REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przekazanych na cele reprezentacji towarów nabytych z rabatem

Anna Potocka

REKLAMA

Firma w zamian za wysokie obroty kupiła alkohol z rabatem w atrakcyjnej cenie 0,10 zł, który zostanie przeznaczony na cele reprezentacji. Czy jeśli alkohol ten zostanie wręczony kontrahentowi, to jego wartość powinno się ustalić według faktury czy według ceny rynkowej (jego wartość sklepowa przewyższa 300 zł)? Od tego zależy, czy trzeba wystawić fakturę wewnętrzną i odprowadzić należny VAT.

rada

REKLAMA

Za podstawę opodatkowania alkoholu przekazanego w ramach reprezentacji firma powinna przyjąć jego aktualną cenę rynkową sprzedaży, pomniejszoną o należny VAT.

uzasadnienie

Mimo jednoznacznej (korzystnej dla podatników) linii orzeczniczej polskiego sądownictwa dotyczącej braku obowiązku opodatkowania przekazywanych towarów i usług na cele prowadzonego przedsiębiorstwa (w tym m.in. na cele reprezentacji), w praktyce podatnicy, chcąc uniknąć konfrontacji z urzędem skarbowym, stosują przy tego rodzaju czynnościach następującą zasadę: odliczają VAT od nabywanych (lub wytworzonych) na cele reprezentacji towarów, a następnie opodatkowują je z chwilą przekazania na ten cel. Taka sytuacja ma również miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji, przy przekazaniu kontrahentom alkoholu w ramach reprezentacji. W takim przypadku podstawę opodatkowania należy określić, przyjmując zasadę wymienioną w art. 29 ust. 10 ustawy. Podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. Wynika z tego, że firma powinna przyjąć za podstawę opodatkowania alkoholu przekazanego na cele reprezentacji, w wystawionej fakturze wewnętrznej dokumentującej to przekazanie, realną jego cenę rynkową netto, a nie faktyczną zapłaconą przy jego nabyciu, uwzględniającą rabat udzielony przez dostawcę.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy, że w sytuacji przedstawionej w pytaniu firma nabyła w październiku cztery butelki alkoholu na cele reprezentacji, po cenie rabatowej 10 groszy. W listopadzie przekazała je na cele reprezentacji. Aktualna cena rynkowa sprzedaży butelki alkoholu wynosi 340 zł. Podstawę opodatkowania przekazanego alkoholu należy ustalić następująco: 4 x [(340 x 100) : 122] = 4 x x 278,69 = 1114,76 zł.

• art. 7 ust. 1 i 2-4, art. 29 ust. 10, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA