REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hala produkcyjna w podatkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Kępka
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej niezbędne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego, pozwalającego na realizację zadań, do których została powołana jednostka gospodarcza. Oznacza to, że w niektórych przypadkach przedsiębiorcy muszą zainwestować środki pieniężne w wybudowanie odpowiedniej budowli, na przykład hali produkcyjnej. Wiąże się to jednak z wieloma obowiązkami na gruncie podatkowym: trzeba pilnować terminu odliczenia VAT-u, amortyzację rozpocząć we właściwym czasie i uwzględnić podatek od nieruchomości.

Odliczysz VAT

REKLAMA

REKLAMA

Rozważając problem inwestycji polegającej na wybudowaniu hali produkcyjnej w celu prowadzenia na jej powierzchni działalności gospodarczej w ujęciu VAT kluczowe znaczenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. W zakresie w jakim przedsiębiorca wykorzystuje nabywane towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych może odliczyć VAT. Oznacza, to że towary (usługi), które są nabywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dają prawo do odliczenia.  Nakłady inwestycyjne mogą być w różnym stopniu związane z czynnościami podlagającymi opodatkowaniu VAT. Przykładowo w sytuacji, gdy firma posiada dział produkcyjny, w którym cała produkcja jest przedmiotem opodatkowanej dostawy, wówczas wszystkie zakupy związane z tą działalnością dadzą prawo do odliczenia. Jeśli jednak taka hala służy także produkcji nie opodatkowanej, to zakupy służące czynnościom opodatkowanym i wynikający z nich podatek naliczony powinny być wyodrębnione. Nie zawsze jest to jednak możliwe. W takim przypadku podatek podlegający odliczeniu oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do sprzedaży opodatkowanej i czynności nie podlegających opodatkowaniu.

Masz fakturę - możesz odliczyć

Odliczenia zasadniczo należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

REKLAMA

W żadnym wypadku nie może nastąpić wcześniej. Jednak w przypadku gdy nie dokonamy obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, możemy to zrobić w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Po upływie tego terminu odliczenia podatku naliczonego dokonać można tylko poprzez korektę deklaracji. Korektę należy złożyć za okres, w którym przedsiębiorca nabył prawo od odliczenia podatku naliczonego, czyli otrzymał fakturę.  Na dokonanie tej korekty jest aż pięć lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wstrzymaj się z wykończeniem

Rozpatrując obowiązki ciążące na podatniku nie wolno pominąć kwestii związanych z podatkiem od nieruchomości. Konieczność zapłaty tego podatku powstanie począwszy od 1 stycznia następującego po roku, w którym budowa hali została zakończona albo w którym rozpoczęto jej użytkowanie przed ostatecznym wykończeniem.  Jeśli więc wykończenie hali przypada na koniec roku a masz taką możliwość wstrzymaj się z ukończeniem budowy lub używaniem hali do początku następnego roku. Przesunięcie zakończenia budowy na styczeń kolejnego roku spowoduje, że podatek faktycznie trzeba będzie zapłacić dopiero za rok.


Chyba, że chcesz szybciej rozpocząć amortyzację

Przesunięcie w czasie rozpoczęcia używania dobrze jest rozpatrzeć mając na uwadze przepisy o podatku dochodowym. Chociaż taki zabieg pozwoli oszczędzić na podatku od nieruchomości, to jednak trzeba się liczyć z opóźnieniem rozpoczęcia amortyzacji. Konsekwencje po stronie kosztowej wiązać się będą z momentem oddania do używania. Wybudowana hala dopiero wtedy staje się środkiem trwałym.

Do kosztów bezpośrednio związanych z budową, które wliczamy do wartość środka trwałego zaliczymy m. in. koszty przygotowania terenu pod budowę, wznoszenia budynku, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego. Amortyzację (liniową, ze stawką 2,5%) rozpoczniemy od następnego miesiąca po wpisaniu hali do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Oznacza to, że na następny rok podatkowy przesunięte zostanie rozpoczęcie amortyzacji hali i związane z nią odpisy stanowiące koszt podatkowy.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dorota Kępka, księgowa Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA