REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producent żywności może ją darować, nie płacąc VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa produktów spożywczych przez producentów żywności jest od nowego roku zwolniona od podatku od towarów i usług.

Nowe, korzystniejsze zasady przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego to wynik nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na nowych przepisach podatkowych dotyczących przekazywanej żywności zyskają prawie wszyscy: producenci, organizacje pożytku publicznego oraz ci, do których żywność ostatecznie trafi.

REKLAMA

Nie dla wszystkich firm jest to dobra wiadomość, ponieważ z nowych preferencji podatkowych będą mogli skorzystać wyłącznie producenci żywności. A zatem firmy handlujące żywnością nie skorzystają z regulacji, które obowiązują od 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że w dalszym ciągu bardziej opłacalne będzie dla nich wyrzucenie żywności niż przekazanie jej na cele charytatywne.

Celem wprowadzenia zmian w ustawach o podatku od towarów i usług oraz o podatkach dochodowych było właśnie ukrócenie tego typu praktyk.

REKLAMA

Jakie preferencje podatkowe zyskali producenci żywności? W przypadku przekazania produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego będą oni zwolnieni z VAT. Jednak i tu ustawodawca zrobił zastrzeżenie. Produkty muszą być przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego.

Dzięki zmianom w ustawach o podatkach dochodowych producent będzie mógł zaliczyć koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z preferencji w CIT - analogicznie do regulacji w VAT - skorzystają wyłącznie firmy, które przekażą żywność na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele charytatywne.

Ważne!

Zwolnienie z VAT od przekazanych produktów spożywczych dotyczy tylko producentów żywności

Jakie produkty są zwolnione

REKLAMA

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwolniona od podatku jest dostawa przez producenta produktów spożywczych, jeśli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. W przepisie zawarto jednak wyjątki. Przedmiotem dostawy nie mogą być napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.

Innymi słowy producent piwa, wina czy wódki nie będzie zwolniony z VAT, nawet jeśli przekaże te produkty na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego. Zwolniona za to będzie piekarnia, która przekaże upieczony chleb lub bułki.

Przywołany przepis ustawy o VAT precyzuje również, że produkty muszą być przekazane organizacjom pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. A zatem jeśli producent przekaże żywność domowi dziecka, który nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, nie skorzysta ze zwolnienia od podatku. Ustawodawca zawężył więc krąg podmiotów, które mogą przekazywać produkty spożywcze bez VAT, jak i krąg podmiotów, którym można przekazać te produkty.

Preferencje w CIT

Od początku roku obowiązują także nowe przepisy w podatkach dochodowych. Jednym z nich jest art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 z późn.zm.), który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych przekazanych organizacjom pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej. Jest to analogiczna konstrukcja do tej, którą wprowadzono w VAT. Do kosztów podatkowych można zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia wyłącznie produktów spożywczych, o których mowa w omówionym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT. A zatem do kosztów nie można zaliczyć przekazanego na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego alkoholu.

Przy okazji nowelizacji wprowadzono także nowy art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, który wyłącza możliwość odliczenia przekazanej darowizny od podstawy opodatkowania, w przypadku gdy koszty wytworzenia przekazanych produktów podatnik zaliczył do kosztów podatkowych.

Wybór metody rozliczenia

Producent żywności, który przekazał produkty organizacji, musi więc zdecydować, czy zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia do kosztów uzyskania przychodów, czy skorzystać z odliczenia. Należy rozważyć, które rozwiązanie będzie korzystniejsze. Zaliczenie kosztów produkcji do kosztów podatkowych spowoduje obniżenie przychodu. Skorzystanie z odliczenia oznacza natomiast pomniejszenie dochodu.

Warto pamiętać o limitach ulgi na darowiznę. W przypadku osób fizycznych jest to 6 proc. dochodu, natomiast dla firm 10 proc. dochodu.

JAK TO ZROBIĆ...

Zwolnienie z VAT dla producenta

PROBLEM: Producent kaszy wytworzył więcej produktu, niż był w stanie sprzedać. Chce przekazać kaszę na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego. Czy przekazanie będzie podlegało VAT?

ROZWIĄZANIE: Nie. Od nowego roku przekazanie przez producentów produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego na cele charytatywne jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Do końca 2008 r. producent był zobowiązany zapłacić VAT, obecnie nie ma już takiego obowiązku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA