REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producent żywności może ją darować, nie płacąc VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa produktów spożywczych przez producentów żywności jest od nowego roku zwolniona od podatku od towarów i usług.

Nowe, korzystniejsze zasady przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego to wynik nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na nowych przepisach podatkowych dotyczących przekazywanej żywności zyskają prawie wszyscy: producenci, organizacje pożytku publicznego oraz ci, do których żywność ostatecznie trafi.

REKLAMA

Nie dla wszystkich firm jest to dobra wiadomość, ponieważ z nowych preferencji podatkowych będą mogli skorzystać wyłącznie producenci żywności. A zatem firmy handlujące żywnością nie skorzystają z regulacji, które obowiązują od 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że w dalszym ciągu bardziej opłacalne będzie dla nich wyrzucenie żywności niż przekazanie jej na cele charytatywne.

Celem wprowadzenia zmian w ustawach o podatku od towarów i usług oraz o podatkach dochodowych było właśnie ukrócenie tego typu praktyk.

REKLAMA

Jakie preferencje podatkowe zyskali producenci żywności? W przypadku przekazania produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego będą oni zwolnieni z VAT. Jednak i tu ustawodawca zrobił zastrzeżenie. Produkty muszą być przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego.

Dzięki zmianom w ustawach o podatkach dochodowych producent będzie mógł zaliczyć koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z preferencji w CIT - analogicznie do regulacji w VAT - skorzystają wyłącznie firmy, które przekażą żywność na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele charytatywne.

Ważne!

Zwolnienie z VAT od przekazanych produktów spożywczych dotyczy tylko producentów żywności

Jakie produkty są zwolnione

REKLAMA

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwolniona od podatku jest dostawa przez producenta produktów spożywczych, jeśli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. W przepisie zawarto jednak wyjątki. Przedmiotem dostawy nie mogą być napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.

Innymi słowy producent piwa, wina czy wódki nie będzie zwolniony z VAT, nawet jeśli przekaże te produkty na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego. Zwolniona za to będzie piekarnia, która przekaże upieczony chleb lub bułki.

Przywołany przepis ustawy o VAT precyzuje również, że produkty muszą być przekazane organizacjom pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. A zatem jeśli producent przekaże żywność domowi dziecka, który nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, nie skorzysta ze zwolnienia od podatku. Ustawodawca zawężył więc krąg podmiotów, które mogą przekazywać produkty spożywcze bez VAT, jak i krąg podmiotów, którym można przekazać te produkty.

Preferencje w CIT

Od początku roku obowiązują także nowe przepisy w podatkach dochodowych. Jednym z nich jest art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 z późn.zm.), który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych przekazanych organizacjom pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej. Jest to analogiczna konstrukcja do tej, którą wprowadzono w VAT. Do kosztów podatkowych można zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia wyłącznie produktów spożywczych, o których mowa w omówionym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT. A zatem do kosztów nie można zaliczyć przekazanego na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego alkoholu.

Przy okazji nowelizacji wprowadzono także nowy art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, który wyłącza możliwość odliczenia przekazanej darowizny od podstawy opodatkowania, w przypadku gdy koszty wytworzenia przekazanych produktów podatnik zaliczył do kosztów podatkowych.

Wybór metody rozliczenia

Producent żywności, który przekazał produkty organizacji, musi więc zdecydować, czy zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia do kosztów uzyskania przychodów, czy skorzystać z odliczenia. Należy rozważyć, które rozwiązanie będzie korzystniejsze. Zaliczenie kosztów produkcji do kosztów podatkowych spowoduje obniżenie przychodu. Skorzystanie z odliczenia oznacza natomiast pomniejszenie dochodu.

Warto pamiętać o limitach ulgi na darowiznę. W przypadku osób fizycznych jest to 6 proc. dochodu, natomiast dla firm 10 proc. dochodu.

JAK TO ZROBIĆ...

Zwolnienie z VAT dla producenta

PROBLEM: Producent kaszy wytworzył więcej produktu, niż był w stanie sprzedać. Chce przekazać kaszę na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego. Czy przekazanie będzie podlegało VAT?

ROZWIĄZANIE: Nie. Od nowego roku przekazanie przez producentów produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego na cele charytatywne jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Do końca 2008 r. producent był zobowiązany zapłacić VAT, obecnie nie ma już takiego obowiązku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA