REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producent żywności może ją darować, nie płacąc VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa produktów spożywczych przez producentów żywności jest od nowego roku zwolniona od podatku od towarów i usług.

Nowe, korzystniejsze zasady przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego to wynik nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na nowych przepisach podatkowych dotyczących przekazywanej żywności zyskają prawie wszyscy: producenci, organizacje pożytku publicznego oraz ci, do których żywność ostatecznie trafi.

REKLAMA

Nie dla wszystkich firm jest to dobra wiadomość, ponieważ z nowych preferencji podatkowych będą mogli skorzystać wyłącznie producenci żywności. A zatem firmy handlujące żywnością nie skorzystają z regulacji, które obowiązują od 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że w dalszym ciągu bardziej opłacalne będzie dla nich wyrzucenie żywności niż przekazanie jej na cele charytatywne.

Celem wprowadzenia zmian w ustawach o podatku od towarów i usług oraz o podatkach dochodowych było właśnie ukrócenie tego typu praktyk.

REKLAMA

Jakie preferencje podatkowe zyskali producenci żywności? W przypadku przekazania produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego będą oni zwolnieni z VAT. Jednak i tu ustawodawca zrobił zastrzeżenie. Produkty muszą być przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego.

Dzięki zmianom w ustawach o podatkach dochodowych producent będzie mógł zaliczyć koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z preferencji w CIT - analogicznie do regulacji w VAT - skorzystają wyłącznie firmy, które przekażą żywność na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele charytatywne.

Ważne!

Zwolnienie z VAT od przekazanych produktów spożywczych dotyczy tylko producentów żywności

Jakie produkty są zwolnione

REKLAMA

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwolniona od podatku jest dostawa przez producenta produktów spożywczych, jeśli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. W przepisie zawarto jednak wyjątki. Przedmiotem dostawy nie mogą być napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.

Innymi słowy producent piwa, wina czy wódki nie będzie zwolniony z VAT, nawet jeśli przekaże te produkty na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego. Zwolniona za to będzie piekarnia, która przekaże upieczony chleb lub bułki.

Przywołany przepis ustawy o VAT precyzuje również, że produkty muszą być przekazane organizacjom pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. A zatem jeśli producent przekaże żywność domowi dziecka, który nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, nie skorzysta ze zwolnienia od podatku. Ustawodawca zawężył więc krąg podmiotów, które mogą przekazywać produkty spożywcze bez VAT, jak i krąg podmiotów, którym można przekazać te produkty.

Preferencje w CIT

Od początku roku obowiązują także nowe przepisy w podatkach dochodowych. Jednym z nich jest art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 z późn.zm.), który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych przekazanych organizacjom pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej. Jest to analogiczna konstrukcja do tej, którą wprowadzono w VAT. Do kosztów podatkowych można zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia wyłącznie produktów spożywczych, o których mowa w omówionym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT. A zatem do kosztów nie można zaliczyć przekazanego na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego alkoholu.

Przy okazji nowelizacji wprowadzono także nowy art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, który wyłącza możliwość odliczenia przekazanej darowizny od podstawy opodatkowania, w przypadku gdy koszty wytworzenia przekazanych produktów podatnik zaliczył do kosztów podatkowych.

Wybór metody rozliczenia

Producent żywności, który przekazał produkty organizacji, musi więc zdecydować, czy zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia do kosztów uzyskania przychodów, czy skorzystać z odliczenia. Należy rozważyć, które rozwiązanie będzie korzystniejsze. Zaliczenie kosztów produkcji do kosztów podatkowych spowoduje obniżenie przychodu. Skorzystanie z odliczenia oznacza natomiast pomniejszenie dochodu.

Warto pamiętać o limitach ulgi na darowiznę. W przypadku osób fizycznych jest to 6 proc. dochodu, natomiast dla firm 10 proc. dochodu.

JAK TO ZROBIĆ...

Zwolnienie z VAT dla producenta

PROBLEM: Producent kaszy wytworzył więcej produktu, niż był w stanie sprzedać. Chce przekazać kaszę na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego. Czy przekazanie będzie podlegało VAT?

ROZWIĄZANIE: Nie. Od nowego roku przekazanie przez producentów produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego na cele charytatywne jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Do końca 2008 r. producent był zobowiązany zapłacić VAT, obecnie nie ma już takiego obowiązku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA