REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zgłosić i wyrejestrować zleceniobiorcę

Katarzyna Jezierska

REKLAMA

Zatrudnianie osób na podstawie umowy-zlecenia w przekonaniu przedsiębiorców jest dla nich korzystniejsze, gdyż jest mniej sformalizowane, a co za tym idzie, pracodawca ma mniej obowiązków.

 

REKLAMA

REKLAMA


Obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych zleceniobiorcy, a także terminowego wyrejestrowania po zakończeniu umowy spoczywa na płatniku składek - zleceniodawcy.

Terminy zgłoszenia i wyrejestrowania

Na zgłoszenie zleceniobiorcy przepisy dają płatnikowi niewiele czasu.

REKLAMA

Terminy obowiązujące w tym zakresie to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zgłoszenie zleceniobiorcy do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego - 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń (czyli w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania umowy-zlecenia),

• zgłoszenie do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego - termin wskazany przez ubezpieczonego (ale nie wcześniej niż data wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem).

Z kolei na wyrejestrowanie zleceniobiorcy płatnik składek ma 7 dni od momentu ustania tytułu do ubezpieczeń. W przypadku zleceniobiorcy będzie to dzień rozwiązania lub wygaśnięcia umowy-zlecenia. Wyrejestrowania dokonuje się na druku ZUS ZWUA, podając jako datę wyrejestrowania datę, od której osoba ta nie podlega już ubezpieczeniom.

W przypadku gdy nastąpiła zmiana danych wymienionych na zgłoszeniu dotyczących tytułu ubezpieczenia oraz rodzajów ubezpieczeń i terminów ich powstania, płatnik ma obowiązek wyrejestrować ubezpieczonego i ponownie zgłosić go do ubezpieczeń społecznych z prawidłowymi danymi.

Przykład

Zleceniobiorca był zgłoszony w ZUS z kodem tytułu ubezpieczenia 0411 00. Od 1 lipca 2011 r. ubezpieczony nabył prawo do emerytury.

Płatnik powinien:

• wyrejestrować zleceniobiorcę za pomocą dokumentu ZUS ZWUA, z kodem 0411 00 i datą wyrejestrowania 1 lipca 2011 r.,

• zarejestrować go ponownie z kodem 0411 10, również od 1 lipca 2011 r.

Wybór dokumentu zgłoszeniowego

Przed zgłoszeniem do ubezpieczeń społecznych płatnik musi wskazać, jakim ubezpieczeniom powinien podlegać zleceniobiorca z tytułu zawieranej umowy, dlatego też ustala, czy:

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych oraz wypadkowego - druk ZUS ZUA,

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych oraz wypadkowego oraz wnioskuje o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym - druk ZUS ZUA,

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega tylko obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu i wnioskuje o przystąpienie do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalno-rentowych - druk ZUS ZUA,

• zleceniobiorca z tytułu umowy-zlecenia podlega tylko obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu i nie wnioskuje o objęcie ubezpieczeniami dobrowolnymi - druk ZUS ZZA,

• zleceniobiorca jest uczniem lub studentem do ukończenia 26. roku życia lub wykonuje zlecenie w ramach własnej działalności pozarolniczej (w rozumieniu przepisów podatkowych) i w ogóle nie zgłasza go do ubezpieczeń ani obowiązkowych, ani dobrowolnych.

Dla osoby wykonującej pracę na podstawie umowy-zlecenia obowiązują obecnie następujące kody tytułu ubezpieczeń:

• 0411 XX - osoba wykonująca umowę agencyjną, umowę-zlecenie lub umowę o świadczenie usług,

• 0417 XX - osoba wykonująca umowę agencyjną, umowę-zlecenie lub umowę o świadczenie usług, z mocy przepisów szczególnych niepodlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Odrębnego zgłoszenia z tytułu umowy-zlecenia nie dokonuje się, jeżeli umowa ta została zawarta z własnym pracownikiem. W takim przypadku wynagrodzenie z tytułu zlecenia sumuje się razem z wynagrodzeniem z umowy o pracę i rozlicza w jednym raporcie ZUS RCA, z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia 0110 XX.

Korekta dokumentów zgłoszeniowych

Wśród wielu tytułów do ubezpieczeń społecznych przepisy określające ubezpieczenie z tytułu umowy-zlecenia należą do zmienianych najczęściej. Korekta dokumentów zgłoszeniowych za zleceniobiorców będzie zatem wiązała się z koniecznością analizy obowiązujących w danym czasie przepisów ubezpieczeniowych oraz kodów ZUS opisujących umowę-zlecenie, obowiązujących w danym okresie.

Najczęściej popełniane przez płatników błędy dotyczą:

• kodu tytułu ubezpieczenia,

• schematu podlegania ubezpieczeniom (tj. różnych konfiguracji zgłoszenia do poszczególnych ubezpieczeń),

• daty powstania i wygaśnięcia obowiązku ubezpieczeń.

W przypadku stwierdzenia jednego z tych błędów ubezpieczonego należy:

• wyrejestrować z ubezpieczeń na formularzu ZUS ZWUA, z datą wyrejestrowania tożsamą z uprzednio dokonanym zarejestrowaniem,

• ponownie złożyć zgłoszenie z podaniem prawidłowych kodów tytułu ubezpieczenia/danych dotyczących schematu podlegania/dat podlegania poszczególnym ubezpieczeniom na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA.

Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy w dokumencie zgłoszeniowym płatnik poda kod tytułu ubezpieczenia spoza słownika - czyli kod niezgodny z obowiązującym w danym okresie wykazem kodów zawartym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Wówczas należy złożyć tylko poprawnie wypełnione zgłoszenie do ubezpieczeń, z podanym prawidłowym kodem tytułu ubezpieczenia.

ZUS KOA

Ogromną trudność sprawia płatnikom korygowanie okresów podlegania ubezpieczeniom w sytuacji dużej liczby, często krótkotrwałych umów-zleceń, zawieranych z jednym ubezpieczonym. Zarówno błędy w składanej przez płatnika dokumentacji, jak i błędne przetworzenie prawidłowych dokumentów przez system informatyczny KSI ZUS mogą skutkować zapisaniem na koncie ubezpieczonego nieprawidłowych okresów ubezpieczeń. Nieprawidłowości tego rodzaju zwykle wykrywa ZUS. Płatnik nie powinien wtedy sam korygować dokumentów zgłoszeniowych.

Tutaj znajdziesz wzór dokumentu ZUS KOA 

W celu uzyskania prawidłowych zapisów na koncie ubezpieczonego płatnik składa dokument ZUS KOA (zgłoszenie korekty okresów podlegania ubezpieczeniom społecznym i/lub ubezpieczeniu zdrowotnemu). Wykazuje w nim chronologicznie wszystkie okresy, w których ubezpieczony podlegał u niego ubezpieczeniom, ze wszystkich tytułów.

Na podstawie informacji ZUS KOA dokumentację zgłoszeniową ZUS uporządkuje we własnym zakresie.

Podstawa prawna:

• art. 13 pkt 2, art. 36 ust. 2, 4, 11 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (DzU nr 186, poz. 1444 ze zm.).

Katarzyna Jezierska 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA