Odpowiedzialność pracownika za uszkodzenie firmowego sprzętu
REKLAMA
REKLAMA
Powszechną praktyką wśród pracodawców jest powierzanie pracownikowi sprzętu firmowego w celu wykonywania przez niego określonych obowiązków. Zdarzają się sytuacje losowe, kiedy pracownik np. zaleje komputer czy zniszczy telefon w wyniku upadku. Pracownik powinien jednak mieć na względzie, że przekazane mu przedmioty są własnością pracodawcy co wiąże się z koniecznością stosownego poszanowania przekazanego mienia. Wobec czego kodeks pracy przewiduje istnienie po stronie pracownika odpowiedzialności za mienie powierzone, czyli takie, które zostało mu przekazane do dyspozycji z obowiązkiem zwrotu lub rozliczenia się. Ustawodawca przewiduje zatem dwa rodzaje odpowiedzialności pracownika, czyli odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną pracodawcy oraz odpowiedzialność za mienie powierzone. Należy pamiętać, że pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy, która musi zostać mu udowodniona przez pracodawcę.
Obowiązek dbałości o mienie pracodawcy
Art. 114 k.p. wskazuje, że pracownik ponosi odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie obowiązków pracowniczych. Należy do nich zaliczyć również dbałość o dobro pracodawcy, które bezpośrednio może wynikać z obowiązku poszanowania mienia. W tym zakresie chodzi zarówno o działanie, jak i zaniechanie obowiązków pracowniczych. W obrębie wykonywanych przez pracownika obowiązków pracowniczych pozostają nie tylko czynności mieszczące się w zakresie obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska (pełnionej funkcji) czy też podejmowane w wyniku polecenia służbowego, ale również czynności wykraczające poza obowiązek pracowniczy wynikający z umowy o pracę, lecz podejmowane w interesie i na rzecz pracodawcy (wyr. SN, IV PR 123/79).
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!
Odpowiedzialność materialna pracownika
REKLAMA
Pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone mu mienie, w tym przypadku za firmowy sprzęt. Ponadto odpowiada również na zasadzie art. 124 k.p. za szkodę w mieniu powierzonym, także wówczas, gdy nie stanowiło ono własności pracodawcy (wyr. SN, II PK 307/09). Nienależyte użytkowanie sprzętu wiąże się z powstałą szkodą w mieniu pracodawcy. W takiej sytuacji pracownik odpowiada do pełnej wysokości wartości mienia, czyli za rzeczywistą stratę oraz za utracone ewentualne korzyści. W zbiegu z bezpodstawnym wzbogaceniem z reguły nie jest niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (wyr. SN, II PK 174/11). Wówczas pracownik odpowiada na postawie przepisów kodeksu cywilnego o odpowiedzialności kontraktowej. Natomiast pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w mieniu powierzonym wskutek kradzieży przez nieznanych sprawców w zakresie, w jakim można mu zarzucić niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązku pieczy nad tym mieniem (wyr. SN, II PK 286/08).
W zakresie stwierdzenia istnienia odpowiedzialności po stronie pracownika konieczne jest prawidłowe powierzenie mienia, a nie jedynie złożenie oświadczenia o jego przyjęciu. Wobec tego pracownik ponosi odpowiedzialność za sprzęt firmowy, chociażby nie złożył pisemnego oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności. Jednakże pracownik może uwolnić się od odpowiedzialności, jeżeli wykaże, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, bowiem ciężar dowodu spoczywa na pracodawcy.
Zobacz również: Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika
REKLAMA
REKLAMA