REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzje pokontrolne inspektora pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jasińska-Cichoń Adrianna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor pracy, jeśli stwierdzi naruszenie przepisów prawa pracy, może bez zgody pracodawcy nałożyć karę finansową lub wydać nakaz natychmiastowego zamknięcia stanowisk pracy stwarzających zagrożenie dla życia pracowników.

Ustalenia dokonane podczas kontroli dokumentowane są w protokole kontroli, który musi zostać podpisany przez inspektora pracy. Pracodawca natomiast sam decyduje, czy podpisze protokół.

REKLAMA

Jeżeli pracodawca nie zgadza się z zawartymi w nim ustaleniami, może wnieść zastrzeżenia w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia protokołu. Obowiązkiem inspektora jest zbadanie tych zastrzeżeń, a gdy okażą się one zasadne - zmiana lub uzupełnienie protokołu.

W przypadku gdy inspektor nie potwierdzi zasadności zastrzeżeń, o czym umieści stosowną adnotację w protokole, ponownie przedstawi protokół do podpisania. Wówczas pracodawca decyduje, czy podpisze protokół. Należy jednak pamiętać, że fakt niepodpisania protokołu nie jest przeszkodą do zastosowania przez inspektora środków prawnych. Druk protokołu zawiera pouczenie o prawie i terminie wniesienia zastrzeżeń oraz skutkach niepodpisania protokołu.

Świadek incognito

REKLAMA

Gdy zachodzi obawa, że udzielenie inspektorowi pracy informacji mogłoby narazić pracownika na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut ze strony pracodawcy, inspektor pracy może wydać postanowienie o zachowaniu w tajemnicy okoliczności umożliwiających ujawnienie tożsamości tego pracownika lub osoby, w tym jej danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskując w czasie przesłuchania informację o tym, że taka obawa istnieje, inspektor zamieszcza ją w protokole przesłuchania i na tej podstawie wydaje postanowienie o zachowaniu w tajemnicy okoliczności umożliwiających ujawnienie tożsamości pracownika lub osoby, w tym jej danych osobowych. Konsekwencją wydania postanowienia jest wyłączenie protokołu przesłuchania świadka z akt kontroli i nadanie klauzuli „poufne”. Protokół przesłuchania świadka incognito nie jest udostępniany podmiotowi kontrolowanemu.

Z wniosku o wydanie postanowienia i samego postanowienia sporządzane są uwierzytelnione odpisy. Pomija się w nich wszystkie informacje, które mogłyby ułatwić rozpoznanie osoby ujawniającej informacje załączane do protokołu pokontrolnego.

Postanowienie o zachowaniu w tajemnicy okoliczności umożliwiających ujawnienie tożsamości świadka incognito należy doręczyć podmiotowi kontrolowanemu w dniu przedstawienia protokołu z kontroli.

REKLAMA

Na postanowienie w sprawie zachowania w tajemnicy danych osobowych pracodawcy przysługuje zażalenie, które należy złożyć w terminie 3 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie na postanowienie inspektora pracy rozpoznaje okręgowy inspektor pracy.

Należy przyjąć, że w przypadku gdy termin wniesienia zażalenia upłynął bądź gdy okręgowy inspektor pracy po rozpatrzeniu zażalenia postanowienie utrzymał w mocy, inspektor pracy może stosować środki prawne dotyczące ustaleń dokonanych na podstawie przesłuchania świadka, którego dane osobowe zachowano w tajemnicy. W sytuacji gdy okręgowy inspektor pracy uwzględni zażalenie podmiotu kontrolowanego, protokół przesłuchania świadka podlega zniszczeniu, a inspektor pracy zamieszcza w protokole z kontroli (egzemplarzu, którym dysponuje inspektor, oraz egzemplarzu, którym dysponuje pracodawca) wzmiankę o zniszczeniu protokołu, którego dotyczy uchylone postanowienie.

Środki prawne stosowane przez inspektorów pracy

Na podstawie ustaleń udokumentowanych w protokole kontroli inspektor pracy stosuje środki prawne.

W zależności od rodzaju naruszeń przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy, inspektor ma prawo:

• wydawać nakazy (usunięcia uchybień, wstrzymania prac lub działalności, skierowania do innych prac, wstrzymania eksploatacji maszyn i urządzeń, zakazu wykonywania pracy lub prowadzenia działalności, zaprzestania prowadzenia działalności bądź działalności określonego rodzaju, ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, wypłacenia wynagrodzenia lub innego należnego pracownikom świadczenia),

• skierować wystąpienie,

• wnieść do sądu pracy pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy,

• nałożyć w drodze mandatu grzywnę za popełnienie wykroczenia przeciwko prawom pracowników lub skierować wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego,

• wszcząć administracyjne postępowanie egzekucyjne w celu przymuszenia do wykonania wydanych nakazów.

Nakazy wydane przez inspektora pracy

Adresatem nakazów będących decyzjami administracyjnymi jest pracodawca w rozumieniu art. 3 k.p., czyli jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników, bądź jednostka organizująca pracę w ramach prac społecznie użytecznych, niezależnie od tego, czy ma status pracodawcy czy też nie. Oznacza to, że inspektor pracy kieruje nakazy np. nie do „prezesa zarządu spółki XYZ”, lecz do „spółki XYZ”. Pracodawcą jest spółka, a nie kierująca nią i reprezentująca na zewnątrz osoba.

Nakazy wydawane są w formie decyzji pisemnych, ustnych lub wpisu do dziennika budowy, a ich celem jest usunięcie naruszeń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń życia i zdrowia pracowników. Od decyzji inspektora pracy wydanej w formie pisemnej lub stanowiącej wpis do dziennika budowy podmiotowi kontrolowanemu przysługuje odwołanie do okręgowego inspektora pracy. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem inspektora, który wydał decyzję w terminie 7 dni od daty jej otrzymania.

Gdy inspektor wyznaczył termin na wykonanie nakazu i terminu tego nie da się dotrzymać, pracodawca może wystąpić o zmianę terminu jego wykonania. Pracodawca jest obowiązany do informowania inspektora o wykonaniu decyzji po upływie terminu ich realizacji. Konsekwencją niewykonania decyzji inspektora pracy jest wszczęcie egzekucji administracyjnej służącej przymuszeniu do ich wykonania za pomocą nakładanych wielokrotnie grzywien.

Wystąpienia

Do pracodawcy kierowane są także wystąpienia zawierające wnioski o usunięcie stwierdzonych naruszeń prawa pracy bądź o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób, które je spowodowały. Wystąpienia mogą regulować sprawy z zakresu prawa pracy (w tym bezpieczeństwa i higieny pracy), które nie mogą być przedmiotem decyzji administracyjnych (nakazów).

Pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy

Inspektor pracy uprawniony jest również do skierowania przeciwko pracodawcy pozwu o ustalenie istnienia stosunku pracy w przypadku, gdy bezprawnie zawarł on umowę cywilnoprawną (zlecenia, o dzieło).

Adrianna Jasińska-Cichoń

radca prawny

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA