REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Gawron-Jedlikowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W celu uelastycznienia rynku pracy i aktywizacji osób bezrobotnych powstały agencje pracy tymczasowej. Przedsiębiorca który chce skorzystać z zatrudnienia pracowników okresowych musi zawrzeć umowę z agencją i spełnić określone ustawowo warunki

W rozumieniu przepisów k.p. pracodawcą jest agencja pracy tymczasowej, która nawiązuje umowy o pracę dla wykonania konkretnej pracy lub w określonym czasie. Przedsiębiorca, który chce wynająć pracownika tymczasowego (tzw. pracodawca użytkownik), zawiera więc stosowną umowę z agencją. W aktualnym stanie prawnym z pracy tymczasowej nie może skorzystać pracodawca, który w okresie ostatnich 6 miesięcy dokonał u siebie zwolnień grupowych. Ponadto praca tymczasowa może mieć zastosowanie wyłącznie u pracodawcy użytkownika, który ma do wykonania prace o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe albo wreszcie których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika. Praca tymczasowa nie może trwać dłużej u jednego pracodawcy użytkownika niż 12 miesięcy w ciągu kolejnych 36 miesięcy.

REKLAMA

Umowa z agencją

REKLAMA

Przedsiębiorca poszukujący pracownika zawiera umowę agencją pracy tymczasowej. Powinna ona określać: rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej, wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego, miejsce wykonywania pracy tymczasowej.

Pracodawca użytkownik informuje także na piśmie agencję o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika oraz o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zakres obowiązków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zakres obowiązków pracownika tymczasowego ustalony z agencją nie może być modyfikowany podczas trwania zatrudnienia. Analiza potrzeb zatrudnienia w przypadku pracownika tymczasowego musi zatem być szczególnie staranna, gdyż w zasadzie przez cały czas zatrudnienia pracownik będzie wykonywał te zadania, które zostały określone w jego umowie z agencją. Pracodawca użytkownik nie może również skierować pracownika tymczasowego do pracy u innego pracodawcy. W zasadzie zatem możliwość powierzenia pracownikowi tymczasowemu innej niż umówiona z agencją, dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku stosownych zaleceń lekarskich lub ograniczeń wynikających z przepisów bhp oraz w razie przestoju przewidzianego w przepisie art. 81 par. 3 k.p.

Pomimo faktu, że pracownik pozostaje w stosunku pracy z agencją, musi mieć zapewnione przez pracodawcę użytkownika takie same warunki zatrudnienia jak pracownicy mający umowy o pracę z tym właśnie pracodawcą użytkownikiem. Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych posługuje się bardzo szerokim pojęciem warunki zatrudnienia, aby podkreślić, że chodzi nie tylko o zasady wynagradzania, ale o wszelkie świadczenia, które składają się na to, co pracownik otrzymuje w związku z wykonywaną pracą.

Równe traktowanie

Naruszenie zasady równego traktowania daje pracownikowi tymczasowemu prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania. Jego wysokość jest taka sama jak w przypadku odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu. Po wypłaceniu odszkodowania pracownikowi tymczasowemu agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika zwrotu równowartości odszkodowania.

Obowiązki pracodawcy

Pomimo braku umowy o pracę pomiędzy pracownikiem tymczasowym a pracodawcą użytkownikiem ten ostatni ma wobec pracownika tymczasowego niektóre takie jak wobec zwykłych pracowników. Przede wszystkim jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej. Ma także obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników. Wobec pracownika tymczasowego wykonującego pracę przez okres co najmniej 6 tygodni występuje obowiązek zapewnienia dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wreszcie pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika.

PRZYKŁAD: ZAKAZ CZASOWEGO POWIERZENIA OBOWIĄZKÓW

Pracownik tymczasowy został zatrudniony na 12 miesięcy jako pracownik magazynowy. Po 7 miesiącach pracodawca użytkownik uznał, że potrzebuje tego właśnie pracownika na stanowisku bezpośrednio produkcyjnym (co odpowiadało kwalifikacjom pracownika) i poinformował agencję o zamiarze przeniesienia pracownika na okres trzech miesięcy na inne stanowisko. Agencja nie wyraziła zgody, wobec czego pracodawca użytkownik zażądał rozwiązania umowy o pracę, ale i na to agencja także nie wyraziła zgody. Stanowisko agencji jest słuszne, albowiem pracodawca użytkownik nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 par. 4 k.p., powierzając mu inną pracę.

DARIUSZ GAWRON-JEDLIKOWSKI

radca prawny

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA