Jeśli prowadzący działalność gospodarczą wykonuje równocześnie umowę zlecenia albo inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, skutki mogą być następujące:
• gdy umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. przedmiot prowadzonej działalności jest taki sam jak przedmiot wykonywanej umowy zlecenia i dla celów podatkowych przychód z umowy jest traktowany jako przychód z działalności - wówczas umowa ta nie jest traktowana jako odrębny tytuł do ubezpieczeń (jedynym tytułem do ubezpieczeń jest prowadzona działalność, a z umowy zlecenia nie powinny być odprowadzane żadne składki),
reklama
reklama
• gdy umowa zlecenia jest wykonywana obok prowadzonej działalności gospodarczej, czyli przedmiot umowy jest inny niż przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej i w zakresie podatkowym stanowi odrębne źródło przychodów - występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń (umowa zlecenia jest wówczas odrębnym tytułem do ubezpieczeń).
PRZYKŁAD
PRAWO WYBORU TYTUŁU UBEZPIECZENIA
Grzegorz T. od 1 kwietnia 2008 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Składki na ubezpieczenia społeczne opłaca od 30 proc. minimalnego wynagrodzenia, tj. 337,80 zł, gdyż spełnia wszystkie przesłanki do skorzystania z preferencyjnej podstawy wymiaru. Od 2 lipca 2008 r. wykonuje jednocześnie umowę zlecenia z wynagrodzeniem miesięcznym w wysokości 400 zł wypłaconym ostatniego dnia danego miesiąca. Przedmiot umowy jest inny niż przedmiot prowadzonej działalności. Od 2 lipca 2008 r. Grzegorz T. obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym może podlegać w dalszym ciągu z działalności albo jako tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń wybrać umowę zlecenia. Wówczas z działalności obowiązkowa będzie tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne.
PRZYKŁAD
OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA Z DZIAŁALNOŚCI
Dariusz K. od stycznia 2004 r., na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzi działalność gospodarczą. Od 1 do 30 czerwca 2008 r. był jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. 30 czerwca otrzymał wynagrodzenie z umowy zlecenia w wysokości 1,5 tys. zł. W związku z tym, iż podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z umowy zlecenia była niższa niż obowiązująca go minimalna podstawa wymiaru składek z działalności - za czerwiec wynosiła 1790,39 zł. Dariusz K. musiał podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z działalności. Z umowy zlecenia ubezpieczenia emerytalne i rentowe były dla niego dobrowolne. Oczywiście zarówno z działalności, jak i umowy zlecenia obowiązkowo podlegał on ubezpieczeniu zdrowotnemu.