REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie prezentów dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z podatkowego punktu widzenia korzystniejsze dla pracownika jest otrzymanie paczki świątecznej zamiast bonu. Jeżeli wartość paczki nie przekroczy kwoty 380 zł w roku podatkowym, wówczas nie powstanie obowiązek podatkowy.

Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania. W zakładach pracy najczęściej spotykanym prezentem są wszelkiego rodzaju bony i talony, które pracownicy wymieniają na określone produkty. Powszechną praktyką jest również wręczanie pracownikom świątecznych paczek. Zanim jednak pracodawca zdecyduje się, jaki prezent z okazji świąt wręczyć swoim pracownikom, powinien zastanowić się nad konsekwencjami podatkowymi swoich decyzji.

REKLAMA

Opodatkowanie bonów

REKLAMA

Zwolniona z podatku jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy opdof). Ustawodawca wyraźnie jednak wyłączył z tego zwolnienia bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Takiemu wyłączeniu nie podlegają jednak świadczenia rzeczowe. Stąd też wartość paczki świątecznej pod warunkiem, że jej wartość nie przekracza kwoty 380 zł, będzie zwolniona z podatku.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Pracodawca powinien zdawać sobie sprawę, że wręczenie pracownikowi bonu lub talonu spowoduje powstanie obowiązku podatkowego, a on jako płatnik będzie zobowiązany do doliczenia wartości tego świadczenia do wynagrodzenia pracownika w miesiącu przekazania go pracownikowi i pobrania od całości zaliczki na podatek dochodowy. Dla pracownika będzie to przychód ze stosunku pracy, bez względu na wartość przyznanego pracownikowi bonu.

Rozpatrując kwestię opodatkowania bonów, pojawiały się pytania, czy takie przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Według wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej 2 lutego 2007 r. przez Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu (sygn. sprawy ZP/443-239/1/06) - „Bon nie jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on jedynie dokument uprawniający do zakupu towarów. Zastępuje zatem środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Ponadto bon towarowy stanowiący rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia nie mieści się również w definicji świadczenia usług. Podmioty otrzymujące bony nie są bowiem beneficjentami żadnego świadczenia dokonywanego przez pracodawcę. Wobec powyższego czynność przekazania pracownikom podatnika bonów towarowych nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Planowane zmiany

REKLAMA

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że najprawdopodobniej od 1 stycznia 2009 r. (pod warunkiem uchwalenia nowelizacji ustawy podatkowej) bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi zostaną uznane za świadczenia rzeczowe.

Zwolniona z podatku dochodowego do kwoty 380 zł będzie nadal wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Przyjęcie proponowanych zmian będzie oznaczało, że wręczenie pracownikowi bonu albo talonu o wartości nominalnej 380 zł będzie zwolnione z opodatkowania.

Zwolnienie ma objąć również kwoty pochodzące z tych funduszy, stanowiące refundację wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów i usług, dokonaną na podstawie przedłożonej przez pracownika faktury.

Paczka zamiast bonów

W sytuacji, w której pracodawca zdecyduje się na podarowanie pracownikowi paczki świątecznej, powinien pamiętać o dodatkowych warunkach, przy których spełnieniu wartość takiego prezentu nie będzie podlegała opodatkowaniu. Najistotniejszym kryterium jest w tej sytuacji okoliczność, skąd pochodzą pieniądze przeznaczone na zakup świątecznych paczek.

WaŻne!

Paczki świąteczne powinny zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Jeśli świadczenia zostaną sfinansowane częściowo z innych środków niż wymienione, wartość tych świadczeń będzie podlegała opodatkowaniu.

Kolejną istotną okolicznością warunkującą zakres przedmiotowego zwolnienia jest to, czy pracownik w danym roku podatkowym otrzymywał już od pracodawcy inne świadczenia rzeczowe finansowane ze środków zakładowego funduszu. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, wówczas wartość paczki świątecznej powinna być stosunkowo niższa, tak aby nie doszło do opodatkowania nadwyżki wartości takiego świadczenia.

Przykład

W 2008 r. z okazji Świąt Wielkanocnych pracodawca zdecydował się na podarowanie swoim pracownikom prezentów w postaci skórzanych portfeli o wartości 100 zł każdy. Świadczenie to zostało sfinansowane z zfśs i w związku z tym zostało zwolnione z opodatkowania. W tym samym roku z okazji Świąt Bożego Narodzenia pracodawca zastanawia się nad kolejnym prezentem dla pracowników. Alternatywą dla bonów jest paczka świąteczna. W sytuacji jednak, gdy wartość takiej paczki przekroczy 280 zł, pracodawca będzie zmuszony do opodatkowania nadwyżki wartości paczki oraz do doliczenia wartości tego świadczenia do wynagrodzenia pracownika w grudniu (miesiącu przekazania go pracownikowi) i pobrania od całości zaliczki na podatek dochodowy.

W zakresie podatku VAT nieodpłatne przekazanie przez pracodawcę (lub sfinansowane z zfśs) na potrzeby osobiste pracowników towarów lub usług niezwiązanych z prowadzoną działalnością (paczek świątecznych), przy których nabyciu nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku, nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jeżeli zaś podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu tych towarów i usług, to w takiej sytuacji czynność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Natomiast w sytuacji gdy przekazanie to jest częściowo odpłatne, czynność ta podlega opodatkowaniu do wysokości świadczenia wnoszonego przez pracownika.

Kosztem uzyskania przychodów dla pracodawcy są odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy opdof). W związku z powyższym koszty zakupu paczek świątecznych finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie będą mogły być zaksięgowane w koszty uzyskania przychodów. Jednak gdy pracodawca zakupi paczki świąteczne ze środków przeznaczonych na bieżącą działalność firmy, to wydatek poniesiony na paczki będzie kosztem uzyskania przychodów.

Bartłomiej Sikora

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

• art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA