REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydłużony dobowy wymiar czasu pracy nie pozbawia pracownika prawa do odpoczynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jadwiga Sowińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najistotniejszych przepisów regulujących problematykę czasu pracy jest przepis przyznający pracownikom w każdej dobie prawo do co najmniej jedenastogodzinnego okresu odpoczynku. W praktyce oznacza to, że pracodawca powinien organizować pracownikowi pracę w taki sposób, aby w każdej dobie dysponował on co najmniej jedenastoma kolejnymi godzinami wolnymi od pracy.

Regularne korzystanie z dobowego okresu odpoczynku jest możliwe, jeżeli pracownik wykonuje pracę w dobowym wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym 13 godzin. Przykładowo, pracownik wykonujący pracę w danym tygodniu od poniedziałku do piątku w wymiarze osiem godzin (od 8.00 do 16.00) i dodatkowo każdego dnia przez jedną godzinę nadliczbową (od 16.00 do 17.00) bez przeszkód może korzystać w każdej dobie z nieprzerwanego jedenastogodzinnego okresu odpoczynku. Jego czas wolny od pracy obejmuje bowiem w każdej dobie 15 godzin (od 17.00 do 8.00 dnia następnego).

REKLAMA

Równoważny odpoczynek

REKLAMA

Podobnie pracownik wykonujący pracę np. w wymiarze 12 godzin w poniedziałek, wtorek i środę (od 6.00 do 18.00) oraz mający wolne w czwartek i piątek z tytułu równoważenia czasu pracy - może korzystać w każdej dobie z regularnych, jedenastogodzinnych okresów odpoczynku. W jego dniach roboczych wolnych od pracy pozostaje bowiem 13 godzin, natomiast w dniach równoważących czas pracy - wolne od pracy są 24 godziny.

W przypadku polecania pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy, w czasie nieprzypadającym bezpośrednio po normalnym czasie pracy, także konieczne jest respektowanie prawa pracownika do regularnych co najmniej jedenastogodzinnych okresów odpoczynku. Pracownik wykonujący pracę od 6.00 do 14.00 może zatem z takich powodów pracować w godzinach nadliczbowych, np. od 3.00 do 6.00 dnia następnego, ma bowiem 13 kolejnych godzin wolnych od pracy. Nie może natomiast wykonywać takiej pracy nadliczbowej od 20.00 do 22.00, bowiem wówczas pracodawca nie zagwarantuje mu odpoczynku w wymiarze co najmniej 11 kolejnych godzin.

W przepisach kodeksu pracy uregulowano także prawo pracownika do okresu odpoczynku w przypadkach, gdy dobowy wymiar czasu pracy uniemożliwia skorzystanie w danej dobie z co najmniej jedenastogodzinnego okresu odpoczynku. Chodzi tu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po pierwsze, o przypadki wykonywania pracy w systemach czasu pracy przewidujących znaczne wydłużenie dobowego wymiaru czasu pracy - do 16, a nawet do 24 godzin,

• po drugie, o przypadki pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na konieczność prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,

• po trzecie, o pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy.

PRZYKŁAD

CZAS ODPOCZYNKU PRZY DOZORZE URZĄDZEŃ

Pracownik zatrudniony przy dozorze urządzeń służących do rozprowadzania energii elektrycznej wykonywał w poniedziałek pracę w wymiarze 16 godzin ( od 6.00 do 22.00) to bezpośrednio po takim okresie pracy powinien korzystać z co najmniej 16 godzin wolnych od pracy (od 22.00 w poniedziałek do 14.00 we wtorek). Najbliższa dniówka robocza dla tego pracownika może się zatem zacząć we wtorek o godz. 14.00.

PRZYKŁAD

CZAS ODPOCZYNKU PRZY OCHRONIE MIENIA

Pracownik zatrudniony przy ochronie budynku użyteczności publicznej wykonuje pracę w wymiarze 24 godzin (od 6.00 w poniedziałek do 6.00 we wtorek). Zatem powinien korzystać z co najmniej 24 godzin wolnych od pracy przypadających bezpośrednio po zakończeniu pracy. Okres odpoczynku skończy się zatem o 6.00 w środę.

Wydłużony dobowy czas pracy

Pracownikom wykonującym pracę w wymiarze dobowym wynoszącym np. 16 lub 24 godziny należy udzielać okresów odpoczynku bezpośrednio po każdym okresie wykonywania pracy, w wymiarze odpowiadającym co najmniej liczbie przepracowanych godzin.

Prowadzenie akcji ratowniczej

REKLAMA

W całkowicie odmienny sposób uregulowano w przepisach kodeksu pracy prawo do odpoczynku w tych przypadkach, w których nie można przewidzieć, że pracownik będzie zmuszony do wykonywania pracy w sposób zakłócający jego regularny dobowy okres odpoczynku. Chodzi tu zatem o przypadki konieczności świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na prowadzenie akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii. W takich sytuacjach całkowicie uzasadnione jest ograniczenie lub pozbawienie pracownika bieżącego okresu odpoczynku w danej dobie czy dobach i oddanie pracownikowi utraconego z tego tytułu czasu wolnego - w późniejszym terminie, tj. do końca okresu rozliczeniowego.

Jeżeli zatem pracownik w danej dobie świadczył pracę przez 20 godzin (np. po 8 godzinach normalnej pracy przypadającej między 6.00 a 14.00 wykonywał pracę jeszcze przez 12 godzin, tj. do godziny 2.00 w nocy, ratując mienie pracodawcy przed skutkami powodzi) - to oznacza to, że dobowy okres odpoczynku tego pracownika został znacznie ograniczony. Objął on, zamiast 11, tylko 4 godziny (od 2.00 do 6.00). Zatem pracownik ten powinien otrzymać równoważny okres odpoczynku w wymiarze 7 godzin (od godz. 11.00 do godz. 4.00), który powinien być udzielony do końca okresu rozliczeniowego. Udzielenie równoważnego okresu odpoczynku oznacza odpowiednie skrócenie dobowego wymiaru czasu pracy w innym dniu lub w innych dniach roboczych pracownika. Pracodawca może zatem zdecydować, że np. w dwa ostatnie dni robocze przypadające w okresie rozliczeniowym pracownik będzie świadczyć pracę przez 4,5 godziny, zamiast przez 8 godzin i tym samym odbierze utracony fragment dobowego okresu odpoczynku. Korzystanie z równoważnego okresu odpoczynku nie może przy tym pozbawić pracownika wynagrodzenia należnego za czas, w którym korzysta on z takiego odpoczynku. Skoro bowiem korzystanie przez pracownika z regularnych dobowych okresów odpoczynku nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia pracownika, to także odebranie utraconej części takiego odpoczynku nie może negatywnie wpływać na wysokość jego wynagrodzenia.

Takie rozliczenie się z pracownikiem w zakresie dobowych okresów odpoczynku w żaden sposób nie zwalnia pracodawcy z obowiązku rekompensowania pracownikowi pracy w godzinach nadliczbowych. W omawianym przykładzie pracownik wykonywał pracę nadliczbową w wymiarze 12 godzin, która przypadała w jego dniu roboczym, co oznacza, że oprócz normalnego wynagrodzenia za taką pracę powinien także otrzymać dodatek w wysokości 50 proc. wynagrodzenia za każdą godzinę pracy nadliczbowej.

Odpoczynek zarządzającego zakładem pracy

W analogiczny sposób należy zrównoważyć dobowy okres odpoczynku pracownikowi zarządzającemu w imieniu pracodawcy zakładem pracy (np. członkowi zarządu), jeżeli wykonywał on pracę w wymiarze naruszającym okres takiego odpoczynku, np. świadczył pracę przez 15, zamiast przez 8 godzin. Utracone w takim przypadku 2 godziny dobowego okresu odpoczynku powinny być przez pracownika odebrane z czasu pracy przypadającego do przepracowania do końca okresu rozliczeniowego.

JADWIGA SOWIŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 132, art. 133 par. 1, art. 136 par. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA