REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Woda dla pracowników bez podatku VAT

Elżbieta Węcławik
Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Podczas upałów pracodawcy zobowiązani są do zapewnienia pracownikom wody do picia. Nie muszą jednak w związku z tym wystawiać faktury wewnętrznej, a w efekcie – naliczać podatku VAT.

Obowiązek zapewnienia pracownikom wody podczas upałów wynika z przepisów prawa pracy, co dla pracodawcy ma konkretne znaczenie w wymiarze podatkowym. Ponieważ pracodawca zaspokaja w ten sposób wymagane przepisami potrzeby pracownicze, przekazując nieodpłatnie wodę pracownikom nie musi wystawiać faktury wewnętrznej, a w związku z tym naliczać podatku VAT. Gdyby jednak firma udostępniła pracownikowi wodę z myślą o tym, że ten zabierze ją do domu, miałoby to już charakter nieodpłatnego przekazania towarów na osobiste cele pracownika. W takiej sytuacji pracodawca musiałby już wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć VAT.

REKLAMA

Przykład:

REKLAMA

Pracodawca zapłacił za wodę dla pracowników 1230 złotych. Odliczył od tego podatek 23-proc. podatek VAT (230 zł), a pozostałą kwotę - 1000 zł - zaliczył w koszty firmy, dzięki czemu ostatecznie woda kosztowała firmę 810 zł (przy założeniu, że firma rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej). Gdyby jednak przekazał następnie wodę na potrzeby osobiste pracownika, musiałby wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć w związku z tym 23% VAT, który mógłby już tylko zaliczyć w koszty. Straciłby więc w takiej sytuacji ok. 186 zł  (230 x 0.19 = 43,70; 230 - 43,70 = 186,30).

Podsumowując - podatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, chyba że obowiązek ich wydania wynika z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy lub jest zagwarantowane pracownikom na podstawie Kodeksu pracy lub innych przepisów. Stanowisko to zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji z dnia 11 stycznia 2011 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. akt IPPP1/443-1166/10-4/AW.

Pracodawca jest zobowiązany zaspokajać potrzeby pracownicze, wynikające z przepisów prawa pracy, w tym  z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy do nich między innymi obowiązek nieodpłatnego zapewnienia wszystkim pracownikom wody do picia, a także odpowiednich posiłków i innych napoi w przypadku osób zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych , jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Za pracę realizowaną w warunkach szczególnie uciążliwych uważana jest praca w  warunkach podwyższonej temperatury powietrza:

•    wykonywana na otwartej przestrzeni, przy temperaturze poniżej 10°C lub powyżej 25°C

•    wykonywana w pomieszczeniach zamkniętych, przy temperaturze ponad 28°C


Magdalena Flis, doradca podatkowy współpracujący z Tax Care, zwraca jednak uwagę, że woda w firmowej kuchni jest już standardem w firmach i w związku z tym uważana jest za podstawowy artykuł zaspokajający pracownicze, a nie prywatne cele zatrudnionych. A to oznacza, że nie trzeba wystawiać na nią faktury wewnętrznej i naliczać VAT niezależnie od temperatury powietrza. Podobna sytuacja będzie miała miejsce z udostępnianą pracownikom w firmie kawą czy herbatą.

Agata Szymborska-Sutton

Współpraca: Elżbieta Węcławik

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA