REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie prezentów dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z podatkowego punktu widzenia korzystniejsze dla pracownika jest otrzymanie paczki świątecznej zamiast bonu. Jeżeli wartość paczki nie przekroczy kwoty 380 zł w roku podatkowym, wówczas nie powstanie obowiązek podatkowy.

Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania. W zakładach pracy najczęściej spotykanym prezentem są wszelkiego rodzaju bony i talony, które pracownicy wymieniają na określone produkty. Powszechną praktyką jest również wręczanie pracownikom świątecznych paczek. Zanim jednak pracodawca zdecyduje się, jaki prezent z okazji świąt wręczyć swoim pracownikom, powinien zastanowić się nad konsekwencjami podatkowymi swoich decyzji.

REKLAMA

Opodatkowanie bonów

REKLAMA

Zwolniona z podatku jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy opdof). Ustawodawca wyraźnie jednak wyłączył z tego zwolnienia bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Takiemu wyłączeniu nie podlegają jednak świadczenia rzeczowe. Stąd też wartość paczki świątecznej pod warunkiem, że jej wartość nie przekracza kwoty 380 zł, będzie zwolniona z podatku.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Pracodawca powinien zdawać sobie sprawę, że wręczenie pracownikowi bonu lub talonu spowoduje powstanie obowiązku podatkowego, a on jako płatnik będzie zobowiązany do doliczenia wartości tego świadczenia do wynagrodzenia pracownika w miesiącu przekazania go pracownikowi i pobrania od całości zaliczki na podatek dochodowy. Dla pracownika będzie to przychód ze stosunku pracy, bez względu na wartość przyznanego pracownikowi bonu.

Rozpatrując kwestię opodatkowania bonów, pojawiały się pytania, czy takie przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Według wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej 2 lutego 2007 r. przez Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu (sygn. sprawy ZP/443-239/1/06) - „Bon nie jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on jedynie dokument uprawniający do zakupu towarów. Zastępuje zatem środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Ponadto bon towarowy stanowiący rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia nie mieści się również w definicji świadczenia usług. Podmioty otrzymujące bony nie są bowiem beneficjentami żadnego świadczenia dokonywanego przez pracodawcę. Wobec powyższego czynność przekazania pracownikom podatnika bonów towarowych nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Planowane zmiany

REKLAMA

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że najprawdopodobniej od 1 stycznia 2009 r. (pod warunkiem uchwalenia nowelizacji ustawy podatkowej) bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi zostaną uznane za świadczenia rzeczowe.

Zwolniona z podatku dochodowego do kwoty 380 zł będzie nadal wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Przyjęcie proponowanych zmian będzie oznaczało, że wręczenie pracownikowi bonu albo talonu o wartości nominalnej 380 zł będzie zwolnione z opodatkowania.

Zwolnienie ma objąć również kwoty pochodzące z tych funduszy, stanowiące refundację wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów i usług, dokonaną na podstawie przedłożonej przez pracownika faktury.

Paczka zamiast bonów

W sytuacji, w której pracodawca zdecyduje się na podarowanie pracownikowi paczki świątecznej, powinien pamiętać o dodatkowych warunkach, przy których spełnieniu wartość takiego prezentu nie będzie podlegała opodatkowaniu. Najistotniejszym kryterium jest w tej sytuacji okoliczność, skąd pochodzą pieniądze przeznaczone na zakup świątecznych paczek.

WaŻne!

Paczki świąteczne powinny zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Jeśli świadczenia zostaną sfinansowane częściowo z innych środków niż wymienione, wartość tych świadczeń będzie podlegała opodatkowaniu.

Kolejną istotną okolicznością warunkującą zakres przedmiotowego zwolnienia jest to, czy pracownik w danym roku podatkowym otrzymywał już od pracodawcy inne świadczenia rzeczowe finansowane ze środków zakładowego funduszu. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, wówczas wartość paczki świątecznej powinna być stosunkowo niższa, tak aby nie doszło do opodatkowania nadwyżki wartości takiego świadczenia.

Przykład

W 2008 r. z okazji Świąt Wielkanocnych pracodawca zdecydował się na podarowanie swoim pracownikom prezentów w postaci skórzanych portfeli o wartości 100 zł każdy. Świadczenie to zostało sfinansowane z zfśs i w związku z tym zostało zwolnione z opodatkowania. W tym samym roku z okazji Świąt Bożego Narodzenia pracodawca zastanawia się nad kolejnym prezentem dla pracowników. Alternatywą dla bonów jest paczka świąteczna. W sytuacji jednak, gdy wartość takiej paczki przekroczy 280 zł, pracodawca będzie zmuszony do opodatkowania nadwyżki wartości paczki oraz do doliczenia wartości tego świadczenia do wynagrodzenia pracownika w grudniu (miesiącu przekazania go pracownikowi) i pobrania od całości zaliczki na podatek dochodowy.

W zakresie podatku VAT nieodpłatne przekazanie przez pracodawcę (lub sfinansowane z zfśs) na potrzeby osobiste pracowników towarów lub usług niezwiązanych z prowadzoną działalnością (paczek świątecznych), przy których nabyciu nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku, nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jeżeli zaś podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu tych towarów i usług, to w takiej sytuacji czynność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Natomiast w sytuacji gdy przekazanie to jest częściowo odpłatne, czynność ta podlega opodatkowaniu do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Kosztem uzyskania przychodów dla pracodawcy są odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy opdof). W związku z powyższym koszty zakupu paczek świątecznych finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie będą mogły być zaksięgowane w koszty uzyskania przychodów. Jednak gdy pracodawca zakupi paczki świąteczne ze środków przeznaczonych na bieżącą działalność firmy, to wydatek poniesiony na paczki będzie kosztem uzyskania przychodów.

Bartłomiej Sikora

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

• art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA