REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodu w czasie zawieszenia działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja

REKLAMA

Podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca może dokonywać jedynie niezbędnych wydatków, dotyczących zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w czasie zawieszenia działalności gospodarczej?

Koszty w czasie zawieszenia działalności


Nie można wskazać katalogu wydatków, które ponoszone w czasie zawieszenia działalności mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do kosztów tych można jednak z całą pewnością zaliczyć stałe koszty działalności, z których przedsiębiorca nie może zrezygnować. Chodzi tu przede wszystkim o koszty najmu lokalu, leasingu samochodu, spłaty zaciągniętych przez firmę kredytów.

REKLAMA

REKLAMA


Organy podatkowe uzależniają możliwość zaliczenia ponoszonych wydatków w czasie zawieszenia działalności do kosztów, w przypadku, gdy umowa zobowiązująca przedsiębiorcę do ich ponoszenia została zawarta przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej.


Zgodnie z praktyką organów podatkowych zaliczenie wydatków wynikających z umów zawartych po zawieszeniu działalności do kosztów uzyskania przychodu może spowodować spór przedsiębiorcy z organami podatkowymi.


Do kosztów, które przedsiębiorca może ponosić w trakcie zawieszenia działalności, zalicza się różnego rodzaju świadczenia opłacane w formie abonamentu, koszty stałej obsługi outsourcingowej, zabezpieczenia majątku firmowego, jak również podatki, opłaty, które należy opłacać w okresie zawieszenia działalności, m.in. koszty usług świadczonych przez ochronę, ubezpieczenia majątku, podatek od nieruchomości, opłata za wieczyste użytkowanie gruntu. Również te wydatki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej.

REKLAMA


Zobacz: Zawieszenie działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obowiązki wykonującego wolny zawód


Przedsiębiorca wykonujący wolny zawód, może być zobowiązany do ponoszenia wydatków mających na celu utrzymanie prawa do wykonywania określonego zawodu. Dotyczy to m.in. odbywania obowiązkowych szkoleń zawodowych, opłacania składek na rzecz samorządu zawodowego, ubezpieczenia prowadzonej działalności.


Wskazane zobowiązania do ponoszenia określonych wydatków muszą jednak powstać przed dniem zawieszenia działalności. Niestety, nie w każdym przypadku jest to możliwe, ponieważ nie każde zobowiązanie dotyczące wydatku służącego zachowaniu czy zabezpieczeniu źródła przychodów powstaje przed tym dniem. Dla przykładu - obowiązek uczestniczenia w szkoleniach zawodowych może wynikać z ustawy lub uchwały organizacji zawodowej (doradcy podatkowi, pośrednicy w obrocie nieruchomościami). W związku z tym przedsiębiorca wykonujący taki zawód musi w ciągu określonego czasu, nawet jeśli w całości przypada on na okres zawieszenia działalności, wziąć udział w szkoleniach.


Wydatki poniesione na cel związany z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów, powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności bez dodatkowych warunków.


Zobacz: Likwidacja firmy - obowiązki do spełnienia

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA