REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić w przypadku utraty książki serwisowej kasy fiskalnej

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1. Jak postąpić w przypadku zaginięcia książki serwisowej kasy rejestrującej zawierającej numer ewidencyjny kasy nadany przez urząd skarbowy? Jakie mogą wyniknąć z tego konsekwencje? Posiadamy numer fabryczny, numer unikatowy oraz kopię zgłoszenia kasy do urzędu skarbowego.

2. Jakich wpisów należy dokonywać w książce serwisowej kasy?

REKLAMA

3. Gdzie powinna być przechowywana książka serwisowa kasy?

RADA

1. Firma powinna niezwłocznie zwrócić się do serwisu o wydanie duplikatu książki oraz zawiadomić w formie pisemnej o tym fakcie urząd skarbowy.

2. W książce serwisowej kasy znajduje się informacja o każdej interwencji serwisanta związanej z przeglądem technicznym lub naprawą kasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Książka kasy powinna być przechowywana w miejscu użytkowania kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE

Podatnik użytkujący kasę fiskalną ma obowiązek posiadać książkę serwisową kasy. Podatnik ma również obowiązek okazać książkę serwisową na żądanie organu podatkowego zgłoszone w trakcie kontroli. Podatnik odpowiada również za prawidłowe prowadzenie książki serwisowej. Powinien zatem dopilnować, aby w książce serwisowej znajdowały się stosowne wpisy o naprawach i przeglądach technicznych dokonanych przez uprawnionych serwisantów.

1. Jak postąpić w przypadku zaginięcia książki serwisowej kasy rejestrującej

Utrata książki serwisowej kasy może mieć miejsce np. w przypadku kradzieży, zgubienia lub zniszczenia książki serwisowej. W takiej sytuacji firma jest zobowiązana zwrócić się niezwłocznie do serwisu o wydanie duplikatu książki. Powinna też o tym fakcie powiadomić urząd skarbowy (§ 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące). Powiadomienie powinno mieć formę pisemną (patrz wzór). Z przepisów nie wynika obowiązek podania w zawiadomieniu przyczyny utraty książki ani dokumentowania utraty książki serwisowej, np. dokumentem potwierdzającym zgłoszenie kradzieży, protokołem zalania itp. W praktyce jednak warto w powiadomieniu podać przyczyny utraty książki serwisowej oraz powołać dokumenty potwierdzające ten fakt. Do powiadomienia można również dołączyć kserokopię zgłoszenia kasy do US.

Po dokonanym zgłoszeniu serwis ma obowiązek wydać firmie nową książkę kasy rejestrującej. Na jej tytułowej stronie musi być umieszczony napis: „DUPLIKAT”.

Przepisy nie określają sankcji za opóźnienie dokonania tych formalności lub ich niespełnienie. Jeżeli jednak urząd skarbowy stwierdzi brak książki serwisowej kasy, np. w trakcie kontroli, to:

• podatnik może utracić prawo do ulgi na zakup kasy, jeżeli nie upłynął okres 3 lat od jej odliczenia i firma nie jest w stanie udowodnić, że dokonywała obowiązkowych rocznych przeglądów technicznych kasy (art. 111 ust. 6 ustawy o VAT),

• organ skarbowy ma prawo zakwestionować prawidłowość ewidencjonowania obrotu bez posiadania wymaganej książki, z odpowiednimi w niej wpisami,

• serwisant ma prawo odmówić wykonania serwisu, naprawy kasy lub jej konserwacji.

Wzór zawiadomienia o utracie książki serwisowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

2. Jakich wpisów należy dokonywać w książce serwisowej kasy

REKLAMA

Książka kasy rejestrującej jest dołączana do każdej kasy rejestrującej (§ 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy). Książka ta musi być zgodna z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy. Książkę wydaje producent za pośrednictwem serwisu. Jest przypisana każdej kasie odrębnie i stanowi niejako „dowód osobisty kasy”. Wpisywane są w niej wszystkie zdarzenia związane z działaniem kasy, zarówno odnośnie do użytkowania kasy, jak i jej serwisowania, a mianowicie:

• dane serwisanta podstawowego i rezerwowego (w chwili zakupu kasy); od momentu tego wpisu tylko wymienione osoby są uprawnione do wszelkich czynności serwisowych, np. fiskalizacji, przeglądów, napraw, konserwacji i innych interwencji serwisowych w danej kasie,

• numer ewidencyjny kasy nadany przez MF, nanoszony również na obudowę kasy,

• każda interwencja serwisanta związana z przeglądem okresowym lub jej naprawą; serwisant każdorazowo nakłada też plomby na urządzenie, niezależnie czy dokończył naprawę, czy nie.

Serwisant ma również obowiązek dokonania adnotacji w książce, jeżeli stwierdzi uszkodzenie plomby, mechaniczne zniszczenie obudowy lub inne szczególne cechy wskazujące na próby naruszenia integralności urządzenia lub jego pamięci fiskalnej albo samej książki serwisowej. Złoży wówczas stosowne zawiadomienie do urzędu skarbowego właściwego ze względu na rejestrację kasy.

3. Gdzie powinna być przechowywana książka serwisowa kasy

Książka kasy powinna się znajdować w miejscu użytkowania kasy rejestrującej i należy ją przechowywać przez okres użytkowania kasy (§ 5 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia). Użytkownik kasy ma obowiązek udostępnienia książki kasy na każde żądanie organów skarbowych oraz służbie serwisowej. Warto zauważyć, że podczas kontroli z urzędu skarbowego sprawdzana jest w szczególności zawartość modułu fiskalnego, nienaruszalność plomb kasy oraz poprawność wpisów w książce serwisowej kasy, m.in. obowiązkowe przeglądy okresowe (raz do roku).

• art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 3 ust. 3, § 5 ust. 1 pkt 6 i 13 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

REKLAMA

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

REKLAMA

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA