REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zgłosić i wyrejestrować zleceniobiorcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Jezierska

REKLAMA

Zatrudnianie osób na podstawie umowy-zlecenia w przekonaniu przedsiębiorców jest dla nich korzystniejsze, gdyż jest mniej sformalizowane, a co za tym idzie, pracodawca ma mniej obowiązków.

 

REKLAMA

REKLAMA


Obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych zleceniobiorcy, a także terminowego wyrejestrowania po zakończeniu umowy spoczywa na płatniku składek - zleceniodawcy.

Terminy zgłoszenia i wyrejestrowania

Na zgłoszenie zleceniobiorcy przepisy dają płatnikowi niewiele czasu.

REKLAMA

Terminy obowiązujące w tym zakresie to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zgłoszenie zleceniobiorcy do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego - 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń (czyli w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania umowy-zlecenia),

• zgłoszenie do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego - termin wskazany przez ubezpieczonego (ale nie wcześniej niż data wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem).

Z kolei na wyrejestrowanie zleceniobiorcy płatnik składek ma 7 dni od momentu ustania tytułu do ubezpieczeń. W przypadku zleceniobiorcy będzie to dzień rozwiązania lub wygaśnięcia umowy-zlecenia. Wyrejestrowania dokonuje się na druku ZUS ZWUA, podając jako datę wyrejestrowania datę, od której osoba ta nie podlega już ubezpieczeniom.

W przypadku gdy nastąpiła zmiana danych wymienionych na zgłoszeniu dotyczących tytułu ubezpieczenia oraz rodzajów ubezpieczeń i terminów ich powstania, płatnik ma obowiązek wyrejestrować ubezpieczonego i ponownie zgłosić go do ubezpieczeń społecznych z prawidłowymi danymi.

Przykład

Zleceniobiorca był zgłoszony w ZUS z kodem tytułu ubezpieczenia 0411 00. Od 1 lipca 2011 r. ubezpieczony nabył prawo do emerytury.

Płatnik powinien:

• wyrejestrować zleceniobiorcę za pomocą dokumentu ZUS ZWUA, z kodem 0411 00 i datą wyrejestrowania 1 lipca 2011 r.,

• zarejestrować go ponownie z kodem 0411 10, również od 1 lipca 2011 r.

Wybór dokumentu zgłoszeniowego

Przed zgłoszeniem do ubezpieczeń społecznych płatnik musi wskazać, jakim ubezpieczeniom powinien podlegać zleceniobiorca z tytułu zawieranej umowy, dlatego też ustala, czy:

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych oraz wypadkowego - druk ZUS ZUA,

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych oraz wypadkowego oraz wnioskuje o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym - druk ZUS ZUA,

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega tylko obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu i wnioskuje o przystąpienie do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalno-rentowych - druk ZUS ZUA,

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega tylko obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu i nie wnioskuje o objęcie ubezpieczeniami dobrowolnymi - druk ZUS ZZA,

• zleceniobiorca jest uczniem lub studentem do ukończenia 26. roku życia lub wykonuje zlecenie w ramach własnej działalności pozarolniczej (w rozumieniu przepisów podatkowych) i w ogóle nie zgłasza go do ubezpieczeń ani obowiązkowych, ani dobrowolnych.

Dla osoby wykonującej pracę na podstawie umowy-zlecenia obowiązują obecnie następujące kody tytułu ubezpieczeń:

• 0411 XX - osoba wykonująca umowę agencyjną, umowę-zlecenie lub umowę o świadczenie usług,

• 0417 XX - osoba wykonująca umowę agencyjną, umowę-zlecenie lub umowę o świadczenie usług, z mocy przepisów szczególnych niepodlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Odrębnego zgłoszenia z tytułu umowy-zlecenia nie dokonuje się, jeżeli umowa ta została zawarta z własnym pracownikiem. W takim przypadku wynagrodzenie z tytułu zlecenia sumuje się razem z wynagrodzeniem z umowy o pracę i rozlicza w jednym raporcie ZUS RCA, z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia 0110 XX.

Korekta dokumentów zgłoszeniowych

Wśród wielu tytułów do ubezpieczeń społecznych przepisy określające ubezpieczenie z tytułu umowy-zlecenia należą do zmienianych najczęściej. Korekta dokumentów zgłoszeniowych za zleceniobiorców będzie zatem wiązała się z koniecznością analizy obowiązujących w danym czasie przepisów ubezpieczeniowych oraz kodów ZUS opisujących umowę-zlecenie, obowiązujących w danym okresie.

Najczęściej popełniane przez płatników błędy dotyczą:

• kodu tytułu ubezpieczenia,

• schematu podlegania ubezpieczeniom (tj. różnych konfiguracji zgłoszenia do poszczególnych ubezpieczeń),

• daty powstania i wygaśnięcia obowiązku ubezpieczeń.

W przypadku stwierdzenia jednego z tych błędów ubezpieczonego należy:

• wyrejestrować z ubezpieczeń na formularzu ZUS ZWUA, z datą wyrejestrowania tożsamą z uprzednio dokonanym zarejestrowaniem,

• ponownie złożyć zgłoszenie z podaniem prawidłowych kodów tytułu ubezpieczenia/danych dotyczących schematu podlegania/dat podlegania poszczególnym ubezpieczeniom na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA.

Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy w dokumencie zgłoszeniowym płatnik poda kod tytułu ubezpieczenia spoza słownika - czyli kod niezgodny z obowiązującym w danym okresie wykazem kodów zawartym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Wówczas należy złożyć tylko poprawnie wypełnione zgłoszenie do ubezpieczeń, z podanym prawidłowym kodem tytułu ubezpieczenia.

ZUS KOA

Ogromną trudność sprawia płatnikom korygowanie okresów podlegania ubezpieczeniom w sytuacji dużej liczby, często krótkotrwałych umów-zleceń, zawieranych z jednym ubezpieczonym. Zarówno błędy w składanej przez płatnika dokumentacji, jak i błędne przetworzenie prawidłowych dokumentów przez system informatyczny KSI ZUS mogą skutkować zapisaniem na koncie ubezpieczonego nieprawidłowych okresów ubezpieczeń. Nieprawidłowości tego rodzaju zwykle wykrywa ZUS. Płatnik nie powinien wtedy sam korygować dokumentów zgłoszeniowych.

Tutaj znajdziesz wzór dokumentu ZUS KOA 

W celu uzyskania prawidłowych zapisów na koncie ubezpieczonego płatnik składa dokument ZUS KOA (zgłoszenie korekty okresów podlegania ubezpieczeniom społecznym i/lub ubezpieczeniu zdrowotnemu). Wykazuje w nim chronologicznie wszystkie okresy, w których ubezpieczony podlegał u niego ubezpieczeniom, ze wszystkich tytułów.

Na podstawie informacji ZUS KOA dokumentację zgłoszeniową ZUS uporządkuje we własnym zakresie.

Podstawa prawna:

• art. 13 pkt 2, art. 36 ust. 2, 4, 11 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (DzU nr 186, poz. 1444 ze zm.).

Katarzyna Jezierska 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA