REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie prezentów dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z podatkowego punktu widzenia korzystniejsze dla pracownika jest otrzymanie paczki świątecznej zamiast bonu. Jeżeli wartość paczki nie przekroczy kwoty 380 zł w roku podatkowym, wówczas nie powstanie obowiązek podatkowy.

Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania. W zakładach pracy najczęściej spotykanym prezentem są wszelkiego rodzaju bony i talony, które pracownicy wymieniają na określone produkty. Powszechną praktyką jest również wręczanie pracownikom świątecznych paczek. Zanim jednak pracodawca zdecyduje się, jaki prezent z okazji świąt wręczyć swoim pracownikom, powinien zastanowić się nad konsekwencjami podatkowymi swoich decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie bonów

Zwolniona z podatku jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy opdof). Ustawodawca wyraźnie jednak wyłączył z tego zwolnienia bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Takiemu wyłączeniu nie podlegają jednak świadczenia rzeczowe. Stąd też wartość paczki świątecznej pod warunkiem, że jej wartość nie przekracza kwoty 380 zł, będzie zwolniona z podatku.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Pracodawca powinien zdawać sobie sprawę, że wręczenie pracownikowi bonu lub talonu spowoduje powstanie obowiązku podatkowego, a on jako płatnik będzie zobowiązany do doliczenia wartości tego świadczenia do wynagrodzenia pracownika w miesiącu przekazania go pracownikowi i pobrania od całości zaliczki na podatek dochodowy. Dla pracownika będzie to przychód ze stosunku pracy, bez względu na wartość przyznanego pracownikowi bonu.

REKLAMA

Rozpatrując kwestię opodatkowania bonów, pojawiały się pytania, czy takie przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Według wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej 2 lutego 2007 r. przez Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu (sygn. sprawy ZP/443-239/1/06) - „Bon nie jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on jedynie dokument uprawniający do zakupu towarów. Zastępuje zatem środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Ponadto bon towarowy stanowiący rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia nie mieści się również w definicji świadczenia usług. Podmioty otrzymujące bony nie są bowiem beneficjentami żadnego świadczenia dokonywanego przez pracodawcę. Wobec powyższego czynność przekazania pracownikom podatnika bonów towarowych nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Planowane zmiany

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że najprawdopodobniej od 1 stycznia 2009 r. (pod warunkiem uchwalenia nowelizacji ustawy podatkowej) bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi zostaną uznane za świadczenia rzeczowe.

Zwolniona z podatku dochodowego do kwoty 380 zł będzie nadal wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Przyjęcie proponowanych zmian będzie oznaczało, że wręczenie pracownikowi bonu albo talonu o wartości nominalnej 380 zł będzie zwolnione z opodatkowania.

Zwolnienie ma objąć również kwoty pochodzące z tych funduszy, stanowiące refundację wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów i usług, dokonaną na podstawie przedłożonej przez pracownika faktury.

Paczka zamiast bonów

W sytuacji, w której pracodawca zdecyduje się na podarowanie pracownikowi paczki świątecznej, powinien pamiętać o dodatkowych warunkach, przy których spełnieniu wartość takiego prezentu nie będzie podlegała opodatkowaniu. Najistotniejszym kryterium jest w tej sytuacji okoliczność, skąd pochodzą pieniądze przeznaczone na zakup świątecznych paczek.

WaŻne!

Paczki świąteczne powinny zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Jeśli świadczenia zostaną sfinansowane częściowo z innych środków niż wymienione, wartość tych świadczeń będzie podlegała opodatkowaniu.

Kolejną istotną okolicznością warunkującą zakres przedmiotowego zwolnienia jest to, czy pracownik w danym roku podatkowym otrzymywał już od pracodawcy inne świadczenia rzeczowe finansowane ze środków zakładowego funduszu. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, wówczas wartość paczki świątecznej powinna być stosunkowo niższa, tak aby nie doszło do opodatkowania nadwyżki wartości takiego świadczenia.

Przykład

W 2008 r. z okazji Świąt Wielkanocnych pracodawca zdecydował się na podarowanie swoim pracownikom prezentów w postaci skórzanych portfeli o wartości 100 zł każdy. Świadczenie to zostało sfinansowane z zfśs i w związku z tym zostało zwolnione z opodatkowania. W tym samym roku z okazji Świąt Bożego Narodzenia pracodawca zastanawia się nad kolejnym prezentem dla pracowników. Alternatywą dla bonów jest paczka świąteczna. W sytuacji jednak, gdy wartość takiej paczki przekroczy 280 zł, pracodawca będzie zmuszony do opodatkowania nadwyżki wartości paczki oraz do doliczenia wartości tego świadczenia do wynagrodzenia pracownika w grudniu (miesiącu przekazania go pracownikowi) i pobrania od całości zaliczki na podatek dochodowy.

W zakresie podatku VAT nieodpłatne przekazanie przez pracodawcę (lub sfinansowane z zfśs) na potrzeby osobiste pracowników towarów lub usług niezwiązanych z prowadzoną działalnością (paczek świątecznych), przy których nabyciu nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku, nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jeżeli zaś podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu tych towarów i usług, to w takiej sytuacji czynność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Natomiast w sytuacji gdy przekazanie to jest częściowo odpłatne, czynność ta podlega opodatkowaniu do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Kosztem uzyskania przychodów dla pracodawcy są odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy opdof). W związku z powyższym koszty zakupu paczek świątecznych finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie będą mogły być zaksięgowane w koszty uzyskania przychodów. Jednak gdy pracodawca zakupi paczki świąteczne ze środków przeznaczonych na bieżącą działalność firmy, to wydatek poniesiony na paczki będzie kosztem uzyskania przychodów.

Bartłomiej Sikora

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

• art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA