REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolontariat pracowniczy wyzwalacz kapitału społecznego firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wdrażanie wolontariatu pracowniczego umożliwia odniesienie obopólnych korzyści zarówno firmom i ich pracownikom, jak i społecznościom i organizacjom.


Wolontariat pracowniczy to integralny element Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Polega na angażowaniu się pracowników firm w działalność wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych. Pracownicy wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym swoje umiejętności i zdolności, a jednocześnie rozwijając swoje talenty w innych dziedzinach. Firma wspiera pracownika w tych działaniach - w zależności od swej kultury organizacyjnej: deleguje pracownika do pracy jako wolontariusza w czasie pracy, przekazuje pomoc rzeczową, wsparcie logistyczne czy też finansowe. Dzięki temu wiele otwartych na współpracę organizacji i instytucji może liczyć na dodatkowe wsparcie w realizacji poszczególnych zadań i projektów, w budowaniu ich pozytywnego wizerunku w środowisku oraz na wzmocnienie swoich beneficjentów w rozwoju swojego potencjału, zdolności i zainteresowań oraz w sytuacjach kryzysowych.

REKLAMA

REKLAMA

 


„Wolontariat pracowników jako część strategii społecznej odpowiedzialności biznesu na pewno może przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej firmy. Tego typu działania pozwalają też budować pozytywny wizerunek firmy wśród pracowników”. - Marek Hancke, dyrektor Pionu Komunikacji Korporacyjnej Telekomunikacji Polskiej


Wolontariusz

REKLAMA


Wolontariusze coraz częściej angażują się w działania społeczne pod parasolem swojej firmy, która uczy im pomagać, wspiera w byciu wolontariuszem. Wolontariat jest dla nich szansą na spełnienie zarówno własnych pragnień, jak i cudzych marzeń i potrzeb. To wymiana oparta na zaufaniu i partnerstwie, swoista szkoła życia, w której każdy ma czas na to, by dostrzec drugiego człowieka, a przez integrację z innymi, konstruktywną zabawę i edukację może zmieniać na lepsze siebie i swoje najbliższe otoczenie. Chcą nie tylko czuć się potrzebni, lecz także mieć świadomość, że to co robią, ma głębszy sens. Przez wolontariat na rzecz innych ludzi podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają umiejętności społeczne i interpersonalne, przełamują negatywne stereotypy o ludziach dotkniętych chorobami. Doświadczenie to zmienia perspektywę, z jakiej dotychczas spoglądali na firmę i jej otoczenie, wzmacnia ich więzi emocjonalne z firmą, ze współpracownikami, z innymi ludźmi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


„Nie ma takiej pracy, która w końcu by nie nużyła. Czynności się powtarzają, wszystko jedno, czy jest się dyrektorem czy pracownikiem. Wkrada się rutyna. Wolontariat to zmienia. Daje radość, a ona chęć do pracy”. - Zofia Nowaczyk, wolontariuszka z Citi Handlowy.


Korzyści dla firmy


Przedsiębiorstwa mają również swoje motywacje do społecznego zaangażowania. Firma dokonuje kolejnego kroku w swoim rozwoju, według zasady win-win staje się nie tylko darczyńcą, ale i obdarowanym. Menedżerowie stają się odpowiedzialni za swoje otoczenie, za najbardziej potrzebujących, w tym również za swoich pracowników, ich rozwój, poszerzanie kompetencji, pełną profesjonalizację opartą nie tylko na specjalistycznej wiedzy, lecz na umiejętnościach i doświadczeniach życiowych. Dzięki temu firma funkcjonuje w sprzyjającym otoczeniu, umacnia swoją dobrą reputację i zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych oraz wśród samych pracowników. To z kolei ułatwia pozyskiwanie wartościowych pracowników i lojalnych klientów.


„Wspólna praca na rzecz innych buduje poczucie wspólnoty wśród pracowników i przedstawicieli, integruje, poprawia relacje i komunikację między działami firmy. Dzięki wolontariatowi firma ma pewność, że odpowiada na realne potrzeby i pomaga rozwiązywać rzeczywiste problemy, co poprawia kontakty z organizacjami i ludźmi z danej okolicy. Co bardzo ważne, zaangażowani pracownicy rozwijają swoje umiejętności i talenty” - Adam Chiliński, wiceprezes firmy Provident.


Wolontariat biznesu


Wolontariat biznesu to pierwszy program pozarządowy w Polsce, który rozwija wolontariat pracowniczy, a realizowany jest przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu i ogólnopolską sieć regionalnych Brokerów. W Polsce realizuje go dziś z nami elita sektora biznesu, angażując się bezpośrednio w aktywność społeczną w sposób profesjonalny i zorganizowany, czyli partnerzy strategiczni programu: Commercial Union Polska, Telekomunikacja Polska i Citi Handlowy, Provident oraz Partnerzy: ING Bank Śląski, euroscript, Cadbury Wedel. Jest tutaj też miejsce dla nowych, ambitnych.


W firmach tych panują najbardziej sprzyjające warunki dla wolontariatu pracowniczego, ze względu na dbałość o pracowników przedsiębiorczych, kreatywnych, usatysfakcjonowanych. Pracownicy mogą liczyć na finansowanie zarówno swoich autorskich projektów wolontarystycznych, jak i działań oferowanych przez Centrum Wolontariatu, mogą przeznaczyć dzień pracy w roku na pomoc innym, mogą wspólnie z zespołem współpracowników spędzić również dla innych użyteczny wyjazd integracyjny, mają zapewnione ubezpieczenie.


Celem programu jest budowanie lokalnego partnerstwa między środowiskiem przedsiębiorców oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, które ma służyć aktywnemu włączaniu się firmy w życie społeczności lokalnych oraz wpływać na wzmacnianie kultury korporacyjnej przedsiębiorstwa, umacnianie jej pozytywnego wizerunku zarówno na zewnątrz, jak i wśród pracowników.


Im dłużej w programie tym pracownicy wchodzą w bezpośrednie i bliskie relacje z innymi, które są oparte na dobrowolności i partnerstwie, bez względu na ich status społeczny czy zawodowy, wielkość i markę firmy. Obecność wzajemnego zaufania wywołuje skłonność do podejmowania nowych wyzwań przez pracowników, a dodatkowo wpływa na poczucie bezpieczeństwa, wzajemne wsparcie w trudnych chwilach i dobrą komunikację. Wzmocnione są również niepisane normy społeczne w miejscu pracy. Pracownicy nie są już instrumentem w rękach przedsiębiorcy, ale obywatelem firmy, w której pracują i żyją wśród przyjaźnie nastawionych do siebie ludzi.


Izabela Dyakowska

konsultantka ds. społecznego zaangażowania biznesu

Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu w Warszawie

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA