REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłatę za kurs szkoleniowy osoby zatrudnionej na umowę zlecenia można zaliczyć do kosztów podatkowych

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Nasza spółka z o.o. zatrudnia pracownika na umowę zlecenia. Chcemy go wysłać na kurs szkoleniowy podwyższający jego kwalifikacje. Czy możemy opłaty za kurs zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

rada

REKLAMA

Tak, opłatę za kurs mogą Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest, by wyższe kwalifikacje osoby zatrudnionej na umowę zlecenia mogły przyczynić się do osiągania przez spółkę wyższych przychodów.

uzasadnienie

REKLAMA

Kosztami ponoszonymi w celu osiągnięcia przychodów są, między innymi, wydatki na podniesienie kwalifikacji osób zatrudnionych przez podatnika. Dotyczy to nie tylko podnoszenia kwalifikacji osób zatrudnionych na umowę o pracę, ale również podnoszenia kwalifikacji osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (np. na podstawie umów zlecenia). Podnoszenie kwalifikacji takich osób także może się bowiem przyczynić do osiągnięcia przychodów przez podatnika. Jednocześnie żaden przepis nie wyłącza możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na podnoszenie kwalifikacji osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Prowadzi to do wniosku, że jeżeli wyższe kwalifikacje osoby zatrudnionej na umowę zlecenia będą mogły przyczynić się do osiągania przez Państwo wyższych przychodów, wydatek na kurs szkoleniowy dla tej osoby może zostać zaliczony do kosztów podatkowych. Do podobnych wniosków doszedł Naczelnik I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 2 maja 2005 r., nr 1471/DPD1/423/16/05/MK. Czytamy w nim, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

niewątpliwie wydatki ponoszone na szkolenie współpracowników mają związek z jakością świadczonych przez Spółkę usług. Mają również wpływ na osiągane przez nią przychody, albowiem doskonalenie wiedzy o produktach ubezpieczeniowych oraz zapoznanie z technikami sprzedaży poszczególnych produktów na rynku prowadzi bezpośrednio do zwiększenia sprzedaży polis, od której uzależniona jest prowizja Spółki należna od towarzystw ubezpieczeniowych. W związku z tym należy uznać, iż wydatki ponoszone przez Spółkę na szkolenia w zakresie sprzedawanych produktów ubezpieczeniowych, skierowane do współpracowników wykonujących czynności agencyjne na podstawie umów agencyjnych lub umów zlecenia, stanowią dla niej koszty uzyskania przychodów.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA