REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zawieszeniu działalności odliczać VAT z faktury zakupu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ŁZ
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego 2008 r. prowadziłem działalność gospodarczą i czasowo ją zawiesiłem, tzn. wyrejestrowałem się z ZUS. W lutym nie miałem żadnej sprzedaży ani zakupów, ale otrzymałem fakturę za telefon firmowy. Czy pomimo nieprowadzenia działalności mogę odliczyć VAT z tej faktury?

Tak

REKLAMA

REKLAMA

W świetle przepisów podatkowych przedsiębiorca w dalszym ciągu prowadzi działalność gospodarczą, bo nie doszło do jej likwidacji. W związku z tym ma możliwość odliczenia VAT z faktury za telefon.

W aktualnym stanie prawnym, tj. ani w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, ani w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, ani w ustawie o podatku od towarów i usług nie istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej. W praktyce jednak dochodzi do przypadków faktycznej przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej. Wówczas przedsiębiorcy korzystają z możliwości wyrejestrowania działalności gospodarczej w ZUS, uznając tą przerwę jako zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej. Warunkiem skorzystania z takiej możliwości jest wyrejestrowanie płatnika na druku ZWPA z kodem przyczyny wyrejestrowania 111 - zaprzestanie prowadzenia działalności.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 11 stycznia 2005 r. (sygn. akt I UK 105/04), faktyczna przerwa potwierdzona stosownym zgłoszeniem w ewidencji działalności gospodarczej zawsze skutkuje bezwzględnie ustaniem obowiązku opłacania składek ZUS. Natomiast przerwa niepotwierdzona stosownym zgłoszeniem w ewidencji działalności gospodarczej (po prostu faktyczna przerwa) może, ale nie musi skutkować ustaniem obowiązku opłacania składek ZUS.

REKLAMA

W związku z tym ZUS może skontrolować, czy nastąpiła przerwa w działalności gospodarczej. Częstym wynikiem kontroli jest stwierdzenie ZUS, że działalność gospodarcza to działalność wykonywana w sposób ciągły, a to wyklucza możliwość stosowania przerw, a samo wyrejestrowanie z ZUS byłoby możliwe jedynie przy wyrejestrowaniu z ewidencji działalności gospodarczej. Również takie stanowisko potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 15 marca 2007 r. (sygn. akt I UK 300/2006), w którym orzekł, że przedsiębiorca musi się liczyć z ewentualnymi przestojami firmy. Jeśli nie wykreśli jej z ewidencji, oznacza to, że prowadzi działalność i powinien płacić składki na ubezpieczenia społeczne. Podobne stanowisko zajmuje Ministerstwo Zdrowia w stosunku do obowiązku regulowania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż podmiot prowadzący przedsiębiorstwo nie zgłosił w ewidencji działalności gospodarczej wniosku o wykreślenie firmy z ewidencji działalności gospodarczej, a jedynie wniosek o wyrejestrowanie z działalności gospodarczej w ZUS. W świetle przepisów podatkowych przedsiębiorca w dalszym ciągu prowadzi działalność gospodarczą, bowiem nie doszło do jego likwidacji. W związku z tym nadal musi składać deklaracje VAT, a co za tym idzie ma możliwość odliczenia VAT z faktury za telefon firmowy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Podatnik jednak ryzykuje w przypadku kontroli ZUS uznaniem, że w związku ze składaniem deklaracji VAT prowadził działalność gospodarczą, a zatem miał obowiązek uiszczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Sankcją będzie zapłata należnych składek wraz z odsetkami za okres zawieszenia działalności.

DOROTA STANGRECIAK-KARPIERZ

prawnik, dział prawny Auxilium

(ŁZ)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA