REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydłużony dobowy wymiar czasu pracy nie pozbawia pracownika prawa do odpoczynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jadwiga Sowińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najistotniejszych przepisów regulujących problematykę czasu pracy jest przepis przyznający pracownikom w każdej dobie prawo do co najmniej jedenastogodzinnego okresu odpoczynku. W praktyce oznacza to, że pracodawca powinien organizować pracownikowi pracę w taki sposób, aby w każdej dobie dysponował on co najmniej jedenastoma kolejnymi godzinami wolnymi od pracy.

Regularne korzystanie z dobowego okresu odpoczynku jest możliwe, jeżeli pracownik wykonuje pracę w dobowym wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym 13 godzin. Przykładowo, pracownik wykonujący pracę w danym tygodniu od poniedziałku do piątku w wymiarze osiem godzin (od 8.00 do 16.00) i dodatkowo każdego dnia przez jedną godzinę nadliczbową (od 16.00 do 17.00) bez przeszkód może korzystać w każdej dobie z nieprzerwanego jedenastogodzinnego okresu odpoczynku. Jego czas wolny od pracy obejmuje bowiem w każdej dobie 15 godzin (od 17.00 do 8.00 dnia następnego).

REKLAMA

REKLAMA

Równoważny odpoczynek

Podobnie pracownik wykonujący pracę np. w wymiarze 12 godzin w poniedziałek, wtorek i środę (od 6.00 do 18.00) oraz mający wolne w czwartek i piątek z tytułu równoważenia czasu pracy - może korzystać w każdej dobie z regularnych, jedenastogodzinnych okresów odpoczynku. W jego dniach roboczych wolnych od pracy pozostaje bowiem 13 godzin, natomiast w dniach równoważących czas pracy - wolne od pracy są 24 godziny.

W przypadku polecania pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy, w czasie nieprzypadającym bezpośrednio po normalnym czasie pracy, także konieczne jest respektowanie prawa pracownika do regularnych co najmniej jedenastogodzinnych okresów odpoczynku. Pracownik wykonujący pracę od 6.00 do 14.00 może zatem z takich powodów pracować w godzinach nadliczbowych, np. od 3.00 do 6.00 dnia następnego, ma bowiem 13 kolejnych godzin wolnych od pracy. Nie może natomiast wykonywać takiej pracy nadliczbowej od 20.00 do 22.00, bowiem wówczas pracodawca nie zagwarantuje mu odpoczynku w wymiarze co najmniej 11 kolejnych godzin.

REKLAMA

W przepisach kodeksu pracy uregulowano także prawo pracownika do okresu odpoczynku w przypadkach, gdy dobowy wymiar czasu pracy uniemożliwia skorzystanie w danej dobie z co najmniej jedenastogodzinnego okresu odpoczynku. Chodzi tu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po pierwsze, o przypadki wykonywania pracy w systemach czasu pracy przewidujących znaczne wydłużenie dobowego wymiaru czasu pracy - do 16, a nawet do 24 godzin,

• po drugie, o przypadki pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na konieczność prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,

• po trzecie, o pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy.

PRZYKŁAD

CZAS ODPOCZYNKU PRZY DOZORZE URZĄDZEŃ

Pracownik zatrudniony przy dozorze urządzeń służących do rozprowadzania energii elektrycznej wykonywał w poniedziałek pracę w wymiarze 16 godzin ( od 6.00 do 22.00) to bezpośrednio po takim okresie pracy powinien korzystać z co najmniej 16 godzin wolnych od pracy (od 22.00 w poniedziałek do 14.00 we wtorek). Najbliższa dniówka robocza dla tego pracownika może się zatem zacząć we wtorek o godz. 14.00.

PRZYKŁAD

CZAS ODPOCZYNKU PRZY OCHRONIE MIENIA

Pracownik zatrudniony przy ochronie budynku użyteczności publicznej wykonuje pracę w wymiarze 24 godzin (od 6.00 w poniedziałek do 6.00 we wtorek). Zatem powinien korzystać z co najmniej 24 godzin wolnych od pracy przypadających bezpośrednio po zakończeniu pracy. Okres odpoczynku skończy się zatem o 6.00 w środę.

Wydłużony dobowy czas pracy

Pracownikom wykonującym pracę w wymiarze dobowym wynoszącym np. 16 lub 24 godziny należy udzielać okresów odpoczynku bezpośrednio po każdym okresie wykonywania pracy, w wymiarze odpowiadającym co najmniej liczbie przepracowanych godzin.

Prowadzenie akcji ratowniczej

W całkowicie odmienny sposób uregulowano w przepisach kodeksu pracy prawo do odpoczynku w tych przypadkach, w których nie można przewidzieć, że pracownik będzie zmuszony do wykonywania pracy w sposób zakłócający jego regularny dobowy okres odpoczynku. Chodzi tu zatem o przypadki konieczności świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na prowadzenie akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii. W takich sytuacjach całkowicie uzasadnione jest ograniczenie lub pozbawienie pracownika bieżącego okresu odpoczynku w danej dobie czy dobach i oddanie pracownikowi utraconego z tego tytułu czasu wolnego - w późniejszym terminie, tj. do końca okresu rozliczeniowego.

Jeżeli zatem pracownik w danej dobie świadczył pracę przez 20 godzin (np. po 8 godzinach normalnej pracy przypadającej między 6.00 a 14.00 wykonywał pracę jeszcze przez 12 godzin, tj. do godziny 2.00 w nocy, ratując mienie pracodawcy przed skutkami powodzi) - to oznacza to, że dobowy okres odpoczynku tego pracownika został znacznie ograniczony. Objął on, zamiast 11, tylko 4 godziny (od 2.00 do 6.00). Zatem pracownik ten powinien otrzymać równoważny okres odpoczynku w wymiarze 7 godzin (od godz. 11.00 do godz. 4.00), który powinien być udzielony do końca okresu rozliczeniowego. Udzielenie równoważnego okresu odpoczynku oznacza odpowiednie skrócenie dobowego wymiaru czasu pracy w innym dniu lub w innych dniach roboczych pracownika. Pracodawca może zatem zdecydować, że np. w dwa ostatnie dni robocze przypadające w okresie rozliczeniowym pracownik będzie świadczyć pracę przez 4,5 godziny, zamiast przez 8 godzin i tym samym odbierze utracony fragment dobowego okresu odpoczynku. Korzystanie z równoważnego okresu odpoczynku nie może przy tym pozbawić pracownika wynagrodzenia należnego za czas, w którym korzysta on z takiego odpoczynku. Skoro bowiem korzystanie przez pracownika z regularnych dobowych okresów odpoczynku nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia pracownika, to także odebranie utraconej części takiego odpoczynku nie może negatywnie wpływać na wysokość jego wynagrodzenia.

Takie rozliczenie się z pracownikiem w zakresie dobowych okresów odpoczynku w żaden sposób nie zwalnia pracodawcy z obowiązku rekompensowania pracownikowi pracy w godzinach nadliczbowych. W omawianym przykładzie pracownik wykonywał pracę nadliczbową w wymiarze 12 godzin, która przypadała w jego dniu roboczym, co oznacza, że oprócz normalnego wynagrodzenia za taką pracę powinien także otrzymać dodatek w wysokości 50 proc. wynagrodzenia za każdą godzinę pracy nadliczbowej.

Odpoczynek zarządzającego zakładem pracy

W analogiczny sposób należy zrównoważyć dobowy okres odpoczynku pracownikowi zarządzającemu w imieniu pracodawcy zakładem pracy (np. członkowi zarządu), jeżeli wykonywał on pracę w wymiarze naruszającym okres takiego odpoczynku, np. świadczył pracę przez 15, zamiast przez 8 godzin. Utracone w takim przypadku 2 godziny dobowego okresu odpoczynku powinny być przez pracownika odebrane z czasu pracy przypadającego do przepracowania do końca okresu rozliczeniowego.

JADWIGA SOWIŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 132, art. 133 par. 1, art. 136 par. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA