Czy w trakcie przeprowadzania kontroli ZUS jej zakres może zostać zmieniony
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Inspektor ZUS będzie mógł przeprowadzić w Państwa firmie kontrolę ogólną, ale na podstawie nowego upoważnienia, określającego taki zakres kontroli. Z uwagi na możliwość braku bezstronności inspektora kontroli ZUS może on zostać wyłączony z postępowania kontrolnego z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek.
UZASADNIENIE
Inspektor kontroli ZUS może wszcząć postępowanie kontrolne u płatnika składek po okazaniu płatnikowi legitymacji służbowej i doręczeniu mu (lub osobie upoważnionej do reprezentowania płatnika) upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Upoważnienie określa m.in. zakres kontroli.
REKLAMA
Obecnie doręczone upoważnienie uprawnia do przeprowadzenia kontroli szczególnej, doraźnej (w określonej sprawie). Oznacza to, że inspektor kontroli ZUS ma prawo do przeprowadzania czynności kontrolnych obejmujących wyłącznie ścisły zakres określony w doręczonym Państwu upoważnieniu.
W uzasadnionym przypadku inspektor kontroli może zdecydować o przedłużeniu czasu trwania kontroli lub zmianie terminu jej przeprowadzenia. Nie może jednak zmienić ustalonego zakresu kontroli.
WAŻNE!
Inspektor kontroli ZUS nie może zmienić zakresu objętego postępowaniem kontrolnym, określonego w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.
REKLAMA
W trakcie prowadzonej kontroli doraźnej inspektor nie może zmienić jej zakresu. Jeżeli jednak inspektor po zakończeniu obecnie prowadzonej kontroli doręczy Państwu nowe upoważnienie, z którego będzie wynikało, że kontrola będzie obejmować pełny zakres spraw związanych z ZUS (tzw. kontrola ogólna), to nie będą Państwo mogli odmówić wszczęcia czynności kontrolnych. Odmowa taka byłaby udaremnianiem przeprowadzenia kontroli, za co płatnik składek może zostać ukarany karą grzywny w wysokości do 5000 zł.
Gdy istnieją okoliczności, które mogą mieć wpływ na bezstronność inspektora kontroli w trakcie prowadzonych przez niego czynności kontrolnych, inspektor ten podlega wyłączeniu z udziału w kontroli. W takim przypadku decyzję o wyłączeniu z udziału w kontroli powinien podjąć sam inspektor kontroli. Jeżeli tego nie zrobi, płatnik składek może złożyć w ZUS w tej sprawie pisemny wniosek, w którym powinien podać argumenty uzasadniające wyłączenie inspektora kontroli z udziału w postępowaniu. Taki wniosek powinien być skierowany do zarządzającego kontrolę (osoba ta jest wymieniona w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli) lub do wydziału kontroli płatników składek oddziału ZUS właściwego ze względu na adres siedziby płatnika składek.
• art. 68 ust. 1 pkt 6, art. 86 ust. 2, art. 92 ust. 1, art. 98 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),
• § 3-5 rozporządzenia z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli płatników składek (DzU nr 164, poz. 1165).
Aneta Maj
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych
REKLAMA
REKLAMA