REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki wykupu samochodu w trakcie umowy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Huszcz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Rozliczam ją w PKPiR. W ubiegłym roku rozpoczęłam leasing auta na okres 4 lat. Obecnie, po roku leasingu, noszę się z zamiarem wykupienia go. Leasingodawca wyraża zgodę, proponując wykup auta po cenie rynkowej. Każdą ratę leasingową oraz 60% VAT (samochód osobowy) odliczałam co miesiąc.

1. Czy w związku z wcześniejszym wykupem auta dotychczasowe odliczenia zostaną uznane, czy też organ podatkowy może je podważyć?

REKLAMA

REKLAMA

2. Jak w związku z tym będzie wyglądało rozliczenie VAT przy rezygnacji z dalszego leasingu?

3. Przy ewentualnym wykupie auta otrzymam fakturę zakupu; czy od zakupionego samochodu osobowego będę mogła jednorazowo odliczyć VAT?

rada

REKLAMA

Z powodu wcześniejszego wykupienia leasingowanego samochodu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Dotychczasowe odliczenia VAT naliczonego od rat leasingowych nie powinny być zakwestionowane.

2. Rezygnacja z leasingu nie spowoduje żadnych konsekwencji w zakresie rozliczenia VAT.

3. Nabycie poleasingowego samochodu będzie uprawniało do odliczenia 60% podatku naliczonego (nie więcej niż 6000 zł) z faktury zakupu. Odliczenia należy dokonać jednorazowo w deklaracji składanej za miesiąc otrzymania faktury lub w deklaracji za miesiąc następny.

uzasadnienie

Przepisy o VAT, regulujące kwestie odliczenia podatku naliczonego w przypadku leasingu samochodów osobowych (art. 86 ust. 7 ustawy o VAT), nie odnoszą się w żadnym przypadku do długości trwania umowy leasingu. Skrócenie, rozwiązanie lub inne przedterminowe zakończenie umowy nie ma wpływu na odliczenie podatku naliczonego.

Przy nabyciu poleasingowego samochodu osobowego odliczenia podatku naliczonego należy dokonać na zasadach ogólnych, tak samo jak przy nabyciu samochodu osobowego niepoprzedzonym leasingiem. Limity odliczenia podatku naliczonego (60%, nie więcej niż 6000 zł, określone w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT) są liczone od nowa. Odliczenie VAT naliczonego w czasie umowy leasingu nie wpływa na limit odliczenia przy nabyciu samochodu.

Jedyne ryzyko w rozliczeniu VAT jest związane z brakiem prawa do odliczenia wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 23b ust. 1 pkt 1 updof wydatki na opłaty leasingowe mogą bowiem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z umowy leasingu jedynie wtedy, gdy umowa została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. Istnieje niewielkie ryzyko, że skrócona umowa zostanie uznana za taką, która została zawarta na okres krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji. Prowadziłoby to do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków na dotychczasowe raty leasingowe. Ryzyko jest jednak czysto teoretyczne, gdyż w praktyce organów podatkowych nie występuje kwestionowanie umów leasingowych z tego akurat powodu.

• art. 86 ust. 3 i 7, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 23b ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Zbigniew Huszcz

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA