia, pracownik ponosi odpowiedzialność materialną. Odszkodowanie z tego tytułu nie może jednak przewyższać wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.

REKLAMA

Powszechną praktyką wśród pracodawców jest powierzanie pracownikowi sprzętu firmowego w celu wykonywania przez niego określonych obowiązków. Zdarzają się sytuacje losowe, kiedy pracownik np. zaleje komputer czy zniszczy telefon w wyniku upadku. Pracownik powinien jednak mieć na względzie, że przekazane mu przedmioty są własnością pracodawcy co wiąże się z koniecznością stosownego poszanowania przekazanego mienia. Wobec czego kodeks pracy przewiduje istnienie po stronie pracownika odpowiedzialności za mienie powierzone, czyli takie, które zostało mu przekazane do dyspozycji z obowiązkiem zwrotu lub rozliczenia się. Ustawodawca przewiduje zatem dwa rodzaje odpowiedzialności pracownika, czyli odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną pracodawcy oraz odpowiedzialność za mienie powierzone. Należy pamiętać, że pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy, która musi zostać mu udowodniona przez pracodawcę.


Obowiązek dbałości o mienie pracodawcy


Art. 114 k.p. wskazuje, że pracownik ponosi odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie obowiązków pracowniczych. Należy do nich zaliczyć również dbałość o dobro pracodawcy, które bezpośrednio może wynikać z obowiązku poszanowania mienia. W tym zakresie chodzi zarówno o działanie, jak i zaniechanie obowiązków pracowniczych. W obrębie wykonywanych przez pracownika obowiązków pracowniczych pozostają nie tylko czynności mieszczące się w zakresie obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska (pełnionej funkcji) czy też podejmowane w wyniku polecenia służbowego, ale również czynności wykraczające poza obowiązek pracowniczy wynikający z umowy o pracę, lecz podejmowane w interesie i na rzecz pracodawcy (wyr. SN, IV PR 123/79).


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!


Odpowiedzialność materialna pracownika

REKLAMA


Pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone mu mienie, w tym przypadku za firmowy sprzęt. Ponadto odpowiada również na zasadzie art. 124 k.p. za szkodę w mieniu powierzonym, także wówczas, gdy nie stanowiło ono własności pracodawcy (wyr. SN, II PK 307/09). Nienależyte użytkowanie sprzętu wiąże się z powstałą szkodą w mieniu pracodawcy. W takiej sytuacji pracownik odpowiada do pełnej wysokości wartości mienia, czyli za rzeczywistą stratę oraz za utracone ewentualne korzyści. W zbiegu z bezpodstawnym wzbogaceniem z reguły nie jest niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (wyr. SN, II PK 174/11). Wówczas pracownik odpowiada na postawie przepisów kodeksu cywilnego o odpowiedzialności kontraktowej. Natomiast pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w mieniu powierzonym wskutek kradzieży przez nieznanych sprawców w zakresie, w jakim można mu zarzucić niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązku pieczy nad tym mieniem (wyr. SN, II PK 286/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W zakresie stwierdzenia istnienia odpowiedzialności po stronie pracownika konieczne jest prawidłowe powierzenie mienia, a nie jedynie złożenie oświadczenia o jego przyjęciu. Wobec tego pracownik ponosi odpowiedzialność za sprzęt firmowy, chociażby nie złożył pisemnego oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności. Jednakże pracownik może uwolnić się od odpowiedzialności, jeżeli wykaże, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, bowiem ciężar dowodu spoczywa na pracodawcy.


Zobacz również:
Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA