REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT z faktur za media prowadząc działalność w domu

KK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Nie wynajmuję żadnego lokalu, a działalność prowadzę w mieszkaniu, w którym mieszkam i jestem zameldowany. Czy mogę odliczyć podatek naliczony z faktur (proporcjonalnie do wykorzystywanej na potrzeby działalności powierzchni) za energię, wodę itp.?

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu jest dość powszechne. Prowadząc działalność, która nie wymaga np. przyjmowania klientów w siedzibie, czy prowadzenia salonu sprzedaży (np. sklep internetowy) podatnicy często decydują się na umiejscowienie siedziby firmy we własnym mieszkaniu lub domu. Sposób wydzielenia powierzchni na potrzeby działalności może być różny, może być to np. piętro w domu lub garaż, wyłączone z użytku prywatnego i wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności. Znacznie częściej jednak jest to część powierzchni mieszkania lub domu, którą czasem trudno wydzielić fizycznie, choćby ze względu na wielkość lokum czy układ pomieszczeń.

REKLAMA

Wydatki na towary i usługi dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeśli towary te i usługi są wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z kolei podatkiem naliczonym jest m.in. suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika. Przepisy określają szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym wystawianych podatnikowi. W celu skorzystania z odliczenia wydatki muszą być odpowiednio udokumentowane oraz konieczne jest wykazanie ich związku z prowadzoną działalnością.

REKLAMA

Większość osób, prowadząc działalność w mieszkaniu, nie zmienia podpisanych umów o dostawę wody, gazu, prądu, które zawarło jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności lub zostały zawarte przez oboje małżonków. W takim wypadku, aby odliczyć VAT, konieczna będzie zmiana tej umowy, tak aby faktury były wystawiane na podatnika (z podaniem nazwy, pod jaką jest prowadzona działalność, nr NIP itp. - zgodnie z danymi podanymi w zgłoszeniu VAT-R). Należy przy tym pamiętać, że niektóre przedsiębiorstwa posiadają różne ceny sprzedaży dla gospodarstw domowych i firm.

Jeśli wydatki zostały należycie udokumentowane, by móc korzystać z odliczenia VAT, podatnik musi udowodnić ich związek z prowadzoną działalnością. W komfortowej sytuacji są podatnicy, u których powierzchnia wykorzystywana do prowadzenia działalności jest wydzielona fizycznie. Mogą oni założyć dodatkowe liczniki i bez większych wątpliwości wykazać ten związek. W gorszej sytuacji są podatnicy, którzy nie mają takiej możliwości. Na potrzeby podatku dochodowego można obliczyć udział powierzchni wykorzystywanej na działalność w całej powierzchni i stosować proporcjonalne rozliczenie kosztów. Podobnie można określać część wydatków, od których będziemy odliczać VAT. Może być to jednak kwestionowane przez organy. Przepis wiążący odliczenie VAT z kosztami uzyskania przychodów WSA w Warszawie uznał za sprzeczny z przepisami wspólnotowymi. Zasada ta może się okazać niewystarczająca w przypadku, gdy sprzęt domowy (np. AGD) zużywa więcej energii elektrycznej niż sprzęt wykorzystywany na potrzeby działalności. Organ może pokusić się o porównanie wydatków na media przez rozpoczęciem działalności i po jej rozpoczęciu, a w konsekwencji kwestionować skuteczność proporcjonalnego określania części wydatków związanych z prowadzoną działalnością. W przypadku mediów, których wykorzystanie na potrzeby działalności można mierzyć, bezpieczniej oprzeć się na dokonywanych pomiarach. Aby je zakwestionować, organ musiałby przeprowadzić własne.

ANDRZEJ NIKOŃCZYK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

doradca podatkowy, Kancelaria Podatkowa Ożóg i Wspólnicy

 

(KK)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA