REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstanty Wróblewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca nie musi w sposób opisowy informować pracownika o warunkach zatrudnienia. Wystarczy, jeśli wskaże mu odpowiednie przepisy prawa pracy.

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna być zindywidualizowana i skierowana do konkretnego pracownika. Pracodawca nie może więc zawrzeć w informacji treści, która w sposób ogólny wskazuje na warunki zatrudnienia.

REKLAMA

Na każdym pracodawcy bez względu na liczbę zatrudnionych spoczywa obowiązek poinformowania pracowników na piśmie o:

• obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

• częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

• wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

• układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

REKLAMA

Dodatkowo pracodawcy, którzy nie są zobowiązani do tworzenia regulaminu pracy, czyli zatrudniający mniej niż 20 pracowników, muszą poinformować pracowników o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Najczęściej informacja o warunkach zatrudnienia jest wręczana pracownikowi w dniu zawarcia umowy o pracę. Pracodawca nie może jednak dostarczyć jej później niż w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę. Natomiast o zmianie warunków zatrudnienia pracodawca musi poinformować pracownika w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia ich życie. Gdyby jednak zaszła konieczność rozwiązania umowy o pracę przed upływem tego terminu, pracodawca powinien wręczyć informację nie później niż do dnia rozwiązania umowy o pracę.

WaŻne!

Pisemna informacja o warunkach zatrudnienia powinna być przechowywana w części B akt osobowych pracownika.

Informacja o normach czasu pracy

Pracownik pracujący w podstawowym systemie czasu pracy powinien być poinformowany, że obowiązuje go 8-godzinna dobowa norma czasu pracy oraz przeciętnie 40-godzinna tygodniowa norma czasu pracy (art. 129 k.p.).

W jaki jednak sposób poinformować pracownika o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, gdy pracuje on np. w równoważnym systemie czasu pracy lub jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy?

Według inspekcji pracy w informacji dla pracownika zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy pracodawca powinien wskazać 8-godzinną normę dobową i przeciętnie 40-godzinną normę tygodniową, mimo że pracownik ten może pracować do 12 godzin na dobę. PIP uzasadnia to tym, że praca do 12 godzin na dobę stanowi tylko wymiar czasu pracy, a nie normę czasu pracy (norma została wskazana w art. 129 k.p.). Moim zdaniem może być to dla pracownika mylące.

WaŻne!

Pracodawcy zatrudniający pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym lub umiarkowanym powinni wskazać w informacji, że obowiązuje ich 7-godzinna dobowa norma czasu pracy oraz 35-godzinna tygodniowa norma czasu pracy.

Informacja o wymiarze urlopu

Informując o wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, pracodawca musi wskazać konkretny wymiar tego urlopu, np. że pracownikowi przysługuje w danym roku kalendarzowym 20 lub 26 dni urlopu (art. 154 § 1 k.p.).

Co jednak w przypadku, gdy pracownik zostaje zatrudniony w trakcie roku kalendarzowego, kiedy przysługuje mu urlop proporcjonalny do okresu pozostałego do końca danego roku kalendarzowego lub proporcjonalny do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym. W takim przypadku w informacji o warunkach zatrudnienia należałoby wskazać liczbę dni urlopu wypoczynkowego, która faktycznie przysługuje pracownikowi zatrudnionemu w trakcie roku kalendarzowego. Jednak ze względu na to, że należy poinformować pracownika o każdorazowej zmianie warunków zatrudnienia dopuszczalna jest praktyka, aby wskazać w informacji, że np. „w 2008 r. przysługuje Pani/u 10 dni urlopu wypoczynkowego. Z dniem 1 stycznia 2009 r. będzie przysługiwać Pani/u prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego”.

Pozostałe informacje

REKLAMA

Informacja o obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia powinna być również zindywidualizowana. Oznacza to, że należy wskazać długość tego wypowiedzenia dla konkretnego pracownika, uzależnioną od rodzaju i czasu trwania umowy (np. przy umowie na okres próbny), a także od okresu zatrudnienia (np. przy umowie na czas nieokreślony).

Jeżeli chodzi o częstotliwość wypłaty wynagrodzenia, to wystarczy, że pracodawca wskaże, że wynagrodzenie będzie wypłacane danemu pracownikowi np. raz w miesiącu. Nie ma obowiązku wskazywania w informacji o warunkach zatrudnienia terminu wypłaty wynagrodzenia.

W praktyce często pojawia się też pytanie, czy pracodawca, u którego nie został wprowadzony układ zbiorowy pracy, jest zobowiązany poinformować pracownika (w trybie art. 29 § 3 k.p.), że nie jest objęty układem zbiorowym pracy. Otóż nie. Przepis ten nakazuje informować pracownika jedynie o tym, że został on objęty układem zbiorowym pracy, a jeżeli u danego pracodawcy nie został wprowadzony układ, to moim zdaniem nie ma potrzeby zawierać informacji, że pracownik nie został objęty układem zbiorowym pracy. Poza tym pracodawca informuje pracownika o zmianie warunków zatrudnienia, w tym o objęciu go układem zbiorowym pracy. A zatem pracodawca, u którego nie został wprowadzony układ zbiorowy pracy, nie ma obowiązku informowania o nieobjęciu go tym układem. Obowiązek ten powstaje z chwilą wprowadzenia układu.

Wskazanie odpowiednich przepisów

Od 5 sierpnia 2006 r. pracodawca może informować pracowników o warunkach zatrudnienia także przez wskazanie na piśmie odpowiednich przepisów odnoszących się do danego pracownika, np. jeżeli pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego oraz ma umowę zawartą na czas nieokreślony z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia, pracodawca powinien wskazać w informacji konkretne przepisy - odpowiednio art. 154 § 1 pkt 2 k.p. oraz art. 36 § 1 pkt 3 k.p.

Zmiana warunków zatrudnienia

Na pracodawcy ciąży także obowiązek poinformowania pracowników na piśmie o każdorazowej zmianie warunków zatrudnienia, w zakresie wskazanym w art. 29 § 3 k.p., o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty. W praktyce generuje to obowiązek przygotowania dużej liczby dokumentów (w firmach zatrudniających dużą liczbę pracowników) oraz obowiązek pilnowania przez działy kadr każdorazowej zmiany, np. wymiaru urlopu czy też zmiany długości okresu wypowiedzenia.

Konstanty Wróblewski

specjalista ds. prawa pracy, SEKA S.A.

 

Podstawa prawna:

• art. 29 § 3-33 Kodeksu pracy,

• § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA