REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolontariat pracowniczy wyzwalacz kapitału społecznego firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wdrażanie wolontariatu pracowniczego umożliwia odniesienie obopólnych korzyści zarówno firmom i ich pracownikom, jak i społecznościom i organizacjom.


Wolontariat pracowniczy to integralny element Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Polega na angażowaniu się pracowników firm w działalność wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych. Pracownicy wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym swoje umiejętności i zdolności, a jednocześnie rozwijając swoje talenty w innych dziedzinach. Firma wspiera pracownika w tych działaniach - w zależności od swej kultury organizacyjnej: deleguje pracownika do pracy jako wolontariusza w czasie pracy, przekazuje pomoc rzeczową, wsparcie logistyczne czy też finansowe. Dzięki temu wiele otwartych na współpracę organizacji i instytucji może liczyć na dodatkowe wsparcie w realizacji poszczególnych zadań i projektów, w budowaniu ich pozytywnego wizerunku w środowisku oraz na wzmocnienie swoich beneficjentów w rozwoju swojego potencjału, zdolności i zainteresowań oraz w sytuacjach kryzysowych.

REKLAMA

REKLAMA

 


„Wolontariat pracowników jako część strategii społecznej odpowiedzialności biznesu na pewno może przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej firmy. Tego typu działania pozwalają też budować pozytywny wizerunek firmy wśród pracowników”. - Marek Hancke, dyrektor Pionu Komunikacji Korporacyjnej Telekomunikacji Polskiej


Wolontariusz

REKLAMA


Wolontariusze coraz częściej angażują się w działania społeczne pod parasolem swojej firmy, która uczy im pomagać, wspiera w byciu wolontariuszem. Wolontariat jest dla nich szansą na spełnienie zarówno własnych pragnień, jak i cudzych marzeń i potrzeb. To wymiana oparta na zaufaniu i partnerstwie, swoista szkoła życia, w której każdy ma czas na to, by dostrzec drugiego człowieka, a przez integrację z innymi, konstruktywną zabawę i edukację może zmieniać na lepsze siebie i swoje najbliższe otoczenie. Chcą nie tylko czuć się potrzebni, lecz także mieć świadomość, że to co robią, ma głębszy sens. Przez wolontariat na rzecz innych ludzi podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają umiejętności społeczne i interpersonalne, przełamują negatywne stereotypy o ludziach dotkniętych chorobami. Doświadczenie to zmienia perspektywę, z jakiej dotychczas spoglądali na firmę i jej otoczenie, wzmacnia ich więzi emocjonalne z firmą, ze współpracownikami, z innymi ludźmi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


„Nie ma takiej pracy, która w końcu by nie nużyła. Czynności się powtarzają, wszystko jedno, czy jest się dyrektorem czy pracownikiem. Wkrada się rutyna. Wolontariat to zmienia. Daje radość, a ona chęć do pracy”. - Zofia Nowaczyk, wolontariuszka z Citi Handlowy.


Korzyści dla firmy


Przedsiębiorstwa mają również swoje motywacje do społecznego zaangażowania. Firma dokonuje kolejnego kroku w swoim rozwoju, według zasady win-win staje się nie tylko darczyńcą, ale i obdarowanym. Menedżerowie stają się odpowiedzialni za swoje otoczenie, za najbardziej potrzebujących, w tym również za swoich pracowników, ich rozwój, poszerzanie kompetencji, pełną profesjonalizację opartą nie tylko na specjalistycznej wiedzy, lecz na umiejętnościach i doświadczeniach życiowych. Dzięki temu firma funkcjonuje w sprzyjającym otoczeniu, umacnia swoją dobrą reputację i zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych oraz wśród samych pracowników. To z kolei ułatwia pozyskiwanie wartościowych pracowników i lojalnych klientów.


„Wspólna praca na rzecz innych buduje poczucie wspólnoty wśród pracowników i przedstawicieli, integruje, poprawia relacje i komunikację między działami firmy. Dzięki wolontariatowi firma ma pewność, że odpowiada na realne potrzeby i pomaga rozwiązywać rzeczywiste problemy, co poprawia kontakty z organizacjami i ludźmi z danej okolicy. Co bardzo ważne, zaangażowani pracownicy rozwijają swoje umiejętności i talenty” - Adam Chiliński, wiceprezes firmy Provident.


Wolontariat biznesu


Wolontariat biznesu to pierwszy program pozarządowy w Polsce, który rozwija wolontariat pracowniczy, a realizowany jest przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu i ogólnopolską sieć regionalnych Brokerów. W Polsce realizuje go dziś z nami elita sektora biznesu, angażując się bezpośrednio w aktywność społeczną w sposób profesjonalny i zorganizowany, czyli partnerzy strategiczni programu: Commercial Union Polska, Telekomunikacja Polska i Citi Handlowy, Provident oraz Partnerzy: ING Bank Śląski, euroscript, Cadbury Wedel. Jest tutaj też miejsce dla nowych, ambitnych.


W firmach tych panują najbardziej sprzyjające warunki dla wolontariatu pracowniczego, ze względu na dbałość o pracowników przedsiębiorczych, kreatywnych, usatysfakcjonowanych. Pracownicy mogą liczyć na finansowanie zarówno swoich autorskich projektów wolontarystycznych, jak i działań oferowanych przez Centrum Wolontariatu, mogą przeznaczyć dzień pracy w roku na pomoc innym, mogą wspólnie z zespołem współpracowników spędzić również dla innych użyteczny wyjazd integracyjny, mają zapewnione ubezpieczenie.


Celem programu jest budowanie lokalnego partnerstwa między środowiskiem przedsiębiorców oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, które ma służyć aktywnemu włączaniu się firmy w życie społeczności lokalnych oraz wpływać na wzmacnianie kultury korporacyjnej przedsiębiorstwa, umacnianie jej pozytywnego wizerunku zarówno na zewnątrz, jak i wśród pracowników.


Im dłużej w programie tym pracownicy wchodzą w bezpośrednie i bliskie relacje z innymi, które są oparte na dobrowolności i partnerstwie, bez względu na ich status społeczny czy zawodowy, wielkość i markę firmy. Obecność wzajemnego zaufania wywołuje skłonność do podejmowania nowych wyzwań przez pracowników, a dodatkowo wpływa na poczucie bezpieczeństwa, wzajemne wsparcie w trudnych chwilach i dobrą komunikację. Wzmocnione są również niepisane normy społeczne w miejscu pracy. Pracownicy nie są już instrumentem w rękach przedsiębiorcy, ale obywatelem firmy, w której pracują i żyją wśród przyjaźnie nastawionych do siebie ludzi.


Izabela Dyakowska

konsultantka ds. społecznego zaangażowania biznesu

Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu w Warszawie

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA