REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić w przypadku utraty książki serwisowej kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1. Jak postąpić w przypadku zaginięcia książki serwisowej kasy rejestrującej zawierającej numer ewidencyjny kasy nadany przez urząd skarbowy? Jakie mogą wyniknąć z tego konsekwencje? Posiadamy numer fabryczny, numer unikatowy oraz kopię zgłoszenia kasy do urzędu skarbowego.

2. Jakich wpisów należy dokonywać w książce serwisowej kasy?

REKLAMA

REKLAMA

3. Gdzie powinna być przechowywana książka serwisowa kasy?

RADA

1. Firma powinna niezwłocznie zwrócić się do serwisu o wydanie duplikatu książki oraz zawiadomić w formie pisemnej o tym fakcie urząd skarbowy.

REKLAMA

2. W książce serwisowej kasy znajduje się informacja o każdej interwencji serwisanta związanej z przeglądem technicznym lub naprawą kasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Książka kasy powinna być przechowywana w miejscu użytkowania kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE

Podatnik użytkujący kasę fiskalną ma obowiązek posiadać książkę serwisową kasy. Podatnik ma również obowiązek okazać książkę serwisową na żądanie organu podatkowego zgłoszone w trakcie kontroli. Podatnik odpowiada również za prawidłowe prowadzenie książki serwisowej. Powinien zatem dopilnować, aby w książce serwisowej znajdowały się stosowne wpisy o naprawach i przeglądach technicznych dokonanych przez uprawnionych serwisantów.

1. Jak postąpić w przypadku zaginięcia książki serwisowej kasy rejestrującej

Utrata książki serwisowej kasy może mieć miejsce np. w przypadku kradzieży, zgubienia lub zniszczenia książki serwisowej. W takiej sytuacji firma jest zobowiązana zwrócić się niezwłocznie do serwisu o wydanie duplikatu książki. Powinna też o tym fakcie powiadomić urząd skarbowy (§ 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące). Powiadomienie powinno mieć formę pisemną (patrz wzór). Z przepisów nie wynika obowiązek podania w zawiadomieniu przyczyny utraty książki ani dokumentowania utraty książki serwisowej, np. dokumentem potwierdzającym zgłoszenie kradzieży, protokołem zalania itp. W praktyce jednak warto w powiadomieniu podać przyczyny utraty książki serwisowej oraz powołać dokumenty potwierdzające ten fakt. Do powiadomienia można również dołączyć kserokopię zgłoszenia kasy do US.

Po dokonanym zgłoszeniu serwis ma obowiązek wydać firmie nową książkę kasy rejestrującej. Na jej tytułowej stronie musi być umieszczony napis: „DUPLIKAT”.

Przepisy nie określają sankcji za opóźnienie dokonania tych formalności lub ich niespełnienie. Jeżeli jednak urząd skarbowy stwierdzi brak książki serwisowej kasy, np. w trakcie kontroli, to:

• podatnik może utracić prawo do ulgi na zakup kasy, jeżeli nie upłynął okres 3 lat od jej odliczenia i firma nie jest w stanie udowodnić, że dokonywała obowiązkowych rocznych przeglądów technicznych kasy (art. 111 ust. 6 ustawy o VAT),

• organ skarbowy ma prawo zakwestionować prawidłowość ewidencjonowania obrotu bez posiadania wymaganej książki, z odpowiednimi w niej wpisami,

• serwisant ma prawo odmówić wykonania serwisu, naprawy kasy lub jej konserwacji.

Wzór zawiadomienia o utracie książki serwisowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

2. Jakich wpisów należy dokonywać w książce serwisowej kasy

Książka kasy rejestrującej jest dołączana do każdej kasy rejestrującej (§ 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy). Książka ta musi być zgodna z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy. Książkę wydaje producent za pośrednictwem serwisu. Jest przypisana każdej kasie odrębnie i stanowi niejako „dowód osobisty kasy”. Wpisywane są w niej wszystkie zdarzenia związane z działaniem kasy, zarówno odnośnie do użytkowania kasy, jak i jej serwisowania, a mianowicie:

• dane serwisanta podstawowego i rezerwowego (w chwili zakupu kasy); od momentu tego wpisu tylko wymienione osoby są uprawnione do wszelkich czynności serwisowych, np. fiskalizacji, przeglądów, napraw, konserwacji i innych interwencji serwisowych w danej kasie,

• numer ewidencyjny kasy nadany przez MF, nanoszony również na obudowę kasy,

• każda interwencja serwisanta związana z przeglądem okresowym lub jej naprawą; serwisant każdorazowo nakłada też plomby na urządzenie, niezależnie czy dokończył naprawę, czy nie.

Serwisant ma również obowiązek dokonania adnotacji w książce, jeżeli stwierdzi uszkodzenie plomby, mechaniczne zniszczenie obudowy lub inne szczególne cechy wskazujące na próby naruszenia integralności urządzenia lub jego pamięci fiskalnej albo samej książki serwisowej. Złoży wówczas stosowne zawiadomienie do urzędu skarbowego właściwego ze względu na rejestrację kasy.

3. Gdzie powinna być przechowywana książka serwisowa kasy

Książka kasy powinna się znajdować w miejscu użytkowania kasy rejestrującej i należy ją przechowywać przez okres użytkowania kasy (§ 5 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia). Użytkownik kasy ma obowiązek udostępnienia książki kasy na każde żądanie organów skarbowych oraz służbie serwisowej. Warto zauważyć, że podczas kontroli z urzędu skarbowego sprawdzana jest w szczególności zawartość modułu fiskalnego, nienaruszalność plomb kasy oraz poprawność wpisów w książce serwisowej kasy, m.in. obowiązkowe przeglądy okresowe (raz do roku).

• art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 3 ust. 3, § 5 ust. 1 pkt 6 i 13 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA