REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za 40 zł możesz uzyskać ochronę w relacjach z fiskusem

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Dominik Mędrzycki

REKLAMA

Indywidualna interpretacja podatkowa nie ma mocy wiążącej. Pozwala jednak bezpieczniej rozliczyć należności wobec fiskusa gdyż daje ochronę i to zarówno w zakresie finansowym, jak też i odpowiedzialności karnej skarbowej.

Kiedy przepisy prawa wydają się podatnikowi niejasne, gdy ma wątpliwości co do poprawności swojego postępowania w obrębie prowadzonej działalności, zawsze może poprosić fiskusa o poradę. Warto, bo wtedy gdy postąpi zgodnie z interpretacją nie poniesie negatywnych konsekwencji.  

REKLAMA

REKLAMA


Skąd wziąć wniosek


Podstawą wydania interpretacji podatkowej jest złożony przez przedsiębiorcę wniosek. Ma on  ściśle określone elementy wymienione w Ordynacji podatkowej.  Można sprawę ułatwić korzystając z formularz ORN-IN, który można znaleźć m.in. na stronie Ministerstwa Finansów. Wniosek przyjmowany jest tylko w formie pisemnej. Złożyć go może podatnik, jego następca prawny, płatnik oraz osoby trzecie, związane ze sprawą stanowiącą przedmiot interpretacji.

Kluczowym jest, aby wniosek dotyczył jednej, indywidualnej sprawy, a występujący o interpretację zawarł w nim dokładny opis stanu faktycznego, a także przedstawił własne i jednoznaczne stanowisko w sprawie. Następnie wskazać trzeba adresata, odbiorcę oraz datę składania wniosku.

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, iż przy podaniu fałszywych danych grozi odpowiedzialność karna.  Wniosek posiada specjalną rubrykę, w której potwierdzić należy ważność składanych danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ile to kosztuje


Po starannym wypełnieniu wniosku należy go złożyć w jednej z pięciu izb skarbowych na terenie całego kraju, tj. w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Katowicach i Bydgoszczy. Jak znaleźć swoją? Zależy to od tego, w jakim województwie znajduje się miejsce zamieszkania osoby fizycznej oraz siedziba firmy osoby prawnej.

Miejsce zamieszkania lub

siedziby firmy

Odpowiedni urząd w

woj. mazowieckie

Warszawie

woj. łódzkie, lubelskie, świętokrzyskie, opolskie

Łodzi

woj. wielkopolskie, lubuskie, dolnośląskie

Poznaniu

woj. śląskie, małopolskie, podkarpackie

Katowicach

woj. kujawsko-pomorskie, zachodniopomorskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie

 

Bydgoszczy


Trzeba liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty. Nie jest ona jednak wysoka i wynosi na dzień dzisiejszy 40 zł.  Należy ją uiścić w ciągu tygodnia od dnia złożenia wniosku. Formą zapłaty może być wpłata gotówki w kasie odpowiedniego urzędu lub przelew na jego rachunek bankowy.


Zalety bezpośredniego zapytania


Wnioskowanie o wydanie interpretacji może okazać się dla podatnika tylko korzystne. Uzyskuje on stu-procentową pewność co do poprawności bądź niepoprawności swojego działania. Jeśli zastosuje się do otrzymanej interpretacji, nie będzie narażony na ewentualne wezwanie do odpowiedzialności skarbowej a w przypadku zmiany zdania przez fiskusa i odmiennego rozstrzygnięcia np. w decyzji pokontrolnej nie ma ryzyka powstania odsetek a w niektórych przypadkach można uchronić się nawet od płacenia samego podatku. Co więcej, podatnik może zakwestionować niekorzystną dla siebie interpretacje zwracając się z nią do właściwego sądu administracyjnego, odpowiednio jednak po wcześniejszym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa przez organ, który interpretację wydał.

Izba odpowiada maksymalnie do 3 miesięcy od daty złożenia wniosku. Trzeba jednak pamiętać, że wydana interpretacja bowiem chroni podatnika dopiero od momentu otrzymania jej.


Kiedy nie warto


Nie ma co liczyć na uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku były przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu. Uwaga: wskazane wyżej oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej zawiera również te elementy - należy wskazać, że przedstawiony stan faktyczny nie stanowi przedmiotu powyższych czynności.


Wydane do tej pory interpretacje znaleźć można na stronie http://sip.mf.gov.pl. Nie mają one bezpośredniego wpływu na rozstrzygnięcie w innej sprawie, warto jednak zapoznać się z kierunkiem interpretacji i argumentacji fiskusa w podobnych sprawach.


Katarzyna Miazek,

Dominik Mędrzycki

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA