REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komu przysługuje 15-minutowa przerwa w pracy

REKLAMA

Zatrudniam wielu pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jak udzielać przerw w pracy takim pracownikom? Czy mają oni prawo do przerwy 15-minutowej, słyszałem, że takim pracownikom taka przerwa nie przysługuje.


Odpowiedź eksperta

REKLAMA


Prawo do 15-minutowej przerwy w pracy mają tylko pracownicy, którzy pracują co najmniej po 6 godzin dziennie. Jeżeli pracownik zatrudniony jest w niższym wymiarze czasu pracy, czyli świadczy pracę przez mniej niż 6 godzin dziennie, nie ma prawa do takiej przerwy.


Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy (art. 134 k.p.). Oznacza to, że prawo do 15-minutowej przerwy w pracy mają wszyscy pracownicy zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, ale nie wszyscy niepełnoetatowcy.


UWAGA

Jeśli dobowy wymiar czasu pracy danego pracownika wynosi mniej niż 6 godzin, pracodawca nie ma obowiązku udzielania mu 15-minutowej przerwy wliczanej do czasu pracy. Nie będzie to powodowało naruszenia zasady równego traktowania pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Na przykład, jeżeli pracownik zatrudniony jest w wymiarze 1/2 etatu i świadczy pracę po 4 godziny dziennie od poniedziałku do piątku, to jego dobowy wymiar czasu pracy wynosi mniej niż 6 godzin, dlatego pracodawca nie ma obowiązku udzielania mu 15-minutowej przerwy od pracy wliczanej do czasu pracy.


Pracodawca może jednak udzielać swoim pracownikom innych przerw w pracy, które nie są wliczane do czasu pracy tych pracowników. Jeśli zatem pracodawca udziela swoim pracownikom np. 60-minutowej przerwy niewliczanej do czasu pracy, przeznaczonej na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych, to prawo do takiej przerwy mają również pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy.


Przerwę taką wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.


Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy mają takie same uprawnienia pracownicze jak pracownicy świadczący pracę w pełnym wymiarze. Zasada ta dotyczy np. poszczególnych zwolnień pracowników z obowiązku świadczenia pracy. Potocznie zwolnienia takie uznawane są również za przerwy w pracy, jednakże zasady ich udzielania regulują odrębne przepisy.


Co do zasady pracownik niezależnie od wymiaru świadczonej pracy ma prawo do:

l dni wolnych na poszukiwanie pracy (gdy okres wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę wynosi co najmniej 2 tygodnie),

l zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na czas niezbędny do przeprowadzenia badań lekarskich,

l zwolnienia od pracy na czas oznaczony przez stację krwiodawstwa w celu oddania krwi (dla pracownika będącego krwiodawcą),

l dni wolnych z tzw. względów osobistych (w razie ślubu, urodzenia się dziecka, śmierci członka rodziny itd.).


W przypadku przerw przysługujących pracownicom karmiącym dziecko piersią prawo do takiej przerwy jest również uzależnione od wymiaru czasu pracy takiej pracownicy.


Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Natomiast pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda.


W przypadku pracownicy zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy, która świadczy pracę przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie, przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie (art. 187 k.p.).


Magdalena Kasprzak

Autorka jest specjalistą prawa pracy.

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA