REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak długo może trwać kontrola ZUS w firmie

Bartłomiej Raczkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie prowadzonej przez siebie kontroli ZUS bada przestrzeganie przepisów prawa dotyczących w szczególności zgłaszania do ubezpieczeń społecznych oraz prawidłowości obliczania, potrącania i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Jak długo może ona trwać? Jakie uprawnienia posiada inspektor kontroli ZUS?

REKLAMA

Kontrola ZUS może trwać nie więcej niż cztery tygodnie w stosunku do tzw. mikro, małych i średnich przedsiębiorców oraz osiem tygodni w stosunku do pozostałych przedsiębiorców. Termin ten liczy się od dnia doręczenia przedsiębiorcy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Zgodnie z ustawą z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) przedsiębiorca nie może być w tym samym czasie kontrolowany przez więcej niż jedną służbę. Nie dotyczy to jednak kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, która może być przeprowadzana niezależnie od innych kontroli. Jest zatem możliwa sytuacja, w której będzie prowadzona równolegle kontrola ZUS oraz PIP.

REKLAMA

Inspektor rozpoczynający kontrolę płatnika powinien okazać legitymację służbową oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Upoważnienie takie powinno zawierać m.in. wskazanie podstawy prawnej kontroli, oznaczenie jednostki organizacyjnej ZUS, która przeprowadza kontrolę, imię i nazwisko inspektora kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej, oznaczenie kontrolowanego płatnika składek, wskazanie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu jej zakończenia oraz zakres przedmiotowy kontroli. Upoważnienie powinno zostać doręczone kontrolowanemu płatnikowi. W razie jego nieobecności może ono zostać okazane osobie upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw płatnika. Płatnik oraz osoba przez niego wskazana mają prawo uczestniczyć w kontroli. Podczas kontroli inspektor ma obowiązek zachować bezstronność. Jeżeli kontrolowany płatnik uważa, iż istnieją okoliczności, które mogą mieć wpływ na jego bezstronność, może on wnioskować o wyłączenie inspektora.

W czasie przeprowadzania kontroli inspektor ma prawo m.in. do badania wszelkich ksiąg, dokumentów finansowo-księgowych i osobowych, dokonywania oględzin i spisu składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek, żądania udzielania informacji przez płatnika składek czy przesłuchiwania świadków.

Kontrola prowadzona jest w siedzibie płatnika oraz w miejscach prowadzenia przez niego działalności, a także w biurach rachunkowych, biurach przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz dokumentacji finansowo-księgowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BARTŁOMIEJ RACZKOWSKI

partner, Bartłomiej Raczkowski Kancelaria Prawa Pracy

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA