REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstanty Wróblewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca nie musi w sposób opisowy informować pracownika o warunkach zatrudnienia. Wystarczy, jeśli wskaże mu odpowiednie przepisy prawa pracy.

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna być zindywidualizowana i skierowana do konkretnego pracownika. Pracodawca nie może więc zawrzeć w informacji treści, która w sposób ogólny wskazuje na warunki zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Na każdym pracodawcy bez względu na liczbę zatrudnionych spoczywa obowiązek poinformowania pracowników na piśmie o:

• obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

• częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

REKLAMA

• wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

• układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Dodatkowo pracodawcy, którzy nie są zobowiązani do tworzenia regulaminu pracy, czyli zatrudniający mniej niż 20 pracowników, muszą poinformować pracowników o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Najczęściej informacja o warunkach zatrudnienia jest wręczana pracownikowi w dniu zawarcia umowy o pracę. Pracodawca nie może jednak dostarczyć jej później niż w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę. Natomiast o zmianie warunków zatrudnienia pracodawca musi poinformować pracownika w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia ich życie. Gdyby jednak zaszła konieczność rozwiązania umowy o pracę przed upływem tego terminu, pracodawca powinien wręczyć informację nie później niż do dnia rozwiązania umowy o pracę.

WaŻne!

Pisemna informacja o warunkach zatrudnienia powinna być przechowywana w części B akt osobowych pracownika.

Informacja o normach czasu pracy

Pracownik pracujący w podstawowym systemie czasu pracy powinien być poinformowany, że obowiązuje go 8-godzinna dobowa norma czasu pracy oraz przeciętnie 40-godzinna tygodniowa norma czasu pracy (art. 129 k.p.).

W jaki jednak sposób poinformować pracownika o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, gdy pracuje on np. w równoważnym systemie czasu pracy lub jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy?

Według inspekcji pracy w informacji dla pracownika zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy pracodawca powinien wskazać 8-godzinną normę dobową i przeciętnie 40-godzinną normę tygodniową, mimo że pracownik ten może pracować do 12 godzin na dobę. PIP uzasadnia to tym, że praca do 12 godzin na dobę stanowi tylko wymiar czasu pracy, a nie normę czasu pracy (norma została wskazana w art. 129 k.p.). Moim zdaniem może być to dla pracownika mylące.

WaŻne!

Pracodawcy zatrudniający pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym lub umiarkowanym powinni wskazać w informacji, że obowiązuje ich 7-godzinna dobowa norma czasu pracy oraz 35-godzinna tygodniowa norma czasu pracy.

Informacja o wymiarze urlopu

Informując o wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, pracodawca musi wskazać konkretny wymiar tego urlopu, np. że pracownikowi przysługuje w danym roku kalendarzowym 20 lub 26 dni urlopu (art. 154 § 1 k.p.).

Co jednak w przypadku, gdy pracownik zostaje zatrudniony w trakcie roku kalendarzowego, kiedy przysługuje mu urlop proporcjonalny do okresu pozostałego do końca danego roku kalendarzowego lub proporcjonalny do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym. W takim przypadku w informacji o warunkach zatrudnienia należałoby wskazać liczbę dni urlopu wypoczynkowego, która faktycznie przysługuje pracownikowi zatrudnionemu w trakcie roku kalendarzowego. Jednak ze względu na to, że należy poinformować pracownika o każdorazowej zmianie warunków zatrudnienia dopuszczalna jest praktyka, aby wskazać w informacji, że np. „w 2008 r. przysługuje Pani/u 10 dni urlopu wypoczynkowego. Z dniem 1 stycznia 2009 r. będzie przysługiwać Pani/u prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego”.

Pozostałe informacje

Informacja o obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia powinna być również zindywidualizowana. Oznacza to, że należy wskazać długość tego wypowiedzenia dla konkretnego pracownika, uzależnioną od rodzaju i czasu trwania umowy (np. przy umowie na okres próbny), a także od okresu zatrudnienia (np. przy umowie na czas nieokreślony).

Jeżeli chodzi o częstotliwość wypłaty wynagrodzenia, to wystarczy, że pracodawca wskaże, że wynagrodzenie będzie wypłacane danemu pracownikowi np. raz w miesiącu. Nie ma obowiązku wskazywania w informacji o warunkach zatrudnienia terminu wypłaty wynagrodzenia.

W praktyce często pojawia się też pytanie, czy pracodawca, u którego nie został wprowadzony układ zbiorowy pracy, jest zobowiązany poinformować pracownika (w trybie art. 29 § 3 k.p.), że nie jest objęty układem zbiorowym pracy. Otóż nie. Przepis ten nakazuje informować pracownika jedynie o tym, że został on objęty układem zbiorowym pracy, a jeżeli u danego pracodawcy nie został wprowadzony układ, to moim zdaniem nie ma potrzeby zawierać informacji, że pracownik nie został objęty układem zbiorowym pracy. Poza tym pracodawca informuje pracownika o zmianie warunków zatrudnienia, w tym o objęciu go układem zbiorowym pracy. A zatem pracodawca, u którego nie został wprowadzony układ zbiorowy pracy, nie ma obowiązku informowania o nieobjęciu go tym układem. Obowiązek ten powstaje z chwilą wprowadzenia układu.

Wskazanie odpowiednich przepisów

Od 5 sierpnia 2006 r. pracodawca może informować pracowników o warunkach zatrudnienia także przez wskazanie na piśmie odpowiednich przepisów odnoszących się do danego pracownika, np. jeżeli pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego oraz ma umowę zawartą na czas nieokreślony z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia, pracodawca powinien wskazać w informacji konkretne przepisy - odpowiednio art. 154 § 1 pkt 2 k.p. oraz art. 36 § 1 pkt 3 k.p.

Zmiana warunków zatrudnienia

Na pracodawcy ciąży także obowiązek poinformowania pracowników na piśmie o każdorazowej zmianie warunków zatrudnienia, w zakresie wskazanym w art. 29 § 3 k.p., o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty. W praktyce generuje to obowiązek przygotowania dużej liczby dokumentów (w firmach zatrudniających dużą liczbę pracowników) oraz obowiązek pilnowania przez działy kadr każdorazowej zmiany, np. wymiaru urlopu czy też zmiany długości okresu wypowiedzenia.

Konstanty Wróblewski

specjalista ds. prawa pracy, SEKA S.A.

 

Podstawa prawna:

• art. 29 § 3-33 Kodeksu pracy,

• § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA